انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران
سیاست علم و فناوری
20080840
27834476
3
4
2011
06
22
نامه سردبیر
0
1
FA
سید سپهر
قاضی نوری
دانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12823.html
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12823_b28a62ff26efaa56dcc4ccb61e52466d.pdf
انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران
سیاست علم و فناوری
20080840
27834476
3
4
2011
06
22
رابطه علم و فناوری: طرح و نقد الگوی \"فناوری به مثابه علم کاربردی\"
1
15
FA
سعید
زیباکلام
مهدی
احمدی
در این مقاله یکی از مهمترین الگوهای رابطه علم و فناوری، با عنوان «فناوری به مثابه علم کاربردی» به لحاظ فلسفی و تاریخی طرح و نقد شده است. ابتدا ریشههای فکری این الگو تا اندیشههای فرانسیس بیکن و رنه دکارت دنبال شده و سپس دفاع ماریو بانج، یکی از اولین فیلسوفان تحلیلی فناوری، از آن آموزه بازسازی شده است. در انتقاد از این اندیشه ابتدا نگرشهای پسامدرن به جایگاه و رابطه علم و فناوری مطرح شده که مطابق با آن فناوری در دوره پسامدرن بر همه چیز از جمله علم تفوق دارد. سپس انتقادات تاریخنگاران فناوری ارائه شده که در آن نشان داده میشود که رابطه علم و فناوری به گواهی تاریخ مطابق با الگوی مذکور نبوده است. در انتها نیز به برخی پیامدهای این انتقادات بر سیاستگذاری علم و فناوری اشاره میشود.
علم کاربردی,معرفت علمی,فناوری,رابطه علم و فناوری
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12824.html
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12824_830b10913d44ca4173020c57542c7249.pdf
انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران
سیاست علم و فناوری
20080840
27834476
3
4
2011
06
22
بررسی روشها و رویکردهای تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی؛ مطالعه موردی دانشگاه تبریز
15
29
FA
فاروق امین
مظفری
استادیار دانشکده علوم انسانی واجتماعی دانشگاه شهید بهشتی
لقمان
شمسی
هدف از این مقاله، مطالعه و بررسی روشها، رویکردها و چگونگی فرآیند تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی است. پژوهش حاضر از نوع کیفی-کمی است و به روش پیمایشی است. جامعه آماری در این تحقیق شامل دانشکدههای دانشگاه تبریز است که دانشکدههای کشاورزی، شیمی، قنی، برق، مکانیک و فناوریهای نوین بعنوان نمونه انتخاب شده و با 34 نفر از فعالان حوزه ارتباط با صنعت در دانشکدههای مورد مطالعه مصاحبه انجام گرفت. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد روند تجاریسازی در سالهای مورد بررسی همواره صعودی است ودر خصوص شناسایی ارتباط بین متغیرهای عملکردی و نحوه تاثیر آنها برتجاریسازی معلوم شد بین متغیرهایی مانند انتشار مقالات درکنفرانسها، قراردادهای تحقیقاتی مشترک و رسالههای تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد) با تجاریسازی رابطه معناداری وجود دارد. با بررسی دیدگاه فعالان تجاریسازی در دانشکدهها مشخص گردید که آنان نقش دفاتر ارتباط با صنعت را در این فرآیند اساسی تلقی نموده و تعامل پویا با سایر واحدها را برای موفقیت آن ضروری دانستند. از دیدگاه آنان اولویت روشهای تجاریسازی به ترتیب پروژههای مشترک، ارائه خدمات مشاوره، صدور پروانههای بهرهبرداری و تشکیل شرکتهای تجاری بوده است.
تجاری سازی,تحقیقات دانشگاهی,صنعت و دانشگاه,انتقال فناوری,کارآفرینی
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12825.html
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12825_cf4f57dae12409bf7f2182d8a332f998.pdf
انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران
سیاست علم و فناوری
20080840
27834476
3
4
2011
06
22
تعیین روابط علّیتی شاخصهای توسعهای علم و فناوری در بخش خصوصی صنعتی به کمک فرآیند تحلیل مسیر
29
41
FA
میثم
جعفری اسکندری
علیرضا
علی احمدی
غلامحسین
خالقی
در این مقاله هدف اصلی بررسی ارتباط علّی و معلولی میان شاخصهای کارایی در حوزه علم و فناوری مورد استفاده بخش خصوصی صنعتی بر پایه کارت امتیازی متوازن میباشد. بررسی میزان حمایت سازمانهای توسعهای وزارت صنایع و معادن در توانمندسازی بخش خصوصی در حوزه علم و فناوری بر اساس رویکرد کارت امتیازی در چهارجنبه بوده که در قدم اول شاخصهای ارزیابی بر اساس مطالعات میدانی و در نهایت تهیه پرسشنامههایی دوطرفه در این سازمانها بدست آمده است. این شاخصها در دستههایی به نام موضوعات راهبردی در وجه مورد نظر گروهبندی و ارتباط اولیه مفهومی میان آنها ترسیم گردید. در قدم بعدی روابط بین هر یک از این موضوعات به کمک مفاهیم آماری اعتبارسنجی و در نهایت مسیرهای اجرایی اولویتبندی میگردند. این تحقیق به مدیران کمک میکند مدیریت شاخصهای کلیدی در رسیدن به موفقیت را شناخته و مسیرهای بحرانی و نحوه غلبه بر مشکلات را مشخص کنند.
کارت امتیازی متوازن,ارزیابی عملکرد,علم و فناوری,تحلیل مسیر,بخش خصوصی
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12826.html
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12826_1a4f90b0adde53d48184b5510a159785.pdf
انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران
سیاست علم و فناوری
20080840
27834476
3
4
2011
06
22
بررسی حقوقی مالکیت آثار دانشگاهی
41
57
FA
محمود
صادقی
ابوالفضل
رضایی
مرتضی
شهبازینیا
آثار دانشگاهی بهعنوان منبعی حیاتی در توسعه صنعتی جوامع نگریسته میشوند. در این میان آن چه که از دیدگاه حقوقی از اهمیت بالایی برخوردار است، تعیین و شناخت حقوق مربوط به این آثار است. در این مقاله ابتدا حقوق مالکیت فکری آثار دانشگاهی تعریف شده؛ در گام دوم عناصر ضروری که برای خلق آثار دانشگاهی نیاز است، از جمله پدیدآورنده، وجود شخصیت حقوقی خاص به نام دانشگاه، وجود قرارداد استخدامی و اثر پدیدآمده معرفی گردیده و در انتها سه معیار مهم دکترین کار در برابر مزد، استفاده گسترده از منابع دانشگاهی و قرارداد انتقال مالکیت، که در دانشگاههای معروف کشورهای غربی در باب تعیین مالکیت این آثار، مورد استفاده قرار میگیرد، در مقایسه با بعضی از دانشگاههای ایران، همراه با قوانین موضوعه حقوق مالکیت فکری کشورمان، مورد مقایسه و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
حقوق مالکیت فکری,آثار دانشگاهی,پدیدآور
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12827.html
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12827_cb42abce00118cdee83598d34d120c72.pdf
انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران
سیاست علم و فناوری
20080840
27834476
3
4
2011
06
22
بررسی تعیینکنندههای پایبندی به اخلاق علمی در بین اعضای هیات علمی؛مطالعه موردی دانشگاه تبریز
57
69
FA
محمد باقر
علیزاده اقدم
محمد
عباس زاده
عسل
شیشوانی
مینا
تجویدی
اخلاق علمی، پیش شرط اصلی استقرار نظام تضمین کیفیت آموزش عالی است. تعمیم و گسترش ارزشهای حاکم بررفتار علمی و حرفهای در همه سطوح دانشگاهی میتواند موجب افزایش التزام اجتماعی استادان و دانشجویان و اعتماد بیشتر جامعه به دانشگاهیان و سلامت ارتباطات علمی و فعالیت پژوهشی گردد. هرچند ملاحظات و تعلیمات اخلاقی، موضوعاتی بسیار کهن و پرسابقه اند و لیکن در شرایط امروزی جوامع بشری، به مسایلی حاد و اضطراری تبدیل گشتهاند که به لحاظ ارتباط و تقابل با مسایل و عناصر نوبنیاد علمی و فنی ممکن است تازه و نو تلقی گردد و نیازمند مطالعات و تتبعات نوین باشند. در پژوهش حاضر عواملی که باعث افزایش پایبندی به اخلاق علمی در بین اساتید دانشگاهی میگردد، شناسایی شده و تأثیر هر یک از آنها بر اخلاق علمی سنجیده شده است. جامعه آماری پژوهش، اساتید دانشگاه تبریزاست. دادهها از طریق پرسشنامه جمعآوری گردید. پس از جمعآوری دادهها تجزیه و تحلیل آنها به روش ضریب همبستگی و رگرسیون جندگانه و با استفاده از نرمافزار SPSS انجام شد. متغیرهای سرمایه اجتماعی، اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی و انسجام گروهی و تولید علمی تاثیر مثبتی بر میزان پایبندی به اخلاق علمی در بین اساتید دانشگاه تبریز دارند. همچنین رابطه بین اخلاق علمی با سرمایه اجتماعی قویتر از رابطه بین مشارکت و یا میزان تولید علمی با اخلاق علمی است.
پایبندی,اخلاق علمی,اساتید دانشگاه تبریز
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12828.html
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12828_c5483239cabd612d397641e786fa8e53.pdf
انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران
سیاست علم و فناوری
20080840
27834476
3
4
2011
06
22
صادرات صنایع مبتنی بر فناوری برتر و عوامل موثر بر آن
69
83
FA
نادر
مهرگان
محمدرضا
دهقانپور
بابک
ده موبد
رشد شتابان جهانیشدن اقتصاد در دنیای امروز، شرایط را برای رشد و پویایی صنایع کشورهای در حال توسعه به طرز روزافزونی تنگتر نموده است. کشورهای در حال توسعه جهت توفیق در رشد تولید و صادرات کالاهای صنعتی خود تحت قیود جهانی شدن، چارهای جز بهکارگیری تکنیکهای تولیدی پیشرفتهتر و صرفهجویی در هزینههای تولید خود ندارند. فناوری بهعنوان یکی از مهمترین عوامل توسعه اقتصادی و صنعتی کشورها مطرح میباشد و بهخصوص فناوری برتر که در رشد و ترقی صنعت آن کشورها بسیار مؤثر است و در سبقت گرفتن از دیگر رقبا در عرصه تجارت جهانی نقش بسزایی ایفا میکند. در میان تقسیمبندی فناوریهایی که در تولید و صادرات محصولات کارخانهای مدنظر است (فناوری ساده، فناوری متوسط، فناوری برتر)، صنایع با فناوری برتر از جایگاه ویژهای برخوردار است. این صنایع باعث ایجاد ارزشافزوده بالا میشود و علاوه بر آن حاصل و نتیجه این فناوری بر دیگر بخشهای اقتصادی هم تأثیرگذار است و باعث افزایش بهرهوری و شکوفایی آنها میشود. پژوهش حاضر رفتار کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه در مورد صادرات صنایع با فناوری برتر را بررسی و با استفاده از روش حداقل مربعات تعمیمیافته در پانل دیتا برای دوره زمانی 2005-1990 با توجه به متغیرهای قیمتی و غیرقیمتی، عوامل مؤثر بر صادرات صنایع با فناوری برتر را شناسایی میکند. نتایج این مطالعه نشان میدهد که متغیرهای تحقیق و توسعه، سرمایهگذاری مستقیم خارجی، نرخ ارز مؤثر واقعی، درجه باز بودن اقتصاد و تجارب ناشی از تجارت در هر دو گروه کشورها بر صادرات صنایع با فناوری برتر تأثیر مثبت و معنیدار دارد و رشد اقتصادی تنها در گروه کشورهای توسعه یافته بر صادرات صنایع با فناوری برتر مؤثر است.
صادرات,فناوری برتر,عوامل قیمتی,عوامل غیر قیمتی,کشورهای در حال توسعه,کشورهای توسعه یافته
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12829.html
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12829_4dfa97d0b9ae2253bf73511a3178da4f.pdf
انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران
سیاست علم و فناوری
20080840
27834476
3
4
2011
06
22
چارچوبی برای ارزیابی راهبردهای مقابله با تحریم از منظر نظام ملی نوآوری
83
93
FA
طاهره
میر عمادی
در شرایط فعلی بحث تاثیر تحریمها بر توسعه نوآوری فناورانه در کشور بسیار رونق گرفته است. معهذا این مباحثات به علت فقر ادبیات نظری در رابطه متقابل تحریمهای بینالمللی و سطح توسعه فناوری، بار آکادمیک اندکی دارند. سوال اصلی این مقاله آن است که آیا میتوان با مشاهده عینی طیف گسترده کشورهای در حال تحریم که در آن کشورهایی با نرخ بالای رشد فناوری در کنار کشورهای درحال سکون قرار گرفتهاند، چارچوبی ساخت که به وسیله آن راهبردهای مقابله با تحریم از دیدگاه نوآوری فناورانه ارزیابی شوند. در پاسخ به این پرسش، بر اساس تجربه دو الگوی منتخب چین و هند ،فرآیند طراحی یک چارچوب ارزیابی مرحله نظام ملی نوآوری آغاز میشود که میزان تعاملات درونی نظام ملی نوآوری را در سه مرحله درحال شکلگیری، درحال قوام و بلوغ یافته براساس رابطه بین کانون نوآوری در صنایع دفاعی و مصرفی تقسیمبندی میکند و سپس چارچوبی طراحی میشود که میزان موفقیت راهبردهای مقابله با تحریم را در کشورهای هدف از طریق میزان درجه بلوغ نظام ملی نوآوری توضیح داده میشود. در پایان نتیجهگیری نیز بحث کوتاهی در رابطه با موقعیت کنونی ایران انجام گرفته است.
تحریم,راهبردهای مقابله با تحریم,نظام ملی نوآوری,صنایع راهبردی,صنایع مصرفی
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12830.html
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12830_0023f960ae9c8d98af90b811202b3cb4.pdf