عوامل مؤثر بر تمایل به تجاری‌سازی دانش در دانشگاه شیراز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه پیام نور

2 کارشناس ارشد برنامه‌ریزی آموزشی، آموزش و پرورش استان فارس

3 استادیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه پیام نور

10.22034/jstp.2019.11.1.2038

چکیده

مقاله حاضر با هدف ارائه مدل علی عوامل مؤثر برتجاری‌سازی تحقیقات دانشگاهی انجام شده است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری، دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده‌های فنی و مهندسی دانشگاه شیراز می‌باشند. ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه است که جهت سنجش پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. در این پژوهش تأثیر متغیرهای ‌‌توانمندسازی روان‌شناختی، خودکارآمدی، سیاست دانشگاه، سرمایه اجتماعی، کنترل رفتار ادراک شده، نگرش به تجاری‌سازی بر تمایل به تجاری­سازی دانش مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج این پژوهش بر اساس مقادیر ضریب همبستگی به دست­آمده نشان می‌دهد که تمایل به تجاری‌سازی به‌طور مجزا با متغیرهای ‌‌توانمندسازی روان‌شناختی، کنترل رفتار ادراک شده ، نگرش به تجاری­سازی و سرمایه اجتماعی، رابطه معناداری دارد. همچنین تمایل به تجاری­سازی با متغیر‌های خودکارآمدی و سیاست دانشگاه فاقد رابطه معنادار می‌باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Factors that Affect Intention to Knowledge Commercialization in Shiraz University

نویسندگان [English]

  • MohammadHassan Seif 1
  • Soheila Safa 2
  • Ali Biranvand 3
1 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Payame Noor University, Iran.
2 M.A. Department of Educational Sciences, Payame Noor University, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Knowledge and Information Science, Payame Noor University, Iran.
چکیده [English]

The present research aims to propose a causal model for effective factors in commercialization of academic research. This research is an applied one in its purpose and a descriptive-correlational one in terms of the method. The research community includes 499 master students studying at engineering schools of Shiraz University. The data collection tool is a questionnaire for which Cronbach’s alpha has been utilized to measure its reliability. The effects of the variables such as psychological empowerment, self-efficacy, university policy, social capital, perceived behavioral control and attitude about commercialization have been analyzed on the intention of knowledge commercialization. Based on the values of correlational coefficient, the results indicate that intention of commercialization maintains a significant relationship separately with the psychological empowerment, perceived behavioral control and attitude about commercialization at 0.01 level and with the social capital at 0.05 level. On the other hand, the intention of commercialization lacks a significant relationship with the self-efficacy and university policy.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Commercialization
  • Intention to Commercialization
  • Social Capital
  • Psychological Empowerment
[1] Arbo, P., & Benneworth, P. (2007). Understanding the Regional Contribution of Higher Education Institutions.
[2] Etzkowitz, H., Webster, A., Gebhardt, C., & Terra, B. R. C. (2000). The Future of the University and the University of the Future: Evolution of Ivory Tower to Entrepreneurial Paradigm. Research policy, 29(2), 313-330.
[3] Nelles, J., & Vorley, T. (2010). Constructing an Entrepreneurial Architecture: An Emergent Framework for Studying the Contemporary University Beyond the Entrepreneurial Turn. Innovative Higher Education, 35(3), 161-176.
[4] Goldsmith, H. R. (2003). Model of Commercialization, Arkansas Small Business and Technology Development Center.
[5] Thomas, K. W., & Velthouse, B. A. (1990). Cognitive Elements of Empowerment: An “Interpretive” Model of Intrinsic Task Motivation. Academy of Management Review, 15(4), 666-681.
[6] Betz, N. E. (2004). Contributions of Self‐efficacy Theory to Career Counseling: A Personal Perspective. The Career Development Quarterly, 52(4), 340-353.
[7] Lent, R. W., & Brown, S. D. (2006). On Conceptualizing and Assessing Social Cognitive Constructs in Career Research: A Measurement Guide. Journal of Career Assessment, 14(1), 12-35.
[8] Bandura, A. (2006). Toward a Psychology of Human Agency. Perspectives on Psychological Science, 1(2), 164-180.
[9] Fishbein, M., & Ajzen, I. (1977). Belief, Attitude, Intention, and Behavior: An Introduction to Theory and Research.
[10] Baron, R. A. (2004). The Cognitive Perspective: a Valuable Tool for Answering Entrepreneurship's Basic “Why” Questions. Journal of Business Venturing, 19(2), 221-239.
[11] Rasmussen, E., Moen, Ø., & Gulbrandsen, M. (2006). Initiatives to Promote Commercialization of University Knowledge. Technovation, 26(4), 518-533. [12] Jahed, H., Arasteh, H., & Jaafari, P. (2011). Explaining of Individual Factors Influencing Commercialization of Research Results; the Case of Islamic Azad University of Science and Research Branch. Journal of Science and Technology Policy, 4(1), 1-16. {In Persian}.
[13] Pazhouhesh, A,. (2017). Odeling the Factors Influencing Commercialization of Academic Research Achievements: Mixed Method (Case Study: Engineering Faculties of State Universities in Tehran). Journal of Industrial Management, 9(2), 265-286. {In Persian}.
 [14] Seif, M. H., Biranvand, A., Safa, S., & Mazloumian, S. (2019). An Investigation into the Effective Factors on the Intention to Commercialization of Knowledge in a University: A Case Study. Library Philosophy and Practice, 1-15. [15] Kalantari, E., Meigoonpoori, M., Yadollahifarsi, J. (2015). Study of Organizational Factors Affecting the Academic Research Commercialization Strategy (Case