TY - JOUR ID - 12960 TI - ارائه الگوی شایستگی اعضاء هیات علمی در تعاملات بین المللی: یک مطالعه پدیدارشناسانه JO - سیاست علم و فناوری JA - JSTP LA - fa SN - 20080840 AU - نظرزاده زارع, محسن AU - پورکریمی, جواد AU - ابیلی, خدایار AU - ذاکر صالحی, غلامرضا AD - دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه تهران AD - استادیار گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشگاه تهران AD - استاد گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشگاه تهران AD - دانشیار مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، تهران Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 9 IS - 3 SP - 25 EP - 38 KW - شایستگی KW - تعاملات بین المللی KW - اعضاء هیأت علمی KW - الگوی شایستگی DO - N2 - اعضاء هیات علمی به عنوان یکی از مهم ترین سرمایه های انسانی هر دانشگاه نقش مهمی در عرصه تعاملات بین المللی دارند و زمانی می توانند در ایفاء این نقش موثرتر عمل کنند که از شایستگی های لازم برای آن برخوردار باشند. هدف مقاله حاضر ارائه الگوی شایستگی اعضاء هیات علمی در تعاملات بین المللی است و برای نیل به این هدف، از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی استفاده شده است. جامعه پژوهش شامل صاحب نظران حوزه آموزش عالی کشور بوده که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند تعداد 21 نفر به عنوان مشارکت کنندگان در پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته و روش تحلیل داده ها، تحلیل محتوا استقرایی بود. برای حصول اطمینان از روایی داده  های پژوهش، از دو روش بازبینی توسط مشارکت کنندگان در پژوهش و بازبینی توسط  همکاران استفاده شد. یافته ها نشان داد که الگوی مفهومی شایستگی اعضاء هیات علمی در تعاملات بین المللی را می توان در شش مقوله شایستگی تعریف کرد که عبارتند از: شایستگی علمی، شایستگی حرفه ای، شایستگی ارتباطی، شایستگی میان فرهنگی، شایستگی فراشناختی و شایستگی فکری. UR - https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12960.html L1 - https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12960_e5998b3697acd652c49d46a24b14970c.pdf ER -