TY - JOUR ID - 13681 TI - طراحی الگوی شایستگی‌های برنامه درسی کارآفرین‌محور در رشته علوم تربیتی JO - سیاست علم و فناوری JA - JSTP LA - fa SN - 20080840 AU - شجاعی, عبدالعارف AU - عارفی, محبوبه AU - فتحی واجارگاه, کورش AU - شمس مورکانی, غلامرضا AD - دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی دانشگاه شهید بهشتی AD - عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 12 IS - 1 SP - 77 EP - 88 KW - کارآفرینی KW - برنامه درسی KW - شایستگی‌های کارآفرینی KW - برنامه درسی کارآفرین‌محور KW - برنامه درسی آموزش عالی DO - 10.22034/jstp.2019.11.1.1985 N2 - مقاله حاضر با هدف طراحی الگوی شایستگی های برنامه درسی کارآفرین محور در مورد فارغ‌التحصیلان رشته علوم تربیتی تدوین شده‌است. این تحقیق از نوع تحقیقات آمیخته و کاربردی می‌باشد و جامعه آماری تحقیق را اساتید حوزه کارآفرینی و فعالان بخش کارآفرینی و دانشجویان رشته علوم تربیتی در سطح شهر تهران تشکیل می‌دهند که از کل جامعه، در بخش کیفی 23 نفر از اساتید و کارآفرینان و فارغ‌التحصیلان رشته علوم تربیتی برای نمونه با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و در بخش کمی، 125 نفر از  اساتید و کارآفرینان و فارغ‌التحصیلان رشته علوم تربیتی با استفاده از جدول مورگان به روش نمونه‌گیری در دسترس، به عنوان نمونه انتخاب شده‌اند. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که در این پژوهش، متغیرهای سیاست‌گذاری و مدیریت حرفه‌ای کسب‌وکار آموزشی و یادگیری، مدیریت فناوری اطلاعات، تصمیم‌گیری و حل مسئله،  تعاملات و ارتباطات مؤثر ، مدیریت و رهبری و مدیریت یادگیری و توسعه منابع انسانی اثر مستقیم و مثبت معناداری بر ساختار برنامه درسی مبتنی بر کارآفرینی در رشته علوم تربیتی دارد.   UR - https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13681.html L1 - https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13681_0118e1d9df7563bfc392145a70614e84.pdf ER -