انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایرانسیاست علم و فناوری200808403320110321Editirialمهمان سردبیر0112814FAعبدا...صوفیJournal Article19700101سیاست حمایت وتوسعه علم، فناوری و صنعت در ایران یکی از بزرگترین دستآوردهای انقلاب اسلامی است که بر پایه بنیاد فکری صحیح «لازمه استقلال، خود کفا بودن است» استوار است. بر اساس این بینش درست، ایران در دو دهه گذشته پیشرفتهای شایان و چشمگیری در همه زمینههای علمی، فناوری و صنعتی داشته است. یک نمونه از این پیشرفتها تعداد مقالات علمی است که محققین ایرانی که در دانشگاهها ومراکز تحقیقی داخل کشور فعالیت میکنند در فصلنامههای علمی بینالمللی بهچاپ رساندهاند. مطابق آماری که در جدول زیر منعکس شده است محققین ایرانی در انشار مقالات علمی بهخصوص در رشته شیمی و مهندسی در سطح بینالمللی نقش مهمی داشتهاند. این ردهبندی از بین 197 کشور بدست آمده است. اعداد اعشاری ناشی از تقسیم هر مقاله که مولفین آن از کشورهای مختلفند میباشد. برای مثال اگر مقالهای دارای دو نویسنده از دو کشور است هر کشور 0.5 امتیاز دریافت میکنند. رتبه ایران و تعداد مقالات مولفین ایرانی داخل کشور که در مجلاتISI وSSCI در سال 2007میلادی بهچاپ رسیدهاند رشته تعداد مقالات رتبه رشته تعداد مقالات رتبه شیمی 1320.8 16 علوم حیاتی 28 29 مهندسی 655.8 22 زیست شناسی 606.7 32 ریاضی 129.3 24 زمین شناسی 138 35 کامپیوتر 47.9 25 نجوم 17.23 38 کشاورزی 153.7 27 روانشناسی 21.32 41 علوم طبی 618.7 28 علوم اجتماعی 28.4 46 فیزیک 600 28 Source: Science & Engineering Indicators, 2010. United States National Science Foundation (http://www.nsf.gov/statistics/seind10/) علاوه بر این، تعداد و رتبه کشورهائی که در 27 رتبه بالا در چاپ مقالات علمی قرار دارند در جدول زیر عرضه میشود: تعداد مقالات چاپ شده در تمامی رشتهها در سال 2007 در 27 کشور بالای دنیا رتبه کشور تعداد مقالات رتبه کشور تعداد مقالات رتبه کشور تعداد مقالات رتبه کشور تعداد مقالات 1 آمریکا 209694.7 8 ایتالیا 26544 15 تایوان 12742 22 اسرائیل 6623 2 چین 56806 9 اسپانیا 20981 16 برزیل 11885 23 دانمارک 5236 3 ژاپن 52896 10 کره جنوبی 18467 17 سوئد 9914 24 فنلاند 4989 4 انگلستان 47121 11 هندوستان 18194 18 سوئیس 9190 25 یونان 4980 5 آلمان 44408 12 استرالیا 17831 19 ترکیه 8638 26 اطریش 4825 6 فرانسه 30740 13 هلند 14210 20 لهستان 7136 27 ایران 4366 7 کانادا 27800 14 روسیه 13953 21 بلژیک 7071 Source: Science & Engineering Indicators, 2010. United States National Science Foundation بحث در چند مورد در رابطه با این مطلب لازم بهنظر میرسد: اولاً، این رتبهبندی صرفاً در مورد کمیت مقالات میباشد و بر پایه آن نمیتوان نظری در مورد کیفیت مقالات داد. بنا براین نباید ضربالمثل معروف «یکی مرد جنگی به از صد هزار» را فراموش کرد. ثانیاً، معترضین ممکن است ادعا کنند که استفاده از منابع برای تحقیقات علمی و چاپ مقالات، بخصوص در شرایطی که احتیاجات عدیده در جامعه وجود دارد اتلاف منابع کمیاب است. در جواب این نوع اعتراضات باید گفته شود که تحقیقات علمی که اکثرأ خود را در چاپ مقالات منعکس میکنند پایه و اساس فناوریهای نوین میباشد. برای مثال، بنا بهآمار «بنیاد ملی علم آمریکا» به 111832 مقاله از 758142 مقاله در جهان که در سال 2007 بهچاپ رسیده بود در پتنتهای ثبت شده در آمریکا در آن سال اشاره شده بود. این نشان آن است که هر چند همه تحقیقات و مقالات ناشی از آنها مثمر ثمر نیستند ولی بدون چنین تحقیقاتی توسعه نوآوری امکانپذیر نیست. بهعلاوه، باید توجه کرد که آندسته از مقالاتی که بطور مستقیم در پیشبرد فناوری نقشی نداشتهاند نقش مهمی در ایجاد زیرساخت علمی جامعه و تقویت تفکری که برای علم، دانش و تحقیق ارزش قائل میشود دارند. یک سیستم دانشگاهی را که اصلاً نظام فکری تحقیق در آن موجود نیست تجسم کنید. آیا در چنین سیستمی علم و دانش توسعه پیدا خواهد کرد؟ جواب بهاین سئوال حتما منفی است. بنابراین نتیجه میگیریم که سرمایهگذاری در توسعه و تحقیق برای پیشرفت اقتصادی، رفاه جامعه و در شرایط کنونی بینالمللی، برای حفظ استقلال کشور ضروری میباشد. امید است که این آمار انگیزه بیشتری برای محققین ایرانی ایجاد کند تا در آینده رتبه بالاتری در همه علوم برای ایران به دست آورند.https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12814_ce379fd4f5f56609dd1c0788e76b9957.pdfانجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایرانسیاست علم و فناوری200808403320110321An Empirical Investigation of Linkages between Technology Strategy with Business Strategy and Performance in Iran’s Electronics Industryبررسی تجربی ارتباط استراتژی فناوری با استراتژی و عملکرد کسبوکار در صنایع الکترونیک ایران11912815FAلعیاالفتسید محمداعرابیمقصودامیریسید سروشقاضی نوریدانشجوی دکترای مدیریت، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article19700101Since technology has an essential role in enhancing competitiveness, technology strategy is one of the most important components of a firm’s strategic orientation, especially in technology based industries; so researchers have paid attention to the linkage between technology strategy and business strategy of firms and its performance implications. Based on configuration theory and a survey, this research seeks to empirically investigate the linkage between technology strategy, business strategy and performance in Iran’s electronics industry. The results suggest that technology strategy plays a supportive role to business strategy and it is critical toward creating competitive capabilities especially for focusers and differentiators; and if technology strategy suffers from internal inconsistency problem and/or inconsistency with business strategy then poor business performance is expected.استراتژی فناوری، خصوصا در صنایعی که فناوریمحور به شمار میروند و فناوری نقش مهمی در رقابتپذیری آنها دارد، عموما، یکی از مهمترین اجزای جهتگیری استراتژیک شرکتها بهشمار میرود. لذا پژوهشگران به ارتباط میان استراتژی فناوری و استراتژی کسبوکار شرکتها و اثری که این ارتباط بر عملکرد شرکتها میگذارد توجه نمودهاند. در این تحقیق بر اساس دادههای یک پیمایش و در چارچوب نظریه پیکربندی به بررسی ارتباط میان این دو استراتژی و عملکرد کسبوکار در صنایع الکترونیک ایران پرداخته شده است. نتایج حاصل نشان داده است که خصوصا در مورد استراتژیهای کسبوکار تمایز و تمرکز، استراتژی فناوری نقش پشتیبان استراتژی کسبوکار و فراهمآورنده قابلیتهای رقابتی لازم را بر عهده دارد و در صورتی که استراتژی فناوری از سازگاری و قوت لازم برای ایفای این نقش برخوردار نباشد، عملکرد شرکتها ضعیف خواهد بود.https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12815_83d6bea94271a4c31d496a1eee217495.pdfانجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایرانسیاست علم و فناوری200808403320110321Evaluation of Innovation in South West Asia Countries and Determine of Iran’S Position: Application of PROMETHEEارزیابی وضعیت نوآوری در منطقه جنوبغربآسیا و تعیین جایگاه ایران:193312816FAمحمد رضابخشیرجبپناهیزینبمولاییسید حسنکاظمیداودمحمدیJournal Article19700101This paper has two purposes. The first is evaluation of innovation criteria in West-South Asia Countries as well as benchmarking of Irans' position in the region. The second purpose is description of integrated application of PROMETHEE and Entropy techniques for outranking. Initially, for these purposes, criteria of innovation assessment were determined. Then Entropy used for weighting of criteria and PROMETHEE for outranking of alternatives/countries. Results show, according complex innovation indicator, Lebanon, Georgia, Emirate, Armenia, Azerbaijan, Turkey, Kazakhstan are the first to the seventh rank. Iran, Saudi Arabia, Kyrgyz and Jordan are the seventh to tenth rank in the same group. And Pakistan, Oman, Syria situate have weak situation.تحقیق حاضر دارای دو هدف عمده میباشد؛ هدف اول ارزیابی شاخصهای نوآوری در منطقه آسیای جنوبی غربی و تعیین جایگاه ایران براساس این شاخصها؛ و هدف دوم تبیین کاربرد روش پرومته می باشد. بدین منظور ابتدا شاخصهای تبیینگر نوآوری استخراج و سپس وضعیت و روندهای این شاخصها در کشورهای منطقه بررسی شده است. در مرحله بعد شاخصها با استفاده از تکنیک آنتروپی وزندهی و در نهایت با استفاده از تکنیک پرومته نوع 2 کشورها اولویتبندی و جایگاه ایران بر اساس شاخص ترکیبی نوآوری تعیین شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد براساس شاخص ترکیبی نوآوری، لبنان، گرجستان، امارات متحده عربی در گروه «کشورهای با وضعیت نوآوری خوب»؛ ارمنستان، آذربایجان، ترکیه و قزاقستان در گروه «کشورهای با وضعیت نوآوری متوسط»؛ ایران، عربستان، اردن و قرقیزستان در گروه «کشورهای با وضعیت نوآوری نسبتا ضعیف»؛ و عمان، پاکستان و سوریه در گروه «کشورهای با وضعیت نوآوری ضعیف» قرار گرفتند. بدین ترتیب کشورهای لبنان، گرجستان، امارات متحده عربی، جمهوری ارمنستان، جمهوری آذربایجان، وترکیه رتبههای اول تا ششم را به خود اختصاص دادهاند. بر اساس نتایج مطالعه، ایران در میان کشورهای مورد مطالعه در حد وسط و میانه قرار دارد که این جایگاه برای جمهوری اسلامی ایران، رتبه مناسبی نبوده و با اهداف ترسیم شده در برنامهها و سیاستهای کلان توسعه کشور، بویژه چشمانداز بیست ساله و اهداف نقشه جامع علمی، فاصله قابل توجهی دارد.https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12816_05b24a93e0a77296402da3f08286fb62.pdfانجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایرانسیاست علم و فناوری200808403320110321Study of Sociological Approaches about the Nature of Scientific Knowledge: from Rationalization to Cultural Approachبررسی رویکردهای جامعهشناختی در باب ماهیت معرفت علمی:334912817FAعلیربانیزهراماهرJournal Article19700101This paper contributes to the appraisal of the most important sociological approach about the nature of scientific knowledge. The classic sociologists of science have presented a “rational” approach about scientific knowledge. According to this “rational” or “standard” approach, science is a rational, common, asocial phenomen, that is without effect from social and cultural interests. New sociological views based on “relative (cultural) epistemology” consider a cultural and scientific nature for scientific knowledge. Then, the idiom of “scientific knowledge” as “mirror of nature and reality” passed over and standard view went in doubt. New sociologists of science with slogan “science as culture” suggest that scientific knowledge is always part of culture and can't be imagine any status for it out of culture. On the other hand, science as a social and contingent practice doesn’t have certain base in reality and it must be considered as a compeletly social-cultural activity, that has basic connection with values and social-cultural ideologies. The theorisians of “sociology of scientific knowledge (SSK)” and followers of social-political movements that criticize science, are some of the most important represent of this cultural approach that we describe their theories. At the end, cultural approach will be criticized.این مقاله مهمترین رویکردهای جامعهشناختی در باب ماهیت معرفت علمی را مورد بررسی قرار میدهد. جامعهشناسان قدیم علم به ارایه یک رویکرد عقلانی درباره معرفت علمی پرداختهاند. براساس این رویکرد عقلانی یا دیدگاه معیار، علم یک پدیده عقلانی، همگانی، غیراجتماعی و بیتاثیر از علایق اجتماعی و فرهنگی است. دیدگاههای جدید جامعهشناسی براساس یک نوع معرفتشناسی نسبیگرا (فرهنگگرا)، معرفت علمی را دارای ماهیت فرهنگی و اجتماعی میدانند. در نتیجه، استعاره معرفت علمی به مثابه «آیینه طبیعت و واقعیت» از میان برداشته شد و بنابراین اساس دیدگاه معیار درباره علم زیر سوال رفت. جامعهشناسان جدید علم با شعار "علم به مثابه فرهنگ" اظهار میکنند که معرفت علمی همواره جزئی از فرهنگ بوده ودر بیرون از فرهنگ نمیتوان مقام و جایگاهی برای آن تصور کرد. به بیان دیگر علم بهعنوان یک رویه اجتماعی احتمالی، پایه و مبنای مطمئنی در واقعیت ندارد بلکه باید آن را به عنوان یک فعالیت کاملا اجتماعی-فرهنگی شناخت که پیوند اساسی با ارزشها و ایدئولوژیهای اجتماعی دارد. صاحبنظران جامعهشناسی معرفت علمی و طرفداران جنبشهای سیاسی-اجتماعی منتقد علم (همچون فمینیستها) ازجمله مهمترین نمایندگان رویکرد فرهنگیاند که به بیان دیدگاهها و نظریات آنها میپردازیم. در بخش پایانی مقاله رویکرد فرهنگی مورد نقد وبررسی قرار میگیرد.https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12817_9144c32160ffc5173d213183c712bc31.pdfانجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایرانسیاست علم و فناوری200808403320110321A Study on Scientific-Technical Cooperation Environment of Nanotech Companies in Iran Using Social Network Analysis and Expert Judgmentمطالعه فضای همکاریهای علمی-فنی شرکتهای نانو در ایران با استفاده از نظریه شبکههای اجتماعی و رجوع به خبرگان496012818FAفاطمهصالحی یزدیمحمد مهدیسپهری-محمد علیبحرینیJournal Article19700101This study clarifies the scientific-technical cooperation environment of Iranian Nanotech companies via quantitative investigation of the relationships among companies and scientific and research centers and analysis of their current situation. There are limited information and statistics available about high-tech firms in developing countries like Iran. Therefore, conducting such research is necessary for optimal decision and policy making in this field. In this article, research and development cooperation network of Nanotech firms in Iran has been studied using social network analysis and expert judgment method. Data has been collected through interviews with managers of twenty-four Nanotech companies and their relationships with other organizations have been extracted. Then, the network map and prominent actors were identified. Results of the study show that 95% of cooperations were of the type of providing services and the remaining were strategic alliances. It was also revealed that Nanotech companies have little cooperation with industrial groups and prefer to provide products for end-usres over positioning themselves in the value chain of other industries. This study presents a proper image of research and development cooperation network of companies for policy makers and businesses and recommends strengthening and development of strategic alliances in order to enhance the overall efficiency of the network.هدف این مطالعه شفافسازی فضای همکاریهای علمی-فنی شرکتهای نانو در ایران از طریق بررسی کمی روابط شرکتها و مراکز علمی و تحقیقاتی و تحلیل وضعیت فعلی آنها است. در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران، اطلاعات و آمار محدودی از وضعیت شرکتهای فناوری پیشرفته در دسترس است. از این رو انجام چنین مطالعاتی برای تصمیمگیری و سیاستگذاری بهینه توسعه فناوری ضروری است. این مطالعه شبکه همکاری تحقیق و توسعه شرکتهای نانو ایران را با استفاده از تئوری شبکههای اجتماعی مورد بررسی قرار داده است. جمعآوری دادهها از طریق مصاحبه با مدیران بیست و چهار شرکت نانو انجام شده تا ارتباطات و همکاریهای تحقیق و توسعه آنها با دیگران استخراج گردد. سپس نقشه شبکه استخراج و بازیگران اصلی شناسایی شدهاند. نتایج مطالعه نشان میدهد که 95% همکاریها از نوع ارایه خدمات بوده تا همکاری راهبردی. همچنین مشخص شد که شرکتهای نانویی ارتباطات کمی با گروههای صنعتی دارند و معمولا ترجیح میدهند محصولات خود را به مصرفکننده نهایی ارایه دهند تا در زنجیره تامین صنایع دیگر قرار گیرند. این مطالعه تصویر مناسبی از شبکه همکاریهای تحقیق و توسعه شرکتها برای سیاستگذاران و فعالان کسب و کار فراهم کرده و تقویت شبکه و توسعه همکاریهای راهبردی را به منظور افزایش کارایی کلی شبکه توصیه میکند.https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12818_8ae9c3e81d8a892f5fa850d946b38ff3.pdfانجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایرانسیاست علم و فناوری200808403320110321Structural Typology of the Formal S&T Collaborative Networks in Iran: A Multiple-case Studyگونهشناسی ساختارهای مدیریتی شبکههای رسمی همکاری علم و فناوری در ایران: مطالعه چندموردی617812819FAسید حبیب اللهطباطباییانجهانیاربامداد صوفیمحمد رضاتقوارضااسدی فردJournal Article19700101The present research investigates the governance structure of seven science and technology (S&T) collaborative networks founded from 1995 to 2005 in I.R. of Iran. Conducting a qualitative inquiry and using multiple-case study method, researcher has collected related data adequately from semi-structured interviews with key informants, observation, and archived documents. In this article, several types of governance structures and key actors of S&T networks as well as roles of the actors are described and classified. We used the content analysis method and cross-case analysis technique to derive some implications from the processed data. The paper concludes that S&T networks in Iran, have utilized two main types of governance structure namely: participative and hierarchical. The hierarchical structure enhances the power of the network director but decrease the social capital of the network, while the participative structure leads to the reverse results. The study shows that a number of factors affect the type of network’s governance structure such as; network’s main financial sponsor and the position of network’s founding organization in contrast with network’s members.تحقیق حاضر به بررسی ساختارهای مدیریتی مورد استفاده در 7 شبکه رسمی همکاری علم و فناوری ایجادشده در فاصله سالهای 1375 تا 1385 در ایران پرداخته است. در این تحقیق با رویکردی کیفی و با استراتژی تحقیق موردی (به صورت چندموردی)، دادههای مورد نیاز از منابع مختلف از جمله مصاحبههای نیمهساختاریافته، مشاهده و مستندات بایگانی شده، گردآوری و از روش تحلیل محتوا برای تحلیل نتایج استفاده شده است. در این مقاله ضمن توصیف و دستهبندی ساختارهای مدیریتی مشاهده شده در شبکهها و عوامل اصلی موجود در هریک از ساختارها، با استفاده از تحلیل بینموردی، مزایا و ضعفهای هر ساختار تبیین گردیده است. نتایج تحقیق نشانگر آن است که شبکههای رسمی همکاری علم و فناوری در ایران از الگوهای ساختاری متفاوتی که طیفی از ساختارهای مشارکتی (شورایی) تا ساختارهای سلسله مراتبی (ستادی) را تشکیل میدهند، استفاده کردهاند. ساختار شورایی باعث افزایش روحیه مشارکت جمعی در شبکه شده، ولی قدرت اجرایی مدیریت آن را کاهش میدهد، در حالی که ساختار ستادی نتیجه عکس آنرا به همراه دارد. همچنین براساس تحقیق حاضر، عوامل متعددی نظیر نحوه تامین بودجه شبکه و جایگاه سازمان مؤسس شبکه نسبت به مراکز عضو، در انتخاب نوع ساختار مورد استفاده در شبکههای همکاری علم و فناوری در ایران تاثیرگذار بوده است.https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12819_9b18c13b5c715597ad0740aca3631679.pdfانجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایرانسیاست علم و فناوری200808403320110321Presenting a Method for Priority Setting and Budgeting of Research Subjects with the Purpose of Economic Activities Developارائه روشی برای اولویتبندی و بودجهبندی موضوعهای تحقیقاتی با هدف توسعه فعالیتهای اقتصادی799212820FAحسنفلاحاحمدجهانبازJournal Article19700101In this paper, the research subjects’ priority setting and budgeting problem of economic activities has been investigated. Economic activity is named to an activity in which a person or a group of people produces goods or provides services using requisite information, raw materials, equipments and space. A scientific method has been presented for prioritization and budgeting of research subjects based on economic activities’ scores and priorities. The proposed priority setting method is a process of two phases. In the first phase, the scores of research subjects are individually determined for each economic activity. In the second phase, the final scores and priorities of research subjects are calculated based on scores of economic activities as well as the derived results from the first phase. In addition, a hierarchical approach has been employed for budgeting of research subjects. At the end, in a case study, the proposed method has been applied to prioritization and budgeting of 21 research subjects related to three economic activities of the agriculture section and the results have been illustrated.در این مقاله به مسأله اولویتبندی و بودجهبندی موضوعهای تحقیقاتی مرتبط با فعالیتهای اقتصادی پرداخته میشود. فعالیت اقتصادی به فعالیتی اطلاق میشود که از طریق آن فرد یا گروهی از افراد جامعه، با استفاده از فضا، تجهیزات، مواد اولیه و اطلاعات مورد نیاز،مبادرت به تولید کالا و یا ارائه خدمات نمایند. اولویتبندی و بودجهبندی موضوعهای تحقیقاتی بر اساس اولویت و امتیاز فعالیتهای اقتصادی و همراستا نمودن تحقیقات با نیازهای اساسی جامعه، نوآوری و دستاورد مهم تحقیق میباشد. روش اولویتبندی پیشنهادی، شامل یک فرآیند دو مرحلهای بوده که در مرحله اول، امتیاز موضوعهای تحقیقاتی هر فعالیت اقتصادی، به صورت مستقل تعیین میگردد. سپس با استفاده از امتیاز فعالیتهای اقتصادی و نتایج حاصل از مرحله اول، امتیاز نهایی و اولویت آنها تعیین میگردد. همچنین از یک رویکرد سلسله مراتبی برای بودجهبندی موضوعهای تحقیقاتی استفاده شده است. در پایان روش اولویتبندی و بودجهبندی ارائه شده، به صورت مطالعه موردی، برای اولویتبندی و بودجهبندی 21 موضوع تحقیقاتی استفاده و نتایج حاصل از آن ارائه شده است.https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12820_7eafce397219286aeebe1768a8972a2b.pdfانجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایرانسیاست علم و فناوری200808403320110321Survey of Public Understanding of Science and Technology; Pilot Study in Tehranپیمایش فهم عمومی از علم و فناوری: مطالعه موردی شهروندان تهرانی9310312821FAمحمد امینقانعیرادابوالفضلمرشدیJournal Article19700101This article is extracted from a research project entitled “pilot study of science and society survey” that is done as first Survey of public understanding of science and technology, in this from, in Iran and among residents of Tehran. The Problem statement of present paper explains the necessity of doing periodical studies about public attitude and understanding of Science and Technology as a project for monitoring the country’s scientific development. In the theoretical and conceptual framework, we indicate to deficit models (scientific Literacy and public understanding of science) and public participation and engagement, and experiences of other countries have been examined with emphasis on indexes and measures of their surveys. The Main bulk of the paper is constituted by description of data and results of public understanding of science and technology in Tehran, with a comparative view and glance to data from other countries. The questioner of study formulated by a set of open and closed-ended questions, through using the other countries’ experiences and insights obtained from interviews with Iranian experts. Statistical sample is selected by random sampling technique. Data have been analyzed by SPSS and LISREL Softwares. In conclusion section, some new hypothesis have been provided for future study and some suggestions have been proposed for improving the methods of measuring the public understanding of science and technology in Iran.این مقاله از طرح پژوهشی "اجرای نسخه راهنمای پیمایش علم و جامعه" استخراج شده که برای اولین بار، به شیوه کنونی، در ایران و در میان شهروندان تهرانی انجام شده است. طرح مسأله مقاله حاضر، ضرورت انجام مطالعات ادواری در مورد نگرش و شناخت عامه مردم از علم و فناوری را به عنوان یکی از برنامههای پایش توسعه علمی کشور تبیین میکند. در بخش چارچوب نظری و مفهومی به مدلهای کمبود (سواد علمی و فهم عمومی از علم) و مشارکت و درگیری عمومی اشاره شده و تجربیات کشورها با تأکید بر شاخصها و سنجههای پیمایشهای آنان بررسی شده است. بخش اصلی این مقاله را توصیف دادهها و نتایج پیمایش فهم عمومی از علم و فناوری در تهران،با نگاه تطبیقی، تشکیل میدهد. پرسشنامه مورد استفاده در این پیمایش با استفاده از تجربیات سایر کشورها و نظرخواهی از متخصصان ایرانی با مجموعهای از سوالات باز و بسته تنظیم شده و در بین 300 نفر از ساکنان شهر تهران به عنوان نمونه آماری اجرا شده است. دادههای پژوهش با استفاده از نرم افزارهایSPSS وLISREL تحلیل شدهاند. در بخش نتیجهگیری ، با تحلیل تطبیقی یافتهها، فرضیههای جدیدی برای پژوهشهای آتی مطرح شده و همچنین به منظور بهبود روشهای سنجش فهم عمومی از علم و فناوری در ایران پیشنهادهایی ارائه شده است.https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12821_e0dd6c8889b7a1c9ce037b663e56eafa.pdfانجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایرانسیاست علم و فناوری200808403320110321Editorialنامه به سردبیر11111212822FAرضاجمالیJournal Article19700101در سالهای اخیر، مفهوم تولید علم آنچنان فکر دستاندرکاران و جامعه علمی کشور را به خود مشغول کرده است که سرعت در انتشار مقالات، به یکی از شاخصهای شخصیتی قشر دانشگاهی بدل گشته و سایر شاخصهای تعلیم و تربیت و اخلاق حرفهای را نیز فدا و تابعی از خود کرده، بهنحوی که گسترش کپیبرداری، جعل و دادهسازی و نیز تحریف محتوا، بخشی مهم از دغدغههای دانشگاهیان کشور را تشکیل میدهد. با توجه به این موضوع، جمعی از محققین و دانشگاهیان کشور بر آن شدهاند تا به ایجاد یک NGO اقدام نمایند که با الگوبرداری از کشورهای موفق در پیشگیری از تقلبات علمی، به جامعه علمی کشور خدمت نمایند. فرآیند تاسیس این مرکز نیازمند همکاری سازمانهای ملی و بینالمللی است که یکی از حامیان پیشتاز در این زمینه انتشارات Emerald است و هرگونه حمایت از این مرکز را در زمینه آموزش این مفهوم در دستور کار خود قرار داده و قطعا حمایت چنین سازمانی خواهد توانست در آینده ، توجه سایر مراکز معتبر علمی را در پشتیبانی از این NGO به سمت خود جلب نماید. استراتژیهای این مرکز در سه بخش کلی متمرکز شده است: 1- تدوین مصادیق تقلب در علم و مقالات دانشگاهی با الگوبرداری از سایر مراکز موفق بینالمللی. 2- آموزش نحوه پیشگیری از تقلبات علمی در تحقیقات آکادمیک با همکاری انتشارات Emerald. با مذاکرات صورت گرفته با این انتشارات و نیز خواهرخوانده علمی آن یعنی شرکت Aslib، آموزشهای مجازی و برخط در تمامی شهرهای ایران امکانپذیر خواهد بود و تعداد ساعات آموزشی و محتوای آن نیز بر حسب ردههای دانشگاهی از دانشجو تا استاد، قابل تنظیم است. باید توجه داشت که استفاده از همکاریهای آموزشی این سازمانهای بینالمللی برای مدتی محدود و تا زمانی ادامه خواهد داشت که این مرکز بتواند به صورت مستقل، فعالیتهای خود را مدیریت نماید. 3- جلوگیری از تخلفات آتی از طریق اطلاعرسانی به افرادی که دچار تقلب علمی شدهاند. هدف این مرکز، بههیچ وجه ایجاد رسوایی برای جامعه علمی و محققین کشور عزیزمان نبوده و تنها بهمنظور آگاهی شخصی افراد از روند سالم بودن تحقیقات خود میباشد و تمامی اطلاعات آنها در این مرکز محفوظ خواهد ماند. در حقیقت تشکیل چنین سازمانی جزو اولین پیشنیازهای سیاستگذاری علم و فناوری کشور است که دستاندرکاران امر، از آن غافل بودهاند. سیاستگذاران بخشهایی همچون وزارت علوم، تحقیقات وفناوری باید بدانند که ادامه روند فعلی علم کشور، باعث بیانگیزگی کسانی خواهد شد که بهصورت واقعی، خود را وقف توسعه و تحقیق در علوم جدید کردهاند زیرا در نظامی که مبنای آن تولید مقاله میباشد، فرقی بین درستکاران و متقلبان علمی وجود نخواهد داشت و هر دو با یک معیار، سنجیده خواهند شد. در پایان، نگارنده از تمامی سازمانهای مرتبط از جمله وزارت علوم، دانشگاهها، پارکهای علم و فناوری و مجلات علمی کشور درخواست حمایت معنوی از این سازمان را دارد تا انشاء الله ضمن تسریع در روند راهاندازی آن، به زودی زود شاهد جامعه علمی پویا و به دور از هرگونه افراط و تفریط باشیم.https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12822_96257fa8ee7dd44aa61bbaa7d1441de0.pdf