[1] Altbach, P. and Salmi, J. (2011). The Road to Academic Excellence: The Making of World-Class Research Universities. Washington: The World Bank.
[2] فراستخواه، مقصود. (1389). دانشگاه و آموزش عالی: منظرهای جهانی و مسئلههای ایرانی. تهران: نشر نی.
[3] یمنی دوزی سرخابی، محمد. (1380). درآمدی به بررسی عملکرد سیستمهای دانشگاهی. تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
[4] عزیزی، نعمتالله. (1385). درآمدی بر آموزش عالی در ایران با تأکید بر علوم انسانی. تهران: پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
[5] Greenberg, J., Niehaus, E. and Williams, L. (2012). The influence of international teachers on a teacher education environment. Paper presented at the 32nd Annual Seminar International Society for Teacher Education, Paro, Bhutan. Retrieved July 27, 2015 from: https://www.education.umd.edu/international/Ofc%20Pubs/Bhutan_Paper.pdf
[6] فارسیجانی، حسن. (1387). کلاس جهانی سازمانها و مدیریت کیفیت جامع. تهران: مرکز آموزش تحقیقات صنعتی ایران.
[7] Salmi, J. (2009). The Challenge of Establishing World-Class Universities. In Jan Sadlak and Liu Nian Cai, The World-Class University as Part of a New Higher Education Paradigm: From Institutional Qualities to Systemic Excellence (Part I, pp. 25 & 51). Bucharest: UNESCO-CEPES.
[8] Altbach, P. G. (2004). The Costs and Benefits of World-Class Universities. AAUP, Publications & Research, Academe, Issues, January-February. Retrieved June 20, 2015 from:
http://bcct.unam.mx/adriana/bibliografia%20parte%202/ALTBACH,%20P.pdf
[9] Jacob, W. J., Xiong, W. and Huiyuan, Y. (2015). Professional development programmes at world-class universities. Palgrave Communications, 2, pp. 1-27.
[10] Oyuntsetseg, L., Ganbat, T. and Pandey, A. (2011). An alternative approach towards establishing the World-Class University in Mongolia, pp. 4. Retrieved June 28, 2015 from:
https://www.unimis.edu.mn/buteel/Oguulleg/Details/a868ed52-27a7-4e6f-b41f-e698e2834424
[11] Shin, J. C. (2012). Institutionalization of Global Rankings and World-class University in Asia: National Policy Level and University Level. Seoul National University. pp. 9. Available at:
http://www.meiji.ac.jp/cip/riie/6t5h7p00000anjib-att/a1331628569015.pdf
[12] Liu, N. C., Wang, Q. and Cheng, Y. (2011). Paths to a World-Class University: Lessons from Practices and Experiences. Rotterdam: Sense Publishers.
[13] Cheng, Y., Wang, Q., and Liu, N. C. (2014). How world-class universities affect global higher education. In How World-Class Universities Affect Global Higher Education (pp. 1-10). SensePublishers.
[14] شورای عالی انقلاب فرهنگی. (1390). نقشه جامع علمی کشور. تهران: شواری عالی انقلاب فرهنگی.
[15] نهاد ریاست جمهوری اسلامی ایران. (1389). قانون برنامه پنجم توسعه کشور. تهران: نهاد ریاست جمهوری.
[16] Marginson, S. (2012). Differnt roads to a shared goal: political and cultural variation in World-Class Universities. In Q. Wang, Y. Cheng, and N. C. Liu, Building World-Class Universities: Different Approaches to a Shared Goal (section1: Building World-Class Universities from a national/regional perspective). Rotterdam: Sense publishers.
[17] نظرزاده زارع، محسن؛ ربیعیمنفرد، نیلوفر و مردانی، الهام. (1395). ضرورتها و راهبردهای ایجاد دانشگاه کلاس جهانی؛ تأملی بر تجارب کشورهای اروپایی و آسیایی. اولین همایش آیندهپژوهی آموزش عالی ایران: چشمانداز بینالمللی شدن دانشگاهها و چالشهای آن، 28 تا 30 اردیبهشت 1395، قزوین، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره).
[18] نظرزاده زارع، محسن؛ پورکریمی، جواد؛ ابیلی، خدایار و ذاکر صالحی، غلامرضا. (1393). دانشگاه تراز جهانی به عنوان بخشی از پارادایم جدید آموزش عالی. فصلنامه رهیافت، شماره 57، صص 79-92.
[19] Bin Zakaria, Z., Bin Ahmad, A. and Norzaidi, M. D. (2009). Determining World Class University from the Evaluation of Service Quality and Students Satisfaction Level: An Empirical Study in Malaysia. International Journal of Scientific Research in Education, 2(2), 59-66.
[20] Fang, M. W. (2005). Address Regarding First-Class Universities. Chinese Education & Society, 37(6), 8-20. Available at:
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10611932.2004.11031669
[21] Niland, J. (2000). The Challenge of Building World-Class Universities in the Asian Region. Online opinion. Retrieved April 28, 2016, from:
http://www.onlineopinion.com.au/view.asp?article=997
[22] نظرزاده زارع، محسن؛ ابیلی، خدایار؛ آرئین، محمدعلی و محمدی، شیرکوه. (1394). بررسی امکان تبدیل معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به سازمان داناییمحور: تأملی بر دیدگاه کارکنان. فصلنامه مدیا، 6(1)، صص 15-24.
[23] Shin, J. C., & Kehm, B. M. (2013). The world-class university in different systems and contexts. In Institutionalization of world-class university in global competition (pp. 1-13). Springer Netherlands.
[24] صداقتیفرد، مجتبی. (1387). بررسی موانع فراروی تحقیق در حوزه علوم انسانی کشورهای درحالتوسعه (با تأکید بر ایران). کنگره علوم انسانی. بازیابی شده در 20 دی 1395 از سایت:
http://www.ensani.ir/fa/content/88578/default.aspx
[25] میرزاخانی، میرعباس. (1387). چالشهای پژوهش در ایران. روزنامه اعتماد، شماره 1655، ص 8.
[26] حسینپور، محمد. (1390). بررسی عوامل بازدارنده فعالیت پژوهشی اعضاء هیأتعلمی رشتههای علوم انسانی. یافتههای نو در روانشناسی، 6(19)، 79-95.
[27] دهقانی، یاسر؛ مرزوقی، رحمتالله؛ فقیه، نظامالدین و فولادچنگ، محبوبه. (1390). بررسی میزان آزادی علمی استادان دانشگاه شیراز با توجه به متغیرهای جمعیتشناختی. مجله پژوهشهای برنامه درسی، 1(2)، صص29-56.
[28] Altbach, P. (2015). Academic Freedom: A Realistic Appraisal. International Higher Education, 57, 1-2.
[29] کریمیان، زهرا؛ کجوری، جواد؛ لطفی، فرهاد و امینی، میترا. (1390). مدیریت دانشگاهی و پاسخگویی: ضرورت استقلال و آزادی علمی از دیدگاه اعضاء هیأتعلمی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 11(8)، 855-863.
[30] ذاکرصالحی، غلامرضا. (1388). بررسی ابعاد حقوقی و مدیریتی استقلال دانشگاهها در ایران (موضوع ماده 49 قانون برنامه چهارم توسعه) و تدوین راهکارهای اجرایی تحقق آن. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 53، 79-106.
[31] کریمیان، زهرا؛ صباغیان، زهرا و صالح صدقپور، بهرام. (1390). بررسی موانع و چالشهای پژوهش و تولید علم در دانشگاههای علوم پزشکی. دوفصلنامه انجمن آموزش عالی ایران، 3(4)، 35-63.
[32] سعیدی، احمد. (1393). بررسی عوامل مؤثر بر میزان تخصیص منابع مالی درون دانشگاههای دولتی ایران با استفاده از دادههای تابلویی. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 71، 19-39.