@article { author = {Yadollahi Farsi, Jahangir and baradaran, Mohammad sadegh and Hejazi, Seyed Reza and Akbari, Morteza}, title = {Extending the Concept of Technology Entrepreneurs’ Competence by an Interpretive Approach; a Phenomenological Study}, journal = {Journal of Science and Technology Policy}, volume = {11}, number = {3}, pages = {44-58}, year = {2018}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {20080840}, eissn = {27834476}, doi = {}, abstract = {The study of the competence of technology entrepreneurs as the heart of technological business is one of the main areas of research in the field of technological entrepreneurship. However, in the dominant rationalistic view in this studies, technology entrepreneurs’ competence is seen as constituted by a specific set of components used in performing particularly given functions. In the present study, phenomenology is proposed and explored as an interpretive methodology alternative to this view, which is more compatible with technology entrepreneurship. Findings showed that the nature of the competence required for technology entrepreneurship is emergent, holistic, and relational. Also, the findings of this study suggest that technology entrepreneurs’ way of conceiving the entrepreneurship specifies which competence’s components they develop and what meaning these components take. Our research provides technology entrepreneurs with an understanding of competence when creating and development of their businesses. Moreover, education services, identification of technology entrepreneurs in accelerators, and venture capital and business angels’ investment can be enhanced based on information gathered in this study.}, keywords = {Technology Entrepreneur,Phenomenology,Competence,Interpretive Approach,Technological Business}, title_fa = {بسط مفهوم شایستگی کارآفرینان فناور با رویکردی تفسیری؛ یک پژوهش پدیدارشناسانه}, abstract_fa = {مطالعه شایستگی کارآفرینان فناور به عنوان قلب کسب‏وکارهای فناورانه، یکی از حوزه‏های پژوهشی اصلی در قلمروی کارآفرینی فناورانه است. با این حال، این مطالعات عمدتاً با رویکردی منطقی انجام گرفته به طوری که ضمن در نظر گرفتن کارآفرین و کار به شکل موجودیت‌هایی مستقل، فهرست‌هایی ساده‌سازی‌شده از شایستگی‌ها ارائه شده که تناسب چندانی با ماهیت نامعین و نااطمینانی بالا در فرآیند کارآفرینی فناورانه نداشته است. این مقاله بر آن است تا با بکارگیری رویکرد تفسیری به عنوان رویکردی بدیل، فهم موجود از شایستگی کارآفرینان فناور را توسعه ببخشد. بدین منظور، در چارچوب روش پدیدارشناسی با 19 کارآفرین فناور فعال کشور در بخش‌های مختلف فناوری مصاحبه شده است. تحلیل استقرایی داده‌ها حاکی است که شایستگی در تجربه زیسته کارآفرینان فناور، مقوله‌ای است بروز‌یابنده (نه پیشینی)، نسبی (نه مطلق)، کلی (نه مجموعی از اجزاء غیرمرتبط) و وابسته به نحوه ادراک کارآفرینان فناور از معنای کارآفرینی فناورانه. یافته‌های این پژوهش برای کارآفرینان فناور (از طریق تشریح مفهوم توسعه شایستگی)، فعالان حوزه آموزش (با ارائه راهکارهای نوین آموزشی همچون یادگیری حین عمل و مبتنی بر ارتقاء ادراک نقش) و مدیران مراکزی همچون شتاب‌دهنده‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر (از طریق بهبود روش‌های شناسایی و هدایت افراد مستعد به منظور کارآفرینی فناورانه) کاربرد دارد.}, keywords_fa = {کارآفرین فناور,پدیدارشناسی,شایستگی,رویکرد تفسیری,کسب‌وکار فناورانه}, url = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13014.html}, eprint = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13014_4d5a50576d3e8c01b393b862a5c19946.pdf} }