توصیه‌های سیاستی برای تحقق آموزش عالی هوشمند در ایران مبتنی بر ارزیابی روندهای جهانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات، دانشگاه تربیت مدرّس، تهران، ایران

2 استاد گروه مهندسی فناوری اطلاعات، دانشگاه تربیت مدرّس، تهران، ایران

3 استادیار گروه مطالعات آینده‌نگر، پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و اجتماعی، تهران، ایران

10.22034/jstp.2024.11659.1784

چکیده

هوش مصنوعی یکی از فناوری‌های نوظهور و تأثیرگذار در حوز‌ه آموزش عالی است. این مطالعه به بررسی جامع کاربردها، فرصت‌ها و چالش‌های هوش مصنوعی در دانشگاه‌‌ها با رویکرد مرور منابع و متون پژوهشی و بررسی تجارب دانشگا‌‌ههای پیشگام در جهان می پردازد و حاکی از آن است که هوش مصنوعی به‌‌تدریج در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و مدیریتی دانشگاه‌ها نفوذ کرده و نقش خود را به عنوان توانمندساز فرایندهای اصلی دانشگاه بازمی‌‌یابد اما هنوز بسیاری از مؤسسات آموزش عالی در مراحل ابتدایی این فرایند هستند. علاوه براین یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد هوش مصنوعی فرصت‌های ارزشمندی از جمله شخصی‌سازی یادگیری، استفاده از سامانه‌های آموزشیاری هوشمند، ارزشیابی پیشرفته و بهینه‌سازی فرایندهای آموزشی و پژوهشی را برای مراکز آموزش عالی فراهم می‌آورد؛ در عین حال چالش‌هایی مانند نگرانی‌های اخلاقی، امنیتی، حریم خصوصی، نابرابری دسترسی و آمادگی ناکافی منابع انسانی و زیرساختی را نیز درپی دارد. بر این اساس، در پایان مقاله توصیه‌‌هایی سیاستی برای بهره‌‌برداری از این رویکرد فناورانه در دانشگاه‌‌های ایران بیان شده و در آن بر  نگاه جامع و فراگیر برای استفاد‌ه مؤثر از هوش مصنوعی در آموزش عالی تأکید شده‌‌است. پیش نیاز این موضوع نیز ارتقای سواد دیجیتالی، توسعه زیرساخت‌های شبکه‌‌ای و پردازشی، گسترش مطالعات میدانی و تدوین چارچوب‌های حکمرانی داده بیان شده است. این راهکارها به عنوان نقشه راهی برای سیاستگذاران و برنامه‌‌ریزان آموزش عالی کشور، می تواند به بهبود کیفیت، کارایی و انعطاف پذیری نظام آموزشی کمک کند. هدف این توصیه‌‌ها توسعه متوازن و پایدار آموزش عالی با تأکید بر بهره‌‌ وری و هم‌‌راستایی با تحولات فناورانه است تا از ظرفیت‌‌های هوش مصنوعی برای  بهبود فرایندهای آموزشی و پژوهشی و نیز تربیت منابع انسانی مورد نیاز جامعه نوین بهره برداری شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Policy Recommendations for the Realization of Intelligent Higher Education in Iran Based on Global Trends

نویسندگان [English]

  • Sajedeh Olyaee 1
  • Gholam Ali Montazer 2
  • Mohammad Hosseini Moghaddam 3
1 MSc. Student of Information Technology, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
2 Prof., Department of Information Technology Eng., Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
3 Assist. Prof. of Future Studies, Institute of Cultural and Social Studies,Tehran,Iran.
چکیده [English]

Given the rapid acceleration of developments in emerging technologies, particularly artificial intelligence, and its extensive and profound impact on various aspects of social life, including higher education, the need for efficient, comprehensive, and coordinated policies is felt more than ever. This article examines the development trajectory of artificial intelligence technology and analyzes the opportunities and challenges of its use in the field of higher education. Considering the unparalleled opportunities that this technology offers to the educational system, as well as the inherent risks it carries, the necessity for smart and forward-thinking policy-making to improve and enhance Iran's higher education system has been emphasized. In this article, key strategies for formulating and implementing appropriate policies to optimize the use of AI technologies in Iran's higher education are presented. These strategies can serve as a roadmap for educational officials and policymakers in the country, helping to improve the quality, efficiency, and flexibility of the higher education system. The goal of these proposals is to achieve balanced and sustainable development of higher education with a focus on productivity and quality, utilizing the capacities of AI to enhance educational processes and train skilled and specialized human resources. The implementation of these policies can play a key role in facilitating the digital transformation of higher education and strengthening Iran's position on the international stage.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Higher Education
  • Artificial Intelligence
  • Policy Making
  • University
  • Iran
[1] Kaul, V., Enslin, S., & Gross, SA. History of artificial intelligence in medicine. Gastrointest Endosc. 2020 Oct;92(4):807-812. doi: 10.1016/j.gie.2020.06.040. Epub 2020 Jun 18. PMID: 32565184.
[2] Zhao, J., Wu, M., Zhou, L., Wang, X., & Jia, J. Cognitive psychology-based artificial intelligence review. Front Neurosci. 2022 Oct 6;16:1024316. doi: 10.3389/fnins.2022.1024316. PMID: 36278021; PMCID: PMC9582153.
[3] Fiske, A., Henningsen, P., & Buyx, A. Your Robot Therapist Will See You Now: Ethical Implications of Embodied Artificial Intelligence in Psychiatry, Psychology, and Psychotherapy. J Med Internet Res, 2019;21(5):e13216 doi: 10.2196/13216
[4] Valle-Cruz, D., Alejandro Ruvalcaba-Gomez, E., Sandoval-Almazan, R., & Ignacio Criado, J. (2019, June). A review of artificial intelligence in government and its potential from a public policy perspective. Proceedings of the 20th annual international conference on digital government research (pp. 91-99). doi: 10.1145/3325112.3325242
[5] Haenlein, M., & Kaplan, A. (2019). A Brief History of Artificial Intelligence: On the Past, Present, and Future of Artificial Intelligence. California Management Review, 61, 5-14. doi: 10.1177/0008125619864925
[6] Supriyadi, E. I., & Asih, D. B. (2020). Implementasi Artificial Intelligence (Ai) Di Bidang Administrasi Publik Pada Era Revolusi Industri 4.0Jurnal Rasi2(2), 12-22. Doi: 10.52496/rasi.v2i2.62
[7] Ladda, M. R. T., & Saraf, M. R. A. (2019). Artificial Intelligence, its Impact on Higher Education.
[8] Roumate, F. (Ed.). (2023). Artificial intelligence in higher education and scientific research: future development. Springer Nature. ISBN : 978-981-19-8640-6
[9] Akinwalere, S. N., & Ivanov, V. (2022). Artificial intelligence in higher education: challenges and opportunitiesBorder Crossing12(1), 1-15. doi: 10.33182/bc.v12i1.2015
[10] Su, J., Ng, D. T. K., & Chu, S. K. W. (2023). Artificial intelligence (AI) literacy in early childhood education: The challenges and opportunitiesComputers and Education: Artificial Intelligence4, 100124. doi: 10.1016/j.caeai.2023.100124
[11] Zawacki-Richter, O., Marín, V. I., Bond, M., & Gouverneur, F. (2019). Systematic review of research on artificial intelligence applications in higher education–where are the educators?International Journal of Educational Technology in Higher Education16(1), 1-27. doi: 10.1186/s41239-019-0171-0
[12] Liang, J. C., Hwang, G. J., Chen, M. R. A., & Darmawansah, D. (2023). Roles and research foci of artificial intelligence in language education: an integrated bibliographic analysis and systematic review approachInteractive Learning Environments31(7), 4270-4296. doi: 10.1080/10494820.2021.1958348
[13] Siemens, G. (2005). Connectivism: A learning theory for the digital age. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, 2(1), 3-10. Doi: 10.3109/0142159X.2016.1173661
[14] Davis, B., & Sumara, D. (2006). Complexity and education: Inquiries into learning, teaching, and research. Lawrence Erlbaum Associates Publishers. Doi: 9780805859355
[15] Lukovics, M., & Zuti, B. (2017). New functions of universities in century XXI towards "Fourth Generation" universities. academia. edu, 9, 33-48. Doi: 10.14665/1614-4007-22-2-003
[16] Kitchenham, B. A. & Charters, S. (2007). Guidelines for performing Systematic Literature Reviews in Software Engineering (EBSE 2007-001). Keele University and Durham University Joint Report.
[17] Luckin, R., & Holmes, W. (2016). Intelligence unleashed: An argument for AI in education. ISBN: 9780992424886
[18] Goksel, N., & Bozkurt, A. (2019). Artificial intelligence in education: Current insights and future perspectives. Handbook of Research on Learning in the Age of Transhumanism (pp. 224-236). IGI Global. doi: 10.4018/978-1-5225-8431-5.ch014
[19] Baker, T. and Smith, L. (2019) Educ-AI-Tion Rebooted? Exploring the Future of Artificial Intelligence in Schools and Colleges. https://www.nesta.org.uk/report/education-rebooted/
[20] Reinbold, P. M. (2020). Taking Artificial Intelligence Beyond the Turing TestWis. L. Rev., 873. Doi: 10.2139/ssrn.3576695
[21] UNESCO. Artificial Intelligence and the Futures of Learning. Unesco.org. 2022.
[22] Göçmez, L., & Okur, M. R. (2023). Artificial intelligence applications in open and distance education: a systematic review of the articles (2007-2021)Asian Journal of Distance Education18(1). https://www.asianjde.com/ojs/index.php/AsianJDE/article/view/665.
[23] Crompton, H., & Burke, D. (2023). Artificial intelligence in higher education: the state of the fieldInternational Journal of Educational Technology in Higher Education20(1), 22. doi: 10.1186/s41239-023-00392-8
[24] Chui, M., Hazan, E., Roberts, R., Singla, A., & Smaje, K. (2023). The economic potential of generative AI.
[25] OECD. )2023(. Opportunities, guidelines and guardrails for effective and equitable use of AI in education. doi: 10.1787/c74f03de-en
[26] Russell Group. (2023). New principles on use of AI in education. https://russellgroup.ac.uk/news/new-principles-on-use-of-ai-in-education/
[27] Gürel, E., & Tat, M. (2017). SWOT analysis: a theoretical review. Journal of International Social Research, 10(51). Doi:10.17719/jisr.2017.1832
[28] Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychologyQualitative Research in Psychology3(2), 77–101. Doi: 10.1191/1478088706qp063oa
[29]  Bardach, E., & Patashnik, E. M. (2019). A practical guide for policy analysis: The eightfold path to more effective problem solving. CQ press. ISBN: 1506368891
[30] Supreme Council of Cultural Revolution. (1389). Comprehensive scientific map of the country. Tehran: Secretariat of the Supreme Council of Cultural Revolution.
[31]  Linstone, H. A., & Turoff, M. (Eds.). (1975). The Delphi method: Techniques and applications. Addison-Wesley. Doi: 10.2307/3150755
[32] Rahman, M. M., & Watanobe, Y. (2023). ChatGPT for education and research: Opportunities, threats, and strategiesApplied Sciences13(9), 5783. doi: 10.3390/app13095783
[33] Educause. (2021). 2021 EDUCAUSE Horizon Report® | Teaching and Learning Edition. https://library.educause.edu/resources/2021/4/2021-educause-horizon-report-teaching-and-learning-edition
[34] Ali, F., & Ali, N.(2023) Ethical Considerations and Impacts of AI-Driven Decision Making in Education: A Comprehensive Review. doi: 10.13140/RG.2.2.29728.39682
[35] Cardona, M. A., Rodríguez, R. J., & Ishmael, K. (2023). Artificial intelligence and the future of teaching and learning: Insights and recommendations. doi: 10.13140/RG.2.2.28132.76160
[36] Harry, A. (2023). Role of AI in education. Interdisciplinary Journal and Humanity (INJURITY), 2(3), 260-268. doi: 10.58631/injurity.v2i3.52
[37] Clough, D. R., & Wu, A. (2022). Artificial intelligence, data-driven learning, and the decentralized structure of platform ecosystemsAcademy of Management Review47(1), 184-189. doi: 10.5465/amr.2020.0222