خلاصه وضعیت: کد مقاله: 535141 تاریخ انتشار: ۱۶ / ۳ / ۱۳۸۹ تعداد مشاهدات: 139
DOI: 10.22034/jstp.2011.3.2.535141

توسعه فرآيندهای چرخه مديريت دانش مبتنی بر عوامل موثر بر موفقيت مديريت دانش

امروزه دانش به عنوان يک سرمايه و دارايی غيرملموس جايگاه مهمی در سازمان‌ها پيدا کرده است. به‌کارگيری هرچه بهتر و موثرتر دانش سازمانی به صورت سازمان‌دهی شده و مديريت شده و تلفيق آن در فرهنگ سازمانی، پيشرفتی قابل توجه از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در سازمان‌ها ايجاد می‌کند. اما از سوی ديگر مديريت دانش ناموفق هم می‌تواند هزينه هنگفتی را به سازمان تحميل کند. بنابراين شناخت عوامل موفقيت مديريت دانش و به‌کار بردن آنها می‌تواند راهنمايی برای مديريت بهتر آن باشد. عوامل موفقيت مديريت دانش در سازمان‌ها از زوايای مختلف در تحقيقات گوناگون مورد بحث و بررسی قرار گرفته و مورد کاوی‌های مختلفی در سازمان‌ها و شرکت‌ها در جهان برای بررسی اين عوامل صورت گرفته است. در اين مقاله سعی شده تا با ديدگاهی متفاوت اين عوامل در چرخه مديريت دانش يعنی کسب و توليد دانش، عرضه و به اشتراک‌گذاری دانش و به کارگيری دانش استخراج شده و چارچوبی برای اين عوامل ارائه شود. همچنين اولويت اين عوامل در هر مرحله با استفاده از آزمون‌های مناسب آماری مشخص می‌شود. بر اساس نتايج به دست آمده از اين تحقيق، 17 عامل رتبه اول تا هفتم را در بين عوامل اولويت‌دار در سه مرحله فرايند کسب، عرضه و به کارگيری دانش به خود اختصاص داده‌اند و از ميان آنها، عوامل مشوق‌های انگيزشی مناسب، حمايت مديريت ارشد، يادگيری مداوم و فضای آزاد سازمانی بيشترين فراوانی را در هر سه فرايند داشته‌اند.


چرخه مديريت دانش
عوامل موفقيت
مديريت دانش

النوش اوليايی
پیمان اخوان
فاطمه ثقفی
نسرين دسترنج ممقانی

 
نام و نام خانوادگی : پست الکترونیک :  
نظر شما :  
Captcha..
لطفا کد امنیتی زیر را وارد کنید


نسخه متنی
تعداد نظرات: 0
ایندکس شده در:
تعداد ارجاعات: 0
تعداد جستجوهای این مقاله : 1
تعداد دانلود مقاله : 139
  • نویسنده مسئول
  • رفرنس
  •  

    [1]     Wong, K.Y., 2005, "Critical success factors for implementing knowledge management in small and medium enterprises", Industrial Management & Data Systems, 105(3), pp. 261-279.

    [2]     Kinney, T., 1998, "Knowledge management, intellectual capital and adult learning", Adult Learning, 4(1), pp. 2-5.

    [3]     Chang, M.Y., Hung, Y.C., Yen, D.C. ND Tseng, P.T., 2009, "The research on the critical success factors of knowledge management and classification framework project in the Executive Yuan of Taiwan Government", Expert Systems with Applications, 9(12), pp. 5376-5386.

    [4]     Lucier, C., 2003, "When knowledge adds up to nothing: Why knowledge management fails and what you can do about it", Development and Learning in Organizations, 17(1), pp. 32-35.

    [5]     Chen, C., 2004, "The effects of knowledge attribute, alliance characteristics, and absorptive capacity on knowledge transfer performance", R&D Management, 3(9), pp. 311-321.

    [6]     Droge, C., Claycomb, C. AND Germain, R., 2003, "Does knowledge mediate the effect of context on performance? Some initial evidence", Decision Sciences, 14(3), pp. 541-568.

    [7]     Chen, C.J. and Huang, J.W., 2007, "How organizational climate and structure affect knowledge management-The social interaction perspective", International Journal of Information Management, 5(12), pp. 104-118.

    [8]     Snowden, D., 2000, "Liberating knowledge", Liberating knowledge, 1(1), pp. 6-19.

    [9]     Plessis, M.d., 2008, "What bars organisations from managing knowledge successfully", International Journal of Information Management, 28(1), pp. 285-292.

    [10]  Price Water House Coopers, 1999, "Gartner Group’s knowledge management glossary", Global Enterprise Advisor, 12(1), pp. 3-5.

    [11]  Nissen, M.E., 1999, "Knowledge-Based Knowledge Management in the Reengineering Domain", Decision Support Systems, 27(1), pp. 47-65.

    [12]  Depres, C. and Chauvel, D., 1999, "Mastering Information Management: Part Six-Knowledge Management", Financial Times, 14(2), pp. 4-6.

    [13]  Gartner Group, 1999, "Knowledge Management Scenario", Conference presentation, Stamford, CN, Presentation Label SYM8KnowMan 1098Kharris.

    [14]  Davenport, T.D., 1998, "Successful knowledge management projects", Sloan Management Review, 39(2), pp. 43-57.

    [15]  Lee, S.M. and Hong, S., 2002, "An enterprise-wide knowledge management system infrastructure", Industrial Management & Data Systems, 102(1), pp. 66-81.

    [16]  Davenport, T. and Prusak, L., 1998, "Working knowledge: How organizations manage what they know", Harvard business school press, Boston, MA.

    [17]  Nevis, E., Dibella, A. and Gould, J., 1995, "Understanding organizatons as learning systems", Sloan Management Review, 36(2), pp. 73-85.

    [18]  Huber, G., 1991, "Organizational learning: the contributing process and the literature. Organization Science", 2(1), pp. 88-114.

    [19]  Ward, J. and Aurum, A., 2004, "Knowledge management in software engineering– Describing the process", 15th Australian Software Engineering Conference (ASWEC 2004), pp. 137-146.

    [20]  Quinn, J., Anderson, P. and Finkelstein, S., 1996, "Managing professional intellect", Harvard Business Review on Knowledge Management .

    [21]  Matusik, S.F. and Hill, C.W., 1998, "The utilization of contingent work, knowledge creation, and competitive advantage". Academy of Management Review, 12(1), pp. 680-697.

    [22]    بامداد صوفی، جهانیار و طاهری، پريسا، 1388، "عوامل موثر بر استقرار موفقیت آمیز سیستم مدیریت دانش در وزارت تعاون"، دومین کنفرانس ملی مدیریت دانش، 10-11 بهمن، مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی تهران.

    [23]    آرزمجو، هانیه و خوانساری، جيران، 1388، "اجراء مدیریت دانش در شرکت توانیر و نتایج حاصل از آن"، دومین کنفرانس ملی مدیریت دانش، 10-11 بهمن ، مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی تهران.

    [24]    فرهی، رضا، نهاوندی، بيژن و کزازی، سیدعلیرضا، 1388، "تعیین و اولویت‌گذاری مشخصه‌های ارزیابی اثربخشی مدیریت دانش سازمانی با رویکرد فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی در مراکز تحقیقاتی"، دومین کنفرانس ملی مدیریت دانش، 10-11 بهمن ، مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی تهران.

    [25]    قنبریان، مجتبی، مریدی، علی و عبداللهی، امیرمنصور، 1388، "بررسی عوامل موفقیت در پیاده‌سازی مدیریت دانش برای سازمان‌ها و پروژه‌های مهندسی"، دومین کنفرانس ملی مدیریت دانش، 10-11 بهمن ، مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی تهران.

    [26]  Holsapple, C. and Joshi, K., 2000, "An investigation of factors that influence management of knowledge in organizations", Journal of Strategic Information Systems, 9(3), pp. 235-261.

    [27]  Clark, S., 2003, "The development of an integrated measure of readiness for change instrument and its application on ASC/PK", Master thesis, department of the air force, Air university, Ohio, USA, available from: http://oai.dtic.mil/oai/oai?verb=getRe

    cord&metadataPrefix=html&identifier=ADA415271.

    [28]  Mohammadi, K., Khanlari, A. and Sohrabi, B., 2009, "Organizational readiness assessment for knowledge management", International Journal of Knowledge management, 5(1), pp. 29-45.

    [29]  Liyanage, C., Elhag, T., Ballal, T. and Li, Q., 2009, "Knowledge communication and translation – a knowledge transfer model", Journal of Knowledge Management, 13(3), pp. 118-131.

    [30]  Lucas, L.M. and Ogilvie, D., 2006, "Things are not always what they seem" The Learning Organization, 13(1), pp. 7-24.

    [31]  Akhavan, P., Hosnavi, R. and Sanjaghi, M., 2009, "Identification of knowledge management critical success factors in Iranian academic centers", Education, Business and Society: Contemporary (Middle Eastern Issues), 2(4), pp. 276-288.

    [32]  Jafari, M., Akhavan, P. and Rezaee Nour, J., 2007, "Knowledge management in Iran aerospace industries: a study on critical factor", Artifact Engineering and Aerospace Technology: An International Journal, 79(4), 375-389.

    [33]  Liebowitz, J., 1999, "Key Ingredients to the Success of an Organization’s Knowledge Management Strategy", Knowledge and Process Management, 3(1), pp. 37-40.

    [34]  Lai, C.Y., Wang, C.T. and Chou, C.Y., 2009, "How knowledge map fit and personalization affect success of KMS in high-techfirms", Technovation, 6(3), pp. 313–324.

    [35]  Chourides, P., Longbottom, D. and Murphy, W., 2003, "Excellence in knowledge management: an empirical study to identify critical factors and performance measures", Measuring Business Excellence, 3(15), pp. 29-45.

    [36]  Nayir, D.Z. and Uzuncarsili, U., 2008, "A cultural perspective on knowledge management: the success story of Sarkuysan company", Journal of Knowledge Management, 12(2), pp. 141-155.

    [37]  Davenport, T.H., De Long, D.W. and Beers, M.C., 1998, "Successful knowledge management projects" Sloan Management Review, 23(2), pp. 43-57.

    [38]  Davenport, T.H. and Probst, G.J.B., 2002, "knowldege management case book", Weinheim, Wiley.

    [39]  Lin, W.B., 2008, "The exploration factors of affecting knowledge sharing – The case of Taiwan’s high-tech industry", Expert Systems with Applications, 35(1), pp. 661-676.

    [40]  Skyrme, D. and Amidon, D., 1997, "The knowledge agenda", The Journal of Knowledge Management, 1(1), pp. 27-37.

    [41]  Ryan, S. and Prybutok, V., 2001, "Factors affecting knowledge management technologies: a discriminative approach", Journal of Computer Information Systems, 41(3), pp. 31-37.

    [42]  Krogh, G.V., 1998, "Care in knowledge creation", California Management Review, 40(3), pp. 133-153.

    [43]  Hassanali, F., 2002, "Critical Success Factors of Knowledge Management", available from: www.kmadvantage.com/docs/km_articles/Critical_Success_Factors_of_KM.pdf

    [44]  Bartol, K.M. and Srivastava, A., 2002, "Encouraging knowledge sharing:the role of organizational reward systems", Journal of leadership and Organization Studies, 9(1), pp. 75-81.

    [45]  Byrne, R., 2001, "Employees:capital or commodity", The learning organization, 8(1), pp. 44-50.

    [46]  Yahya, S. and Goh, W.K., 2002, "Managing human resources toward achieving knowledge management", Journal of knowledge management, 6(5), pp. 457-468.

    [47]  Yang, H.L. and Wu, T.C., 2008, "Knowledge sharing in an organization", Technological Forecasting & Social Change, 75(1), pp. 1128-1156.

    [48]  Chong, S.C. and Choi, Y.S., 2005, "Critical Factors In The Successful Implementation Of Knowledge Management", Journal of Knowledge Management Practice, 6(8), ISSN 1705-9232, available from: http://www.tlainc.com/articl90.htm/.

    [49]  Lang, J.C., 2001, "Managerial concerns in knowledge management", Journal of Knowledge Management, 5(1), pp. 43-57.

    [50]  Wong, Y.K. and Elaine, A., 2005, "An empirical study of the important factors for knowledge-management adoption in the SME sector", Journal of Knowledge Management, 9(3), pp. 64-82.

    [51]  Keeney, R.L., 1992, "Value-Focused Thinking: A Path to Creative Decision Making", Cambridge, MA: Harvard University Press.