خلاصه وضعیت: کد مقاله: 539485 تاریخ انتشار: ۲ / ۶ / ۱۳۹۷ تعداد مشاهدات: 84
DOI: 10.22034/jstp.2018.10.2.539485

بنگاه‌های «پُررشد» و تأثیر آنها بر اشتغال در ایران

علی‌رغم اینکه بنگاه‌های پُررشد حجم بسیار اندکی از بنگاه‌ها را در سطح جهان به خود اختصاص داده‌اند مطالعات تجربی حوزه کارآفرینی و کسب‌وکار، سهم قابل توجهی از ایجاد اشتغال جدید را برای آنها متصور است و آنها را محرک ارتقاء بهره‌وری، نوآوری و نفوذ در بازارهای بین‌المللی می‌داند. این در حالی است که تا به حال مطالعه‌ای جامع در مورد بنگاه‌های پُررشد و ویژگی‌ها و تأثیرات آنها بر اقتصاد ایران انجام نگرفته است. این مطالعه با استفاده از داده‌های تمامی کارگاه‌های تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی طی دو دوره چهار ساله، ایجاد اشتغال توسط بنگاه‌های پُررشد بخش خصوصی و تعاونی‌ها را مورد بررسی قرار داده و ضمن ارائه تصویری کلی از آنها، بستری جهت مطالعات عمیق‌تر و درک دلایل موفقیت و شکست بنگاه‌های مذکور فراهم آورده است. با وجود اینکه سهم بنگاه‌های پُررشد در ایران برابر 53/0 درصد کل بنگاه‌ها است اما آنها نزدیک به 38 درصد خالص اشتغال جدید را به وجود آورده‌اند. این بنگاه‌ها همچنین به صورتی کاملاً نامتوازن در کل کشور و در رشته‌های مختلف فعالیت توزیع شده‌اند. عدم توازن مکانی بنگاه‌های پُررشد نشان از عدم دسترسی برابر به فرصت‌های رشد کارآفرینانه در نقاط مختلف کشور داشته و لازم است سیاست‌های آگاهی‌بخشی، شفافیت و دسترسی عادلانه به فرصت‌ها در سطح ملی صورت‌بندی و پیاده‌سازی شوند.

كارآفريني، بنگاه‌هاي پُررشد، اشتغال

علیرضا شکری
محسن قوامی پور
پریسا ریاحی

 
نام و نام خانوادگی : پست الکترونیک :  
نظر شما :  
Captcha..
لطفا کد امنیتی زیر را وارد کنید


نسخه متنی
تعداد نظرات: 0
ایندکس شده در:
تعداد ارجاعات: 0
تعداد جستجوهای این مقاله :
تعداد دانلود مقاله : 84
  • سایر نویسندگان
  • پست الکترونیک:
    افیلیشن: كارشناسارشد كارآفريني وزارت تعاون كار و رفاه اجتماعي
  • پست الکترونیک:
    افیلیشن: دكتري سياستگذاري علم و فناوري وزارت تعاون كار و رفاه اجتماعيكارشناسارشد كارآفريني وزارت تعاون كار و رفاه اجتماعي
  • رفرنس
  • [1] Autio, E., & Rannikko, H. (2016). Retaining Winners: Can Policy Boost High-Growth Entrepreneurship? Research Policy, 45(1), 42-55.

    [2] European Commission. (2010). Europe 2020: a strategy for smart, sustainable and inclusive growth. Brussels.

    [3] National Endowment for Science, Technology and the Arts (NESTA). (2009). The vital 6 per cent: How high-growth innovative businesses generate prosperity and jobs. London.

    [4] Decker, R. A., Haltiwanger, J., Jarmin, R. S., & Miranda, J. (2015). Where Has All the Skewness Gone? The Decline in High-growth (Young) Firms in the US. Washington, DC: National Bureau of Economic Research.

    [5] Coad, A., Daunfeldt, S.-O., Johansson, D., & Wennberg, K. (2014). Whom do high-growth firms hire? Industrial and Corporate Change, 23(1), 293-327.

    [6] Birch, D. (1979). The Job Generation Process. Program on Neighbourhood and Regional Change. Cambridge: M.I.T.

    [7] Wennberg, K. (2013, May). Managing high-growth firms: A literature review. In Background Paper for OECD LEED Programme Workshop on “Management and Leadership Skills in High-Growth Firms”, Warsaw.

    [8] Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD). (2010). High-growth enterprises: What governments can do to make a difference. OECD studies on SMEs and entrepreneurship. Paris.

    [9] Shane, S. (2009). Why encouraging more people to become entrepreneurs is bad public policy. Small Business Economics, 33(2), 141-149.

    [10] Mason, C., & Brown, R. (2013). Creating good public policy to support high growth firms. Small Business Economics, 40(2), 211-225.

    [11] Audretsch, D. B., & Lehmann, E. E. (2005). Does the knowledge spillover theory of entrepreneurship hold for regions?. Research Policy, 34(8), 1191-1202.

    [12] Acs, Z. J., Audretsch, D. B., Braunerhjelm, P., & Carlsson, B. (2009). The Knowledge Spillover Theory of Entrepreneurship. Small business economics, 32(1), 15-30.

    [13] Daunfeldt, S. O., Elert, N., & Johansson, D. (2015). Are high-growth firms overrepresented in high-tech industries?. Industrial and Corporate Change, 25(1), 1-21.

    [14] BERR. (2008). High Growth firms in the UK: Lessons from an analysis of comparative UK performance. BERR Economics Paper No.3. London: Department for Business Enterprise & Regulatory Reform.

    [15] Henrekson, M., & Johansson, D. (2010). Gazelles as Job Creators: A Survey and Interpretation of the Evidence. Small Business Economics, 35(2), 227-244.

    [16] Bleda, M., Morrison, K., & Rigby, J. (2013). The Role and Importance of Gazelles and Other Growth Firms for Innovation and Competitiveness. In Cox, D., & Rigby, J. Innovation Policy Challenges for the 21st Century (pp. 36-63). London: Routledge.

    [17] Acs, Z. (2013). High-impact firms: gazelles revisited. In Fritsch, M. Handbook of Research on Entrepreneurship and Regional Development: National and Regional Perspectives (pp. 133-174). Edward Elgar Publishing.

    [18] Senderovitz, M., Klyver, K., & Steffens, P. (2016). Four years on: Are the gazelles still running? A longitudinal study of firm performance after a period of rapid growth. International Small Business Journal, 34(4), 391-411.

    [19] Almus, M. (2000). Testing "Gibrat's Law" for Young Firms–Empirical Results for West Germany. Small Business Economics, 15(1), 1-12.

    [20] Harhoff, D., Stahl, K. O., & Woywode, M. (1995). Growth and exit of West German firms: an empirical investigation on the impact of liability statutes. ZEW Discussion Papers.

    [21] Brüderl, J., & Preisendörfer, P. (2000). Fast-growing Businesses. International Journal of Sociology, 30(3), 45-70.

    [22] Mason, C., Brown, R., Hart, M., & Anyadike-Danes, M. (2015). High Growth Firms, Jobs and Peripheral Regions: The Case of Scotland. Cambridge Journal of Regions, Economy and Society, 8(2), 359-377.

    [23] Brown, R., & Mason, C. (2014). Inside the High-tech Black Box: A Critique of Technology Entrepreneurship Policy. Tchnovation, 34, 773-784.

    [24] Brown, R., Mawson, S., & Mason, C. (2017). Myth-busting and entrepreneurship policy: the case of high growth firms. Entrepreneurship & Regional Development.

    [25] Henrekson, M., & Johansson, D. (2008). Competencies and institutions fostering high-growth firms. Foundations and Trends® in Entrepreneurship, 5(1), 1-80.

    [26] O’Regan, N., Ghobadian, A., & Gallear, D. (2006). In Search of the Drivers of High Growth in Manufacturing SMEs. Technovation, 26(1), 30-41.

    [27] Colombelli, A., Krafft, J., & Quatraro, F. (2014). High-growth Firms and Technological Knowledge: Do Gazelles Follow Exploration or Exploitation Strategies? Industrial and Corporate Change, 23(1), 261-291.

    [28] Daunfeldt, S., Elert, N., & Johansson, D. (2014). The economic contribution of high-growth firms: do policy implications depend on the choice of growth indicator? Journal of Industry, Competition and Trade, 14(3), 337-365.

    [29] Gartner, W. B. (2007). Is there an elephant in entrepreneurship? Blind assumptions in theory development. In Entrepreneurship (pp. 229-242). Springer, Berlin, Heidelberg.

    [30] Birch, D., & Medoff, J. (1994). Gazelles. In L. Solmon, & A. Levenson, Labour Markets, Employment Policy and Job Creation. Westview Press, Boulder, Co.

    [31] Steven, D., Haltiwanger, J., & Schuh, S. (1996). Job Creation and Destruction. MIT Press.

    [32] Organisational for Economic Co-operation and Development (OECD). (2008). Measuring Entrepreneurship: A Digest of Indicators. OECD-Eurostat Entrepreneurship Indicators Program. Paris.

    [33] Achtenhagen, L., Naldi, L., & Melin, L. (2010). ‘Business Growth’ – Do Practitioners and Scholars Really. Entrepreneurship Theory & Practice, 34(2), 289-316.

    [34] Department of Enterprise, Trade and Investment (DETINI). (2014). Measuring Northern Ireland’s High Growth Firms: 1998–2013. Belfast.

    [35] Clayton, R. L., Sadeghi, A., Talan, D. M., & Spletzer, J. R. (2013, June). High-employment-growth firms: defining and counting them. Monthly Labor Review.

    [36] Riahi, P., Ghazinoory, S. S., & Hajihoseini, H. (2013). Typology of Innovation Behavior of Provinces of Iran: A Consideration of Social Factors. Journal of Science and Technology Policy, 5(4), 47-66. {In Persian}.