%0 Journal Article %T شناسایی بسترهای مؤثر بر کارآفرینی محصولات فرهنگی در ایران %J سیاست علم و فناوری %I انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران %Z 20080840 %A تنهایی راد, هدیه %A اعتباریان, اکبر %A رشیدپور, علی %D 2020 %\ 11/21/2020 %V 13 %N 3 %P 17-28 %! شناسایی بسترهای مؤثر بر کارآفرینی محصولات فرهنگی در ایران %K بسترهای مؤثر %K کارآفرینی %K کارآفرینی فرهنگی %K محصولات فرهنگی %K کارآفرینی محصولات فرهنگی %R 10.22034/jstp.2020.12.3.1227 %X بر اساس بررسی‌‌های انجام‌شده، عمده تحقیقات در موضوع کارآفرینی، به کارآفرینی در صنعت پرداخته است. اما لازم است به‌‌ بررسی و شناسایی فرآیند‌‌های کارآفرینانه‌‌ فرهنگی، خصوصاً کارآفرینی در زمینه محصولات فرهنگی نیز پرداخته شود. شناسایی بسترهای مؤثر بر کارآفرینی محصولات فرهنگی، امکان رشد را برای اصحاب فرهنگ، کارآفرینان فرهنگی و ملاحظات لازم را برای سیاست‌‌گذاری دولتی آشکار می‌سازد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی بسترهای مؤثر بر کارآفرینی محصولات فرهنگی در ایران و به روش کیفی از نوع تجزیه‌وتحلیل مضمون است. داده‌ها از طریق مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و عمیق با 13 نفر در سه حوزه‌ کارآفرینان محصولات فرهنگی، اساتید فرهنگ و هنر و سیاست‌گذاران این حوزه با استفاده از تکنیک گلوله برفی گردآوری شد و با استفاده از کدگذاری باز و محوری در سه سطح موردبررسی و تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. نتایج به‌دست‌آمده در قالب پنج محور مجزا طبقه‌بندی شد که عبارت‌اند از: الگوی ذهنی مصرف و تولید آزاد فرهنگی در جامعه، ایجاد چشم‌انداز مشترک توسعه‌ فدرالیزم فرهنگی در جامعه، نظام‌های فرهنگی خدمت‌رسان در جامعه، توسعه‌ قابلیت‌های شخصی کارآفرینان محصولات فرهنگی در جامعه و یادگیری خلاقانه‌ فرهنگ در جامعه. هریک از این محورها خود شامل زیرمقولاتی هستند که در این مقاله به آن‌ها پرداخته ‌شده‌است. کلیدواژه‌ها: %U https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13827_0baf3ee8348b9af56eb4a9da3ae93b84.pdf