انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران
سیاست علم و فناوری
20080840
27834476
4
2
2011
12
22
نامه سردبیر
FA
سید سپهر
قاضی نوری
دانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس
سرمقاله این شماره را بدون هیچ توضیح و اضافاتی، اختصاص میدهیم به یک نکته کلیدی که در متن زیر، توسط دکتر رضا منصوری استاد گرانپایه کشورمان به خوبی نگاشته شده است: "ایران پیش از انقلاب اسلامی، پس از دوقرن آشنایی با نهادهای نوین تمدنی، اعم از علمی و اقتصادی و سیاسی، و پس از حدود یک قرن از انقلاب مشروطه، و پس از حدود نیم قرن دانشگاهداری هنوز به بلوغ مؤثری برای درک عمیقی از ریشههای نهادهای نوین علمی، مفهوم علم نوین و نسبت بشر با طبیعت، نرسیده بود. برای ایرانیان سدّی روانشناختی موجود است که پذیرش واقعیت را همواره سخت کرده است. این حالت روانی ناشی از دوران عظمت تاریخی ساسانیان و دوران طلائی اسلام است که نگذاشته است ایرانیان بپذیرند که خواب هشتصدسالۀ پس از تأسیس نظامیهها، آنها را از قافلۀ تحولات فکری بشر دور کرده است. و بههمین دلیل ایرانیان مشکلی عمیق و معناشناختی با مفاهیم مدرن علم و فناوری دارند. این مشکل در فرآیند سیاستگذاری علم و فناوری، که نقشی مهم در دوران مدرن دارد، منعکس شده است. گرچه نهادی به نام شورای پژوهشهای علمی کشور در دهۀ آخر حکومت پهلوی تأسیس شد، اما به سختی بتوان فعالیت آن را از نوع سیاستگذاری علمی دانست. شروع سیاستگذاری علمی را باید اواخر دهۀ شصت و بعد از انقلاب اسلامی دانست. به نظر میرسد این مشکل روانشناختی که ما ایرانیان با مفهوم مدرن علم و فناوری داشتهایم هم بسیار ریشهدار است، و هم در کشورهای دیگر اسلامی نیز دیده میشود."
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12838.html
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12838_0541e1db0782a77b80bafc441553086d.pdf
انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران
سیاست علم و فناوری
20080840
27834476
4
2
2011
12
22
بررسی موانع توسعه فناوریهای کشاورزی در پارکهای علم و فناوری دانشگاه تهران
1
10
FA
هانیه
داوودی
حسین
شعبانعلی فمی
خلیل
کلانتری
هدف اصلی این مقاله، بررسی موانع و بازدارندههای توسعه فناوریهای کشاورزی در پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران است. پژوهش حاضر از لحاظ پارادیم، کمی است و از لحاظ جهتگیری و هدف، از نوع پژوهشهای کاربردی است. جامعه آماری تحقیق شامل کارشناسان 170 شرکت مستقر بود که با استفاده از فرمول کوکران 60 نفر به عنوان حجم نمونه برآورد و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی نمونهها انتخاب شدند. ابزار اصلی تحقیق پرسشنامه بود که روایی آن بوسیله پانل متخصصان و پایایی بوسیله ضریب آلفای کرونباخ 92/0احراز گردید. نتایج بدست آمده نشان داد که مهمترین موانع در توسعه فناوریهای کشاورزی ضعف در قوانین صیانت از مالکیت فکری در کشور، فقدان زیرساختهای لازم به منظور توسعه فناوری، عدم آشنایی با قوانین مربوط به مالکیت فکری، عدم شناخت از پارکهای با کیفیت خدماترسانی بالا در کشورهای دیگر و عدم توجه به مقوله انتقال فناوری در بخش کشاورزی و روستایی در سیاستهای کلان کشور میباشد. در دستهبندی این موانع با استفاده از تحلیل عاملی، هفت عامل در کل 76/76 درصد از موانع و بازدارندههای توسعه فناوریهای کشاورزی در پارک را تبیین مینماید. این بازدارندهها شامل عوامل ساختاری (28/12درصد)، عوامل سیاستی و تامین مالی (99/11درصد)، ریسک بالا (69/11درصد)، بسترهای مالکیت فکری (29/11درصد)، عوامل انسانی (01/11درصد)، عوامل شناختی (57/10 درصد) و عوامل نگرشی(92/7 درصد) هستند.
توسعه فناوری,فناوری های کشاورزی,پارک علم و فناوری,نظام ملی نوآوری
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12839.html
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12839_8907475f0259f6cc05644fa2a41e2520.pdf
انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران
سیاست علم و فناوری
20080840
27834476
4
2
2011
12
22
ارائه الگویی برای حمایت شغلی از پژوهشگران آزاد کشور
11
26
FA
سید سپهر
قاضی نوری
محمود
براتی نیا
سارا
صباغچی
تست افیلیشن
با هدف تدوین یک الگوی مناسب برای حمایت از پژوهشگران آزاد، وتدوین پیشنویس یک قانون جدید که به سفارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی انجام میشد، از روش سیاستپژوهی استفاده شده و برای گردآوری دادههای مورد نیاز آن پیمایشی طراحی گردید. در پیمایش مذکور که چگونگی طراحی و نتایج آن پس از مرور قوانین مرتبط و منابع موضوع در مقاله آمده است، از یک نمونه 223 نفری نظرخواهی شده و علاوه بر طرح پرسشهای بسته، پرسشهای تفصیلی نیز از پاسخگویان پرسیده شده که پاسخهای آنان در طراحی الگوی پیشنهادی مدنظر قرار گرفته است. این پیمایش عمدتاً بر روی دلایل روی آوردن این افراد به پژوهشگری آزاد و اولویتبندی مشکلات آنها متمرکز بود. در این بررسی عواملی چون نارضایتی شغلی به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار بر و تصمیم به خروج از کشور تشخیص داده شد. بر اساس عوامل حاصله، یک الگوی مفهومی طراحی شده و پس از ارائه الگوی پیشنهادی در قالب پیشنویس یک قانون، سطح پوشش مشکلات پژوهشگران آزاد در الگوی مذکور به طور تفصیلی مورد بحث و سنجش قرار گرفته است.
حمایت شغلی,پژوهشگران آزاد,قانون کار,سیاست پژوهی
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12840.html
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12840_e65680e96b3a29df14047e8d252c2c85.pdf
انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران
سیاست علم و فناوری
20080840
27834476
4
2
2011
12
22
مدل ملی توسعه دولت الکترونیکی ایران
27
40
FA
فاطمه
ثقفی
0000-0003-4843-6885
بهروز
زارعی
سید مهدی
دیباج
با توجه به شکست پروژههای پیادهسازی دولت الکترونیکی همراه با تحمیل هزینههای گزاف در کشورهای مختلف، شایسته است مطالعات مرتبط با این حوزه با در نظر گرفتن ابعاد مختلف و بطور جامع انجام شود. مدلهای مختلف، توسعه دولت الکترونیکی از نظر ارائه خدمات و بلوغ آن از دیدگاه دولت و بدون توجه به سایر ذینفعان را مورد توجه قرار دادهاند. مشکلات عدیده اقتصادی، مالی، مدیریتی، زیرساخت و دانش فناوری اطلاعات در کشورهای در حال توسعه و توجه بیش از حد به مدیریت از بالا به پایین به جای مدیریت مشارکتی، باعث شده که این مدلها جوابگو نبوده و کشورهای مذکور نیازمند مدل توسعه خاص خود باشند. لذا در این مقاله، 25 مدل پایه دولت الکترونیکی مرور و با روش فراتلفیق تحلیل شده و مدلی برای توسعه دولت الکترونیکی استخراج شده است. هدف آن است که نقاط ضعف مدلهای مختلف با نقاط قوت سایر مدلها پوشش داده شده و کاستیها نیز در مدل جدید ترمیم شود. در ادامه با در نظر گرفتن وضعیت ایران، گامها و مولفههای مدل پیشنهادی، از طریق پرسشنامهای با نظرسنجی از خبرگان دولت الکترونیکی تحلیل و مدلی برای کشورهای در حال توسعه بر مبنای شرایط ایران ارائه میشود. در این تحلیل، 250 نفر خبره ایرانی شناسایی و 71 پرسشنامه تکمیل شده از آنها دریافت شد. سپس نتایج با استفاده از آزمونهای فرض دوجملهای و رتبهبندی فریدمن تحلیل شد. از نوآوریهای مهم مدل ارائه شده میتوان، توجه به ذینفعان، آیندهنگری، سیستماتیک بودن، توسعه اقتصادی و فرهنگی به موازات توسعه سیاسی، و یکپارچهسازی در گامهای ششگانه را نام برد. با توجه به شباهت ایران با کشورهای درحال توسعه، این مدل میتواند بهعنوان نقشه راهی برای کشورهای در حال توسعه مورد استفاده واقع شود.
مدل بلوغ,مدل توسعه,دولت الکترونیکی,ذینفعان,مدل های راهبردی
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12841.html
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12841_98b0d3b324e688ab5aefeb53604ece45.pdf
انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران
سیاست علم و فناوری
20080840
27834476
4
2
2011
12
22
الگوی فرآیند تجاریسازی فناوری در موسسات تحقیقاتی دولتی ایران
41
56
FA
مهدی
گودرزی
گروه میکروب شناسی،دانشکده پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
جهانیار
بامداد صوفی
سید محمد
اعرابی
مقصود
امیری
تجاریسازی فناوریهای توسعهیافته در موسسات تحقیقاتی دولتی، نقش بیبدیلی در توسعه نظام ملی نوآوری کشورها و افزایش سطح رفاه در جوامع مختلف بازی میکند چراکه در صورت تجاری نشدن فناوریهای توسعهیافته در مراکز تحقیقاتی مختلف جهان، شاید بسیاری از فناوریهایی که امروزه از آنها به راحتی در زندگی روزمره استفاده میشود، در دسترس نبودند و حتی تصور استفاده از آنها در ذهنها نمیگنجید. با نگاهی گذرا به عملکرد موسسات تحقیقاتی دولتی میتوان دریافت که علیرغم توانمندیهای فراوان در توسعه فناوری، بسیاری از آنها در امر تجاریسازی فناوری ناموفق عمل مینمایند. از اینرو، در این مقاله تلاش شده تا پس از مروری گذرا بر پیشینه تحقیق و طبقهبندی برخی از الگوهای تجاریسازی ارایه شده در حوزه مدیریت فناوری، با انجام شش مطالعه موردی در دو پژوهشگاه دولتی کشور، الگویی برای تجاریسازی فناوری در موسسات تحقیقاتی دولتی ارایه شود. نتایج حاصل از این مطالعه نشان میدهد که فرآیند تجاریسازی فناوری در پژوهشگاههای دولتی دارای شش مرحله اصلی و چهارده مرحله فرعی یا گام تجاریسازی میباشد که این گامها در درون مراحل اصلی قرار داشته و به ترتیب طی میشوند. علاوه براین، در طی هر گام تجاریسازی، امکان انجام هشت فعالیت وجود دارد که در این بین، فعالیتهای توسعه و مستندسازی فناوری، مذاکره و لابیگری با ذینفعان و نیز هماهنگی و اتخاذ تصمیم از اهمیت بسیار بیشتری نسبت به سایر فعالیتها برخوردار هستند.
الگوی فرآیندی,موسسه تحقیقاتی دولتی,تجاری سازی فناوری,تحقیق و توسعه
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12842.html
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12842_8c09ceea602a7dc2c3aa45ede7548a40.pdf
انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران
سیاست علم و فناوری
20080840
27834476
4
2
2011
12
22
دیدگاههای توسعه فناوری اطلاعات کشور مبتنی بر خوشهبندی دیدگاههای خبرگان
57
74
FA
ابوالفضل
کزازی
سید حبیب الله
طباطباییان
محمد تقی
تقوی فرد
امیر
ناظمی
توسعه فناوریهای عام پیشرفته مانند فناوری اطلاعات در کشورها و جوامع محتلف جهان، بر اساس مدلهای متنوعی بوده که این مدلها از دیدگاهها و پارادایمهای متفاوتی ناشی میشدهاند. به همین دلیل گاه توصیههای سیاستی که در هر یک از مدلها تولید و ارایه میشود، متفاوت و حتی متضاد با یکدیگر هستند. فناوری اطلاعات یکی از شناختهشدهترین و قابل لمسترین فناوریهای پیشرفتهای است که در کشورهای مختلف، بر اساس دیدگاههای مختلف سیاستی و به دنبال آن ابزارهای مختلف سیاستگذاری رشد و توسعه یافته است. در این مطالعه تلاش شده است تا مهمترین دیدگاههایی که در خصوص توسعه فناوری اطلاعات کشور شکل گرفته است، شناسایی شود و سپس وجوه تمایز و تشابه میان دیدگاهها نیز مشخص شود. به این ترتیب بر اساس پرسشنامههای طراحی شده، مطالعه به صورت دلفی و در دو دور انجام شد، سپس پاسخدهندگان با استفاده از روش خوشهبندی، در قالب خوشههایی مستقل گروهبندی شدند. در ادامه هر گروه مورد تحلیل قرار گرفت. بر اساس مطالعه انجام شده دیدگاههای توسعه فناوری اطلاعات در کشور در قالب چهار دسته قابل دستهبندی هستند، و هر یک از 4 دیدگاه شناساییشده با یکدیگر رقابت میکنند، و هیچکدام غالب بر دیگر دیدگاهها نیست.
خوشه بندی,سیاستگذاری توسعه فناوری,فناوری اطلاعات,دلفی
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12843.html
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12843_1af3b8521224c5c8246590e981808036.pdf
انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران
سیاست علم و فناوری
20080840
27834476
4
2
2011
12
22
تبیین مرجعیتعلمی برای نهادهای علمی کشور با رویکرد تئوری مفهومسازی بنیادی
75
90
FA
غلامرضا
گودرزی
کمیل
رودی
مرجعیت علمی، اول بار توسط مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان و اساتید دانشگاه امام صادق (ع) در عید غدیر سال1384عنوان گردید. گرچه در نگاه نخست به نظر میرسد واژهای است که همه از آن مفهوم واحدی در ذهن دارند، اما در حقیقت هر کسی جنبه یا بخشی از آن را درک کرده، در صورت اراده به اقدام، مبتنی بر همان عمل مینماید. در واقع، بر اساس همین مسالهی ناهمگونی برداشتها، مقاله حاضر رسالت خود را شفافسازی موضوع به منظور برداشتن گامهائی استوار به سمت آن میداند. مفهوم مرجع و ویژگیهای آن، علم و رویکردهای آن به منظور تبیین خطوط کلی پژوهش و حوزه اقدام مورد بررسی قرار میگیرد. پس از آن با مراجعه به نخبگان، دادههای بدست آمده از مصاحبههای نیمه رهنمودی با بکارگیری استراتژی تئوری مفهومسازی بنیادی، تجزیه و تحلیل شده و با استفاده از این استراتژی، مدل مفهومی مرجعیتعلمی در قالب هفت مقوله و بیست و پنج مفهوم، تبیین میگردد.
مرجعیت علمی,دانشگاه,نهاد علمی,علم,مفهوم سازی بنیادین
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12844.html
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12844_5ecb4b5ee60cd203b40997d1500bde6e.pdf
انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران
سیاست علم و فناوری
20080840
27834476
4
2
2011
12
22
تاثیر محرکهای نوآوری بر ظرفیت نوآوری شرکتهای دانشبنیان
91
103
FA
ناصر
صنوبر
بهزاد
سلمانی
مینا
تجویدی
در خصوص اهمیت و ضرورت توسعه ظرفیت نوآوری سازمانها شواهد قوی تجربی و نظری وجود دارد. بر این اساس، عمده پژوهشهای سالهای اخیر بر شناسایی عوامل موثر بر ارتقای ظرفیت معطوف است. با توجه به اهمیت موضوع، این مقاله به بررسی میزان تاثیر هر یک از محرکهای نوآوری (مدیریت دانش، مدیریت خلاقیت و نوآوری، مدیریت فناوری اطلاعات در بنگاه) بر ظرفیت نوآوری در شرکتهای دانش بنیان مستقر در پارکهای علم و فناوری میپردازد. برای سنجش ظرفیت نوآوری بنگاهها و تعیین ضرایب هریک از متغیرهای تاثیرگذار بر آن از مدلیابی معادلات ساختاری با نرمافزار لیزرل استفاده شده است. دادههای پژوهش از میان شرکتهای مستقر در پارکهای علم و فناوری کشور انتخاب شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که هر یک از محرکهای نوآوری تاثیر مثبت و معنیداری در ایجاد و افزایش ظرفیت نوآوری در بنگاهها دارند. از بین این متغیرها مدیریت فناوری اطلاعات و مدیریت دانش بیشترین ضریب را به خود اختصاص دادند که به معنی تاثیرگذاری بیشتر بر ایجاد نوآوری، افزایش ظرفیت و محرکهای مهم در بنگاه هستند.
محرک های نوآوری,ظرفیت نوآوری,بنگاه های کوچک و متوسط,شرکتهای دانش بنیان,لیزرل
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12845.html
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12845_df11deb78b184ec87ae4f54b377f3237.pdf