خلاصه وضعیت: کد مقاله: 535102 تاریخ انتشار: ۱۶ / ۳ / ۱۳۸۹ تعداد مشاهدات: 161
DOI: 10.22034/jstp.2011.3.2.535102

وضعيت انتشار و موانع بکارگيری فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنعت ايران: مطالعه بخش‌های منتخب

هدف اصلی اين پژوهش، تعيين ميزان بکارگيری و انتشار فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنعت ايران به طور عام و در بخش‌های منتخب به طور خاص و بر اساس مدل RAI و همچنين شناسايی و تبيين موانع بکارگيری اين فناوری در صنعت کشور ما است. روش تحقيق به کار رفته در اين پژوهش تشکيل گروه خبرگان و جمع بندی نظرات آنان از يک سو و پيمايش شرکت‌های فعال از طريق مصاحبه تلفنی از سوی ديگر و راستی‌آزمايی نتايج دو روش و ترکيب آن‌ها با يکديگر بوده است. نتايج حاصل از هر دو روش نشان می‌دهد که که انتشار فناوری اطلاعات در ايران هنوز به طور جدی به سطوح فعاليت و اثر نرسيده و در لايه‌های ميانی سطح آمادگی است. موانع شناسايی شده نيز اغلب از جنس موانع کلان و ملی بوده و چالش‌های اين سطح جدی‌تر از چالش‌های سطح خرد و سازمانی شناخته شد.


ICT
آمادگي الكترونيكي
زيرساخت
صنعت
مدل RAI
موانع

رضا قاضی نوری نائينی
محمد توكل

 
نام و نام خانوادگی : پست الکترونیک :  
نظر شما :  
Captcha..
لطفا کد امنیتی زیر را وارد کنید


نسخه متنی
تعداد نظرات: 0
ایندکس شده در:
تعداد ارجاعات: 0
تعداد جستجوهای این مقاله : 0
تعداد دانلود مقاله : 161
  • نویسنده مسئول
  • رفرنس
  •  

    [1]     Bartelsman, E.J. and Doms, M., 2000, "Understanding productivity: lessons from longitudinal microdata", Journal of Economic Literature, 38(3), pp. 569–594.

    [2]     Brynjolfsson, E. and Yang, S., 1996, "Information technology and productivity: a review of the literature", Advances in Computers, 43, pp. 179–214.

    [3]     Dedrick, J., Gurbaxani, V. and Kraemer, K.L., 2003, "Information technology and economic performance: a critical review of the empirical evidence", ACM Computing Surveys, 35(1), pp. 1–28.

    [4]     Kohli, R. and Devaraj, S., 2003, "Measuring information technology payoff: a meta-analysis of structural variables in firm-level empirical research, Information System Research, 14(2), pp. 127–145.

    [5]     Melville, N., Kraemer, K.L. and Gurbaxani, V., 2004, "Information technology and organizational performance: an integrative model of IT business value", MIS Quarterly, 28(22), pp. 283–322.

    [6]     Porter, M. and Millar, V., 1985, "How information gives you competitive advantage", Harvard Business Review, 63(4), pp. 149–160.

    [7]     Center for International Development, 2007, "Readiness for the Networked World: A Guide for Developing Countries", Information Technologies Group, Harvard University, available from: http://www.readinessguide.org.

    [8]     Kirkman, G.S., Cornelius, P. K., Sachs, J.D. and Schwab, K. (eds.), 2002, "The Global Information Technology Report 2001–2002: Readiness for the Networked World", New York: Oxford University Press for the World Economic Forum.

    [9]     OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development), 2001, "Science, Technology and Industry Outlook: Drivers of Growth: Information Technology, Innovation, and Entrepreneurship", Paris: Organisation for Economic Co-operation and Development.

    [10]  Rauner, F. and Maclean, R., 2009, "Handbook of Technical and Vocational Education and Training Research", Springer, Berlin.

    [11]  Von der Grach, H.A., 2008, "The Delphi Technique for Futures Research, The Future of Logistics Scenarios for 2025", in Jahns v.C. (ed.), Gabler, Wiesbaden.

    [12]  Patton, M.Q., 1990, "Qualitative Evaluation and Research Methods" (2nd ed.), Newbury Park, CA: Sage Publications, Inc

    [13]  OECD, 1999, "Defining and Measuring E-Commerce: A Status Report", Paris.

    [14]     قاضي نوري، سيد سروش، 1383، "ارزيابي تکنولوژي"، وزارت صنايع و معادن، مرکز صنايع نوين، تهران.

    [15]  Selhofer, H., 2003, "Indicators for the New E-Business Environment: Challenges for Statistics and Research. Brussels", DEEDS 5th Policy Group Meeting.

    [16]  Edquist, C., Hommen, L. and McKelvey, M., 2001, "Innovation and Employment", Cheltenham: Edward, Elgar Publishing Limited.

    [17]  European Commission, 2008, "The European e-Business Report", available from: www.ebusiness-watch.org/key_reports (Accessed at 2008)

    [18]  Haghighi, M., Divandari, A. and Keimasi, M., 2010, "The impact of 3D e-readiness on e-banking development in Iran: A fuzzy AHP analysis", Expert Systems with Applications, 37(6).

    [19]  Fathian, M., Akhavan, P. and Hoorali, M., 2008, "E-readiness assessment of non-profit ICT SMEs in a developing country: The case of Iran”, Technovation, 28(9), pp. 578-590.

    [20]  Yin, R.K., 2003, "Case study research: Design and method", (3rd ed., Thousand Oaks, CA: Sage.

    [21]  Goulding, C., 2002, "Grounded Theory: A Practical Guide for Management", Business and Market Researchers, Sage Publications, pp. 89.

    [22]  Karshenas, M. and Stoneman, P.L., 1993, "Rank, stock, order, and epidemic effects in the diffusion of new process technologies: an empirical model", RAND Journal of Economics, 24(4), pp. 503–528.

    [23]  Goodacre, A. and Tonks, I., 1995, "Finance and technological change", In: Stoneman, P. (Ed.), Handbook of the Economics of Innovation and Technological Change, Blackwells, Oxford, pp. 298–341.

    [24]  Leo, H., 2001, "European skills shortage in ICT and policy responses", WIFO Working Papers 163/2001, Vienna.

    [25]  Lange, T., Ottens, M. and Taylor, A., 2000, "SMEs and barriers to skills development: a Scottish perspective", Journal of Industrial Training, 24, pp. 5–11.

    [26]  Eurostat, 2002, "E-commerce in Europe, Results of the Pilot Surveys carried out in 2001", Eurostat, Luxembourg.

    [27]  Eder, L.B. and Igbaria, M., 2001, "Determinants of intranet diffusion and infusion", OMEGA-The International Journal of Management Science, 29, pp. 233–242.

    [28]  Link, A.N. and Kapur, P., 1994, "A note on the diffusion of flexible manufacturing systems technology", Economics Letters. 46, pp. 357–362.

    [29]  OECD, 2000, "The Economic and Social Impacts of Electronic Commerce: Preliminary Findings and Research Agenda', OECD, Paris.

    [30]    رشيدي راد، مونا، الهي، شعبان و حسن زاده، عليرضا، 1387، "مسائل كليدي در حوزه مديريت سيستم‌هاي اطلاعاتي سازمان‌هاي ايران و عوامل موثر بر آن‌ها"، سیاست علم و فناوری، 1(4)، صص 36-21.

    [31]  Bayo-Moriones,  /A. and Lera-Lopez, F., 2007, "A firm-level analysis of determinants of ICT adoption in Spain", Technovation, 27(6-7), pp.352-66.

    [32]  Potnis, D., 2010, "Measuring e-Governance as an Innovation in the Public Sector", Government Information Quarterly, 27(1).

    [33] كاستلز، مانوئل،1380، "عصر اطلاعات: اقتصاد جامعه و فرهنگ"، ترجمه چاووشيان وديگران، جلد سوم، طرح نو، تهران