TY - JOUR ID - 12760 TI - بررسی تطبیقی معیارهای ارتقای اعضای هیئت علمی در آموزش عالی JO - سیاست علم و فناوری JA - JSTP LA - fa SN - 20080840 AU - محمدی دوستدار, حسین AU - میرحسینی, عبدالحمید AD - Y1 - 2008 PY - 2008 VL - 1 IS - 3 SP - 91 EP - 102 KW - آموزش عالی KW - ارتقای علمی KW - معیارهای ارتقا KW - بررسی تطبیقی DO - N2 - نظام ارتقا‌ی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها یکی ازسازوکارهای عمدۀ حفظ و تقویت کیفیت و کارآمدی فعالیت‌های آموزش عالی و پژوهش در کشور به شمار می‌آید.براین‌اساس، و با توجه به در دست تدوین بودن آیین‌نامه‌ی جدید ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور، بررسی تطبیقی نظام‌های ارتقای اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌های دیگر کشورها به منزله‌ی یکی از گام‌های مقدماتی در تدوین چنین نظامی ضروری به نظر می‌رسد. مطالعه‌ای تطبیقی در این مورد با بررسی نظام ارتقای دانشگاه‌های دیگر کشورها و مقایسه‌ی آن با نظام جدید پیشنهادی برای ارتقای اعضای هیئت علمی در آموزش عالی به سیاست‌گذاران علمی کشور امکان خواهد داد با تحلیل دیدگاه‌های منعکس‌شده در نظام ارتقای مربوط به دیگر کشورها و با در نظر گرفتن موقعیت آموزش عالی کشورمان، آیین نامۀ جدید ارتقای اعضای هیئت علمی را به گونه‌ای طراحی و تدوین کنند که فراهم‌کنندۀ زمینۀ ارتقای همه‌جانبۀ آموزشی، علمی و تحقیقاتی کشور باشد. مطالعۀ حاضر به بررسی تطبیقی معیارهای ارتقای اعضای هیئت علمی در آیین نامۀ پیشنهادی در مقایسه با معیارهای ارتقای در 35 دانشگاه از کشورهای ترکیه، افریقای جنوبی، ایرلند، لبنان، نیوزیلند، کانادا، امریکا، انگلستان و استرالیا می‌پردازد. معیارهای مورد بررسی که برگرفته از وبگاه‌های رسمی این دانشگاه‌ها هستند، در زمینه‌های آموزش، پژوهش و خدمات استخراج شده‌اند و سپس به صورت تطبیقی در مقایسه با زمینه‌های مشابه درآیین نامۀ پیشنهادی ارتقای مورد بحث قرار گرفته‌اند. بر این اساس، پیشنهادهایی برای جامعیت و تعمیق بیشتر معیارهای آیین نامۀ مورد بحث به‌ویژه در زمینۀ توجه بیشتر به جنبه‌های آموزشی فعالیت‌های اعضای هیئت علمی و مد نظر قرار دادن اثرگذاری فعالیت‌های علمی و پژوهشی در متن جامعه ارائه می‌شود. UR - https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12760.html L1 - https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12760_2de38c6d14cf1acc16862d88669c3150.pdf ER -