خلاصه وضعیت: کد مقاله: 535192 تاریخ انتشار: ۸ / ۲ / ۱۳۹۱ تعداد مشاهدات: 118
DOI: 10.22034/jstp.2013.5.2.535192

پيامدهای بازانديشی در مفهوم نخبگی

در هر جامعه‌ای مجموعه‌ای از نهادها و سازکارها با موضوع نخبگی و نخبگان ارتباط و تعامل دارند، که در مجموع شکل‌دهنده يک نظام نخبگانی هستند. نظام نخبگانی در مجموع لازم است تا برخوردار از کارکردهای 1) شناسايی، 2) جذب، 3) هدايت، اعم بر آموزش و پرورش، 4) به‌کارگيری، 5) حمايت، 6) تکريم، 7) الگوسازی و 8) نگهداشت باشد. هر يک از کارکردها بر اساس فهم و ادراکی از مفهوم نخبگی و نخبه در سطح جامعه عملياتی می‌شود. پس اين درک عمومی از مفاهيم است که نهادها، ارتباطات ميان آنها و ماموريت‌های آنان را شکل می‌دهد. اما رشد و توسعه فهم مبتنی بر مطالعات و تجربيات، بازنگری در اين مفاهيم بنيادی را ضروری می‌سازد. در اين مقاله بر پايه يک تحليل سيستمی به بازانديش در مفهوم نخبه و نخبگی اقدام شده است. نتايج مطالعه نشان می‌دهد که اصلی‌ترين مشکل در رويکردهای مربوط به نظام نخبگانی، ناشی از فهم متداول از واژه نخبه است، که عمدتا مبتنی بر تيزهوشی و نهايتا استعداد درخشان استوار شده است و به ساير جنبه‌های نخبگی يعنی خبرگی و کنشگری اجتماعی توجهی نشده است.


آموزش و پرورش
الگوسازي
به كارگيري
جذب
حمايت
شناسايي
نخبه
نظام نخبگانی
نگهداشت
هدايت

امير ناظمی
غلامعلی منتظر
محسن موسوی نسب

 
نام و نام خانوادگی : پست الکترونیک :  
نظر شما :  
Captcha..
لطفا کد امنیتی زیر را وارد کنید


نسخه متنی
تعداد نظرات: 0
ایندکس شده در:
تعداد ارجاعات: 0
تعداد جستجوهای این مقاله : 1
تعداد دانلود مقاله : 118
  • نویسنده مسئول
  • رفرنس
    1. Kerr, B., 2009, Encyclopedia of Giftedness, Creativity, and Talent; SAGE Publications.
    2. Gagne, F., 2005, “From Gifts to Talents”, In: R.J. Sternberg and J.E. Davidson, Conceptions of Giftedness, 2nd Ed., Cambridge University Press.
    3. گی، روشه، 1378، تغییرات اجتماعی، ترجمه: منصور وثوقی، نشر نی، چاپ نهم.
    4. Sternberg, R.J., 1991, “Death, taxes and bad intelligence tests”, Intelligence, 15, pp. 257-269.
    5. Gardner, Howard, 1999, Intelligence Reframed: Multiple intelligences for the 21st century, New York: Basic Books.
    6. Sternberg, R.J., 2000, Handbook of intelligence, New York: Cambridge University Press.
    7. Renzulli, J.S., 2000, “The identification and development of giftedness as a paradigm for schoolreform”, Journal of Science Education and Technology, 9(2), pp. 95-114.
    8. Lippmann, W., 1922, A Future for the Tests, New Republic 30, pp. 9-11.
    9. Borland, J.H., 2003, Rethinking gifted education, New York: Teachers College Press.
    10. Feldman, D.H., 1988, “Universal to unique: toward a cultural genetic epistemology”, Archives de Psychologies, 56, pp. 271-279.
    11. Getzels, J.W. and Jackson, P.W., 1962, Creativity and intelligence, John Wiley, New York.
    12. Munayyer, M.F., 1997, “Genetic Testing and Germ-Line Manipulation: Constructing a New Language for International Human Rights”, American University Journal of International Law and Policy, 12(4), pp. 687-731.
    13. Davidson, J.E., 2006, “Contemporary Models of Giftedness”, In: Larisa V. Shavinina International, Handbook on Giftedness, Springer Science+Business Media.
    14. Feldman, D., 1979, “Toward a none elitist conception of giftedness”, Phi Delta Kappan Magazine, 60, pp. 660-663.
    15. Tannenbaum, A.J., 2000, “Giftedness: The ultimate instrument for good and evil”, In: K.A. Heller, F.J. Monks, R.J. Sternberg and R.F. Subotnik (Eds.), International handbook of giftedness and talent, pp. 447-467, Oxford, UK: Elsevier Press.
    16. Dai, D.Y., 2006, “Essential Tensions Surrounding the Concept of Giftedness”, In: Larisa V. Shavinina, International Handbook on Giftedness, Springer Science+Business Media.
    17. جرج، ریتزر، 1379،  نظریه جامعه‌شناسی در دوران معاصر، ترجمه: محسن ثلاثی، انتشارات علمی، چاپ چهارم، تهران. 
    18. Dornbusch, S.M., Glasgow K.L. and Lin I.C., 1996, “THE SOCIAL STRUCTURE OF SCHOOLING”, Annual Review of Psychology, 47, pp. 401-429.
    19. Hartmann, M., 2007, The Sociology of Elites, Routledge Studies in Social and Political Thought.
    20. Carrington, W. and Detragiache, E., 1999, “International Migration and the Brain Drain”; The Journal of Social, Political and Economic Studies, 24, pp. 163-171.
    21. Solimano, A., 2008, “Causes and Consequences of Talent Mobility”, In: Andres Solimano, The international mobility of talent: types, causes, and development impact, United Nations University-World Institute for Development Economics Research (UNU-WIDER).
    22. Schwartz, P., 2003, Inevitable Surprises, The Free Press, New York.
    23. Passow, A.H. and Schiff, J.H., 1989, “Educating gifted persons who are caring and concerned”, Gifted Education International, 6, pp. 5-7.
    24. Renzulli, J.S. and Reis, S.M., 2003, “The School wide Enrichment Model: Developing creative and productive giftedness”, In: N. Colangelo and GAD avis (Eds.), Handbook of gifted education, 2nd ed., pp. 184-203, Boston: Allyn & Bacon.
    25. Feldhusen, J.F. and Hoover, S.M., 1986, “A conception of giftedness: Intelligence, self-concept and motivation”, Journal of the Roeper Institute, 8, pp. 87-104.
    26. Haensly, P., Reynolds, CR. and Nash, W.R., 1986, “Giftedness: coalescence, context, conflict, and commitment”, In: R.J. Sternberg and J.E. Davidson (Eds.), Conceptions of giftedness, pp. 128-148, Cambridge: Cambridge University Press.
    27. Walters, J. and Gardner, H., 1984, “The crystallizing experience: Discovering an intellectual gift”, Technical paper, supported by grants from the Social Science Research Council and the Bernard van Zeer Foundation of the Hague, available from: http://www.eric.ed.gov/PDFS/ED254544.pdf.
    28. VanTassel-Baska, J., 2005, “Domain-specific giftedness: Applications in school and life”, In: R.J. Sternberg and J.E. Davidson (Eds.), Conceptions of giftedness, 2nd ed., pp. 358-377, New York: Cambridge University Press.
    29. Collins, R., 1971, “Functional and Conflict Theories of Educational Stratification”, American Sociological Review, 36(6), pp. 1002-1019.
    30. Csikszentmihalyi, M. and Csikszentmihalyi, I.S., 1988, Optimal experience: Psychological studies of flow in consciousness, Cambridge: Cambridge University Press.
    31. Keller, S., 1963, Beyond the Ruling Class: Strategic Elites in modern society, New York: Random House.
    32. Gruber, H.E., 1999, “Evolving systems approach”, In: M.A. Runco and S.R. Pritzker (Eds.), Encyclopedia of creativity, pp. 689-693, New York: Academic Press.
    33. Ambrose, D., 2006, “Large-Scale Socioeconomic, Political, and Cultural Influences on Giftedness and Talent”, In: Larisa V. Shavinina, International Handbook on Giftedness, Springer Science+Business Media.
    34. Jenkins, R., 1992, Key Sociologists: Pierre Bourdieu, London; Routledge.
    35. شاه‌آبادی، ابوالفضل، سپهر دوست، حميد و جامه بزرگی، آمنه، 1391، "تاثير حمايت از حقوق مالکيت فکری بر مهاجرت نخبگان از کشورهای منتخب درحال توسعه و توسعه يافته"، فصلنامه سياست علم و فناوری، 5(1)، صص. 98-87.
    36. Mannheim, Karl, 2003, Essays on the Sociology of Culture, Taylor & Francis e-Library.
    37. Le Bon, G., 1903, The Crowd: A study of the popular mind, New York.
    38. Michels, R., 1999, Political Parties: A Sociological Study of the Oligarchical Tendencies of Modern Democracy, Transaction Publishing.
    39. پی‌یر، بوردیو، 1390، تمایز، ترجمه: حسن چاوشیان، نشر ثالث.
    40. Mills, C., 2008, “Reproduction and transformation of inequalities in schooling: the transformative potential of the theoretical constructs of Bourdieu”, British Journal of Sociology of Education, 29(1), pp. 79-89.