@article { author = {Gharibi, Jalil}, title = {Editorial}, journal = {Journal of Science and Technology Policy}, volume = {8}, number = {1}, pages = {1-1}, year = {2015}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {20080840}, eissn = {27834476}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {انتشار فناوری یا اشاعه فناوری؟}, abstract_fa = {واژگان "انتشار فناوری" و "اشاعه فناوری" که معادل­های مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای دو واژه "Technology Diffusion" و "Technology Dissemination" هستند [1] هر دو در متون علمی دیده می‌شوند اما تمیز بین این دو، در حوزه مطالعاتی سیاستگذاری علم و فناوری (به اختصار STP)، نه تنها در زبان فارسی که در زبان انگلیسی هم به ندرت تصریح شده است. بردلی و همکاران[1] [2] این دو را از نظر فعال (عمدی) یا منفعل (غیرعمدی) بودن بدین­گونه متمایز می­کنند: "اشاعه؛ تلاشی فعال و برنامه‌ریزی شده در جهت تشویق گروه­های هدف برای پذیرش یک نوآوری" و "انتشار؛ گسترش منفعل یک نوآوری است که معمولاً غیررسمی و تا حد زیادی کنترل نشده است". البته ارجاع به این تعریف (تنها 6 ارجاع) قابل توجه نیست. دیرینگ[2] [3] اشاعه را حالت تکامل­یافته انتشار می‌داند و می­نویسد: "پیشرفت علم اشاعه نسبت به نظریه انتشار نوآوری، مفهوم‌سازی بخش اجتماعی[3] ]و شبکه­های اجتماعی[ به جای جامعه نزدیک[4] است .... بخش اجتماعی، مجموعه سازمان­های کانونی[5] است که در یک دامنه موضوعیِ مشابه فعالیت می­کنند به علاوه سایر سازمان­هایی که بر عملکرد این سازمان­ها اثر می­گذراند جدای از تشابه در خدمات و محصولات آنها و بدون توجه به مجاورت ]فیزیکی[ آنها". کاربرد واژه "اشاعه فناوری"، بسیار کمتر از واژه "انتشار فناوری" و "اشاعه دانش" بوده است. جدول زیر نتایج مربوط به جستجوی 4 ترکیب "اشاعه فناوری"، "اشاعه دانش"، "انتشار دانش" و "انتشار فناوری" را بر اساس 25 نتیجه اول پایگاه sciencedirect.com نشان می­دهد. جدول 1) نتایج جستجوی ترکیب‌های مختلف مورد استفاده ترکیب تعداد در 25 نتیجه تعریف و حوزه مطالعاتی نشریات STP اشاعه فناوری 11 مورد نسبتاً مرتبط نامشخص خیر اشاعه دانش 23 مورد دقیقاً منطبق به مفهوم توزیع و رساندن اطلاعات و دانش، دقیقاً به کسی که نیاز دارد. از ادبیات مدیریت دانش استفاده شده است. خیر انتشار دانش 24 مورد دقیقاً منطبق به معنی گسترش[6] دانش در بین یک جامعه. از ادبیات شبکه‌ها]اجتماعی[ استفاده شده است. بله[7] انتشار فناوری 25 مورد دقیقاً منطبق استفاده گسترده از فناوری یا محصولات فناوری در یک جامعه مرتبط. از ادبیات STP استفاده شده است. بله[8] به طور خلاصه، استفاده از ترکیب­های "انتشار فناوری" و "انتشار دانش" در STP و ترکیب "اشاعه دانش" در حوزه مدیریت دانش، شناخته‌شده و تعریف‌شده هستند اما ترکیب "اشاعه فناوری" تقریباً ناشناخته است. از این رو بهتر است بگوئیم "انتشار فناوری" (Technology Diffusion) و نه "اشاعه فناوری" (Technology Dissemination)! * jalil_int@yahoo.com [1]-Bradley [2]-Dearing [3]-Societal system [4]-Proximate community [5]-Focal organizations [6]-Spread [7]-Research Policy; Technological forecasting and social change [8]-Research Policy; Technological forecasting and social change; Technovation; Technology in society; Journal of engineering and technology management}, keywords_fa = {}, url = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13846.html}, eprint = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13846_424341a280de341eade5dd751fd7cd0e.pdf} } @article { author = {Mirzamani, Azam and Saadabad, Ali Asghar and Rezaeian Fardoei, Sedigheh}, title = {Identifying Organizing Solutions of Innovation System in Music Industry}, journal = {Journal of Science and Technology Policy}, volume = {8}, number = {1}, pages = {2-14}, year = {2015}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {20080840}, eissn = {27834476}, doi = {}, abstract = {Iranian music industry suffers from many problems. This threatens indigenous culture and identity. The aim of paper is to investigate the main causes of the problems and provide solutions for them. For that end, first interviews with 14 activists in music affairs in order to identify the problems. Then, solutions for each of the problem using innovation system approach were provided. Thereafter Fuzzy Delphi method has been used to choose the most consensus problems and solutions.     As the concluding remark, the research shows that the main reason for the problems is disorder in innovation system of music industry, and organizing innovation system in music industry is the best way to address that. In the other words, many of the current problems can be mitigated by creating and strengthening policy-making bodies, financing, creating indigenous music, developing human resources and the production of musical goods and services. However, consensus could not be reached on the importance of supporting entrepreneurship and religious- social research in the creation of music.    }, keywords = {Public Policy,Music Industry,Innovation system,Culture,Identity}, title_fa = {شناسایی راه‌کارهای ساماندهی نظام نوآوری صنعت موسیقی}, abstract_fa = {موسیقی بومی ایران با معضلات عدیده­ای روبروست که هویت و فرهنگ بومی جامعه ایران را تهدید می‌کند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی علل اصلی معضلات موسیقی بومی ایران و ارائه راه‌کارهایی برای برون‌رفت از آن است. برای این منظور ابتدا با ۱۴ نفر از فعالان عرصه موسیقی مصاحبه نموده مشکلات موسیقی بومی شناسایی می‌شود. سپس با توجه به این مشکلات و با استفاده از رویکرد نظام نوآوری، راه‌کارهایی برای برون­رفت از مشکل ارائه خواهد شد. در مرحله بعد، این مشکلات و راه‌کارها را در قالب گزاره­هایی به ۲۱ نفر از خبرگان موسیقی و نظام نوآوری ارائه نموده و گزاره­های مورد اجماع مشخص می‌گردند. تجزیه و تحلیل این گزاره‌ها با استفاده از تکنیک دلفی فازی، مبین آن است که معضلات موسیقی بومی در ایران، معلول نابسامانی نظام نوآوری در این عرصه بوده و رفع آنها مستلزم ساماندهی نظام نوآوری در این صنعت است. به بیان دیگر ایجاد و تقویت نهادهای سیاستگذار، تأمین منابع مالی، خلق موسیقی بومی، توسعه منابع انسانی و تولید کالاها و خدمات موسیقایی می‌تواند بسیاری از مشکلات کنونی موسیقی بومی را از میان بردارد. با تأمل بر آنکه خبرگان این پژوهش در مورد اهمیت و جایگاه حمایت از کارآفرینی و تحقیقات انسانی- اجتماعی و دینی در خلق آثار موسیقایی به اجماع نرسیدند.    }, keywords_fa = {سیاستگذاری,صنعت موسیقی,نظام نوآوری,هویت,فرهنگ}, url = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13840.html}, eprint = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13840_6aa1169e348a27b08c7200a8a415ccb3.pdf} } @article { author = {Golkhandan, Abolghasem and Khansari, Mojtaba and Golkhandan, Davood}, title = {ICT and Income Inequality in Iran}, journal = {Journal of Science and Technology Policy}, volume = {8}, number = {1}, pages = {15-26}, year = {2015}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {20080840}, eissn = {27834476}, doi = {}, abstract = {The main objective of this paper is to examine causality between ICT indicators and income inequality in Iran during the period 1994-2013. In other words, does the information and communication technologies, increasing income inequality in Iran or vice versa, income inequality is causality the availability of information and communication technology? And is there a feedback between them? To analyze, we use annual time series including unit root test and two methods: casual bounds test approaches based on unrestricted error correction model (UECM) (Pesaran et al. (2001)) as well as Toda and Yamamoto's Granger non-causality test (1995). Findings show a one-way causality from income inequality to all ICT indicators. This means that income inequality in the country will lead to the expansion of the digital divide.    }, keywords = {Information and Communication Technology,Income Inequality,Bounds Test,Toda and Yamamoto’s Causality Test,Iran Country}, title_fa = {فاوا و نابرابری درآمد در ایران}, abstract_fa = {هدف اصلی این مقاله بررسی رابطه علیت بین شاخص‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات و نابرابری درآمد در ایران طی دوره زمانی 1392-1373 است. به ‌عبارت دیگر، آیا فناوری اطلاعات و ارتباطات موجب افزایش نابرابری درآمد در ایران بوده است یا بالعکس نابرابری درآمد علت میزان دسترسی به فناوری اطلاعات و ارتباطات است؟ و آیا بازخوردی بین آنها وجود دارد؟ به این منظور از روش تجزیه و تحلیل سری زمانی مشتمل بر آزمون ریشه‌ واحد و دو روش علیتی آزمون همگرایی باند مبتنی بر مدل تصحیح خطای نامقید (UECM) و آزمون علیت گرنجری تودا و یاماموتو استفاده شده است. یافته‌های این تحقیق نشان­دهنده رابطه علیت یکطرفه از سمت نابرابری درآمد به تمام شاخص‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات است. به این معنا که نابرابری درآمد در کشور سبب گسترش شکاف دیجیتالی خواهد شد.    }, keywords_fa = {فناوری اطلاعات و ارتباطات,نابرابری درآمد,آزمون باند,آزمون علیت تودا و یاماموتو,ایران}, url = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13841.html}, eprint = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13841_14272ea596708989ba52b6801ba43096.pdf} } @article { author = {fathollahi, Ahmadn and Yamani, Mohamad and Farasatkhah, Maghsood and Ghasi Tabatabaei, Mohamadeh}, title = {Content Analysis of Higher Education Program’s with a Focus on Structural and Functional Changes of Academic Autonomy}, journal = {Journal of Science and Technology Policy}, volume = {8}, number = {1}, pages = {27-47}, year = {2015}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {20080840}, eissn = {27834476}, doi = {}, abstract = {This study examines the structural and functional changes of higher education autonomy  in five years higher education program’s documents science the Islamic revolution of Iran. Theoretical basis of this study is a combination of system theory and theories presented in the ground of higher education governance models and functions of higher education autonomy. The purpose of researcher in this study was to investigate and describe the process of structural (governance models in higher education) and functional changes of Iranian higher education autonomy during the five developmental programs. For this purpose, quantitative content analysis approach and interview is used. The content analysis Prevalence of issues related to higher education governance models and functions of academic freedom in the context of the five development programs. The purpose of the interview and its position in this research are to collect complementary information related to the research subject and explain and the findings of the research. The statistical population of content analysis is the documents related to the five developmental programs in the country. Research Examples include on the statistical population. The tool used for content analysis includes coding worksheets for three models of governance and functions of higher education autonomy. To analyze the data descriptive and inferential statistics such as the chi-square test was used. In the interview, the researcher collected data from semi-structured questions. The sample consisted of thirty experts who conducted the study were chosen. For the analysis of interview closed questions, chi-square test, kruskal-wallis and U mann–whitney test was used to. The research findings are presented in three sections that  in the first part, the findings of the content analysis, in the second part, the findings from the interviews with experts and  in the third section, comparing the findings of the content analysis with interviews are discussed. In general, a look at the progression of structural (models of governance in higher education) and functional changes of higher education autonomy within five developmental programs, it is considered a change in the orientation and attitudes of planners and policymakers from state-centered models of governance to the Humboldt and market-oriented models occurred that in consequence of this change of attitude, attention  to some of the higher education autonomy functions in the third, fourth and fifth developmental programs, has been more than other developmental programs. Positive correlation indicates that the interaction between structural and functional aspects of higher education autonomy during developmental programs.  }, keywords = {university autonomy,higher education governance models,systems theory,the functions of university autonomy,content analysis and interviews}, title_fa = {تحلیل محتوای برنامه‌های توسعه آموزش‌عالی با تمرکز بر تغییرات ساختاری و کارکردی استقلال نظام دانشگاهی}, abstract_fa = {در این تحقیق به بررسی مقایسه­ای تغییرات ساختاری و کارکردی استقلال نظام دانشگاهی در برنامه­های پنج‌ساله بخش آموزش‌عالی پس از انقلاب اسلامی پرداخته شده است. مبانی نظری این تحقیق تلفیقی از تئوری سیستم­ها و نظریات ارائه شده در زمینه­های مدل­های حکمرانی آموزش‌عالی و کارکردهای استقلال دانشگاهی است. هدف از این تحقیق، بررسی و تشریح روند تغییرات ساختاری (مدل­های سه­گانه حکمرانی آموزش‌عالی) و کارکردی استقلال نظام آموزش‌عالی ایران، در طی برنامه­های پنج­گانه توسعه است.  بدین منظور از روش تحلیل محتوا با رویکرد کمّی و مصاحبه استفاده شده است. هدف از تحلیل محتوا، بررسی میزان فراوانی مقوله­های مرتبط با مدل­های حکمرانی آموزش‌عالی و کارکردهای استقلال دانشگاهی در متن برنامه­های پنج­گانه توسعه است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از شاخص‌های آمار توصیفی و استنباطی همانند آزمون مجذور کای استفاده شده است. در بخش مصاحبه، از سؤالات نیمه­ساختاریافته برای جمع­آوری اطلاعات استفاده شده است. یافته­های تحقیق هم در سه بخش ارائه شده‌اند که بخش اول شامل یافته­های حاصل از تحلیل محتوا، بخش دوم شامل یافته­های حاصل از مصاحبه با خبرگان موضوعی و بخش سوم نیز مشتمل بر مقایسه یافته‌های حاصل از تحلیل محتوا و مصاحبه است. در حالت کلی و با نگاهی به سیر تغییرات ساختاری (مدل­های حکمرانی آموزش‌عالی) و کارکردی استقلال دانشگاهی در طول پنج برنامه توسعه، ملاحظه می­شود که یک تغییر در جهت­گیری و نگرش برنامه­ریزان و سیاست­گذاران کشور، از مدل­های حکمرانی دولت‌‌گرا به مدل­های حکمرانی هومبولتی و بازار­محور ایجاد شده که به تبع این تغییر نگرش، میزان توجه به برخی از کارکردهای استقلال دانشگاهی در طی برنامه­های سوم، چهارم و پنجم توسعه، بیش از سایر برنامه­ها بوده است. همین رابطه مثبت نشان‌دهنده تعامل بین ابعاد ساختاری و کارکردی استقلال دانشگاهی در طی برنامه­های توسعه است.   کلیدواژه‌ها: استقلال دانشگاهی، مدل­های حکمرانی آموزش‌عالی، نظریه سیستم­ها، کارکردهای استقلال دانشگاهی، تحلیل محتوا}, keywords_fa = {استقلال دانشگاهی,مدل­های حکمرانی آموزش‌عالی,نظریه سیستم­ها,کارکردهای استقلال دانشگاهی,تحلیل محتوا}, url = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13842.html}, eprint = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13842_705172a335eb80c3414dadfc443ab1a2.pdf} } @article { author = {Montazer, Gholam Ali and Falahati, Negar}, title = {Iraninan Higher Education Future Scenarios Drived by Information Technology}, journal = {Journal of Science and Technology Policy}, volume = {8}, number = {1}, pages = {47-68}, year = {2015}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {20080840}, eissn = {27834476}, doi = {}, abstract = {Considering the importance of higher education in the society and the effects of technology developments on society, in this paper the alternative scenarios of higher education in Iran affected by information technology (IT) in the 1404 time horizon are discussed. At first, the most important drivers of higher education are reviewed, then considering the higher education circumstances and experts’ opinions, the most important uncertainties and key factors that construct higher education in the 1404 time horizon are identified. Using combined scenario-writing, in the next step four scenarios, “Domestic hedge”, “flauntingly Cypress”, “Rainbow Rose” and “Lilac” that are affected by technological factors are developed. Possibility of these four scenarios in 1404 time horizon provides appropriate framework for decision makers to set policies for the higher education system.  }, keywords = {Higher education,Future Studies,Information Technology,Uncertainities,Alternative Scenarios}, title_fa = {سناریونگاری آینده آموزش‌عالی ایران و کارکرد فناوری اطلاعات در آن}, abstract_fa = {با توجه به نقش کلیدی آموزش‌عالی در جامعه و تأثیر فراگیر فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی بر محیط و کارکردهای دانشگاه، هدف مقاله آن است که سناریوهای آموزش‌عالی ایران متأثر از فناوری اطلاعات در افق زمانی سال 1404 شناسایی و اصلی­ترین سناریوهای آموزش‌عالی مورد بحث قرار گیرد. بدین منظور، ابتدا مهم‌ترین پیشران­های آموزش‌عالی، مورد بررسی قرار گرفته و سپس با توجه به مقتضیات آموزش‌عالی کشور و دیدگاه صاحبنظران، مهم‌ترین عدم‌قطعیت­ها و عوامل کلیدی شکل‌دهنده آموزش‌عالی در افق چشم انداز شناسایی می­شود. این عوامل، سناریوهای بدیل نظام آموزش‌عالی کشور را در افق سال 1404 شکل می­دهند. در گام بعد با استفاده از روش ترکیبی سناریونگاری، چهار سناریوی اصلی تحت عناوین «شمشاد خانه­­پرور»، «سرو چمان»، «رز رنگین‌کمان» و «یاس ارغوانی» برای آینده آموزش‌عالی ایران تدوین و اعتبارسنجی شده است. نکته مهم این چهار سناریو، امکان­پذیری تحقق آنها در افق سال 1404 خورشیدی است و از این­رو چارچوب مناسبی را برای سیاستگذاری در اختیار برنامه­ریزان ملی قرار می­دهد.  }, keywords_fa = {آموزش­عالی,آینده­پژوهی,فناوری اطلاعات,عدم‌قطعیت,سناریوهای بدیل}, url = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13843.html}, eprint = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13843_b7a9a53d55225caee7a8515b87d236bf.pdf} } @article { author = {Khaleqi, Amir Hossein}, title = {Ethics of Technology, a Framework for Evaluation}, journal = {Journal of Science and Technology Policy}, volume = {8}, number = {1}, pages = {69-82}, year = {2015}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {20080840}, eissn = {27834476}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {جستاری در اخلاق فناوری، پیشنهاد چارچوبی برای تحلیل}, abstract_fa = {از دیدگاه‎های گوناگونی می‎توان به فناوری نگریست و ابعاد آن را بررسی کرد: از سویی، کسانی نگاهی ابزاری به فناوری دارند و از سویی دیگر، کسانی از چشم‎اندازی ریشه‎ای آن را واکاوی کرده‎اند و حتی از دیدگاهی هستی‎شناسانه به آن پرداخته‎اند. یکی از جنبه‎های اساسی در مطالعه فناوری، پرسش‎های اخلاقی است که پیش می‎کشد و جایی است که مفاهیم "درست/نادرست" و "نیک/بد" سر بر می‎آورند. مسأله اساسی مقاله حاضر یافتن نسبت اخلاق و فناوری است و با پرسش چگونگی طرح پرسش‎های اخلاقی در قلمرو فناوری پیش می‎رود. به بیان دیگر، این مقاله بنا دارد تا فناوری را در پیوند با اخلاق مسأله‎ساز کند. رویکرد مقاله اکتشافی است و ‎با هدف فراهم آوردن چارچوبی کلان برای بیان مسائل اصلی اخلاقی فناوری دنبال می‎شود. سرانجام مدلی سه بخشی پیشنهاد می‎شود؛ چارچوبی که با بهره‎گیری از آن می‎توان به طرح ساخته و پرداخته‎تر پرسش‎های اخلاقی فناوری و ژرف‎کاوی آنها پرداخت.  }, keywords_fa = {فناوری,اخلاق فناوری,جبرباوری فناورانه,سازه‎باوری اجتماعی}, url = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13844.html}, eprint = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13844_122eb4e3b740c5fe35431b03b4449267.pdf} } @article { author = {Ghaneirad, Mohammad Amin and Tabatabaei, Marjan}, title = {Public Attitudes to Science and Technology among Citizens of Tehran}, journal = {Journal of Science and Technology Policy}, volume = {8}, number = {1}, pages = {83-94}, year = {2015}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {20080840}, eissn = {27834476}, doi = {}, abstract = {This paper tries to determine the groups of public attitudes to science and technology with two main aspects of knowledge and attitudes in Iran. Therfore a questionnaire consisting of indicators and variables obtained from the experiences of other countries and the viewpoints of Iranian experts was set. The questionnaires with a series of open and closed questions were distribued among 300 residents of Tehran as the research sample. The data from the questionnaire were analyzed using explanatory factor analysis and cluster analysis. The most important findings of this research show the existence of five attitudinal groups to science among the respondents, that are "indifferents to science", "believers to science",” lovers  of science", "supporters of science" and "unbelievers to science."  }, keywords = {Public understanding of science,the attitudinal groups,indifferents to science,believers to science,lovers of science,supporters of science,unbelievers to science}, title_fa = {نگرش‌های عامه به علم ‌و فناوری در بین شهروندان تهرانی}, abstract_fa = {مقاله حاضر در پی تعیین گروه­های نگرش عمومی به علم و فناوری با دو بُعد اساسی دانش و نگرش در ایران است. بدین منظور پرسشنامه­ای متشکل از سنجه‌ها و متغیرهایی برگرفته از تجربیات سایر کشورها و نظرخواهی از متخصصان ایرانی تنظیم و با مجموعه­ای از سؤالات باز و بسته در بین 300 نفر از ساکنان شهر تهران به عنوان نمونه آماری توزیع شد. داده­های بدست آمده از این پرسشنامه با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل خوشه­ای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که مهمترین یافته حاصل از این پژوهش، وجود پنج گروه نگرشی به علم در بین مخاطبان بوده است: «بی­تفاوت­ها به علم»، «باوردارندگان علم»، «دوستداران علم»، «حمایت‌گران علم» و «ناباوران به علم».  }, keywords_fa = {فهم عامه از علم,گروه نگرشی,بی­تفاوت­ها به علم,باوردارندگان علم,دوستداران علم,حمایت‌گران علم و ناباوران به علم}, url = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13845.html}, eprint = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13845_0398e21d957660c99d695b0babed6748.pdf} }