2024-03-28T14:48:28Z
https://jstp.nrisp.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=295
سیاست علم و فناوری
سیاست علم و فناوری
20080840
20080840
1392
6
1
مهمان سردبیر
طاهره
میر عمادی
ندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد ندارد
ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد
2013
09
23
1
0
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12889_08db8c0434fe62020ef4f18ff8bf08b5.pdf
سیاست علم و فناوری
سیاست علم و فناوری
20080840
20080840
1392
6
1
نامه سردبیر
سید سپهر
قاضی نوری
نامه سردبیر
2013
09
23
1
1
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12890_b8e0119512944e74c88eeae0e8b45d33.pdf
سیاست علم و فناوری
سیاست علم و فناوری
20080840
20080840
1392
6
1
مقایسه نظریات مکاتب اقتصادی منتخب به منظور استخراج چارچوب نظری سیاستهای صنعتی
روح ا...
ایزدخواه
محمد رضا
رضوی
سیاست صنعتی یکی از مقولات مهم اقتصادی است که سابقه نظریهپردازی در این مقوله به قرن هجدهم برمیگردد. اما به دلیل غلبه اقتصاد مرسوم که معتقد به عدم دخالت دولت در توسعه است، این مقوله چندان که باید در محافل علمی و سیاستگذاری فراگیر نشده است. در این مقاله، با بررسی مقایسهای مهمترین مکاتب نظری، مشاهده میشود که دو جریان نظری اقتصاد که به اقتصاد متعارف و اقتصاد پسامتعارف مشهورند، رویکردهای متمایزی نسبت به مقوله سیاستهای دولت در توسعه صنعتی دارند. این تمایز در قالب مقایسه هشت محور، از قبیل تئوری بنگاه، نوع رقابت، نقش مکانیزم بازار و غیره نشان داده شده است. در انتها نیز چارچوبی برای نشان دادن ابعاد نظری سیاست صنعتی ارائه شده و براین اساس، تحلیلی کلی درباره وضعیت ادبیات نظری سیاست صنعتی در ایران ارائه شده است.
سیاست صنعتی
مکاتب اقتصادی
توسعه صنعتی
اقتصاد متعارف
اقتصاد پسا متعارف
2013
09
23
2
20
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12891_3780a63956d193b5a19c8454c381b2f9.pdf
سیاست علم و فناوری
سیاست علم و فناوری
20080840
20080840
1392
6
1
طراحی مدل تأثیر آیندهنگاری بر سیاستگذاری علم، فناوری و نوآوری در سطح ملی با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری
رضا
حسنوی
قدیر
نظامی پور
علیرضا
بوشهری
عادل
آذر
سعید
قربانی
مقاله حاضر به دنبال آن است که ارتباط و تاثیرگذاری آیندهنگاری را بر سیاستگذاری علم، فناوری و نوآوری در سطح ملی مورد بررسی قرار دهد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پیمایشی است. ابزار تحقیق، پرسشنامه بوده و از روش معادلات ساختاری برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که فرایند آیندهنگاری به دو شکل فرایند سیاستگذاری را تحت تاثیر قرار میدهد؛ یکی به شکل مستقیم از طریق شبکهسازی و یادگیری متقابل و دیگری به شکل غیرمستقیم به واسطه خروجی یا محصول آیندهنگاری. از دیگر یافتههای تحقیق این است که آیندهنگاری با ایجاد مشارکت فعال میان خبرگان و نیز با ایجاد پیوندها و خوشههای دانشی میان بازیگران و نهادهای مرتبط با سیاستگذاری و تصمیمسازی، نقش موثری در بهبود سیاستگذاری در حوزهی علم، فناوری و نوآوری ایفا مینماید.
آینده نگاری
سیاست گذاری
معادلات ساختاری
2013
09
23
21
34
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12892_ac229758570909769d83859fa5dcfe93.pdf
سیاست علم و فناوری
سیاست علم و فناوری
20080840
20080840
1392
6
1
شناسایی و اولویتبندی موانع فراروی پژوهش: مطالعه موردی پژوهشگاههای زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
محمود
مرادی
محمد
دوستار
اسماعیل
قادری فر
بهناز
زنجانی
در میان انواع همکاریهای پژوهشی، پژوهشگاهها با نگرشی فراگیر بر نقش تحقیقات در رشد و توسعه کشور، با انجام انواع فعالیتهای تحقیقاتی درصدد آن هستند تا حرکتی دانشمحور و مبتنی بر ارزش افزوده بر پایه علم و فناوری انجام دهند. اما هنوز هم بخش تحقیقات در پژوهشگاهها از رشد و بالندگی کافی برخوردار نیست. بنابراین پژوهش حاضر، به شناسایی و اولویتبندی موانع فراروی فعالیتهای پژوهشی در پژوهشگاهها، میپردازد. بدین منظور، پس از انتخاب موانع و عوامل زیرمجموعه هرگروه موانع بر اساس مرور ادبیات تحقیق (موانع فردی، محیطی، سازمانی و فنی)، مدل مفهومی پژوهش با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی برآورد شده و با استفاده از آزمون t تک نمونه، فرضیات تحقیق بر مبنای مدل مفهومی آزمون میگردند. علاوهبراین، به منظور رتبهبندی موانع مؤثر بر انجام فعالیتهای تحقیقاتی و همچنین اولویتبندی زیر ابعاد مربوط به هر بعد، از آزمون آماری فریدمن استفاده میشود. بر اساس یافتههای پژوهش، هر 4 گروه موانع شناسایی شده جزء موانع فراروی پژوهشهای زیرمجموعه وزرات علوم، تحقیقات و فناوری محسوب میشوند و بیش از حد متوسط بر انجام فعالیتهای تحقیقاتی مؤثرند. ترتیب میزان اهمیت موانع بهصورت موانع محیطی، فردی، سازمانی و فنی میباشد. علاوهبراین، نتایج نشان میدهند که از بین کلیه عوامل زیر مجموعه 4 مانع مورد بررسی، فقدان فرهنگ تحقیق بیشترین تأثیر را بر انجام پژوهشهای زیرمجموعه وزارت علوم دارد.
فعالیت های پژوهشی
موانع پژوهش
موانع فردی
موانع سازمانی
موانع محیطی
موانع فنی
2013
09
23
35
48
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12893_5716fb91107d6beaf9677817ae3a1bc5.pdf
سیاست علم و فناوری
سیاست علم و فناوری
20080840
20080840
1392
6
1
بررسی و تدوین شاخصهای ارزیابی کیفیت مقالههای علمی- پژوهشی در حوزه علوم انسانی مبتنی بر نظریه هنجارهای علم مرتون
معصومه
افشاری
بهروز
مهرام
محسن
نوغانی
هدف مقاله حاضر، تدوین شاخصهای کیفیت برای ارزیابی مقالههای علمی ـ پژوهشی است. روش این پژوهش تلفیقی (qual) QUAN و ترکیبی از پیمایش و تحلیل محتوا بوده و جامعه این پژوهش شامل 1) کاربرگههای ارزیابی مقالههای علمی مجلهها در دانشگاههای معتبر داخلی و خارجی و 2) متخصصان و صاحبنظران در حوزه هنجارهای علم است. در این راستا، 35 کاربرگه ارزیابی مقاله و 7 نفر از متخصصان در حوزه هنجار علم با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. با استفاده از سیاهه محقق ساخته به استخراج شاخصهای موجود در کاربرگههای ارزیابی و با استفاده از مصاحبه نیمهساخت یافته با متخصصان، به استخراج مؤلفههای هنجار علم و همچنین خلاء کاربرگههای ارزیابی مقالهها مبادرت شد. به منظور بررسی دادهها از روشهای آمار توصیفی شامل فراوانی شاخصها و درصد فراوانی مقولهها استفاده شد. یافتهها نشان داد که بیشترین فراوانی در شاخصهای موجود کاربرگهها به شاخص «منابع» با 26 فراوانی و کمترین فراوانی به شاخص «عدم گرایش به گروه مذهبی و سیاسی» با یک مشاهده تعلق داشت. همچنین طی فرایند مصاحبه، دوازده خلاء در کاربرگههای ارزیابی مقالهها به دست آمد. یافتهها نشان از وضعیت نامطلوب کاربرگههای ارزیابی در انطباق با هنجارهای علم مرتون داشت. با استخراج شاخصهای ارزیابی مقالهها از کاربرگههای ارزیابی، استخراج مؤلفههای هنجار علم مرتون و به دست آوردن خلاء کاربرگههای ارزیابی مقالهها، سیاهه نهایی ارزیابی مقالهها با 48 گویه و 4 طیف ساخته شد که با اعتبارسنجی توسط متخصصان، به عنوان ابزاری کارآمد برای ارزیابی مقالههای علمی ـ پژوهشی مورد تأیید قرار گرفت.
مقاله علمی ـ پژوهشی
شاخص
ارزیابی کیفیت
تولید علمی
هنجارهای علم مرتون
2013
09
23
49
66
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13759_0d1e7d60a534c77b8e37fd8500a0f6ee.pdf
سیاست علم و فناوری
سیاست علم و فناوری
20080840
20080840
1392
6
1
توانمندیهای فناورانه عرضه کالاهای سرمایهای پیچیده در کشورهای در حال توسعه: مطالعه موردی یک شرکت در صنعت برقابی ایران
مهدی
کیامهر
این مقاله به بررسی انباشت توانمندیهای فناورانه1 در بنگاههای عرضه کننده کالاهای سرمایهای پیچیده2 در کشورهای در حال توسعه میپردازد و مبتنی بر مطالعه موردی اکتشافی در یک بنگاه ایرانی عرضه کننده نیروگاههای برقابی میباشد. این مطالعه، چارچوبهای موجود از توانمندیهای فناورانه در متون را به عنوان نقطه شروع کار میدانی استفاده میکند. نتایج تحقیق نشان میدهد که این چارچوبها که عموما براساس تجارب همپایی3 در صنایع تولید انبوه در کشورهای آسیایی شکل گرفتهاند برای درک انباشت توانمندیهای فناورانه در کالاهای سرمایهای پیچیده که در تعداد کم یا در قالب پروژه عرضه میشوند کفایت نمیکند. مقاله چارچوبی جایگزین را بر اساس یافتههای تحقیق پیشنهاد میدهد و الزامات یافتهها را از ابعاد نظری، سیاستگذاری و استراتژی بنگاهی بررسی میکند.
توانمندی های فناورانه
کشورهای در حال توسعه
کالاهای سرمایه ای پیچیده
هم پایی
2013
09
23
67
80
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12894_17c2a02297ec83155a18979415ccb1ae.pdf
سیاست علم و فناوری
سیاست علم و فناوری
20080840
20080840
1392
6
1
تعیین شاخصهای تأثیرگذار در کارآفرین بودن دانشگاههای دولتی ایران و رتبهبندی دانشگاهها از این منظر
محمد
مهدوی مزده
مائده
بانک
محمد رضا
زاهدی
مجید
پورمسگری
بهرهگیری از نیروهای کارآفرین در یک سازمان، سبب دست یابی به مراتب بالای سرآمدی آن سازمان از لحاظ اقتصادی میگردد. کارآفرینان میتوانند نیروی محرکه فعالیتهای جدید اقتصادی در جامعه شده و از این طریق از یک سو به اشتغالزایی و از سوی دیگر به رشد و توسعه اقتصادی کشور کمک نمایند. آگاهی از شاخصهای تاثیر گذار در کارآفرینی دانشگاهها و رتبهبندی دانشگاههای کشور از این منظر میتواند کمک شایان توجهی به متولیان کارآفرینی کشور، به ویژه برنامهریزان آموزش عالی بنماید. به این منظور این مقاله به تعیین شاخصهای تأثیرگذار بر کارآفرینی دانشگاهها و ارائه راهکاری جهت رتبهبندی آنان میپردازد. در این مقاله به منظور تعیین شدت کارآفرینی دانشگاهها چارچوبی مرکب از چند روش شامل روش دلفی، فرآیند تحلیل شبکهای و روش ویکور ارائه شده و در طی چند مرحله به اجرا درآمدهاست. در گام اول این پژوهش سعی شده تا با بهرهگیری از ادبیات موضوع و استفاده از نظر خبرگان و با به کارگیری روش دلفی در جهت بومی سازی عوامل کارآفرینی، فهرستی از عوامل و زیر عوامل موثر بر کارآفرینی دانشگاه ها ارائه گردد. سپس، وزن و اهمیت هریک از این عوامل و زیر عاملها با استفاده از روش فرآیند تحلیل شبکهای به دست میآید. در گام بعدی با طراحی پرسشنامهای چند گزینهای حاوی سوالات مرتبط با هریک از این عوامل و توزیع آن در میان دانشگاههای دولتی اطلاعات لازم جمعآوری گردیده و رتبه هریک از دانشگاههای شرکت کننده در پژوهش که شامل 30 دانشگاه میباشند، با استفاده از روش ویکور به دست آمده و در انتها نیز پس از انجام تحلیل نتایج و با بهرهگیری از روش تحلیل وزن - واریانس، معیارهایی را که دانشگاهها در رابطه با آنها نیازمند انجام اقدامات بیشتری هستند و همچنین معیارهایی را که عملکرد دانشگاهها تا کنون در مورد آنها مناسب بوده شناسایی و معرفی میگردند. کلیدواژهها: کارآفرینی، روش دلفی، فرآیند تحلیل شبکهای، روش ویکور، تحلیل وزن – واریانس.
کارآفرینی
روش دلفی
فرآیند تحلیل شبکه
روش ویکور
تحلیل وزن
واریانس
2013
09
23
81
98
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12895_8500d6a66d4c934d8ce28f44e1d15c35.pdf