TY - JOUR ID - 12884 TI - طراحی مدل تحلیل سیاست‌های آموزش‌عالی کشور با استفاده از پویایی سیستم؛ مورد برنامه پنجم توسعه JO - سیاست علم و فناوری JA - JSTP LA - fa SN - 20080840 AU - آذر, عادل AU - غلامرضایی, داود AU - دانایی فرد, حسن AU - خداداد حسینی, حمید AD - Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 5 IS - 4 SP - 1 EP - 18 KW - سیاست عمومی KW - سیاست آموزش عالی KW - برنامه پنجم توسعه KW - پویایی سیستم ها KW - تحلیل سیاست های عمومی DO - N2 - سیاست‌های عمومی معمولاً برای حل یک مشکل یا مسأله عمومی طراحی و اجرا می‌شوند. مبانی علمی نشان می‌دهد که انجام تحلیل مناسب از سیاست‌های عمومی نیازمند درک صحیح از روابط و حلقه‌های علت و معلولی اصلی آن‌ها است؛ نیازی که از سوی بسیاری از صاحبنظران دنیا به‌وسیله مدل‌سازی پویایی سیستم‌ها برآورده شده است. پویایی سیستم‌ها روشی است که با در نظر گرفتن روابط پیچیده علت و معلولی در سیاست‌های عمومی به تحلیل و ارزیابی آن‌ها کمک می‌کند. با این‌حال به دلایلی نظیر نبود منابع اطلاعاتی مورد نیاز، چنین تحلیل‌هایی تا کنون در کشور انجام نشده است. مقاله حاضر به‌دنبال تحلیل سیاست‌های آموزش عالی با بهره‌گیری از مدل‌سازی پویایی سیستم‌ها است. روش پژوهش از نوع مدل‌سازی تبیینی است و بدین منظور با بهره‌گیری از نظر خبرگان آموزش عالی، سیاست‌های آموزش عالی در برنامه پنجم توسعه کشور مدل‌سازی شده و مورد تحلیل قرار‌گرفته است. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد توجه به تاخیرهای زمانی، حلقه‌های علّی تقویت کننده و متوازن کننده در محورهای کیفیت، جمعیت و منابع مالی، تا حد زیادی در اثربخشی و انسجام سیاست‌های تدوین شده مؤثر است: عدم توجه به تاخیرهای زمانی در حلقه‌های هدفجو(متوازن کننده) منجر به نوسان خواهد شد و این به معنی دشواری پایش و ارزیابی سیاست‌های تدوین شده است، چراکه شناخت و پیگیری تغییر رفتار گروه هدف ناشی از یک سیاست و متعاقباً مساله مورد بررسی، در پیچ و خم شناخت علت و معلول در بازه‌ای از زمان دشوار خواهد بود. همچنین بکارگیری ابزارهای برنامه‌ریزی و ایجاد هماهنگی بیشتر بین دستگاه‌های ذیربط عنصری ضروری برای کم کردن دامنه این تأخیرها است. بر این اساس الگوی رفتار متغیرهای کلیدی، تاخیرهای زمانی و حلقه‌های علّی شناسایی شده و مبنای ارائه پیشنهادهایی جهت بهبود سیاست‌های آموزش عالی برنامه پنجم قرار گرفته است. UR - https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12884.html L1 - https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12884_1e887d22b214700324bf91eae26ed1f9.pdf ER -