TY - JOUR ID - 13000 TI - مناقشه بر سر کاربردی نبودن دانش دانشگاهی: به سوی نظریه "ساخت اجتماعی بهره‌برداری از دانش" JO - سیاست علم و فناوری JA - JSTP LA - fa SN - 20080840 AU - دانایی فرد, حسن AD - استاد گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 11 IS - 1 SP - 39 EP - 53 KW - کاربردی نبودن دانش دانشگاهی KW - ساخت اجتماعی دانش KW - ماهیت اعتباری KW - ساخت اجتماعی کاربست دانش KW - اعتباری بود DO - 10.22034/jstp.2018.10.1.539428 N2 - دانش تولیدی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی امری اعتباری است زیرا فرآیند هرمنوتیک دوگانه یافتن قوانین لایتغیر در امور انسانی و اجتماعی را بسیار دشوار میسازد پژوهشهای انجامشده متعدد با رد جهانشمولی دانش تولیدی در عرصههای انسانی و اجتماعی و طرح بسترمندی چنین دانشی مهر تییدی بر ساخت اجتماعی دانش یا اعتباری بودن آن زدهاند اگر چه پژوهشهایی در باب صبغه ساخت اجتماعی و اعتباری دانش انجام شده ولی چندان به ساخت اجتماعی کاربست دانش یا اعتباری بودن استفاده از دانش توجه نشده است این نظریه مدعی است اگر چه دانشگاهها و مراکز پژوهشی در تولید دانش و بعضا بهرهبرداری از آن نقش ایفا میکنند ولی مقصر اصلی عدم کاربست دانش آکادمیک صرفا این محافل علمی نیستند نویسنده امیدوار است با پذیرش این نظریه سیاق گفتاری دانشپژوهان و خطمشیگذاران ملی در باب استفاده نکردن از دانش تولیدی دانشگاهی اثربخش در ایران قدری متحول شود UR - https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13000.html L1 - https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13000_172d372319b570f7bc501ff73407a658.pdf ER -