نسخه متنی مقاله

بررسی تطبيقی معيارهای ارتقای اعضای هيئت علمی در آموزش عالی

اطلاعات مقاله:
نویسندگان:
  • عبدالحميد ميرحسينی

  • حسین محمدی دوستدار

اطلاعات تماس:
  • عبدالحميد ميرحسينی

    Affiliation:
    آدرس محل کار:
    تلفن محل کار:
    فکس:
    پست الکترونیک:
  • حسین محمدی دوستدار

    Affiliation:
    آدرس محل کار: تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیرازی جنوبی، خیابان سهیل، شماره 9
    تلفن محل کار: ۸۸۰۳۶۱۴۴
    فکس: 0۲۱-۸۸۰۶۱۷۴۷
    پست الکترونیک: najafikhah1370@gmail.com
متن:

نظام ارتقا‌ي اعضاي هيئت علمي دانشگاه‌ها يکي ازسازوکارهاي عمدۀ حفظ و تقويت کيفيت و کارآمدي فعاليت‌هاي آموزش عالي و پژوهش در کشور به شمار مي‌آيد.براين‌اساس، و با توجه به در دست تدوين بودن آيين‌نامه‌ي جديد ارتقاي اعضاي هيئت علمي دانشگاه‌ها و مراکز آموزشي و پژوهشي کشور، بررسي تطبيقي نظام‌هاي ارتقاي اعضاي هيئت علمي در دانشگاه‌هاي ديگر کشورها به منزله‌ي يکي از گام‌هاي مقدماتي در تدوين چنين نظامي ضروري به نظر مي‌رسد. مطالعه‌اي تطبيقي در اين مورد با بررسي نظام ارتقاي دانشگاه‌هاي ديگر کشورها و مقايسه‌ي آن با نظام جديد پيشنهادي براي ارتقاي اعضاي هيئت علمي در آموزش عالي به سياست‌گذاران علمي کشور امکان خواهد داد با تحليل ديدگاه‌هاي منعکس‌شده در نظام ارتقاي مربوط به ديگر کشورها و با در نظر گرفتن موقعيت آموزش عالي کشورمان، آيين نامۀ جديد ارتقاي اعضاي هيئت علمي را به گونه‌اي طراحي و تدوين کنند که فراهم‌کنندۀ زمينۀ ارتقاي همه‌جانبۀ آموزشي، علمي و تحقيقاتي کشور باشد. مطالعۀ حاضر به بررسي تطبيقي معيارهاي ارتقاي اعضاي هيئت علمي در آيين نامۀ پيشنهادي در مقايسه با معيارهاي ارتقاي در 35 دانشگاه از کشورهاي ترکيه، افريقاي جنوبي، ايرلند، لبنان، نيوزيلند، کانادا، امريکا، انگلستان و استراليا مي‌پردازد. معيارهاي مورد بررسي که برگرفته از وبگاه‌هاي رسمي اين دانشگاه‌ها هستند، در زمينه‌هاي آموزش، پژوهش و خدمات استخراج شده‌اند و سپس به صورت تطبيقي در مقايسه با زمينه‌هاي مشابه درآيين نامۀ پيشنهادي ارتقاي مورد بحث قرار گرفته‌اند. بر اين اساس، پيشنهادهايي براي جامعيت و تعميق بيشتر معيارهاي آيين نامۀ مورد بحث به‌ويژه در زمينۀ توجه بيشتر به جنبه‌هاي آموزشي فعاليت‌هاي اعضاي هيئت علمي و مد نظر قرار دادن اثرگذاري فعاليت‌هاي علمي و پژوهشي در متن جامعه ارائه مي‌شود.

A comparative investigation of academic promotion criteria in higher AWT-SEP بررسی تطبيقی معيارهای ارتقای اعضای هيئت علمی در آموزش عالی AWT-SEP Academic promotion is a major mechanism for the maintenance and enhancement of quality in higher education and research activities. Considering the current revision process of the national academic promotion procedures for faculty members at universities and research centers in Iran, a comparative investigation of promotion practices in the academic institutions of other countries can contribute to more profoundly informed perspectives of the process of revising these procedures. The present study investigates the promotion criteria of the newly proposed procedures in comparison with the academic promotion criteria of 35 universities of Turkey, South Africa, Ireland, Lebanon, New Zealand, Canada, US, UK and Australia. These criteria were extracted from documents available on the official websites of the universities under investigation. They were grouped into three categories of criteria concerning education, research and services. The three sets of criteria were then compared with their corresponding categories in the newly proposed national academic promotion procedures. On the basis of these comparisons, suggestions are provided to policy makers with the aim of contributing to the enrichment of the promotion criteria and the procedures under development. AWT-SEP AWT-SEP سيد عبدالحميد ميرحسينی حسين محمدی دوستدار AWT-SEP $A comparative investigation of academic promotion criteria in higher AWT-SEP بررسی تطبيقی معيارهای ارتقای اعضای هيئت علمی در آموزش عالی AWT-SEP Academic promotion is a major mechanism for the maintenance and enhancement of quality in higher education and research activities. Considering the current revision process of the national academic promotion procedures for faculty members at universities and research centers in Iran, a comparative investigation of promotion practices in the academic institutions of other countries can contribute to more profoundly informed perspectives of the process of revising these procedures. The present study investigates the promotion criteria of the newly proposed procedures in comparison with the academic promotion criteria of 35 universities of Turkey, South Africa, Ireland, Lebanon, New Zealand, Canada, US, UK and Australia. These criteria were extracted from documents available on the official websites of the universities under investigation. They were grouped into three categories of criteria concerning education, research and services. The three sets of criteria were then compared with their corresponding categories in the newly proposed national academic promotion procedures. On the basis of these comparisons, suggestions are provided to policy makers with the aim of contributing to the enrichment of the promotion criteria and the procedures under development. AWT-SEP AWT-SEP سيد عبدالحميد ميرحسينی حسين محمدی دوستدار AWT-SEP AWT-SEP بررسی تطبيقی معيارهای ارتقای اعضای هيئت علمی در آموزش عالی AWT-SEP AWT-SEP AWT-SEP AWT-SEP AWT-SEP

رفرانس :

[1] Task Force on Promotion Criteria and Procedures, American University of Beirut, 2002, Available online at http://wwwlb.aub.edu.lb/~webprov/ptf/preface.htm (Accessed Nov. 2007)

[2] Shen, J. "Unity and diversity of promotion criteria in US schools, colleges and departments of education", International Review of Education, 1998, 44(1).

[3] Park, B. and Riggs, R. "Tenure and promotion: A study of practices by institutional type", Journal of Academic Librarianship, 1993, 19(2).

[4] Beasley, B. W., Simon, S. D., and Wright. S. M. "A time to be promoted: The prospective study of promotion in academia", Journal of General Internal Medicine, 2006, 21(2).

[5] Todd, Z., Madill, A., Shaw, N., and Bown, N. "Faculty Members’ Perceptions of How Academic Work is Evaluated: Similarities and Differences by Gender", Sex Roles, 2008, 59(June).

]6[ قارون، م. "تحليلي بر تحولات نظام پرداخت حقوق و مزاياي اعضاي هيئت علمي"، فصلنامه پژوهش و برنامه‌ريزي در آموزش عالي، دوره دوم، شماره 7 و 8، 1373.

]7[ پيشوا، ر. "بررسي وضعيت حقوق و مزاياي اعضاي هيئت علمي دانشگاههاي ايران- مطالعه موردي دانشگاه مازندران در سالهاي 1376-1362"، پايان نامه  کارشناسي ارشد، پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمي ايران، 1376.

]8[ آيين نامۀ ارتقاي مرتبه اعضاي هيئت علمي دانشگاهها و مؤسسه‌هاي آموزش عالي، پژوهشي و فناوري، وزرات علوم، تحقيقات و فناوري، آبان 1386.

[9] Kaulisch, M. and Salerno, C. "Comparing academic career systems: The cases of Germany, England, and US", The 30th annual ASHE conference, Philadelphia, USA, 2005.

[10] Doostdar, H. M. and Mirhosseini, S. A. "The core and cover of quality in higher education", International Journal of Information Science and Technology, forthcoming.

[11] Fasheh, M. Building on What is Beautiful, Inspiring, Healthy and Abundant, 2006, Available online at www.almoultaqa.com/aljami3ah.com/intro.aspx (Accessed Dec. 2006).