[1] انتظاری، یعقوب. (۱۳۸۴). اقتصاد نوآور: الگویی جدید برای تحلیل و سیاستگذاری توسعه علوم، فناوری و نوآوری. پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، سال یازدهم، شماره ۳۶، صص ۲۱۹-۲۶۱.
[2] Amirinia, H. R. (2012). Investigating the usefulness of Triple Helix as an innovationpolicy framework for university transformation in Iran. In The 10th Triple HelixInternational Conference, (pp. 634-637). Bandung, Indonesia. Retrieved 2 December 2015 from https://www.triplehelixassociation.org/helice/volume-1-2012/helice-issue-2/tha-annual-conference-2012
[3] Freeman, C. (1995). The National System of Innovation Inhistorical Perspective. Cambridge Journal of Economics, Vol. 19, pp. 5-24.
[4] Lundvall, B. A. (1988). Innovation as an Interactive Process: From User-Producer Interaction to the NSI s.; In: Dosi, G., et al. (Eds), Technical Change and Economic Theory. London: Pinter.
[5] Nelson, R. R. (1988). Institutions Supporting Technical Change in the United States; In: Dosi, G., et al. (Eds), Technical Change and Economic Theory. London: Pinter.
[6] Lundvall, B. A. (1992). National systems of innovation: Towards a theory of innovation andinteractive learning. London: Francis Printer.
[7] توفیقی، جعفر و نورشاهی، نسرین. (۱۳۹۱). ارائه راهکارهایی برای توسعه همکاریهای دانشگاه و صنعت در ایران. آموزش مهندسی ایران، سال ۱۴، شماره ۵۶، صص 75-95.
[8] کریمیان. اقبال، مصطفی. (1382). ایجاد پارکهای فناوری در مجاورت دانشگاهها؛ فرصتها و چالشها. مجموعه مقالات هفتمین کنگره سراسری همکاریهای دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی، صص 57-72. اصفهان: دانشپژوهان برین.
[9] Hossain, M. D., Moon, J., Kang, H. G., Lee, S. C., & Choe, Y. C. (2012). Mapping the dynamics of knowledge base of innovations of R&D in Bangladesh: triple helix perspective. Scientometrics, 90(1), 57-83.
[10] کیهزا، ویتوریو. (1384). استراتژی و سازماندهی R&D. ترجمه: سید سپهر قاضینوری. تهران: مرکز صنایع نوین.
[11] باقرینژاد، جعفر. (۱۳۸7). ﺳﻴﺴﺘﻢ ارﺗﺒﺎط داﻧﺸﮕﺎه و ﺻﻨﻌﺖ ﺑﺮای ﺗﻮﺳﻌﻪ فناوری در ایران: ﺳﺎزوﻛﺎرﻫﺎ و ﭘﻴﺸﻨﻬﺎدﻫﺎ. فصلنامه سیاست علم و فناوری، سال 1، شماره 1، صص ۱-14.
[12] جوکار، طاهره و عصاره، فریده. (1392). جریان انتشار مقالات علمی در کشور ایران طی سالهای 2007 تا 2011 بر اساس مدل مارپیچ سهگانه دانشگاه، صنعت و دولت. فصلنامه مدیریت و پردازش اطلاعات، دوره 29، شماره 2، صص 505-523.
[13] Leydesdorff, L., & Sun, L. (2009). National and international dimensions of the triple helix in Japan: University–industry–government versus international co-authorship relations. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 60(4), 778–788.
[14] Kim, H., Huang, M., Jin, F., Bodoff, D., Moon, J., & Choe, Y. C. (2012). Triple helix in the agricultural sector of Northeast Asian countries: a comparative study between Korea and China. Scientometrics, 90(1), 101-120.
[15] Kwon, K.-S., Park, H. W., So, M., & Leydesdorff, L. (2012). Has globalization strengthened South Korea’s national research system? National and international dynamics of the Triple Helix of scientific co-authorship relationships in South Korea. Scientometrics , 90(1), 163-176.
[16] Ye, F. Y., Yu, S. S. and Leydesdorff, L. (2013). The Triple Helix of university-industry-government relations at the country level and its dynamic evolution under the pressures of globalization. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 64: 2317–2325.
[17] Ivanova, I. A., & Leydesdorff, L. (2014). A simulation model of the Triple Helix of university–industry–government relations and the decomposition of the redundancy. Scientometrics, 99(3), 927-948.
[18] Fung, H. N., & Wong, C. Y. (2015). Exploring the modernization process of traditional medicine: a Triple Helix perspective with insights from publication and trademark statistics. Social Science Information, 54(3), 327-353.
[19] اسماعیلی، میترا؛ یمنی دوزی سرخابی؛ محمد، حاجیحسینی، حجتالله و کیامنش، علیرضا. (۱۳۹۰). وضعیت ارتباط دانشکدههای فنی-مهندسی دانشگاههای دولتی تهران با صنعت در چارچوب نظام ملی نوآوری. پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شماره ۵۹، صص ۲۷-۴۶.
[20] نبیپور، ایرج؛ مصلح، عبدالمجید و اسدی، مجید. (۱۳۹۳). نقش دانشگاههای خلاق آینده در مارپیچ سهگانه کریدورهای علم و فناوری. طب جنوب، سال ۱۷، شماره ۶، صص 1068-1089.
[21] نوروزی چاکلی، عبدالرضا و طاهری، بهجت. (۱۳۹۴). تحلیل مقایسهای رابطه دانشگاه و صنعت در ایران و ترکیه: مطالعه علمسنجی. مجله علمسنجی کاسپین، شماره ۳، صص 39-49.
[22] Etzkowitz, H., & Leydesdorff, L. (2000). The dynamics of innovation: from National Systems and “Mode 2” to a Triple Helix of university–industry–government relations. Research policy, 29(2), 109-123.
[23] Etzkowitz, H. (2001). The second academic revolution and the rise of entrepreneurial science. IEEE Technology and Society Magazine, 20(2), 18-29.
[24] Leydesdorff, L., & Meyer, M. (2003). The Triple Helix of university-industry-government relations. Scientometrics, 58(2), 191-203.
[25] Shinn, T. (2003). The ‘Triple Helix’ and ‘new production of knowledge’ as socio-cognitive fields. In B. Joerges & H. Nowotny (eds.), Social studies of science and technology: Looking back, ahead (pp. 103–116). Amsterdam: Kluwer Academic Publishers.
[26] Etzkowitz, H. (1998). The norms of entrepreneurial science: cognitive effects of the new university–industry linkages. Research policy, 27(8), 823-833.
[27] Etzkowitz, H. (2002). The Triple Helix of university - industry - government implications for policy and evaluation. Stockholm: Science Policy Institute.
[28] Etzkowitz, H. (2004). The evolution of the entrepreneurial university. International Journal of Technology and Globalisation, 1(1), 64-77.
[29] Ranga, M., & Etzkowitz, H. (2013). Triple Helix systems: an analytical framework for innovation policy and practice in the Knowledge Society. Industry and Higher Education, 27(4), 237-262.
[30] Sun, Y., & Negishi, M. (2010). Measuring the relationships among university, industry and other sectors in Japan’s national innovation system: a comparison of new approaches with mutual information indicators. Scientometrics, 82(3), 677-685.
[31] Park, H. W., Hong, H. D., & Leydesdorff, L. (2005). A comparison of the knowledge-based innovation systems in the economies of South Korea and the Netherlands using Triple Helix indicators. Scientometrics, 65(1), 3-27.
[32] Khan, G. F., Cho, S. E., & Park, H. W. (2011). A comparison of the Daegu and Edinburgh musical industries: a triple helix approach. Scientometrics, 90(1), 85-99.
[33] Leydesdorff, L. (2003). The Mutual Information of University-Industry-Government Relations: An Indicator of the Triple Helix Dynamics. Scientometrics, 58(2), 445-467.
[34] جعفرزاده، بهزاد. (1393). ارﺗﺒﺎط ﺻﻨﻌﺖ و داﻧﺸﮕﺎه، ﺷﺎﻫﺮگ ﺗﻮسعه اﻗﺘﺼﺎدی. ارائهشده در دومین همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه (27 و 28 فروردین). دسترسی از طریق:
www.bccim.ir/Content/media/image/2015/07/273_orig.pdf
[35] فیوضات، ابراهیم و تسلیمی تهرانی، رضا. (1386). ﺑﺮرﺳﯽ ﺟﺎﻣﻌﻪﺷﻨﺎﺧﺘﯽ راﺑﻄﻪ داﻧﺸﮕﺎه و ﺻﻨﻌﺖ در اﯾﺮان. پژوهشنامه علوم انسانی، سال 53، شماره 1، صص 267-288.
[36] جوکار، طاهره و ورع، نرجس. (منتشرنشده). بررسی وضعیت جریان تولید علم در حوزه دامپزشکی در دهه اخیر: مطالعه موردی مقالات ISC (در دست بررسی برای چاپ).
[37] Strand, Ø., Ivanova, I., & Leydesdorff, L. (2015). Decomposing the Triple-Helix synergy into the regional innovation systems of Norway: firm data and patent networks. Quality & Quantity, 1-26.