ارزیابی تطبیقی نظام‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه تربیت مدرس، تهران

2 دانشیار بخش مهندسی فناوری اطلاعات ؛دانشکده فنی و مهندسی ؛دانشگاه تربیت مدرس

چکیده

نظامهای مختلفی برای رتبهبندی دانشگاهها در سطوح ملی و بینالمللی وجود دارد که دانشگاهها را با شاخصهای متفاوت ارزیابی نموده و نقاط ضعف و قوت آنها را در مقایسه با دیگر دانشگاهها نشان میدهند شناخت نظامهای رتبهبندی و همچنین موقعیت دانشگاههای مختلف در این رتبهبندیها امکان هدفگذاری و برنامهریزی در این حوزه را فراهم میکند این پژوهش به دنبال بررسی شباهتها و تفاوتهای نظامهای رتبهبندی و نیز موقعیت دانشگاهها در نظامهای مختلف است به این منظور رتبه صد دانشگاه برتر رتبهبندی به عنوان اصلیترین نظام رتبهبندی در رتبهبندیهای تایمز شانگهای وبسنجی لایدن و سایماگو تعیین و از آزمون همبستگی پیرسون برای ارزیابی ارتباط نتایج رتبهبندیهای مختلف استفاده شده است یافتههای پژوهش نشان داده که شباهتهای معناداری بین نتایج نظامهای مختلف رتبهبندی وجود دارد بیشترین همبستگی مربوط به رتبهبندیهای شانگهای و وبسنجی بوده است همچنین رتبهبندی شانگهای با نظامهای تایمز سایماگو و لایدن همبستگی نسبتا بالایی دارد

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Comparative Evaluation of the World University Rankings Systems

نویسندگان [English]

  • Rahim Khanizad 1
  • GholamAli Montazer 2
1 Ph.D Candidate, ITM Dept., Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Department od Information Technology Eng., Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
[1] Princeton University Press, (2016). Retrieved 2016, from: https://press.princeton.edu/

[2] Boulton, G. (2010). University rankings: diversity, excellence and the European initiative. Advice paper: League of European Research Universities. Retrieved June 2010 from:

http://www.leru.org/index.php/public/publications

[3] Aguillo, I. F., Bar-Ilan, J., Levene, M., & Ortega, J. L. (2010). Comparing university rankings. Scientometrics, 85(1), 243-256.

[4] Van Raan, A. F. (2005). Fatal attraction: Conceptual and methodological problems in the ranking of universities by bibliometric methods. Scientometrics, 62(1), 133-143.

[5] Oswald, A. (2010). A suggested method for the measurement of world leading research (illustrated with data on economics). Scientometrics, 84, 99-113.

[6] Baty, P. (2010). The world university rankings. Retrieved July 10, 2013, from:

http://www.timeshighereducation.co.uk/410253.article

[7] ARWU. About ARWU. Retrieved July 10, 2013, from: http://www.arwu.org/aboutARWU.jsp

[8] Cybernetics Lab. (2011). About the ranking. Retrieved July 10, 2013, from:

http://www.webometrics.info/about_rank.html

[9] SCImago. (2007). SJR — SCImago Journal & Country Rank. Retrieved July 21, 2015, from http://www.scimagojr.com

[10] CWTS Leiden Ranking. (2015). Retrieved July 10, 2015, from:

http://www.leidenranking.com/information/indicators

[11] Hong, D. R. (2009). A critical study on the university and academic assessment system in Korea. Inter-Asia Cultural studies, 10(2), 292-302.

[12] Dill, D. D., & Soo, M. (2005). Academic quality, league tables, and public policy: A cross-national analysis of university ranking systems. Higher education, 49(4), 495-533.

[13] Zitt, M., & Filliatreau. G. (2006). Big is (made) beautiful: Some comments about the Shanghai ranking of world-class universities. In World-class University and ranking: Aiming beyond status. J. Sadlak and N. C. Liu (Eds.). 141-160. Romania, Bucharest: UNESCOCEPES/Cluj University Press.

[14] Ortega, J. L., & Aguillo, I. F. (2009). Mapping World-class universities on the Web. Information Processing & Management, 45(2): 272-279.

[15] Rauhvargers, A. (2011). Global rankings and their impact. EUA Report on Rankings 2011. Brussels, Belgium: The European University Association. pp. 79.

[16] Docampo, D. (2001). On using the Shanghai ranking to assess the research performance of university systems. Scientometrics, 86(1), 77-92.

[17] Khosrowjerdi M., & Zeraatkar, N. (2012). A Review of Outcomes of Seven World University Ranking Systems. Journal of Information Processing and Management. 28(1), 71-84. {In Persian}.

[18] Hazelkorn, E. (2011). Rankings and the Reshaping of Higher Education: The Battle for World Class Excellence. Houndmills, Basingstoke: Palgrave Macmillan.

[19] Salmi, J. (2009). The challenge of World class universities. Washington: World bank. p. 136. Retrieved 12 Jan. 2011 from:

http://siteresources.worldbank.org/EDUCATION/Resources/ 278200-1099079877269/547664-1099079956815/547670-1237305262556/WCU.pdf

[20] Paruolo, P., Saisana, M., & Saltelli, A. (2013). Ratings and rankings: Voodoo or science? Journal of the Royal Statistical Society: Series A (Statistics in Society), 176(3), 609-634.

[21] Aguillo, I. F., Ortega, J. L., Fernández, M., & Utrilla, A. M. (2010). Indicators for a webometric ranking of open access repositories. Scientometrics, 82(3), 477-486.

[22] Billaut, J. C., Bouyssou, D., & Vincke, P. (2010). Should you believe in the Shanghai ranking? An MCDM view. Scientometrics, 84(1), 237-263.

[23] Docampo, D. (2001). On using the Shanghai ranking to assess the research performance of university systems. Scientometrics, 86(1), 77-92.

[24] Van Raan, A. F. J. (2006). Challenges in the ranking of universities, World-class University and ranking: Aiming beyond status. In: J. Sadlak & N. C. Liu (Eds.). 81-123. Bucharest: UNESCO-CEPES.

[25] Adamic, L. & Glance, N. (2005). The political blogosphere and the 2004 US election: Divided they blog. WWW2005 blog workshop. Retrieved May 5, 2006, from:

http://www.blogpulse.com/papers/2005/AdamicGlanceBlogWWW.pdf

[26] Moed, H. F., & Halevi, G. (2015). Multidimensional Assessment of Scholarly Research Impact. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 66, 1988-2002.

[27] Montazer, Gh., & Falahati, N. (2015). Assessing the future of higher education in Iran and the function of Information Technology. Journal of Science & Technology Policy, 7(1), 47-82. {In Persian}.

[28] Zare, B., Vahdatzadeh, M., Owlia, M., & Lotfi, M. (2016). Investigation and extraction of effective criteria on the ranking of universities in Iran from the point of view of supernatural documents. Journal of Science & Technology Policy, 31(8), 55-70. {In Persian}.

[29] Buela-Casal, G., Gutiérrez-Martínez, O., Bermúdez-Sánchez, M. P., & Vadillo-Muñoz, O. (2007). Comparative study of international academic rankings of universities. Scientometrics, 71(3), 349-365.

[30] Moed, H. F. (2017). A critical comparative analysis of five world university rankings. Scientometrics, 110(2), 967-990.