خلاصه وضعیت: کد مقاله: 537666 تاریخ انتشار: ۷ / ۱۰ / ۱۳۹۶ تعداد مشاهدات: 212
DOI: 10.22034/jstp.2017.9.2.537666

تحلیل فرآیند سیاستی تصویب قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بر اساس چارچوب ائتلاف مدافع

بررسی تجارب عمده سیاست‌گذاری در حوزه علم و فناوری برای آگاهی از چالش‌ها و درس‌آموخته‌های فرآیند سیاستی آنها، اقدامی حائز اهمیت است. بر این اساس در مقاله حاضر، قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان که یکی از مهم‌ترین تجارب سیاست‌گذاری علم، فناوری و نوآوری در کشور محسوب می‌شود با استفاده از چارچوب ائتلاف مدافع (که چارچوبی شناخته‌شده برای تحلیل فرآیند سیاستی در شرایط بروز اختلاف و تفاوت دیدگاه بین بازیگران سیاستی است) در بازه زمانی سال‌های 1386 تا 1395 مورد بررسی قرار گرفته است. داده‌های مورد نیاز تحقیق به کمک‌ مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته با بازیگران اصلی این فرآیند و تحلیل محتوای اسناد سیاستی مرتبط با آن جمع‌آوری شده است. نتایج، حاکی از وجود دو ائتلاف عمده در این فرآیند می‌باشد که یکی از نقش معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با رویکردی مابعد دانشگاهی به عنوان مجری قانون حمایت می‌کند و دیگری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دبیرخانه شورای عتف با رویکردی کم و بیش دانشگاه‌محور است. مهم‌ترین سازوکارهای تغییر در این فرآیند بر اساس میانجی‌گری بازیگران بی‌طرف و تغییرات بیرونی ناشی از تغییر دولت در سال‌های 1388 و 1392 حاصل شده است. دلالت‌های کاربردی این مقاله می‌تواند در تلاش‌های آینده سیاست‌گذاری علم و فناوری برای به حداقل رساندن مناقشه‌های سیاستی مفید باشد.


چارچوب ائتلاف مدافع
شرکت دانش بنیان
قانون حمایت از شرکت هاي دانش بنیان

سید حبیب الله طباطباییان
مهدی الیاسی
کیارش فرتاش

 
نام و نام خانوادگی : پست الکترونیک :  
نظر شما :  
Captcha..
لطفا کد امنیتی زیر را وارد کنید


نسخه متنی
تعداد نظرات: 0
ایندکس شده در:
تعداد ارجاعات: 0
تعداد جستجوهای این مقاله : 1
تعداد دانلود مقاله : 212
  • رفرنس
  • 1] Vice Presidency for Science and Technology. (2007). Communication of Dr. Fateh Rad with the Vice-President on his views on drafting a bill supporting the business of knowledge based firms. Date 1386/10/25. {In Persian}.

    [2] Islamic Republic of Iran President. (2008). The Communication of the President with the head of the parliament on the presentation of a bill supporting the knowledge-based firms and the commercialization of inventions and innovations. Letter No. 181333/40768, Dated 1387/10/08. {In Persian}.

    [3] Salar Amoli, H. (2014). Two hair: Five years with Vice President of Science and Technology (Dr. Hossein Salar Amoli Autobiography). First Edition, Tehran: Heritage Pen Publication. {In Persian}.

    [4] The board of Ministers. (2016). Resolution of the Cabinet on the amendment of Article 3 of the executive instructions of Knowledge-based firms Law, Dated 1396/02/21. {In Persian}.

    [5] Lundvall, B. Å., & Borrás, S. (2005). Science, technology, and innovation policy. In Oxford handbook of innovation. Oxford University Press.

    [6] Mazzucato, M. (2015). The entrepreneurial state: Debunking public vs. private sector myths. Public Affairs.

    [7] Sarkisian, A., Ghazinoori, S. S., & Alizadeh, P. (2009). Government and Technology Entrepreneurship: An Introduction to Policy Support for Newly Founded Technology Companies. Tehran: Publication of Iran's Industrial Research and Training Center. {In Persian}.

    [8] UNCTAD, (2016). Science, Technology and Innovation Policy Review of the Islamic Republic of Iran, Published in December 2016.

    [9] Cairney, P. & Heikkila, T. (2014). A comparison of theories of the policy process. In Theories of the policy process, edited by Sabatier, P. A. & Weible, C. M. Westview Press, 3rd edition.

    [10] Heclo, H. (1974). Social Policy in Britain and Sweden. New Haven, CT: Yale University Press.

    [11] Sabatier, P. A. (1986). Top-down and bottom-up approaches to implementation research: a critical analysis and suggested synthesis. Journal of public policy, 6(1), 21-48.

    [12] Jenkins-Smith, H. C., Nohrstedt, D., Weible, C. M. & Sabatier, P. A. (2014). The advocacy coalition framework: Foundations, evolution, and ongoing research. In Theories of the policy process, edited by Sabatier, P. A. & Weible, C. M. Westview Press, 3rd edition.

    [13] Howlett, M., McConnell, A., & Perl, A. (2017). Moving policy theory forward: connecting multiple stream and advocacy coalition frameworks to policy cycle models of analysis. Australian Journal of Public Administration, 76(1), 65-79.

    [14] Sabatier, P. A., & Jenkins-Smith, H. (1999). The Advocacy Coalition Framework: An Assessment. In Theories of the Policy Process, edited by Sabatier, P. A. 117–168. Boulder, CO: Westview Press, 1st ed.

    [15] Weible, C. M. & Sabatier, P. A. (2007). A guide to the advocacy coalition framework. Handbook of public policy analysis: theory, politics, and methods, 123-136.

    [16] Abbasi, T., & Danaee Fard. H. (2014). Advocacy coalition framework and explanation of policy change; the law of goals, functions and structure of ministry of science, research and technology. Journal of science and technology policy, 6(3): 1-16. {In Persian}.

    [17] Sabatier, P. A., & Jenkins-Smith, H. (1993). Policy Change and Learning: An Advocacy Coalition Approach. Boulder, CO: Westview Press.

    [18] Simon, H. A. (1985). Human Nature in Politics: The Dialogue of Psychology with Political Science. American Political Science Review, 79: 293–304.

    [19] Munro, J. (1993). California Water Politics: Explaining Change in a Cognitively Polarized Subsystem. In Policy Change and Learning, edited by P. Sabatier and H. Jenkins-Smith, 105–128. Boulder, CO: Westview Press.

    [20] Sabatier, P. A., & Weible, C. M. (2005). Innovations in the advocacy coalition framework. Paper presented at the American Society for Public Administration meeting, Milwaukee, WI.

    [21] Sabatier, P. A. (1998). The Advocacy Coalition Framework: Revisions and Relevance for Europe. Journal of European Public Policy, 5(1): 98–130.

    [22] Yin, R. K. (2011). Qualitative research from start to finish. Guilford Publications.

    [23] Cripendorf, C. (2014). Content Analysis: Fundamentals of Methodology, Translated by Naibi, H. Tehran: Ney Publication. Ninth Edition. {In Persian}.

    [24] Center of Technology Cooperation. (2007). Organization of the financing system of science and technology development in Iran, first edition, research project, prepared in December 2007. {In Persian}.

    [25] Parliament Research Center. (2009). Expert’s commentary on The Bill of supporting Knowledge Based firms and Commercialization of Innovations and Inventions (First Edition), prepared by the Office of Advanced Technology Studies, Published April 31, 2009. {In Persian}.

    [26] Presidential Deputy of Parliament Affairs. (2010). Agreement of the joint meeting among Parliament affairs deputy, the Vice President for Science and Technology and the Minister of Science, Research and Technology on agreeing on differences in the knowledge base, dated August 16, 2010. {In Persian}.

    [27] Supreme Leader (2012). Statement in a meeting with a group of researchers and officials of knowledge-based firms. Dated Aug. 8, 2012, Available at http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=20581. {In Persian}.

    [28] Agreement between the Ministry of Science and the Vice-Presidency for Science and Technology. (2014). Changing the Implementing procedure of the Law on supporting Knowledge Based firms and Commercialization of Innovations and Inventions, dated August 12, 2014. {In Persian}.

    [29] Abbasi, T., Danaee Fard, H., Azar, A., & Alvani, S. M. (2010). Explaining the Change in Policy Using Qingdon's Multiple Currents Theory; A Case Study on the Purpose, Tasks, and Organization of the Ministry of Science, Research and Technology. Journal of Science and Technology Policy, 3(1): 81-97. {In Persian}.