ارزشیابی سازوکار مداخله برنامه پژوهانه اعضا هیئت علمی دانشگاه تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام، تهران، ایران.

2 دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دولتی، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران.

10.22034/jstp.2024.11665.1787

چکیده

در شرایطی که اعتبارات پژوهشی دانشگاه‌ها کفاف هزینه فعالیت‌های متنوع تحقیقاتی اعضای هیئت‌علمی را نمی‌دهد و کمبود منابع یک محدودیت همیشگی است تخصیص بهینه و هدفمند اعتبارات موجود اهمیت دوچندانی یافته است. افزون بر این سازوکارهای تخصیص اعتبارات نقش بی‌بدیلی در انتقال انتظارات و خواست‌های بیرونی از نهاد علم دارد و یکی از اثربخش‌ترین ابزارهای عینیت‌بخشی به برنامه‌های راهبردی و سیاست‌ها است. این پژوهش با هدف ارزشیابی سازوکار مداخله برنامه پژوهانه اعضا هیئت‌علمی دانشگاه تهران به انجام رسیده است. داده‌های مورد نیاز با استفاده از مصاحبه‌های حضوری با طراحان برنامه و مصاحبه‌های آرشیوی آنان، خاطرات شفاهی و اسناد و مدارک مرتبط با برنامه‌ گردآوری شد. در گام بعدی با استفاده از فرآیند کدگذاری علی، محتوای حاصل از مرحله قبل کدگذاری شد. در نتیجه زنجیره‌های علی متعددی به دست آمد که بر اساس شباهت دسته‌بندی و ادغام آن‌ها انجام گرفت و روایت نظریه تغییر برنامه نگاشته شد. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که اگرچه این برنامه در زمان تدوین گامی روبه‌جلو و مروج نوعی از عقلانیت در نظام تخصیص اعتبارات پژوهشی بود اما اکنون از منظر اتخاذ رویکردی بی‌طرفانه نسبت به حوزه-رشته‌ها و ارج نهادن ارزش‌هایی چون همکاری علمی قابل نقد است. به علاوه تردیدهای بسیاری در مورد اثربخشی و کارایی نظام‌های تخصیص مبتنی بر عملکرد وجود دارد. عدم نگاه اهرمی به منابع داخلی دانشگاه از دیگر انتقادات وارد به برنامه است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Evaluation of the research program intervention mechanism r of Tehran University faculty members

نویسندگان [English]

  • Reza Abiri 1
  • Seyed Mojtaba Emami 2
1 Imam Sadiq University (AS) Growth Center, Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Department of Public Policy, Faculty of Islamic Studies and Management, Imam Sadiq University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

In a situation where the research credits of the universities do not provide enough for the various faculty research activities and the lack of resources is a constant limitation, the optimal and targeted allocation of the available credits has become doubly important. In addition to these credit allocation mechanisms, it plays a unique role in transferring external expectations and demands from the institution of science and is one of the most effective tools for objectifying strategic plans and policies. This research has been carried out with the aim of evaluating the intervention mechanism of the Faculty Grant Program of Tehran University.
The required data were collected using face-to-face interviews with program designers and their archival interviews, oral memories and documents related to the program. In the next step, using causal coding process, the content obtained from the previous step was coded. As a result, several causal chains were obtained, which were classified and merged based on their similarity, and the narrative of the program theory change was shaped.
The findings of the research indicate that although this program was a step forward and promoted a kind of rationality in the research credit allocation system at the time of its formulation, but now it can be criticized from the point of view that adopting an impartial approach towards the fields and respecting values such as scientific cooperation. In addition, there are many doubts about the effectiveness and efficiency of performance-based allocation systems. Another criticism of the program is the lack of leverage metaphor toward the university's internal resources.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Evaluation
  • Intervention Mechanism
  • Grant
  • Faculty Members