انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران
سیاست علم و فناوری
20080840
27834476
8
2
2015
06
22
مدل مفهومی انتقال بینسازمانی دانش مدیریت پروژه در کنسرسیومهای بینالمللی صنعت نفت ایران
3
16
FA
مجتبی
عزیزی
0000-0002-0904-5534
استادیار گروه مدیریت پروژه و ساخت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
azizi.pm@gmail.com
محمدحسین
صبحیه
استادیار گروه مدیریت پروژه و ساخت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
محمد رضا
آراستی
دانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه صنعتی شریف، تهران
امیر
البدوی
استاد گروه مهندسی سیستم و بهرهوری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
امروزه بسیاری از پروژههای بزرگ و زیرساختی جهان مانند پروژههای نفتی بینالمللی، به صحنه نبردی برای یادگیری تبدیل شده و بسیاری از سازمانها از این پروژهها برای ارتقاء سطح دانش و قابلیتهای خود استفاده میکنند؛ اما در همین پروژهها عوامل متعددی وجود دارد که اگر به خوبی مدیریت نشوند باعث کاهش و یا از دست رفتن فرصتهای یادگیری میشود. هدف از این مقاله، شناسایی عوامل کلیدی مؤثر بر انتقال بینسازمانی دانش مدیریت پروژه در کنسرسیومهای بینالمللی صنعت نفت ایران و ارائه مدلی مفهومی در این رابطه میباشد. تحقیق حاضر با رویکردی کیفی- اکتشافی، با استفاده از روش دلفی سه مرحلهای و مشارکت 18 نفر از خبرگان صنعت نفت ایران انجام شده است. 22 عامل در این رابطه شناسایی شدند که از میان آنها 10 عامل از جمله «بالاتر بودن سطح بلوغ شرکت خارجی در مدیریت پروژه»، «انگیزه و تمایل شرکت داخلی به کسب دانش مدیریت پروژه از شرکت خارجی» و «استحکام روابط و تعاملات دو شرکت با یکدیگر» به عنوان مهمترین عوامل اثرگذار بر انتقال بینسازمانی دانش مدیریت پروژه در کنسرسیومهای بینالمللی در صدر اولویتها قرار گرفتهاند.<br /> <strong> </strong>
انتقال بین سازمانی دانش,توسعه قابلیتهای سازمانی,دانش مدیریت پروژه,کنسرسیومهای بین المللی,صنعت نفت ایران
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13848.html
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13848_23525aa5d21f3cd54da6e16ef3fbbbf2.pdf
انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران
سیاست علم و فناوری
20080840
27834476
8
2
2015
06
22
تأثیر حکمرانی خوب بر شدت تحقیق و توسعه کشورهای منتخب توسعهیافته و در حال توسعه
35
46
FA
ابوالفضل
شاهآبادی
دانشیار دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان
صبا
سلیمی
- کارشناسارشد اقتصاد، دانشگاه بوعلی سینا، همدان
تحقیق و توسعه و پیشرفت فناوری، باعث افزایش بهرهوری، تقویت و جابجایی عوامل تولید و ایجاد تنوع بیشتر در تولیدات میگردد. سؤال مهم این است که چرا برخی از کشورها میتوانند درصد بالاتری از تولید ناخالص داخلی خود را به انجام تحقیق و توسعه اختصاص دهند؟ حکمرانی خوب با فراهم کردن چارچوب نهادی مطلوب، موجب افزایش سرمایهگذاری برای تحقیق و توسعه نسبت به تولید ناخالص ملی میگردد. هدف اصلی این مقاله، بررسی اثر حکمرانی بر شدت تحقیق و توسعه با استفاده از دادههای آماری کشورهای منتخب توسعهیافته و در حال توسعه طی دوره زمانی 1996 تا 2011 است. روابط موجود بین متغیرها با استفاده از گشتاورهای تعمیمیافته (GMM) تخمین زده شده است. همچنین متغیرهای نسبت خالص جریان ورودی سرمایهگذاری مستقیم خارجی به تولید ناخالص داخلی، شاخص سرمایه انسانی، نسبت ارزش افزوده بخش صنعت به تولید ناخالص داخلی، نسبت واردات کالا و خدمات به تولید ناخالص داخلی و فراوانی منابع طبیعی به عنوان متغیرهای کنترل در نظر گرفته شدهاند. نتایج این مطالعه نشان میدهد حکمرانی خوب، اثر مثبت و معناداری بر شدت تحقیق و توسعه کشورهای مورد مطالعه دارد. ضرایب تخمینی متغیر خالص جریان ورودی سرمایهگذاری مستقیم خارجی و سرمایه انسانی برای هر دو دسته از کشورها مثبت و معنیدار بوده است. اما ضریب تخمینی متغیر نسبت ارزش افزوده بخش صنعت به تولید ناخالص داخلی برای کشورهای توسعهیافته مثبت و معنیدار، ولی برای کشورهای در حال توسعه منفی و معنیدار بوده است. همچنین ضریب نسبت واردات کالا و خدمات، برای هر دو دسته کشورهای منتخب منفی و غیرمعنیدار و ضریب شاخص فراوانی منابع، برای کشورهای توسعهیافته منتخب مثبت و معنادار اما برای کشورهای در حال توسعه، منفی و غیرمعنیدار بوده است.<br /> <strong> </strong>
تحقیق و توسعه,حکمرانی,کشورهای توسعهیافته,کشورهای در حال توسعه,روش پنل پویا
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13849.html
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13849_4d6b4425177baec8d8189e9a4d5f2d3f.pdf
انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران
سیاست علم و فناوری
20080840
27834476
8
2
2015
06
22
ارائه یک معماری سرویسگرا برای شبکه همکاری علمی در محیط علم الکترونیکی
47
63
FA
جواد
پورعباسی
کارشناسیارشد مهندسی فناوری اطلاعات، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران
عبدالله
آقایی
استاد دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران
مجتبی
حاجیان حیدری
دانشجوی دکتری مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران
نقش محیطهای علمی و ضرورت بررسی و مدیریت تبادلات علمی میان آنها در عصر ارتباطات، امری انکارناپذیر است. محیطهای علمی بسیاری در سطح ملی و بینالمللی وجود دارد که علاوه بر ارتباطات علمی داخلی، نیاز به برقراری ارتباط با سایر جوامع علمی دارند. بدین منظور و بر اساس منافع مشترکی که میان این محیطهای علمی وجود دارد همکاریهای علمی میان آنها شکل میگیرد. از طرف دیگر، از آنجا که این تبادلات در محیط علم الکترونیکی انجام میشود تدوین یک معماری که تبادلات میان محیطهای علمی را نشان دهد کار بررسی آن را سادهتر میسازد. در این مقاله، با توجه به نیاز روزافزون به ارائه راهکاری برای مدیریت همکاریهای علمی در سطح بینالمللی، یک معماری سرویسگرا برای مدیریت همکاری علمی در محیط علم الکترونیکی ارائه شده است. همچنین برای نشان دادن بهتر ارتباط اجزاء معماری با یکدیگر، نمودار توالی زبان مدلسازی سیستم طراحی گردیده است. از آنجا که معماری شبکه همکاری علمی در محیط علم الکترونیکی برای حالات کلی ارائه شده دو مورد کاوی نیز بیان و معماری متناسب با آنها مورد بررسی قرار میگیرد.<br />
علم الکترونیکی,تبادلات علمی,همکاری علمی,علم جمعی
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13850.html
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13850_17936ce2cbd8d7b05db73bb0fccd751e.pdf
انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران
سیاست علم و فناوری
20080840
27834476
8
2
2015
06
22
"امر موقت" و توسعه هویت حرفهای دانشجویان دکتری در ایران
65
82
FA
رحیم
یوسفی اقدم
دانشجوی دکتری جامعهشناسی فرهنگی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران
در چند سال اخیر، تعداد دانشجویان دکتری افزایش یافته است. این پدیده، نگرش به فعالیتها و جایگاه دانشجویان دکتری را تغییر داده و بر فرآیند توسعه هویت حرفهای آنها تأثیر گذاشته است. در همین راستا این پژوهش سعی دارد توسعه هویت حرفهای دانشجویان دکتری علوم اجتماعی را بررسی کند. روش تحقیق، نظریه مبنایی است. این مقاله خوانشی عملگرایانه از روش نظریه مبنایی دارد و مدلی برای منطق کشف آن با استفاده از قیاس محتمل ارائه کرده است که نقش محقق و مفاهیم موجود در پیشینه نظری تحقیق در مراحل مختلف گردآوری و تفسیر دادهها را روشن میکند. دادهها از طرق مصاحبه با 15 نفر از دانشجویان رشتههای علوم اجتماعی در دانشگاه علامه طباطبایی گردآوری شدهاند. یافتههای تحقیق نشاندهنده عدم تعیّن هویت حرفهای دانشجویان دکتری است. دانشجویان در حوزههای مختلف به صورت موقت، فعالیتهای متنوعی انجام میدهند که واکنشی به فقدان چشمانداز موقعیت حرفهای آنها است. فعالیتهای متنوع و موقت دانشجویان دکتری در زمینههای مختلف با مفهوم نظری «امر موقت» توضیح داده شده است تا بتوان تنوع کنشهای دانشجویان را در سطح تجربی توضیح داد. به طور خلاصه «امر موقت»، موقعیت زمانی بین حال و آینده نامعلوم است. این موقعیت ابهامآمیز، شکننده و سیّال است. فرد در این موقعیت نمیتواند نقش و جایگاه خود را در آینده تشخیص دهد. بنابراین به تناسب نیاز و برآوردهای ذهنی خود آموزشهای متفاوتی میبیند و فعالیتهای مختلفی در میدانهای مختلف انجام میدهد. بر این اساس عدم تعیّن هویت حرفهای، تاکتیک ارادی دانشجو برای رویارویی با «امر موقت» است.
<strong> </strong>
دانشجویان دکتری,امر موقت,هویت حرفهای,نظریه مبنایی,قیاس محتمل
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13851.html
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13851_03b2daaf604f651088f7b96fb52434bc.pdf
انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران
سیاست علم و فناوری
20080840
27834476
8
2
2015
06
22
رهیافت تلفیقی جامعهشناسی علم به مهاجرت نخبگان با تأکید بر جامعه ایران
83
92
FA
محمد
توکل
استاد جامعهشناسی دانشگاه تهران
ایمان
عرفان منش
دانشجوی دکتری جامعهشناسی فرهنگی دانشگاه تهران
یکی از کاربردهای جامعهشناسی علم به عنوان شاخهای تخصصی از جامعهشناسی معرفت، پرداختن به تأثیر و تأثر میان جامعه و علم(به ویژه مسائل جامعهشناختی نهاد علم) است. این مقاله، ضمن مرور برخی آمارهای مرتبط با مهاجرت نخبگان در ایران و جهان و همچنین ارائه سنخشناسی این مهاجرتها، تلاش میکند با استفاده از روش پژوهش اسنادی و تحلیل مجدد آماری و با رویکرد تلفیقی جامعهشناسی علم، به تحلیل مسأله مهاجرت نخبگان بپردازد. برخی از مهمترین یافتههای نظری مقاله عبارتند از: 1) علیرغم افزایش سهم تولید علم و پیشرفتهای علمی کشور، آمار مهاجرت نخبگان ایرانی همچنان بالاست؛ 2) در پرتو تأثیر متقابل جامعه و نهاد علم، 10 سنخ از مهاجرت نخبگان ایرانی قابل کشف و شناسایی است؛ 3) بر اساس بینش مندرج در جامعهشناسی علم، ضرورت دارد به مصادیق تأثیر هنجارهای اجتماعات علمی بر نخبگان، تأثیر ساختارها و هنجارهای اجتماعی-اقتصادی بر فعالیتهای علمی، نقش شبکههای ارتباطی محققان و نقش ساختارهای اجتماعی و شناختی توجه شود. رهیافت تلفیقی در تحلیل خود، همزمان به دو مؤلفه عاملیت و ساختار توجه دارد.<br /> <br /> <strong>کلیدواژهها</strong>:
مهاجرت نخبگان,فرار مغزها,سنخشناسی مهاجرت,جامعهشناسی علم,رویکرد تلفیقی,علم و فناوری
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13852.html
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13852_2f47da543dfff0b7595c929107014cee.pdf