بوم‌سازگان نوآوری یا بوم‌مرز نوآوری؟

سخن سردبیر

نویسنده

استاد دانشگاه تربیت مدرس

10.22034/jstp.2021.13899

چکیده

کاربرد استعاره بوم­سازگان (اکوسیستم) در حوزه مدیریت، سابقه­ای پرتکرار دارد و آن را به عنوان پیشوند برای عناصر متعددی به کار گرفته­اند؛ مانند بوم­سازگان کارآفرینی، بوم­سازگان دانش، بوم­سازگان کسب­وکار و بوم­سازگان نوآوری.
اما نکته اینجاست که محققین حوزه مدیریت، کمتر به مبدأ و اصل این استعاره یعنی حوزه محیط زیست مراجعه کرده­اند تا با ویژگی‌های اساسی بوم­سازگان­های طبیعی آشنا شوند و آن­ها را برای حوزه پژوهشی خود بومی­سازی کنند. شاید همین امر هم باعث شده که هنوز چالش­ها و اختلافات زیادی در کاربرد مفهوم بوم­سازگان برای مدیریت وجود داشته باشد که از آن جمله، ارتباط انواع بوم­سازگان­ها نظیر دانش و کسب­وکار و نوآوری با یکدیگر است. به طور خلاصه، این سؤال در پیشینۀ پژوهش­ها مطرح است که آیا بوم­سازگان نوآوری، موجودیت مستقلی از بوم­سازگان­های دانش و کسب­وکار است؟ آیا با آن­ها هم­پوشانی دارد؟ و یا این که اصلاً موجودیت مستقلی نیست و باید به مجموع آن دو بوم­سازگان دیگر اطلاق شود؟
من و همکارانم در مقاله­ای که اخیراً منتشر شد[1]، برای حل این معما به حوزۀ علمی مبدأ یعنی محیط زیست مراجعه کردیم و با مفهوم جدیدی به نام بوم­مرز (اکوتون) آشنا شدیم که پیش از این در حوزه علمی مدیریت، معرفی نشده بود. برای درک این مفهوم، محدوده ساحلی را در نظر بگیرید یعنی جایی که دو بوم­سازگان دریا و خشکی به هم می­رسند و با یکدیگر هم­پوشانی دارند. موجوداتی مانند پرندگان دریایی در این محدوده هم­پوشانی (بوم­مرز) زندگی می­کنند و در صورت تغییر جدی در هر یک از دو بوم­سازگان مزبور، حیات آن­ها تهدید می­شود. یعنی حساسیت زیستی در این محدوده­ها بسیار بیشتر است.
پس بوم­مرزها نسبت به بوم­سازگان­ها، فعال­تر، متنوع­تر، بازتر، آسیب­پذیرتر و حساس­تر، و دارای مرزهای غیرشفاف­تری هستند.
استدلال­های درج­شده در مقاله مزبور، ما را به این نتیجه می­رساند که نوآوری، اصولاً یک بوم­سازگان مستقل نیست، بلکه صرفاً بوم­مرز بین دو بوم­سازگان دانش و بوم­سازگان کسب­وکار است. لذا این یک اشتباه سیاستی بزرگ است که بخواهیم بوم­سازگان نوآوری را مستقلا تحلیل و مدیریت کنیم.
 پذیرش این نظریه، با توجه به ویژگی­های خاصی که برای بوم­مرزها برشمردیم، اثرات سیاستی مهمی خواهد داشت که نیاز به  پژوهش­های متعدد دارد و لذا می­توان گفت زمینه جدیدی برای پژوهشگران حوزه سیاست نوآوری گشوده شده است که جای کار و انتشارات فراوان خواهد داشت و همه فعالان این حوزه را به تحقیق در این باب دعوت می‌کنیم.



[1] Ghazinoory, S., Phillips, F., Afshari-Mofrad, M., & Bigdelou, N. (2021). Innovation lives in ecotones, not ecosystems. Journal of Business Research135, 572-580.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Innovation ecosystems or innovation boundaries?

نویسنده [English]

  • seyed sepehr ghazinoory
چکیده [English]

Innovation ecosystems or innovation boundaries?

کلیدواژه‌ها [English]

  • Innovation. ecosystems .innovation boundaries?