انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران
سیاست علم و فناوری
20080840
27834476
8
3
2015
09
23
نامه سردبیر
FA
سید سپهر
قاضی نوری
دانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس
نامه سردبیر
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12929.html
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12929_7153f902663b59139555a7b8182462c5.pdf
انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران
سیاست علم و فناوری
20080840
27834476
8
3
2015
09
23
کارویژه های مطلوب واسطه های نوآوری در ارتقاء ظرفیت نوآورانه شرکت های دانشبنیان
1
22
FA
حسین
خصاف مفرد
حسن
دانائی فرد
استاد گروه مدیریت دولتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
حوزه علم، فناوری و نوآوری را میتوان از مهمترین و راهبردیترین حوزهها در کشور دانست که در سالهای اخیر مورد توجه فراوانی نیز قرار گرفته است. در این میان، نظام ملی نوآوری به مثابه چارچوبی کلان برای بازیگران این عرصه و روابط میان آنها، میتواند ما را در ارتقاء این حوزه یاری دهد. از اجزاء مهم نظام ملی نوآوری، نهادهای واسط یا میانجی هستند که با انجام کارویژههای مختلف خود، سایر بازیگران نظام (اعم از نهادهای دولتی، دانشگاهها، صنایع و بخش خصوصی) را از حالت فعالیت جزیرهای خارج کرده و موجب ارتباط هماهنگ و همافزای آنها میشوند. این نوشتار، با معرفی نهادهای واسط به عنوان جزئی مهم از نظام ملی نوآوری، آغاز میشود و در ادامه به تعریف، بررسی پیشینه و دستهبندی آثار علمی در این زمینه میپردازد. سپس مروری بر عناوین نهادهای واسط در ایران داشته و در سه دسته دولت، دانشگاه و صنعت آنها را معرفی خواهد نمود. در ادامه با استفاده از روش گردآوری داده به صورت انجام مصاحبه و متنی و با استفاده از روش پژوهشی دادهبنیاد با رویکرد گلیزری (خودجوش و نوظهور)، در نهایت به معرفی دالان واسطههای نوآوری، به عنوان نوآوری این پژوهش و بیان کارویژههای مربوط به هر یک از آنها، خواهیم پرداخت. حاصل کار، در قالب نموداری از سیر رشد مجموعههای دانشبنیان و کارویژههای مورد نیاز در هر سطح از رشد آنها ارائه شده است.
واسطه های نوآوری,نوآوری,کارویژه,نظام ملی نوآوری,فناوری
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12930.html
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12930_26c697b19699d3161ab93d6e8f99e8da.pdf
انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران
سیاست علم و فناوری
20080840
27834476
8
3
2015
09
23
بررسی الگوی کسب توانمندی فناورانه در شرکتهای دانشبنیان تولید تجهیزات الکترونیکی
23
38
FA
ابراهیم
سوزنچی کاشانی
مهدی
زینالو
یکی از مهمترین موضوعات مرتبط با شرکتهای دانشبنیان، مسیر رشد توانمندیهای فناورانه در این شرکتها است. این که شرکتها با چه الگویی توانمندیهای فناورانه را کسب کردهاند و تمرکز آنان بیشتر بر روی کسب و توسعه کدام توانمندی بوده، سؤالی است که پیشروی مقاله حاضر قرار دارد. در این مقاله، الگوی رشد توانمندیهای فناورانه برای چهار شرکت دانشبنیان حوزه تولید تجهیزات الکترونیکی و زمان لازم برای کسب این توانمندیها در شرکتها و همچنین عوامل مؤثر بر این الگو بررسی شده است. نتایج مصاحبههای عمیق از مدیران شرکتها و همچنین اطلاعات مکتوب دریافتشده از آنان، منابع اطلاعاتی استفادهشده بوده است. نهایتاً در مقوله زمان لازم برای کسب سطوح مختلف توانمندیهای فناورانه توسط شرکتها اختلاف معناداری دیده نشد. گرچه الگوهای کلی کسب توانمندی توسط شرکتها اختلافاتی داشتند اما در صورت کلیشان بسیار شبیه به یکدیگر بودند. توانمندیهای مرتبط با محصول در همه شرکتها اهمیت بیشتری نسبت به دیگر توانمندیها داشته و رشد سایر توانمندیها همزمان با رشد مقیاس شرکت بوده است. همچنین مشخص شد که عامل اساسی در رشد این توانمندیها، رویدادهای خاصی بوده که میتواند مدنظر سیاستگذار قرار گیرد.
توانمندی فناورانه,شرکت های دانش بنیان,تجهیزات الکترونیک,الگوی رشد توانمندی
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12931.html
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12931_de115c3d10c7f0da4b8c9239c0a88b38.pdf
انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران
سیاست علم و فناوری
20080840
27834476
8
3
2015
09
23
ارائه یک سناریوی هنجاری مبتنی بر رویکرد اخلاق گفتمانی برای تصمیمات سیاستی
39
55
FA
محمدحسن
ملکی
احمد
جعفرنژاد
تحقیق در عملیات مجموعهای از مدلها برای بررسی مسائل سازمانی است. مدلهای کلاسیک این رشته به دنبال بهینهسازی بوده و روی ارزشهای کمّی، عینی و قابل اندازهگیری تأکید میکنند. مسائل بسیاری وجود دارند که طیف ذینفعان و ارزشهای حاکم آن مسأله، گسترده بوده و با منطق سنتی نمیتوان آنها را مورد بررسی قرار داد. محققین تلاش کردهاند با رویکرد اخلاق گفتمانی هابرماس و ارزشهای سهگانه مطرح در آن، یک سناریوی هنجاری برای مدلهای تحقیق در عملیات ارائه دهند. علت گزینش رویکرد هابرماس در مقایسه با رویکردهای دیگر از جمله فایدهگرایی و دیدگاه کانتی، جامعیت آن است. ارزشهای مطرح در رویکرد هابرماس عبارتند از: ارزشهای عملگرایانه، ارزشهای اجتماعی یا اخلاقی و ارزشهای جهانروا که با توجه به این ارزشها، سه نوع مدل عملگرا، مشارکتی و هنجاری شناسایی شدهاند. علاوه بر این مدلها، یک مدل مطلوب و ترکیبی نیز برای مسائل سازمانی معرفی شده است. مدلهای متکثر به دنبال بهبود بوده، بر ارزشها و عقلانیت چندگانه تأکید دارند و مبتنی بر فلسفه پراگماتیسم انتقادی هستند. در این مقاله، طبقهبندی پژوهشگران با رویکرد کینی مورد مقایسه قرار گرفته و مزیتهای آن طرح شده است.
تحقیق در عملیات,اخلاق گفتمانی,ارزش های عمل گرایانه,ارزش های اخلاقی,ارزش های جهان روا,تصمیمات سیاستی
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12932.html
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12932_c7c3f7d59a1499b873c4df7391f240e1.pdf
انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران
سیاست علم و فناوری
20080840
27834476
8
3
2015
09
23
تحلیل بخش علم و فناوری لایحه الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت با توجه به اقتضائات اسلامی
57
70
FA
سیدعلیرضا
رادمنش
مصطفی
تقوی
هدف پژوهش حاضر تحلیل بخش علم و فناوری لایحه الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت با توجه به برخی از مهمترین اقتضائات اسلامی پیشرفت در حوزه علم و فناوری است. به این منظور لایحه مذکور با روش تحلیل محتوا در دو بُعد نظری و عملی (اجرایی) مورد بررسی قرار گرفت. روش جمعآوری اطلاعات به صورت کتابخانهای و نظرخواهی (پرسشنامه) بوده و برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش نیز از آمار توصیفی و تحلیلهای کیفی استفاده شده است. نتایج بدست آمده حاکی از آن بوده که لایحه مذکور در بُعد نظری 85% از مهمترین اقتضائات اسلامی پیشرفت که در این پژوهش به عنوان مبانی بینشی و ارزشی اسلامی در حوزه علم و فناوری در نظر گرفته شده را لحاظ نموده که البته در اغلب موارد، مقولهها به صورت جملاتی تیتروار و صرفاً انتزاعی عنوان شدهاند. در بُعد اجرایی و عملیاتی اما متأسفانه 5/81% از مقولههای در نظر گرفته شده، مبنای تدوین این بخش لایحه نبوده است. در کل باید گفت که بخش علم و فناوری لایحه، عمده مبانی بینشی و ارزشی اسلامی در عرصه علم و فناوری را درون خود جای داده لیکن در آن درک صحیحی از مقصد یعنی تحقق نظام علم و فناوری بر اساس این مبانی و همچنین راهبردهای حرکت به سمت الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت مورد توجه قرار نگرفته است به عبارت دیگر لایحه در این بخش بیشتر به آرزوها پرداخته آرزوهایی که گرچه با مبانی بینشی و ارزشی جهانبینی اسلامی تطابق داشتهاند ولی در عمل و از جنبه اجرائی، شیوههای عملی تحقق این آرزوها آن گونه که مورد نیاز بوده را مورد توجه قرار نداده است. به نظر میرسد این امر به دلیل فقدان حاکمیت یک الگوی نظری دقیق و مشخص در فراسوی لایحه بروز کرده است.
اقتضائات اسلامی پیشرفت؛ علم و فناوری؛ علم دینی؛ لایحه الگوی اسلامی,ایرانی پیشرفت
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12933.html
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12933_59739af4879ca31954153e5bcc43f031.pdf
انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران
سیاست علم و فناوری
20080840
27834476
8
3
2015
09
23
بررسی اهداف و ابزارهای سیاستی در اسناد مرتبط با علم و فناوری
71
86
FA
سیدسروش
قاضینوری
حمید
کاظمی
سعید
روشنی
نیلوفر
ردائی
هدف از این مقاله، تحلیل محتوای اسناد کلان مرتبط با علم و فناوری به منظور بکارگیری و استفاده از آنها در تدوین برنامه ششم توسعه است. در این پژوهش، اسناد کلان مرتبط با علم و فناوری کشور شامل سند سیاستهای کلی علم و فناوری، سند سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، نقشه جامع علمی کشور، سند چشمانداز بیست ساله و برنامه پنجم توسعه مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتهاند. این اسناد، مبتنی بر اهداف و ابزارهای سیاستی و همچنین گروههای هدف، مطالعه و مواد مرتبط آنها تحلیل شدهاند. روش پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کیفی با رویکرد تلخیصی بوده بدین مفهوم که نخست چارچوب ارزیابی، استخراج و بر اساس مؤلفههای آن، مبادرت به تحلیل محتوا شده است. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که اهداف سیاستی ارتقاء ظرفیت پژوهش و بهبود عملکرد فناوری و نوآوری، دارای بالاترین فراوانی تکرار بودهاند. از منظر ابزارهای سیاستی و بر اساس نوع مداخله دولت، حمایت مالی برای تحریک طرف عرضه و سیاستهای اصلاحی شرایط کلان، دارای بالاترین فراوانی تکرار میباشند. از سوی دیگر، سیاستهای تقویت طرف تقاضا، حمایتهای مالی کاتالیزوری بر اساس نوع مداخله و همچنین سیاستهای تقویتی برای کاربران دانش در بخش خصوصی در میان ابزارهای سیاستی دارای پائینترین فراوانی تکرار بودهاند. نتایج این پژوهش همچنین نشان داده که تدوین احکام سیاستی در حوزه علم و فناوری نیازمند استفاده از اهداف و ابزارهای سیاستی متنوع و ترکیب ابزارها برای اثربخشی بیشتر است.
اهداف سیاستی,ابزارهای سیاستی,تحلیل محتوا
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12934.html
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12934_829dff667e6ea88bba2978797cf77e03.pdf
انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران
سیاست علم و فناوری
20080840
27834476
8
3
2015
09
23
ویژگیهای اصلی "نظام علم" در دیدگاه اسلامی
87
100
FA
زهرا
ابوالحسنی
احمدرضا
اخوت
ناکارآمدیها و محدودیتهای متعدد مدلهای رایج نوآوری که در سالهای اخیر بیشتر ظهور پیدا کرده، ضرورت تدوین مدلهایی جدید در این حوزه را آشکار میکند. همچنین جهانبینی متمایز اسلامی و لزوم ملاحظه اقتضائات بومی، از دیگر عواملی است که نیاز به تدوین مدلهای نوآوری بومی-اسلامی را نشان میدهد. با توجه به این نیاز، پژوهش حاضر تلاش دارد تا گامی اولیه در مسیر تدوین این مدل بردارد. شیوه مورد استفاده در این تحقیق تفسیر اجتهادی است که با استفاده از آن ماهیت اصلی نظام اسلامی علم، ارکان این نظام و ویژگیهای اصلی آن توصیف شده است. بر این اساس، ارکان نظام اسلامی علم شامل «جریان اجتماعی علم» و «حکومت اسلامی» است و مدل علم در نگاه اسلامی علاوه بر ویژگی نظاممندی، برخوردار از سیر و صیروریت و دارای شاکله میباشد.
مدل نوآوری,کاستیهای مدلهای رایج,اقتضائات بومی,دیدگاه اسلام
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12935.html
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12935_a38bd79ff448fd98b6e3ebad9f679671.pdf