نسخه متنی مقاله

امر موقت و توسعه هویت حرفه ای دانشجویان دکتری در ایران

اطلاعات مقاله:
نویسندگان:
  • رحیم  یوسفی اقدم

اطلاعات تماس:
  • رحیم  یوسفی اقدم

    Affiliation:
    آدرس محل کار:
    تلفن محل کار:
    فکس:
    پست الکترونیک:
متن:

در چند سال اخیر، تعداد دانشجویان دکتری افزایش یافته است. این پدیده، نگرش به فعالیتها و جایگاه دانشجویان دکتری را تغییر داده و بر فرآیند توسعه هویت حرفهای آنها تأثیر گذاشته است. در همین راستا این پژوهش سعی دارد توسعه هویت حرفهای دانشجویان دکتری علوم اجتماعی را بررسی کند. روش تحقیق، نظریه مبنایی است. این مقاله خوانشی عملگرایانه از روش نظریه مبنایی دارد و مدلی برای منطق کشف آن با استفاده از قیاس محتمل ارائه کرده است که نقش محقق و مفاهیم موجود در پیشینه نظری تحقیق در مراحل مختلف گردآوری و تفسیر داده ها را روشن میکند. دادهها از طرق مصاحبه با 15 نفر از دانشجویان رشته های علوم اجتماعی در دانشگاه علامه طباطبایی گردآوری شدهاند. یافته های تحقیق نشاندهنده عدم تعین هویت حرفه ای دانشجویان دکتری است. دانشجویان در حوزه های مختلف به صورت موقت، فعالیت های متنوعی انجام میدهند که واکنشی به فقدان چشمانداز موقعیت حرفه ای آنها است. فعالیت های متنوع و موقت دانشجویان دکتری در زمینه های مختلف با مفهوم نظری «امر موقت» توضیح داده شده است تا بتوان تنوع کنشهای دانشجویان را در سطح تجربی توضیح داد. به طور خلاصه «امر موقت»، موقعیت زمانی بین حال و آینده نامعلوم است. این موقعیت ابهام آمیز، شکننده و سیال است. فرد در این موقعیت نمیتواند نقش و جایگاه خود را در آینده تشخیص دهد. بنابراین به تناسب نیاز و برآوردهای ذهنی خود آموزشهای متفاوتی میبیند و فعالیتهای مختلفی در میدانهای مختلف انجام میدهد. بر این اساس عدم تعین هویت حرفه ای، تاکتیک ارادی دانشجو برای رویارویی با «امر موقت» است. 

رفرانس :

Thompson and Walker. (2010). Doctoral Education in context, the changing nature of doctorate and doctoral student. in Thomson, Pat and Melanie Walker (Eds.). The Routledge Doctoral Student Companion, Getting to Grips with research in Education and Social Science. Routledge, London, USA, Canada. 9-26.

[2] Malfroy, J. (2011). The impact of university–industry research on doctoral programs and practices. Studies in Higher Education, 36(5), 571-584.

[3] Lovitts, B. E. (2005). Being a good course‐taker is not enough: a theoretical perspective on the transition to independent research. Studies in higher education, 30(2), 137-154.

[4] Maki, L. P. & Nancy, A. B. (Eds.). (2006). The assessment of doctoral Emerging Criteria and New Models for Improving Outcomes. Stylus, Sterling, Virgina.

[5] Rizvi, F. (2008). Epistemic Virtue and Cosmopolitan Learning. The Australian Educational Research. Vol 35. 17-35.

[6] Tinkler, P., & Jackson, C. (2000). Examining the doctorate: institutional policy and the PhD examination process in Britain. Studies in higher education, 25(2), 167-180.

[7] Gu, Q. (2010). Knowledge in context who’s knowledge and for what Context?  In Thomson, Pat and Melanie Walker (Eds.). The Routledge Doctoral Student Companion, Getting to Grips with research in Education and Social Science, Routledge, London, USA and Canada. 335-343.

[8] Starke-Meyerring, D. (2011). The paradox of writing in doctoral education: Student experiences. In Doctoral education: Research-based strategies for doctoral students, supervisors and administrators (pp. 75-95). Springer Netherlands.

[9] Kamler, B. (2008). Rethinking doctoral publication practices: Writing from and beyond the thesis. Studies in Higher Education, 33(3), 283-294.

[10] McAlpine, L. & Amunsden, C. (Eds.) (2011). Doctoral Education: Research -Based Strategies for Doctoral Students, Supervisors and Administrators. Springer: Dordrecht Heidelberg, London and New York.

[11] Mendoza, P. (2010). Academic capitalism: A new landscape for doctoral socialization. On becoming a scholar: Socialization and development in doctoral education, 113-133.

[12] Neumann, R., & Tan, K. K. (2011). From PhD to initial employment: the doctorate in a knowledge economy. Studies in Higher Education, 36(5), 601-614.

[13] Giroux, H. (2002). Neoliberalism, corporate culture, and the promise of higher education: The university as a democratic public sphere. Harvard educational review, 72(4), 425-464.

[14] Slaughter, S., & Rhoades, G. (2004). Academic capitalism and the new economy: Markets, state, and higher education. JHU Press.

[15] Szkudlarek, T. (2010). Inner University, Knowledge Workers, and Liminality. The Routledge Doctoral Student’s Companion. Getting to Grips with Research in Education and Social Sciences, 356-367.

[16] Thomson, P., & Kamler, B. (2010). It's been said before and we'll say it again-research is writing. The Routledge Doctoral Student's Companion: Getting to grips with research in education and the social sciences, 149-160.

[17] Cumming, J. (2010). Doctoral enterprise: A holistic conception of evolving practices and arrangements. Studies in Higher Education, 35(1), 25-39.

[18] Bruce, C., Stoodley, I., & Pham, B. (2009). Doctoral students’ experience of information technology research. Studies in Higher Education, 34(2), 203-221.

[19] Deem, R., & Brehony, K. J. (2000). Doctoral Students' Access to Research Cultures-are some more unequal than others?. Studies in higher education, 25(2), 149-165.

[20] Murakami-Ramalho, E., Militello, M. & Piert, J. (2011). A view from within: how doctoral students in educational administration develop research knowledge and identity. Studies in Higher Education

[21] Sweitzer, V. B. (2009). Towards a theory of doctoral student professional identity development: A developmental networks approach. The Journal of Higher Education, 80(1), 1-33.

[22] Barnacle, R., & Mewburn, I. (2010). Learning networks and the journey of ‘becoming doctor’. Studies in Higher Education, 35(4), 433-444.

[23] Trede, F., Macklin, R. & Bridges, D. (2011). Professional identity development: a review of the higher education literature. Studies in Higher Education.

[24] Weidman, J. 2010. Doctoral Student Socialization for research. in Gardner, Susan and Plar Mendoza (Eds.). On Becoming a Scholar, Socialization anad Development in Doctoral Education. Virginia, Stylus Publication. 45-56.

[25] Latham, S. C. (2004). Anticipatory socialization and university retention: An analysis of the effect of enrollment at a faith-based secondary school on the progression of students through a faith-based university.

[26] Golde, C. M. (1998). Beginning graduate school: Explaining first‐year doctoral attrition. New directions for higher education, 1998(101), 55-64.

[27] Holley, K. (2009). Animal research practices and doctoral student identity development in a scientific community. Studies in Higher Education, 34(5), 577-591.

[28] Hopwood, N. (2010). Doctoral experience and learning from a sociocultural perspective. Studies in Higher Education, 35(7), 829-843.

[29] Baker, V. L., & Lattuca, L. R. (2010). Developmental networks and learning: Toward an interdisciplinary perspective on identity development during doctoral study. Studies in Higher Education, 35(7), 807-827.

[30] Yates, L. Y. N. E. T. T. E. (2010). Quality agendas and doctoral work: the tacit, the new agendas, the changing contexts. The Routledge doctoral student’s companion, 299-310.

[31] Strübing, J. (2007). Research as pragmatic problem-solving: The pragmatist roots of empirically-grounded theorizing. The Sage handbook of grounded theory, 580-601.

[32] Kelle, U. (2005). Emergence" vs" Forcing" of Empirical Data. A Crucial Problem of" Grounded Theory" Reconsidered, Qualitative Social Research, 6(2). http://www.qualitativeresearch.net/index.php/fqs/article/viewArticle/467/1000

[33] Kelle, U. (2010). The development of categories: Different approaches in grounded theory. The Sage handbook of grounded theory, 191-213.

[34] Reichertz, J. (2007). Abduction: The logic of discovery of grounded theory (pp. 214-228). Sage.

[35] Timmermans, S., & Tavory, I. (2012). Theory construction in qualitative research from grounded theory to abductive analysis. Sociological Theory, 30(3), 167-186.

[36] Thagard, P. (1992). Conceptual revolutions. Princeton University Press.

[37] امین مظفری، فاروق و یوسفی اقدم، رحیم. (1388). عوامل مؤثر بر جامعه­پذیری دانشجویان دکتری با نقش محقق؛ مطالعه موردی دانشجویان دکتری دانشگاه تبریز. فصلنامه سیاست علم و فناوری. 2(4): 17-32.

[38] Jaspers, K., Hoenig, J., & Hamilton, M. W. (1997). General psychopathology (Vol. 2). JHU Press.

[39] Winnicott, D. W. (1951). Transitional objects and transitional phenomena. In Collected Papers: Through Paediatrics to Psycho-analysis. London: Karnac. 229-242.

[40] Turner, V. (1987). Betwixt and between: The liminal period in rites of passage. Betwixt and between: Patterns of masculine and feminine initiation, 3-19.