انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایرانسیاست علم و فناوری2008084014420220121Recognition of the Critical Success Factors and Challenges of FinTech Regulatory Sandbox in Iranبازشناسی الزامات موفقیت و چالشهای محیط آزمون تنظیمگری فینتک در ایران2161391410.22034/jstp.2022.13914FAحسینخسروپورپژوهشگر، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران.اشکانرحیمیکارشناس اقتصاد دیجیتال، مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت ریاست جمهوری، تهران.محمدحسینابراهیمخانکارشناس مسئول فناوریهای نوین مالی، مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت ریاست جمهوری، تهران.Journal Article20220212Financial technological phenomena are likely to cause side and adverse effects due to the changes in their ecosystem. So far, various and parallel regulatory channels have been used by financial regulators. The regulatory Sandbox has also attracted a lot of attention in recent years as one of the available ways to understand these phenomena. This space is a framework provided by a regulatory body that allows start-ups to test their innovative solutions on a small, live scale before entering the market. But extracting the requirements for success and the challenges ahead is an issue that has been overlooked because of its novelty. Therefore, in this study, we have tried to identify the requirements for success and its challenges through library studies and semi-structured interviews from a sample of 42 elites. Based on the content analysis of the interviews conducted by the coding method using NVIVO software, the results should be aggregated and combined in the form of thematic categories and analytical statements based on the frequency of phrases and keywords. The results of this study require the successful implementation of the test environment to create specialized test environments with a dedicated unit, 3 to 12 months test period with two periods of appropriate 6-month extension, providing services based on user leveling, forming a complaints unit, facilitating entry conditions with conditions Minimum is the continuation of supervision after the examination period, the provision of consulting services, the implementation of barriers and exemptions with the implementation of steps and the use of outsourcing services to evaluate applicants.<br /> <br /> پدیدههای فناورانه مالی به موجب تحولاتی که در بومسازگان خود ایجاد میکنند، احتمالاً موجب بروز عوارض جانبی و آثار سوء خواهند شد. تاکنون مسیرهای تنظیمگری گوناگون و موازی در دستورکار تنظیمگران مالی قرار گرفته است. محیط آزمون تنظیمگری نیز بهعنوان یکی از مسیرهای موجود برای شناخت این پدیدهها طی سالهای اخیر توجه فراوانی را به خود جلب کرده است. این فضا چارچوبیست که توسط یک نهاد ناظر مهیا شده و به شرکتهای نوپا این امکان را میدهد تا پیش از ورود به بازار، راهکار نوآورانه خود را در مقیاس کوچک و پویا مورد سنجش قرار دهند؛ اما استخراج الزامات موفقیت و چالشهای پیشرو موضوعی است که بهجهت نوین بودن این مسیر مغفول مانده است. لذا در این پژوهش سعی شده الزامات موفقیت و چالشهای آن از طریق مطالعات کتابخانهای و مصاحبههای نیمهساختاریافته از نمونه نخبگانی 42تایی مورد شناسایی قرار گیرد. بر اساس تحلیل مضامین مصاحبههای انجامشده که به روش برچسبزنی با استفاده از نرمافزار NVIVO انجامشده، نتایج در قالب دستههای موضوعی و گزارههای تحلیلی بر اساس فراوانی عبارات و کلید واژگان، تجمیع و تلفیق گردد. نتایج این پژوهش اجرای موفقیتآمیز محیط آزمون را نیازمند توجه به ایجاد محیطهای آزمون تخصصی با واحد اختصاصی، دوره آزمون 3 الی 12 ماه همراه با دو دوره تمدید مقتضی6 ماهه، ارائه خدمات بر اساس سطحبندی کاربران، تشکیل واحد شکایات، تسهیل در شرایط ورود با شروط حداقلی، تداوم نظارت بعد از دوره آزمون، ارائه خدمات مشاورهای، اجرای محدودیتهای ممانعتی و معافیتی با اجرای پلکانی و استفاده از خدمات برونسپاری برای ارزیابی متقاضیان است.<br /><strong> </strong>https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13914_321f4d63c6541fbf38f13763107969a2.pdfانجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایرانسیاست علم و فناوری2008084014420220121Recognition of the Critical Success Factors and Challenges of FinTech Regulatory Sandbox in Iranمطالعه نقش دستورالعملهای مقابله با سوءرفتارهای علمی در سلامت علمی17321391510.22034/jstp.2022.13915FAکیوانالستیاستادیار مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهرانJournal Article20220212Finding a solution to the problem of the prevalence of scientific misconduct, if we recognize it as a problem, requires comparative studies and observation of successful (or unsuccessful) experiences of other countries. Therefore, in this article based on a comparative research on legal experiences in selected countries (some of which are successful in dealing with scientific misconducts and others less successful) it will be argued that legal rules and processes do not provide sufficient conditions for supporting scientific integrity.<br />For this Purpose, firstly, by searching for evidence of scientific misconducts in less successful countries, found evidence that indicate the existence of the phenomenon of “epidemic misconduct”, as well as differences in the type of cases and the extent of people who commit misconducts. secondly, the policies of more successful countries, and the established policies related to scientific misconduct, examined, and argued (and predicted) that, given the differences noted between the two countries, the application of the legal policies of successful countries will not work in less successful countries. Finally, with reference to examples of the failure of the experiences of less successful countries to apply the legal experiences of successful countries, the prediction confirmed. Finally, an analysis of why the failure occurs is provided.<br /> <br /> یافتن راهحل برای مسئله شیوع سوءرفتارهای علمی، اگر آن را به عنوان یک مسئله به رسمیت بشناسیم، نیازمند پژوهشهایی از جمله انجام مطالعات تطبیقی، مشاهده و مقایسه تجربیات کشورهای دیگر در این رابطه است. لذا در مقاله حاضر (که حاصل چنین پژوهشی است) مبتنی بر بررسی تجربیاتِ حقوقی در مجموعهای از کشورها، که برخی از آنها در مهار سوءرفتارها خوشنام و برخی دیگر کمتر خوشنام هستند، استدلال میشود که قواعد و دستورالعملهای حقوقی (هرچند شرط لازم است امّا) شرط کافی را برای تحقق سلامت علمی مهیا نمیکند. برای رسیدن به چنین نتیجهای، ناظر به پدیده سوءرفتار در کشورهای کمتر موفق، مشاهدهای گزارش میشود که به وجودِ پدیده سوءرفتارهای اپیدمیک، و همچنین وجودِ تفاوتهایی در نوع مصادیق و دامنه افرادی که در این کشورها مرتکب سوءرفتار علمی میشوند، اشاره دارد. در ادامه، سیاستهای حقوقی کشورهای موفقتر، و دستورالعملهای وضعشده مرتبط با سوءرفتارهای علمی، مورد بررسی قرار خواهند گرفت، و استدلال (و پیشبینی) میشود که با توجه به تفاوتهای موجود در پدیده مورد نظر در این دو نوع کشور، به کار بستن سیاستهای حقوقی کشورهای موفق، در کشورهای کمتر موفق راهگشا نخواهند بود. در نهایت با اشاره به نمونههایی از تجربیاتِ کشورهای کمتر موفق در بهکاربستن قواعد حقوقی کشورهای موفق، پیشبینی مورد نظر مورد تأیید قرار خواهد گرفت. در انتهای مقاله، تحلیلی از چرایی عدمموفقیت ارائه میشود که میتواند محلی برای نقد و بررسیهای بعدی قرار گیرد.<br /> https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13915_ded39205ad06a80509459c98c5cf6705.pdfانجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایرانسیاست علم و فناوری2008084014420220121Designing a Policy Model for Supporting Innovative Human Resources of Knowledge-based Companies in the Specialty Duty System Facility Programالگوی سیاستی حمایت از منابع انسانی نوآور شرکتهای دانشبنیان در برنامه نظام وظیفه تخصصی33481391710.22034/jstp.2022.13917FAمیثمنریمانیاستادیار پژوهشکده مطالعات فناوری، تهرانسید محمدصاحبکار خراسانیاستادیار پژوهشکده مطالعات فناوری، تهران.محمدخادمیاستادیار پژوهشکده مطالعات فناوری، تهران.ایماناعیانی ثانیکارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه صنعتی شریف، تهران.Journal Article20220212Empowered human resources are one of the most important factors in the development of innovation in enterprises. In terms of innovation policy studies, governments use policy tools, especially in private businesses, to improve innovative performance. Designing a policy model is very important for government support for capable human resources in knowledge-based companies. In order to design this policy model in Iran, a case study of the knowledge-based specialized duty system facility program has been on the agenda in this research. The data collection method was semi-structured qualitative interview and the content analysis method was used to analyze the data. Based on the proposed model in this research<br />Designing a policy based on providing an identification and evaluation system for individuals and companies needs to be considered in other policies. Strengthen the project development framework and performance monitoring model of applicants using intermediary institutions such as private brokers and specialists and technical consultants. Also, establishing coordination in the body of government and governance with the design of an appropriate governance system and the use of technological infrastructure will have a serious impact on the evolution of the policy model.<br /> <br /> منابع انسانی توانمند یکی از مهمترین عوامل توسعه نوآوری در بنگاهها محسوب میشود. از منظر مطالعات سیاست نوآوری نیز توصیه شده که دولتها ایزارهای سیاستی را در بهبود عملکرد نوآورانه خصوصا در کسب وکارهای بخش خصوصی بکارگیرند. لذا طراحی الگوی سیاستی برای حمایت دولت از نیروی انسانی توانمند در شرکتهای دانشینیان از اهمیت بالایی برخوردار است. بمنظور طراحی این الگوی سیاستی در ایران، مطالعه موردی برنامه تسهیلات نظام وظیفه تخصصی دانشینیان در دستور کار این پژوهش قرار گرفته است. روش گردآوری دادهها مصاحبه کیفی نیمه ساختاریافته بوده و از روش تحلیل مضمون برای تحلیل داده ها استفاده شده است. بر اساس الگوی پیشنهادی در این تحقیق، طراحی سیاست مبتنی بر ارایه نظام شناسایی و ارزیابی متمایز برای افراد و شرکتهای مشمول سیاست لازم است در سایر سیاستها نیز توجه شود و چارچوب تدوین پروژه و الگوی نظارت بر عملکرد مشمولان طرح با استفاده از نهادهای واسط همچون کارگزاران نظارت و ارزیابی خصوصی و شبکه داوران و مشاوران فنی تقویت گردد. به علاوه ایجاد هماهنگی بین بخشی در بدنه دولت و حاکمیت با طراحی نظام حکمرانی مناسب و استفاده از زیرساختهای فناورانه نیز تاثیر جدی در تکامل الگوی سیاستی مورد بررسی خواهد داشت.<br /> https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13917_362ea5cc85f5a474b28e08270e2afca7.pdfانجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایرانسیاست علم و فناوری2008084014420220121The System Dynamic Model in National Innovation Capability Promotion Based on Bibliometric Analysisمدل پویایی نظام در ارتقای قابلیت نوآوری ملّی مبتنی بر تحلیل کتابشناختی49731391910.22034/jstp.2022.13919FAمحمدعلیترابندهدانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، گرایش تولید و عملیات، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.بهروزدرّی نوکورانیعضو هیات علمی گروه مدیریت صنعتی و فناوری اطلاعات، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.مسعودربیعهعضو هیات علمی گروه مدیریت صنعتی و فناوری اطلاعات، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.علیرضاموتمنیعضو هیات علمی گروه مدیریت صنعتی و فناوری اطلاعات، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.Journal Article20220212Considering the detailed document of the Sixth Development Plan of the country, the essence of focusing on the export of products with advanced technology as an indicator of the effectiveness of national innovation capability, is one of the important goals of development. Therefore, in this study in order to designing a dynamic system in evaluating the extent of access to the mentioned goal, through examining the evolution of the intellectual structure of national innovation capability by using the bibliographic analysis approach, the key concepts related to it were classified in clusters, and based on the extracted concepts, the main components of the promotion model of national innovation capability were identified. Then, based on the research background and holding of the focus group with experts, other variables were determined in accordance to the dimensions of promoting national innovation capability, and based on the system dynamics approach, a dynamic model was drawn. Then, different strategies to innovation capability based on behavior of the main variable of the ratio of exports of high-tech products to patents were examined and analyzed. The findings indicated the extraction of 5 clusters which were technological catch-up and productivity, knowledge absorptive capacity, dynamic capability, technological capability, and strategic alliance, as the main concepts extracted from bibliographic analysis. By applying two main strategies of encouraging the return of elites to the country, and facilitating the commercialization of knowledge-based products, the simulated variable of the ratio of exports of high-tech products to patents showed better behavior in the future.تمرکز بر صادرات محصولات با فناوری بالا به عنوان شاخص اثربخشی قابلیت نوآوری ملّی، یکی از اهداف مهم توسعه محسوب میشود. از اینرو در این پژوهش به منظور طراحی یک نظام پویا در سنجش میزان دستیابی کشور به هدف مذکور، با بررسی سیر تحول ساختار فکری قابلیت نوآوری ملّی با استفاده از رویکرد تحلیل کتابشناختی، مفاهیم کلیدی مرتبط با آن در قالب خوشهها طبقهبندی، و بر اساس مفاهیم استخراجشده، اجزای اصلی مدل ارتقای قابلیت نوآوری ملّی شناسایی شدند. سپس بر اساس پیشینه پژوهش و برگزاری جلسات گروه کانونی با خبرگان، سایر متغیرهای متناسب با ابعاد ارتقادهنده قابلیت نوآوری ملّی تعیین شدند و بر مبنای رویکرد پویایی نظام، یک مدل پویا ترسیم شد. سپس راهبردهای متفاوت ارتقادهنده قابلیت نوآوری بر اساس رفتار متغیر اصلی نسبت صادرات محصولات با فناوری بالا به اختراعات مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند. یافتههای پژوهش بیانگر استخراج 5 خوشه فرارسی (جهش فناوری) و بهرهوری، ظرفیت جذب دانش، قابلیت پویا، قابلیت فناوری، و اتحاد راهبردی، به عنوان مفاهیم اصلی استخراجشده حاصل از تجزیه و تحلیل کتابشناختی بود. با اعمال دو راهبرد اصلی ایجاد مشوق در بازگشت نخبگان به کشور، و ارائه تسهیلات در تجاریسازی محصولات دانش بنیان، متغیر شبیهسازی شده نسبت صادرات محصولات با فناوری بالا به اختراعات، رفتار بهتری در آینده نشان خواهد داد.<br /> https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13919_c22d98117f15d54edc46c75c8dc83f3f.pdfانجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایرانسیاست علم و فناوری2008084014420220121Analyzing the Mental patterns of the Academic Entreprneurship Effects on NTBFs Developmentتحلیل الگوهای فکری تاثیرات کارآفرینی دانشگاهی بر توسعه شرکتهای دانشگاهبنیان73901391810.22034/jstp.2022.13918FAمحمدرسولالماسیفرداستادیار گروه مدیریت، دانشگاه رازی، کرمانشاه.محسنیاراحمدیاستادیار گروه مدیریت، دانشگاه رازی، کرمانشاه.حسناروجیاستادیار گروه جغرافیا، دانشگاه یزد، یزد.مهدیهاروجیدانشجوی کارشناسی ارشد رشته کارآفرینی گردشگری، دانشگاه رازی، کرمانشاه.Journal Article20220212The field of university and the field of entrepreneurship have a strong relationship with each other and play an important role in the development of the country, individuals, organizations and companies. Spin-off Companies is one of the companies that have reciprocal relations with the field of university entrepreneurship. In fact, university mechanisms have multiple effects in different dimensions and categories on the development or non-development of these companies, and it is necessary to recognize these effects in order to plan properly for universities and related companies. Therefore, the main purpose of this study is to identify the thought patterns that govern the effects of university support mechanisms on the development of university-based companies. For this purpose, three universities of Imam Khomeini, Razi Kermanshah and Yazd University were selected for case study, data were collected from faculty members, administrators, and graduate students, including 62 experts from all three universities, in the form of interviews and questionnaires. To identify and determine the categories of academic entrepreneurship, inductive qualitative content analysis method and to analyze thought patterns, Q analytical model have been used. The results showed that mechanisms and categories of the university were in eight groups: university policy changes, individual factors, university rules, infrastructure, de-monopolization, macro factors, partnerships and barriers to corporate development. Universities also have relatively good effects on the development of companies in general, but the relationship between companies and universities is weak due to the lack of companies.
عرصه<strong> </strong>دانشگاه و عرصه کارآفرینی، ارتباط محکمی باهم داشته و نقش مهمی در توسعه کشور، افراد، سازمانها و شرکتها دارند. شرکتهای دانشگاهبنیان، از مجموعه شرکتهایی است که روابط متقابلی با عرصه کارآفرینی دانشگاهی دارد. این شرکتها و نقش دانشگاهها در توسعه آنها، از چالشهای مهم در کشور به شمار میرود. در واقع، سازوکارهای دانشگاه، تأثیرات متعدی در ابعاد و مقولههای مختلف بر توسعه یا عدم توسعه این شرکتها دارند که شناخت این تأثیرات بهمنظور برنامهریزی صحیح برای دانشگاهها و شرکتهای مرتبط ضروری است. بنابراین هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و تحلیل الگوهای فکری حاکم بر تأثیرات سازوکارهای حمایتی دانشگاه بر توسعه شرکتهای دانشگاه بنیان است. برای این منظور، سه دانشگاه امام خمینی، رازی کرمانشاه و دانشگاه یزد برای مطالعه موردی انتخاب شدند. در بخش روششناسی، دادهها از مجموعه اعضای هیئتعلمی، مدیران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی شامل 62 کارشناس از هر سه دانشگاه در قالب مصاحبه و پرسشنامه گردآوری شده است. برای شناسایی و تعیین مقولههای کارآفرینی دانشگاهی، از روش تحلیل محتوای کیفی استقرایی و برای شناسایی و تحلیل الگوهای فکری، از مدل تحلیلی کیو استفاده شده است. نتایج نشان داد که سازوکارها و مقولههای دانشگاه در هشت گروه دگرگونی سیاستهای دانشگاه، عوامل فردی، قوانین دانشگاه، زیرساختها، انحصارزدایی، عوامل سطح کلان، مشارکتها و موانع توسعه شرکتها قرار داشتند. همچنین دانشگاهها در مجموع تأثیرات نسبتاً خوبی بر توسعه شرکتها دارند اما ارتباط شرکتها با دانشگاهها به دلیل کمبود شرکتها ضعیف است. در مجموع عاملها و الگوهای فکری نهایی، شناسایی و تحلیل شدند.
<strong>کلیدواژهها</strong>: https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13918_356025d27e362dd98bd33ff7c1d8cbbb.pdfانجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایرانسیاست علم و فناوری2008084014420220121Explaining the Institution of Creating Common Value in the Ecosystem of Electronics Industriesتبیین نهاد خلق ارزش مشترک در بومسازگان صنایع الکترونیک74911392010.22034/jstp.2022.13920FAکامبیزقدسگروه مدیریت تکنولوژی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهرانابوالقاسمسرآبادانیگروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه تربیت مدرس، تهرانسید سپهرقاضی نوریگروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه تربیت مدرس، تهرانJournal Article20220212Numerous studies have been conducted on the position of the mediator in the ecosystem of non-electronic industries. However, there are limited studies on the intermediary of creating common value in the ecosystem of electronics industries. Therefore, the purpose of this study is to explore the dimensions of the value creation mediator in the ecosystem of electronics industries.
The present study was conducted using a qualitative method and a systematic data theory approach. In-depth interviews were conducted with 19 experts in the field of innovation and electronics industry in order to gather information. From the analysis of data on 236 concepts, a total of 186 open source and after analyzing and aggregating the data, 19 sub-categories were obtained and finally 6 main categories were identified and discovered as the dimensions of the mediating entity of creating common value in the ecosystem of electronic industry. These six main categories are the category of "shared value creation institution" as a central phenomenon whose role is the creation and development of common assets, resulting from inter-institutional cooperation and the category of "creative exchange network" as causal conditions that underlie the realization, discovery and development of assets. Includes the category of "cooperation network requirements" as effective conditions for enabling value-creating cooperation between institutions, and the category of "institutional cooperation conflict" as intervening conditions that prevent divergence of inter-institutional cooperation, and the category of "cooperation programs". "Joint" as an action strategy that determines the main way of creating value in inter-institutional cooperation, and finally, the category of "eco-excellence of the electronics industry" as the effects and consequences of that central phenomenon.مطالعات متعددی در خصوص جایگاه نهاد میانجی در بومسازگان صنایع انجام شده، اما به طور مشخص در ارتباط با نهاد میانجی خلق ارزش مشترک در بومسازگان صنایع الکترونیک مطالعات محدودی موجود میباشد. لذا هدف این تحقیق کشف ابعاد نهاد میانجی خلق ارزش در بومسازگان صنایع الکترونیک است. تحقیق حاضر با روش کیفی و با رویکرد نظریه دادهبنیاد نظاممند انجام گردید و به منظور جمعآوری اطلاعات از مصاحبههای عمیق با 19 نفر از متخصصان حوزه نوآوری و صنعت الکترونیک بهره گرفته شد. از تجزیه و تحلیل دادهها روی ۲۳۶ مفهوم، مجموعاً ۱۸۶ کد باز و پس از تحلیل و تجمیع دادهها، 19 مقوله فرعی بدست آمد و در نهایت ۶ مقوله اصلی بهعنوان ابعاد نهاد میانجی خلق ارزش مشترک در بومسازگان صنعت الکترونیک شناسایی و کشف گردید. این شش مقوله اصلی عبارتند از مقوله "نهاد خلق ارزش مشترک" بهعنوان پدیده محوری که نقش آن خلق و توسعه دارایی مشترک، حاصل از همکاری بیننهادی است و مقوله "شبکه تبادل خلاق" بهعنوان شرایط علی که زیر ساخت تحقق، کشف و توسعه دارایی مشترک را شامل میگردد و همچنین مقوله "الزامات شبکه همکاری" بهعنوان شرایط تأثیرگذار زمینهای که امکان همکاری خلق ارزش، بیننهادی را فراهم میآورد و مقوله "تعارض همکاری نهادی" بهعنوان شرایط مداخلهگر که از واگرایی همکاری بیننهادی پیشگیری میکند و مقوله "برنامههای همکاری مشترک" بهعنوان راهبرد کنشی که شیوه اصلی خلق ارزش در همکاری بیننهادی را معین مینماید و در نهایت مقوله "تعالی بومسازگان صنعت الکترونیک" بهعنوان آثار و پیامد ناشی از آن پدیده محوری میباشد.
<strong> </strong>https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13920_c6c979796bcbc5f269147d9eaa48f73f.pdf