حل مشکلات کشور کار مدیران است یا دانشمندان؟

سخن سردبیر

نویسنده

چکیده

یکی از فرافکنی­های مرسوم مدیران این است که در مواجهه با اساتید و عالمان دانشگاهی، مدعی می­شوند که حرف­ها و پژوهش­های شما ناکارآمد و به­دردنخور است و صرفاً منجر به مقالات بین‌المللی (ISI) می­شود که دردی از کشور جامعه دوا نمی­کند. مردم ایران، این همه مشکل دارند و شماها پول آن­ها را صرف می­کنید و فقط مشغول مقاله نوشتن برای انتشار در مجلات ISI هستید.
این که ممکن است بعضی مقالات کشورها، غیرکاربردی و حتی گاهی تقلبی و کپی باشند، امری است که همه به آن معترفیم. به هر حال وقتی نادرست­کاری در جامعه­ای رایج شد، در همۀ اقشار، کم و بیش می­توان آن را دید و دانشگاهیان هم فرزندان و پرورش­یافتگان همین جامعۀ کنونی هستند. اما انصاف این است که به چند نکتۀ زیر نیز توجه کنیم:
نکتۀ اول: گیرم که مقاله نوشتن و چاپ آن در مجلات بین‌المللی، امری مذموم باشد؛ پس چرا دائماً به رتبۀ علمی کشور و صعود آن در جهان، استناد کرده و به آن می­بالید، در حالی که تنها شاخص­تان همین تعداد مقالات بین‌المللی است؟
نکتۀ دوم: آیا ضرورت کاربردی بودن تحقیقات، فقط در مواجهه با دانشگاهیان مطرح است و یا جرأت دارید که در مواجهه با پژوهش­های حوزوی هم همین را بگویید که چرا نتوانسته­اند مشکلات معنوی کشور و مردم را حل کنند؟
نکتۀ سوم: علاوه بر مدیران، اخیراً برخی از استادان دانشگاه هم این ادعا را تکرار می­کنند که اگر به کارنامۀ آنان دقت شود، همان دسته اعضای هیات علمی­ هستند که به علت اشتغال به برج­سازی و مقامات اجرایی و امورات فرهنگی یا هر دلیل دیگری، موفق به انتشار مقالات بین‌المللی نمی­شوند و ارتقاء دانشگاهی آنان در معرض خطر است.
نکتۀ چهارم: در بین کشورهای پیشرفتۀ دنیا (که مشکلاتشان بیشتر از ما حل شده است) یک کشور را نشان بدهید که در آن، مهم­ترین شاخص ارزیابی اساتید دانشگاه، تعداد مقالات آن­ها در مجلات درجه اول دنیا نباشد!
نکتۀ پنجم و از همه مهم­تر: اگر کار استاد دانشگاه حل مشکل کشور است، پس وظیفۀ مدیرانی که حقوق و امکانات بسیار بیشتری از بیت­المال می­گیرند چیست؟ مگر آن­ها را بابت حل مشکلات کشور استخدام نکرده­ایم؟ اصلاً از استاد و محقق دانشگاهی، چه انتظاری جز تبیین مشکلات هست؟ سال­هاست هزاران مقالۀ علمی نوشتند و ثابت شد که اضافه برداشت فعلی آب (که دائماً هم رو به تزاید است) موجب خالی شدن مخازن چند میلیون ساله و فرونشست زمین و از بین رفتن تمدن در فلات ایران می­شود. آیا استادان دانشگاه باید بروند و چاه­های غیرمجاز را پلمپ کنند یا مدیران اجرایی؟همۀ استادان اقتصاد کشور، گفتند و نوشتند که کسری بودجه دولت موجب تورم است. آیا دولت­ها به آن عمل کردند؟ چه توقع دیگری از دانشگاهیان دارید؟ در ماجرای ریزش متروپل، آیا ایراد از این بوده که دانشگاه­های ما نمیتوانند بتون خوبی ابداع کنند یا از این بوده که تعدادی مدیر فاسد با زد و بند، مجوزهای غیرقانونی صادر کرده­اند؟
معضلات کشور، از جنس "ندانستن" نیستند که توسط عالمان و دانشمندان حل شوند؛ بلکه از جنس "خود را به نفهمیدن زدن" هستند و باید جور دیگری با آن­ها برخورد کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Solving the country's problems is the work of managers or scientists?

نویسنده [English]

  • Sepehr ghazinoory
چکیده [English]

Solving the country's problems is the work of managers or scientists?

کلیدواژه‌ها [English]

  • Solving .country's problems . managers or scientists?