خلاصه وضعیت: کد مقاله: 537309 تاریخ انتشار: ۲۳ / ۲ / ۱۳۹۲ تعداد مشاهدات: 149
DOI: 10.22034/jstp.2013.6.2.537309

5 سال با سیاست علم و فناوری: تکامل و توسعه نظری فصلنامه سیاست علم و فناوری

فصلنامه سیاست علم و فناوری اولین و معتبرترین نشریه علمی-پژوهشی کشور در حوزه سیاست­گذاری علم و فناوری و مدیریت فناوری است که از سال 1387 رسماً فعالیت خود را آغاز نموده است. هدف این مقاله بررسی و مرور این فصلنامه و شناسایی ویژگی­های اصلی آن و تحلیل عملکرد آن در طول 5 سال انتشار و بررسی مسیر تکامل این فصلنامه در مدت زمان فعالیت آن است. مقالات این فصلنامه از ابتدای انتشار تا سال پنجم، شماره 4، سال 1392 مورد بررسی قرار گرفته­اند. در این مقاله تلاش شده است تا با بررسی جریان دانشی فصلنامه ویژگی­های اصلی فصلنامه و مقالات چاپ شده آن و همچنین ویژگی‌های محتوائی آن شامل مفاهیم و موضوعات مقالات و روش تحقیق به کار گرفته شده در مقالات، شمایی کلی از این فصلنامه ارائه و در اختیار پژوهشگران و محققان این حوزه دانشی قرار گیرد. نتایج بررسی جریان دانشی فصلنامه نشان می­دهد که بیشترین مشارکت در تولید و انتشار مقالات فصلنامه را نویسندگان مرد با 80 درصد داشته­اند. همچنین نرخ پذیرش مقالات فصلنامه معادل 5/16 درصد بدست آمده است که نشان از نرخ پائین پذیرش مقالات دارد. نتایج بررسی­ها نشان می­دهد که دانشگاه­ها بیشترین سهم در انتشار مقالات فصلنامه را داشته­اند و در این میان دانشگاه­های واقع در شهر تهران بیشترین سهم را به خود اختصاص داده­اند. نتایج بررسی محتوائی فصلنامه نشان می­دهد که بیشترین سهم انتشار مقالات از نظر موضوعی مربوط به مقالات مرتبط با حوزه سیاست‌گذاری/علم و فناوری، اقتصاد و مدیریت فناوری بوده­اند. همچنین بیشتر مقالات از منظر جهت­گیری پژوهش از نوع کاربردی، از نظر استراتژی تحقیق پیمایشی و از نظر هدف تحقیق توصیفی بوده­ اند.


جريان دانشي
فصلنامه سیاست علم و فناوري
ويژگي هاي محتوايي

سعيد روشني
سيد سروش قاضي نوري
نفيسه رضايي نيك

 
نام و نام خانوادگی : پست الکترونیک :  
نظر شما :  
Captcha..
لطفا کد امنیتی زیر را وارد کنید


نسخه متنی
تعداد نظرات: 0
ایندکس شده در:
تعداد ارجاعات: 0
تعداد جستجوهای این مقاله :
تعداد دانلود مقاله : 149
  • رفرنس
    1. Biemans, W., Griffin, A. and Moenaert, R., 2007, “Twenty years of the Journal of Product Innovation Management: History, participants, and knowledge stock and flows”, Journal of Product Innovation Management, 24(3), pp. 193-213.
    2. Merino, M.T.G., Do Carmo, M.L.P. and Álvarez, M.V.S., 2006, “25 Years of Technovation: Characterisation and evolution of the journal”, Technovation, 26(12), pp. 1303-1316.
    3. Ball, D.F. and Rigby, J., 2006, “Disseminating research in management of technology: journals and authors”, R&D Management, 36(2), pp. 205-215.
    4. Linton, J.D. and Thongpapanl, N.T, 2004, “PERSPECTIVE: Ranking the Technology Innovation Management Journals”, Journal of Product Innovation Management, 21(2), pp. 123-139.
    5. Van Raaij, W.F., 1986, “The first five years of the Journal of Economic Psychology”, Journal of Economic Psychology, 7(1), pp. 1-15.
    6. Hoffman, D.J. and Franke, G.R., 1986, “Correspondence analysis: graphical representation of categorical data in marketing research”, Journal of Marketing Research, 23, pp. 213-227.
    7. Lebart, L., Morineau, A. and Warwick, K.M., 1984, “Multivariate Descriptive Statistical Analysis: Correspondence Analysis and Related Techniques for Large Matrices”, New York: Wiley, Applied Stochastic Models in Business and Industry, 5(2), pp. 175-189.
    8. Furrer, O., Thomas, H. and Goussevskaia, A, 2008, “The structure and evolution of the strategic management field: A content analysis of 26 years of strategic management research”, International Journal of Management Reviews, 10(1), pp. 1-23.
    9. دانايي فرد، حسن، الواني، مهدي، آذر، عادل، 1383، روش شناسي پژوهش کمي در مديريت: رويکردي جامع، چاپ هفتم، تهران، انتشارات صفار.