هم‌تکاملی صنعت و مُدهای حکمرانی: مطالعه موردی تجربه حکمرانی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در حوزه بازی‌های دیجیتال

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت فناوری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران

2 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مدیریت فناوری، دانشگاه تهران، تهران

3 دانشجوی دکتری آمار، دانشگاه اومئو، سوئد.

چکیده

مُدهای حکمرانی برای یک نظام یا دستگاه سیاست‌گذاری، زمینه‌ساز طراحی و پیاده‌سازی برنامه‌های سیاستی در سطح کشور، بخش یا یک حوزه فناورانه محسوب می‌شوند. در عین حال این مُد‌ها در طول زمان و به دلایل مختلف، خود نیز قابل تغییر هستند که در نتیجه موجب تغییر سلسله‌وار در تنظیمات برنامه‌های سیاستی خواهند شد. به شکل خاص، مُد حکمرانی عاملی جدی برای وقوع تغییرات در صنعت بوده و در مقابل تغییرات محیطی نیز می‌توانند عامل موثری برای تکامل مُد حکمرانی باشند. هم‌تکاملی مُدهای حکمرانی و صنعت، توجه هم‌زمان به چگونگی شکل‌گیری تغییرات در هر دو مسیر را طلب می‌کند. علی‌رغم اهمیت این موضوع، مطالعات کمتری به بررسی این اثرات متقابل پرداخته‌اند که این امر می‌تواند موجب نادیده‌گیری نقش این هم‌تکاملی و در نتیجه پیش‌بینی‌پذیری و قابلیت اجرای کمتر برنامه‌های سیاستی شود؛ بنابراین هدف اصلی مقاله، بررسی هم‌تکاملی صنعت و مُدهای حکمرانی در حوزه‌ بازی‌های دیجیتال است که همواره با تغییرات گسترده مواجه می‌شود. بر این اساس، یک مطالعه موردی با پردازش و تحلیل داده‌های تاریخی و مصاحبه با خبرگان در خصوص هم‌تکاملی صنعت بازی‌های دیجیتال و مُدهای حکمرانی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای انجام شد. نتایج این تحقیق مشخص می‌کند که مُد حکمرانی مسلط این نهاد در دوره‌های مختلف، تغییراتی را در صنعت رقم زده و رخدادهای صنعت نیز متقابلا باعث تکامل در مُدهای حکمرانی بنیاد به ترتیب از شرکت‌محوری به قانون‌محوری، بازارمحوری و سپس شبکه‌محوری شده‌اند. این تحقیق می‌تواند درک دقیق‌تری از ماهیت و اهمیت مُدهای حکمرانی برای طراحی برنامه‌های سیاستی برای سیاست‌پژوهان و سیاست‌گذاران حاصل کند.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Co-Evolution of the Industry and the Governance Modes: A Case Study on Iran Computer Games Foundation's Governance of the Digital Games

نویسندگان [English]

  • Hamed Nasiri 1
  • Fariba Alizadeh 2
  • Mohammad Reza Seydi 3
1 PhD. Candidate of Technology Management, Allameh Tabataba'i Univeristy, Tehran, Iran
2 MA in Technology Management, University of Tehran,Tehran, Iran
3 PhD. Student of Statistics, Umeå University, Umeå, Sweden
چکیده [English]

Governance modes are considered as the context of policy programs. Meanwhile, these modes can evolve over time, resulting in sequential changes in the settings of policy programs. Significantly, the governance mode can cause changes in the industry, and in return, environmental changes can also be an effective factor in the evolution of the governance modes. While it is important to consider this co-evolution to prevent the weakness in predictability and implementation capability of policy programs, fewer studies have investigated this relationship. This paper attempts to examine the co-evolution of governance modes and the industry in the digital game sector which is faced with extensive technological and innovative changes. A case study has been conducted about the governance experience of Iran Computer Games Foundation (IRCG) as the axial institution for the governance of this field in the country. The results indicate that the dominant governance mode of IRCG has caused changes in Iran's game industry and reciprocally the events of the industry have also caused the evolution of the IRCG's governance modes, from corporate governance to legal governance, market governance, and then network governance. This paper can provide policy researchers and policymakers with a more accurate understanding of the nature and importance of governance modes for designing policy programs.
 
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Governance Mode
  • Policy Instruments
  • Digital Game Industry
  • Historical Study
  • Policy Program
[1] Hufty, M. (2011). Investigating policy processes: the governance analytical framework (GAF). Research for sustainable development: Foundations, experiences, and perspectives, 403-424.
[2] Hajihoseini, H., Karimmian, Z. (2019). STI Policy Process and Its Governance. Journal of Science and Technology Policy, 12(2), 71-86. dor: 20.1001.1.20080840.1398.12.2.6.1. {In Persian}.
[3] Ghazinoori, S., Radaei, N. (2019). The Framework for STI Policy Programs. Journal of Science and Technology Policy, 12(2), 527-542. dor: 20.1001.1.20080840.1398.12.2.35.0. {In Persian}.
[4] Hoffman, R., Watson, S., & Kher, H. (2020). Modes of governance for market entry by international franchisors: factors affecting the choice. Management Research Review. doi: 10.1108/MRR-07-2020-0400.
[5] Savage, G. C., & Lingard, B. (2018). Changing modes of governance in Australian teacher education policy. In Navigating the common good in teacher education policy (pp. 64-80). Routledge. doi: 10.4324/9781351252300-6.
[6] Christensen, T. B. (2021). Towards a circular economy in cities: Exploring local modes of governance in the transition towards a circular economy in construction and textile recycling. Journal of Cleaner Production, 305, 127058. doi: 10.1016/j.jclepro.2021.127058.
[7] Arnouts, R., Van der Zouwen, M., & Arts, B. (2012). Analysing governance modes and shifts—Governance arrangements in Dutch nature policy. Forest policy and economics, 16, 43-50. doi: 10.1016/j.forpol.2011.04.001.
[8] Nasiri, H., Radaei, N. (2019). Classification and Choice of Science, Technology and Innovation Policy Instruments. Journal of Science and Technology Policy, 12(2), 495-511. dor: 20.1001.1.20080840.1398.12.2.33.8. {In Persian}.
[9] Newzoo. (2021). Global Games Market Report 2021. Available at: https://b2n.ir/f27139.
[10] DIREC. (2020). Landscape Report 2019: The Most Significant Informations of Digital Games Consumption in Iran. Available at: https://b2n.ir/w37016.
[11] Zeiler, X., & Mukherjee, S. (2022). Video Game Development in India: A Cultural and Creative Industry Embracing Regional Cultural Heritage (s). Games and Culture, 15554120211045143. doi: 10.1177/15554120211045143.
[12] Ghazinoory, S., Aliahmadi, A., Namdarzangeneh, S., & Ghodsypour, H. (2007). Using AHP and LP for choosing the best alternatives based the gap analysisApplied Math. and computation, 184(2), 316-321. doi:10.1016/j.amc.2006.05.178
[13] Nazarizadeh, F., Mirshah Velayati, F. (2015). A Model of Innovation System for Cultural Products. JSFC, 8(31), 37-72. {In Persian}.
[14] Hasanlou, M. (2017). Pathology of Computer Games Policy in Iran. Letter of Culture and Communication, 2(1), 137-148. doi: 10.30497/lcc.2017.2465. {In Persian}.
[15] Rhodes, R. A. W. (1996). The new governance: governing without government. Political studies, 44(4), 652-667. doi: 10.1111/j.1467-9248.1996.tb01747.x.
[16] Frederickson, H. G. (2005). Whatever happened to public administration? Governance, governance everywhere. The Oxford handbook of public management, 282-304.
[17] Kong, D., & Yoon, K. (2018). Modes of Public Governance: A Typology Toward a Conceptual Modeling. World Political Science, 14(1), 145-167. doi: 10.1515/wps-2018-0007.
[18] Bevir, M. (2012). Governance: A very short introduction. OUP Oxford.
[19] Pierre, J. (Ed.). (2000). Debating governance: Authority, steering, and democracy. OUP Oxford.
[20] Kooiman, J. (2003). Governing as governance. Sage.
[21] Schuppert, G. F. (Ed.). (2005). Governance-Forschung: Vergewisserung über Stand und Entwicklungslinien (Vol. 1). Nomos.
[22] Van Kersbergen, K., & Van Waarden, F. (2009). ‘Governance’as a bridge between disciplines: Cross-disciplinary inspiration regarding shifts in governance and problems of governability, accountability and legitimacy. In European Corporate Governance (pp. 64-80). Routledge. doi: 10.1111/j.1475-6765.2004.00149.x
[23] Howlett, M. (2009). Governance modes, policy regimes and operational plans: A multi-level nested model of policy instrument choice and policy design. Policy Sciences, 42(1), 73-89. doi: 10.1007/s11077-009-9079-1.
[24] Weber, M. (1958). The three types of legitimate rule. Berkeley Publications in Society and Institutions, 4(1), 1-11.
[25] Powell, W. W. (1990). Neither market nor hierarchy. Sociology of organizations: structures and relationships, 30-40.
[26] Rhodes, R. A. (1997). Understanding governance: Policy networks, governance, reflexivity and accountability. Open University.
[27] Stoker, G. (1998). Governance as theory: five propositions. International social science journal, 50(155), 17-28. doi: 10.1111/1468-2451.00106.
[28] Pierre, J., & G. Peters (2000). Governance, politics and the state. New York: St. Martin’s Press.
[29] Buuren, A. V., & Eshuis, J. (2010). Knowledge governance: complementing hierarchies, networks and markets?. In Knowledge Democracy (pp. 283-297). Springer, Berlin, Heidelberg. doi: 10.1007/978-3-642-11381-9_19.
[30] Bouwma, I. M., Gerritsen, A. L., Kamphorst, D. A., & Kistenkas, F. H. (2015). Policy instruments and modes of governance in environmental policies of the European Union: past, present and future.
[31] Meuleman, L. (2010). The cultural dimension of metagovernance: Why governance doctrines may fail. Public Organization Review, 10(1), 49-70. doi: 10.1007/s11115-009-0088-5.
[32] Van Kerkhoff, L. (2014). Knowledge governance for sustainable development: a review. Challenges in sustainability, 1(2), 82-93. doi: 10.12924/cis2013.01020082.
[33] Gerritsen, A. L., Stuiver, M., & Termeer, C. J. (2013). Knowledge governance: An exploration of principles, impact, and barriers. Science and Public Policy, 40(5), 604-615. doi: 10.1093/scipol/sct012.
[34] Karimmian, Z. Mohammadi, M. Ghazinoori, S.S. Zolfagharzadeh, M.M. (2019). Classification of Governance Features through Policy Networks Using Meta-synthesis Method. Journal of Public Administration. 11(3), 377-402 {In Persian}.
[35] Aalikhani, R., Rasouli, M. R., & Aliahmadi, A. R. (2019). The impact of key factors on an appropriate network governance model in health care systems: a structural equation modeling approach. Journal of Health Administration, 21(74), 19-34. doi: http://dx.doi.org/10.29252/jha.21.74.19. {In Persian}.
[36] Yin, R. K. (2018). Case study research and applications. Sage.
[37] Creswell, J. W., Plano Clark, V. L., Gutmann, M. L., & Hanson, W. E. (2003). An expanded typology for classifying mixed methods research into designs. A. Tashakkori y C. Teddlie, Handbook of mixed methods in social and behavioral research, 209-240.
[38] IRCG. (2015). About Us (Statute). Available at: https://www.ircg.ir/fa/page/1. {In Persian}. .
[39] DIREC. (2017). Digital Games Market In Iran: Evolution & The Prospect of Future. Available at: https://b2n.ir/b67646. {In Persian}.
[40] IRCG. (2018). Direct Supports List. Available at: https://b2n.ir/q14307. {In Persian}