%0 Journal Article %T مطالعه فضای همکاری‌های علمی-فنی شرکت‌های نانو در ایران با استفاده از نظریه شبکه‌های اجتماعی و رجوع به خبرگان %J سیاست علم و فناوری %I انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران %Z 20080840 %A صالحی یزدی, فاطمه %A سپهری, محمد مهدی %A بحرینی, محمد علی %D 2011 %\ 03/21/2011 %V 3 %N 3 %P 49-60 %! مطالعه فضای همکاری‌های علمی-فنی شرکت‌های نانو در ایران با استفاده از نظریه شبکه‌های اجتماعی و رجوع به خبرگان %K فناوری نانو %K تحلیل شبکه های اجتماعی %K رجوع به خبرگان %K همکاری های تحقیق و توسعه %R %X هدف این مطالعه شفاف‌سازی فضای همکاری‌های علمی-فنی شرکت‌های نانو در ایران از طریق بررسی کمی روابط شرکت‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی و تحلیل وضعیت فعلی آنها است. در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران، اطلاعات و آمار محدودی از وضعیت شرکت‌های فناوری پیشرفته در دسترس است. از این رو انجام چنین مطالعاتی برای تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری بهینه توسعه فناوری ضروری است. این مطالعه شبکه همکاری تحقیق و توسعه شرکتهای نانو ایران را با استفاده از تئوری شبکه‌های اجتماعی مورد بررسی قرار داده است. جمع‌آوری داده‌ها از طریق مصاحبه با مدیران بیست و چهار شرکت نانو انجام شده تا ارتباطات و همکاری‌های تحقیق و توسعه آنها با دیگران استخراج گردد. سپس نقشه شبکه استخراج و بازیگران اصلی شناسایی شده‌اند. نتایج مطالعه نشان می‌دهد که 95% همکاری‌ها از نوع ارایه خدمات بوده تا همکاری راهبردی. همچنین مشخص شد که شرکت‌های نانویی ارتباطات کمی با گروه‌های صنعتی دارند و معمولا ترجیح میدهند محصولات خود را به مصرف‌کننده نهایی ارایه دهند تا در زنجیره تامین صنایع دیگر قرار گیرند. این مطالعه تصویر مناسبی از شبکه همکاری‌های تحقیق و توسعه شرکت‌ها برای سیاست‌گذاران و فعالان کسب و کار فراهم کرده و تقویت شبکه و توسعه همکاری‌های راهبردی را به منظور افزایش کارایی کلی شبکه توصیه می‌کند. %U https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12818_8ae9c3e81d8a892f5fa850d946b38ff3.pdf