خلاصه وضعیت: کد مقاله: 535291 تاریخ انتشار: ۱ / ۹ / ۱۳۹۵ تعداد مشاهدات: 211
DOI: 10.22034/jstp.2016.8.3.535291

بررسی و استخراج معیارهای موثر بر رتبه بندی دانشگاه های ایران از منظر اسناد فرادستی

رتبه بندی یکی از ابزارهای ارزیابی عملکرد، رقابت پذیری و موفقیت دانشگاه ها به شمار می آید. رتبه بندی ای مطلوب است که برگرفته از رسالت های کلیدی نظام آموزش عالی باشد به گونه ای که با اجرای آن، شاهد تغییر رفتار موسسات در مسیر اهداف کلان باشیم. در این مقاله، اسناد فرادستی آموزش عالی کشور به عنوان راهبردهای ابلاغی انتخاب و متن هر کدام با انتخاب گزاره های الزام آور برای دانشگاه ها و کدگذاری باز و محوری، تحلیل محتوا شده است. از 241 گزاره، 36 کد اصلی استخراج و کدها در شش محور گروه بندی شدند. برای کدگذاری محوری، کارکردهای اساسی دانشگاه ها درنظر گرفته شد. برای استخراج معیارهای مناسب، کدهای محوری حاصل از تحلیل محتوای اسناد، مبنا قرار گرفت و در ادامه، معیارهای آموزشی، پژوهش و فناوری، تاثیرگذاری اجتماعی و فرهنگی، کارآفرینی و خلق ثروت، کمک به توسعه پایدار و تعاملات بین  المللی و فرابخشی برای رتبه بندی دانشگاه های ایران پیشنهاد و مهم ترین مفاهیم هر معیار معرفی گردید. نتایج نشان می دهد که تاثیرگذارترین کدهای هر معیار به ترتیب پژوهش تقاضامحور، آموزش تقاضامحور، آموزش و پژوهش مبتنی بر ارزش های اسلامی، توجه به محیط زیست و همکاری های بین المللی بوده است.


آموزش عالی
اسناد فرادستی
تحلیل محتوا
رتبه بندي دانشگاه ها
معیار

محمد صالح اولیاء
محمد رضا زارع بنادکوکی
محمد علی وحدت زاد
محمد مهدی لطفی

 
نام و نام خانوادگی : پست الکترونیک :  
نظر شما :  
Captcha..
لطفا کد امنیتی زیر را وارد کنید


نسخه متنی
تعداد نظرات: 0
ایندکس شده در:
تعداد ارجاعات: 0
تعداد جستجوهای این مقاله :
تعداد دانلود مقاله : 211
  • رفرنس
  • [1] مهدي، رضا. ( 1392 ). آینده پژوهی در آموزش عالی: شرایط و  ویژگی هاي دانشگاه هاي سرآمد در آینده. رهیافت 55، 90-79
    [2] Porzionato, M., & De Marco, F. (2015). Excellence and diversification of higher education institutions’ missions. In The European Higher Education Area (pp. 285-292). Springer International Publishing.
    3] زارع بنادکوکی، محمدرضا؛ وحدت زاد، محمدعلی؛ اولیاء، محمدصالح و لطفی، محمدمهدي. ( 1394 ). بررسی نظام هاي رتبه بندي دانشگاه ها: یک
    ، رویکرد انتقادي. فصلنامه آموزش مهندسی ایران، سال هفدهم، شماره 65، صص 95-131.
    . 4] منصوري، رضا. ( 1370 ). دانشگاه و تعریف آن. رهیافت، شماره 240 ]
    5] ثمري، عیسی؛ یمنی دوزي سرخابی، محمد؛ صالحی عمران، ابراهیم و و گرائی نژاد، غلامرضا. ( 1392 ). بررسی و شناسایی عوامل مؤثر در فرآیند در دانشگاه هاي دولتی ایران. مطالعات برنامه ریزي « توسعه دانشگاهی » آموزشی، شماره 4، صص 67-100.
    [6] Kerr, C. (2001). The uses of the university. Harvard University Press.
    7] پاکزاد، مهدي؛ خالدي، آرمان و تیموري، مهتاب. ( 1391 ). بررسی تطبیقی نظام هاي بین المللی رتبه بندي دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی.
    .94-71 ، رهیافت، شماره 50
    8] روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوري. سخنرانی وزیر در .1394/6/ جمع دانشگاهیان استان آذربایجان شرقی، دکتر فرهادي تاریخ 6
    http://www.msrt.ir/fa/news/Pages/SystemPages/Staff.aspx
    9] یمنی دوزي سرخابی، محمد و ثمري، عیسی. ( 1389 ). تصویر دانشجویان از دانشگاه پیام نور و کارکردهاي آن. مجله آموزش عالی، شماره 11 ، صص 1-37.
    10 ] فاضلی، رضا. ( 1386 ). انواع دانشگاه و مفهوم آن. قابل دسترس در: http://www.farhangshenasi.ir/persian/node/181.
    11 ] علی بیگی، امیرحسین. ( 1383 ). تلفیق پایداري در آموزش عالی. مجموعه مقالات آموزش عالی و توسعه پایدار، جلد اول، صص 200-212
    12 ] دلانتی، جرارد. ( 2001 ). دانش در چالش، دانشگاه در جامعه دانایی. مترجم: علی بختیاري زاده، تهران: انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
    13 ] یمنی، محمد. ( 1382 ). برنامه ریزي توسعه دانشگاهی، مفاهیم، تجارب و نظریه ها. تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
    14 ] ابراهیمی، قربانعلی و باقریان، مصطفی. ( 1387 ). نظارت و ارزیابی دانشگاه از طریق کارکرد. مجموعه مقالات همایش ملی نظارت و ارزیابی آموزش عالی، دانشگاه شهید بهشتی.
    15 ] اسدي، فاطمه و اصفهانی، نوشین. ( 1390 ). چشم انداز و مأموریت مؤسسه هاي آموزش عالی غیردولتی (غیرانتفاعی). مجله نامه آموزش عالی، شماره 15 ، صص134- 115
    16 ] ملکی نیا، عماد؛ بازرگان، عباس؛ واعظی، مظفرالدین و احمدیان، ] محمد. ( 1393 ). شناسایی و اولویت بندي مؤلفه هاي دانشگاه پایدار. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزي در آموزش عالی، شماره 73 ، صص 1-26.
    [17] University of Pennsylvania, http://www.upenn.edu/fisher/about/vision-mission

    [18] Cardiff University, http://www.cardiff.ac.uk/about
    [19] Manchester University, http://www.manchester.ac.uk/discover/vision/
    [20] University of Cambridge, https://www.cam.ac.uk/about-the-university/how-theuniversity- and-colleges-work/the-universitys-missionand- core-values
    [21] Washington University, https://wustl.edu/about/mission-statement/
    [22] Southeastern Louisiana University, http://www.southeastern.edu/admin/stu_pub/mission/in dex.html
    [23] Colorado State University, http://csusystem.edu/about/mission-vision-values
    24 ] علیزاده مجد، امیررضا. ( 1393 ). دانشگاه کارآفرین؛ نسل سوم ، دانشگاهی. ماهنامه کارآفرین ناب، شماره 42
    25 ] بهزادي، نازنین؛ رضوي، سید مصطفی و حسینی، سید رسول. (1393 ). طراحی الگوي مفهومی دانشگاه کارآفرین با رویکرد کارآفرینی  سازمانی. فصلنامه توسعه کارآفرینی، شماره 26 ، صص 713-697
    26 ] پژوهش جهرمی، امین و پورکریمی، جواد. ( 1393 ). تحلیل نیروهاي عامل بر دانشگاه کارآفرین و انتقال فناوري دانشگاهی؛ رویکرد میان  رشته اي. فصلنامه رشد فناوري، شماره 41 ، صص 20-14
    [27] United Nations Conference on Environment and Development (1992). Agenda 21: Earth summit - united nations programme of action from Rio, Retrieved from http://www.un.org.
    [28] Venetoulis, J. (2001). Assessing the ecological impact of a university: The ecological footprint for the University of Redlands. International Journal of Sustainability in Higher Education, 2(2), 180-196.
    29 ] ابتهاج، ابوالحسن. ( 1371 ). خاطرات ابوالحسن ابتهاج. تهران: انتشارات علمی.
     30 ] نوروززاده، رضا؛ شفیع زاده، حمید و روحانی، شادي. ( 1392 )ارزیابی و تحلیل بخش علم و فناوري قانون برنامه پنجم توسعه از منظراسناد فرادستی. فصلنامه راهبرد، سال 22 ، شماره 66 ، صص 285- 314.
    31 ] سیاري، علی اکبر. ( 1374 ). بازنگري بر تجارب برنامه ریزي آموزش عالی در برنامه دوم توسعه. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزي در آموزش  عالی، شماره 1، سال سوم، شماره مسلسل 9، صص45--23
    32 ] تسلیمی، محمدسعید. ( 1383 ). توصیف و تحلیل روند بخش آموزش عالی طی برنامه اول، دوم و سوم توسعه جمهوري اسلامی ایران. تهران: هیأت نظارت و ارزیابی فرهنگی و علمی شوراي عالی انقلاب فرهنگی.
    33 ] داودي، رسول. ( 1386 ). آسیب شناسی ساختار نظام آموزش عالی در اجراي برنامه هاي پنج ساله توسعه بخش آموزش عالی به منظور ارائه راهبردهاي مناسب. رساله دوره دکتري، واحد علوم، تحقیقات و فناوري دانشگاه آزاد اسلامی تهران.
    34 ] اجتهادي، مصطفی و داودي، رسول. ( 1386 ). آسیب شناسی ساختار نظام آموزش عالی در اجراي برنام ههاي پنج ساله توسعه بخش آموزش عالی به منظور ارائه راهبردهاي مناسب. پژوهش در برنامه ریزي درسی،.24-1 ،(15)21
    35 ] نوروززاده، رضا؛ فتحی واجارگاه، کورش و کیذوري، امیرحسین. (1388 ). تحلیل محتوایی اسناد فرادستی و معین به منظور استنتاج سیاست هاي برنامه هاي توسعه پنجم بخش آموزش عالی، تحقیقات ، فناوري. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزي در آموزش عالی، شماره 53، صص 29-.50
    36 ] ذاکرصالحی، غلامرضا و ذاکرصالحی، امین. ( 1388 ). تحلیل محتواي پیش نویس نقشه جامع علمی کشور و پیشنهاد الگوي ارزیابی آن. سیاست علم و فناوري، سال دوم، شماره 2، صص 29-45.
    37 ] ارباب شیرانی، بهروز و خاکباز، حسن. ( 1390 ). نقش علم و فناوري  در برنامه هاي توسعه ملی. مجله رشد، صص 23-38.
    38 ] مهدي، رضا. ( 1394 ). جایگاه و موقعیت آموزش عالی بین المللی در  نقشه جامع علمی کشور. مهندسی فرهنگی، شماره 82 ، صص 119-132.
    39 ] فتح الهی، احمد؛ یمنی، محمد؛ صباغیان، زهرا؛ فراستخواه، مقصود و قاضی طباطبائی، محمد. ( 1394 ). تحلیل محتواي برنامه هاي توسعه آموزش عالی با تمرکز بر تغییرات ساختاري و کارکردي استقلال نظام.دانشگاهی. سیاست علم و فناوري، سال هفتم، شماره 1، صص 27-45.
    40 ] گال، مردیت، بورگ، والتر و گال، جویس. ( 1391 ). روش هاي تحقیق کمی و کیفی در روانشناسی و علوم تربیتی. ترجمه احمدرضا نصر.تهران: انتشارات سمت. جلد اول. چاپ هفتم.