%0 Journal Article %T تحلیل الگوهای فکری تاثیرات کارآفرینی دانشگاهی بر توسعه شرکت‌‌های دانشگاه‌‌بنیان %J سیاست علم و فناوری %I انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران %Z 20080840 %A الماسی‌فرد, محمدرسول %A یاراحمدی, محسن %A اروجی, حسن %A اروجی, مهدیه %D 2022 %\ 01/21/2022 %V 14 %N 4 %P 73-90 %! تحلیل الگوهای فکری تاثیرات کارآفرینی دانشگاهی بر توسعه شرکت‌‌های دانشگاه‌‌بنیان %K تجاری‌‌سازی دانش %K کارآفرینی دانشگاهی %K شرکت‌های دانشگاه بنیان %K کارآفرینی %R 10.22034/jstp.2022.13918 %X عرصه دانشگاه و عرصه کارآفرینی، ارتباط محکمی باهم داشته و نقش مهمی در توسعه کشور، افراد، سازمان‌‌ها و شرکت‌ها دارند. شرکت‌های دانشگاه‌‌بنیان، از مجموعه شرکت‌‌هایی است که روابط متقابلی با عرصه کارآفرینی دانشگاهی دارد. این شرکت‌ها و نقش دانشگاه‌ها در توسعه آن‌‌ها، از چالش‌های مهم در کشور به شمار می‌‌رود. در واقع، سازوکارهای دانشگاه، تأثیرات متعدی در ابعاد و مقوله‌های مختلف بر توسعه یا عدم توسعه این شرکت‌ها دارند که شناخت این تأثیرات به‌منظور برنامه‌‌ریزی صحیح برای دانشگاه‌‌ها و شرکت‌های مرتبط ضروری است. بنابراین هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و تحلیل الگوهای فکری حاکم بر تأثیرات سازوکار‌های حمایتی دانشگاه بر توسعه شرکت‌های دانشگاه بنیان است. برای این منظور، سه دانشگاه امام خمینی، رازی کرمانشاه و دانشگاه یزد برای مطالعه موردی انتخاب شدند. در بخش روش‌شناسی، داده‌‌ها از مجموعه اعضای هیئت‌علمی، مدیران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی شامل 62 کارشناس از هر سه دانشگاه در قالب مصاحبه و پرسش‌نامه گردآوری شده است. برای شناسایی و تعیین مقوله‌‌های کارآفرینی دانشگاهی، از روش تحلیل محتوای کیفی استقرایی و برای شناسایی و تحلیل الگوهای فکری، از مدل تحلیلی کیو استفاده شده است. نتایج نشان داد که سازوکار‌ها و مقوله‌‌های دانشگاه در هشت گروه دگرگونی سیاست‌های دانشگاه، عوامل فردی، قوانین دانشگاه، زیرساخت‌ها، انحصار‌‌زدایی، عوامل سطح کلان، مشارکت‌ها و موانع توسعه شرکت‌ها قرار داشتند. همچنین دانشگاه‌‌ها در مجموع تأثیرات نسبتاً خوبی بر توسعه شرکت‌ها دارند اما ارتباط شرکت‌ها با دانشگاه‌ها به دلیل کمبود شرکت‌ها ضعیف است. در مجموع عامل‌‌ها و الگوهای فکری نهایی، شناسایی و تحلیل شدند. کلیدواژه‌‌‌‌ها:   %U https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13918_356025d27e362dd98bd33ff7c1d8cbbb.pdf