انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایرانسیاست علم و فناوری200808406120130923Editorialمهمان سردبیر1012889FAطاهرهمیر عمادیJournal Article19700101ندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردانجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایرانسیاست علم و فناوری200808406120130923editorialنامه سردبیر1112890FAسید سپهرقاضی نوریدانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرسJournal Article19700101editorialنامه سردبیرانجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایرانسیاست علم و فناوری200808406120130923Comparing Schools of Thoughts On Efficacy of Industrial Policies: A comparative Studyمقایسه نظریات مکاتب اقتصادی منتخب به منظور استخراج چارچوب نظری سیاستهای صنعتی22012891FAروح ا...ایزدخواهمحمد رضارضویJournal Article19700101Industrial Policy is an important economic policy issue the roots of which go back to 18th century. However, except in few countries of East Asia, it has not been influential in academic and policy circles due to the dominance of mainstream economics and its reluctance to acknowledge positive outcomes of government interventions. This paper, through a brief comparison of major schools of economic theory, demonstrates that there are two distinct approaches - orthodox and heterodox - towards policies aimed at industrial development. The differences between the approaches are shown by comparing eight categories including firm theory, role of competition, role of market mechanism and others. Finally, a framework is presented where key issues in today’s industrial policy are discussed and their relevance to the current situation in Iran is reflected upon. ?سیاست صنعتی یکی از مقولات مهم اقتصادی است که سابقه نظریهپردازی در این مقوله به قرن هجدهم برمیگردد. اما به دلیل غلبه اقتصاد مرسوم که معتقد به عدم دخالت دولت در توسعه است، این مقوله چندان که باید در محافل علمی و سیاستگذاری فراگیر نشده است. در این مقاله، با بررسی مقایسهای مهمترین مکاتب نظری، مشاهده میشود که دو جریان نظری اقتصاد که به اقتصاد متعارف و اقتصاد پسامتعارف مشهورند، رویکردهای متمایزی نسبت به مقوله سیاستهای دولت در توسعه صنعتی دارند. این تمایز در قالب مقایسه هشت محور، از قبیل تئوری بنگاه، نوع رقابت، نقش مکانیزم بازار و غیره نشان داده شده است. در انتها نیز چارچوبی برای نشان دادن ابعاد نظری سیاست صنعتی ارائه شده و براین اساس، تحلیلی کلی درباره وضعیت ادبیات نظری سیاست صنعتی در ایران ارائه شده است.انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایرانسیاست علم و فناوری200808406120130923Investigating the Impact of Foresight on STI Policymaking at the National Level: A Structural Equation Modeling Approachطراحی مدل تأثیر آیندهنگاری بر سیاستگذاری علم، فناوری و نوآوری در سطح ملی با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری213412892FAرضاحسنویقدیرنظامی پورعلیرضابوشهریدانشگاه صنعتی مالک اشترعادلآذرسعیدقربانیJournal Article19700101The purpose of this research is to investigatethe impact of foresight on Science, Technology and Innovation (STI) Policy making at the national level. We use a survey questionnaire and Structural Equation Model (SEM) to analyze the data. Research findings show that foresight process affects policymaking in two ways: directly with networking and mutual learning and indirectly through Foresight outcomes and products. Another finding shows that Foresight plays an effective role in improving STI policymaking due to active participation of experts and knowledge links shaped between policy making/decision making players and institutions.مقاله حاضر به دنبال آن است که ارتباط و تاثیرگذاری آیندهنگاری را بر سیاستگذاری علم، فناوری و نوآوری در سطح ملی مورد بررسی قرار دهد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پیمایشی است. ابزار تحقیق، پرسشنامه بوده و از روش معادلات ساختاری برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که فرایند آیندهنگاری به دو شکل فرایند سیاستگذاری را تحت تاثیر قرار میدهد؛ یکی به شکل مستقیم از طریق شبکهسازی و یادگیری متقابل و دیگری به شکل غیرمستقیم به واسطه خروجی یا محصول آیندهنگاری. از دیگر یافتههای تحقیق این است که آیندهنگاری با ایجاد مشارکت فعال میان خبرگان و نیز با ایجاد پیوندها و خوشههای دانشی میان بازیگران و نهادهای مرتبط با سیاستگذاری و تصمیمسازی، نقش موثری در بهبود سیاستگذاری در حوزهی علم، فناوری و نوآوری ایفا مینماید.انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایرانسیاست علم و فناوری200808406120130923Identifying and Prioritizing the Barriers to Research: The Case Study Of Research Centers of Ministry of Science, Research and Technologyشناسایی و اولویتبندی موانع فراروی پژوهش: مطالعه موردی پژوهشگاههای زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری354812893FAمحمودمرادیمحمددوستاراسماعیلقادری فربهناززنجانیJournal Article19700101Rresearch centers carry tavariety of research activities to formulate policies based on knowledge, science and technology. However, we haven’t yet seen an enormous growth in the research unit of the Research Centers of Ministry of Science, Research and Technology. The present study identifies and prioritizes the barriers to research activities the researchers at the Research Centers encounter. At first, the barriers and the factors concerned with them are selected based on the literature review (Individual, organizational, environmental and technical barriers). Then, the conceptual model is developed and assessed by using Confirmatory Factor Analysis. Finally, we testthe hypotheses by applying one sample T-test and also rankthe identified barriers by using the Friedman Test. Based on the result, all 4 barriers have influence on the conduct of research activities. The barriers based on their importance are, respectively, environmental, individual, organizational and technical. Furthermore, the result indicates that lack of research culture has the greatest impact on the conduct of research.در میان انواع همکاریهای پژوهشی، پژوهشگاهها با نگرشی فراگیر بر نقش تحقیقات در رشد و توسعه کشور، با انجام انواع فعالیتهای تحقیقاتی درصدد آن هستند تا حرکتی دانشمحور و مبتنی بر ارزش افزوده بر پایه علم و فناوری انجام دهند. اما هنوز هم بخش تحقیقات در پژوهشگاهها از رشد و بالندگی کافی برخوردار نیست. بنابراین پژوهش حاضر، به شناسایی و اولویتبندی موانع فراروی فعالیتهای پژوهشی در پژوهشگاهها، میپردازد. بدین منظور، پس از انتخاب موانع و عوامل زیرمجموعه هرگروه موانع بر اساس مرور ادبیات تحقیق (موانع فردی، محیطی، سازمانی و فنی)، مدل مفهومی پژوهش با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی برآورد شده و با استفاده از آزمون t تک نمونه، فرضیات تحقیق بر مبنای مدل مفهومی آزمون میگردند. علاوهبراین، به منظور رتبهبندی موانع مؤثر بر انجام فعالیتهای تحقیقاتی و همچنین اولویتبندی زیر ابعاد مربوط به هر بعد، از آزمون آماری فریدمن استفاده میشود. بر اساس یافتههای پژوهش، هر 4 گروه موانع شناسایی شده جزء موانع فراروی پژوهشهای زیرمجموعه وزرات علوم، تحقیقات و فناوری محسوب میشوند و بیش از حد متوسط بر انجام فعالیتهای تحقیقاتی مؤثرند. ترتیب میزان اهمیت موانع بهصورت موانع محیطی، فردی، سازمانی و فنی میباشد. علاوهبراین، نتایج نشان میدهند که از بین کلیه عوامل زیر مجموعه 4 مانع مورد بررسی، فقدان فرهنگ تحقیق بیشترین تأثیر را بر انجام پژوهشهای زیرمجموعه وزارت علوم دارد.انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایرانسیاست علم و فناوری200808406120130923Developing Indicators to Assess the Quality of Research Papers in Humanities Using the Merton's Normsبررسی و تدوین شاخصهای ارزیابی کیفیت مقالههای علمی- پژوهشی در حوزه علوم انسانی مبتنی بر نظریه هنجارهای علم مرتون496613759FAمعصومهافشاریکارشناس ارشد تحقیقات آموزشیبهروزمهرام2- دانشیار دانشگاه فردوسی مشهدمحسننوغانی2- دانشیار دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20191231The aim of the present study is to develop indicators for the evaluation of quality of research papers. Due to the nature and aims of the research, the research method was mixed method. We used 35 evaluation forms of theprestigiousnational and international journals in social sciences, and 7 experts and scholars in the relevant disciplines norms as the framework (population) of the study. The selection was based on purposive sampling method. To extract normative component and identify deficiency in the evaluatuion forms we developed a checklist, and conducted a semi-structured interview with experts. Descriptive statistical methods,including frequency and percentage frequency of occurrences were used to analyze the data. Results showed the inconformity of the evaluation forms with the norms of science. by comparing the indicators of evaluation worksheet and component of Merton, the final checklist of 48 statements and 4 option was made and accreditation by experts the final form was achieved.هدف مقاله حاضر، تدوین شاخصهای کیفیت برای ارزیابی مقالههای علمی ـ پژوهشی است. روش این پژوهش تلفیقی (qual) QUAN و ترکیبی از پیمایش و تحلیل محتوا بوده و جامعه این پژوهش شامل 1) کاربرگههای ارزیابی مقالههای علمی مجلهها در دانشگاههای معتبر داخلی و خارجی و 2) متخصصان و صاحبنظران در حوزه هنجارهای علم است. در این راستا، 35 کاربرگه ارزیابی مقاله و 7 نفر از متخصصان در حوزه هنجار علم با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. با استفاده از سیاهه محقق ساخته به استخراج شاخصهای موجود در کاربرگههای ارزیابی و با استفاده از مصاحبه نیمهساخت یافته با متخصصان، به استخراج مؤلفههای هنجار علم و همچنین خلاء کاربرگههای ارزیابی مقالهها مبادرت شد. به منظور بررسی دادهها از روشهای آمار توصیفی شامل فراوانی شاخصها و درصد فراوانی مقولهها استفاده شد. یافتهها نشان داد که بیشترین فراوانی در شاخصهای موجود کاربرگهها به شاخص «منابع» با 26 فراوانی و کمترین فراوانی به شاخص «عدم گرایش به گروه مذهبی و سیاسی» با یک مشاهده تعلق داشت. همچنین طی فرایند مصاحبه، دوازده خلاء در کاربرگههای ارزیابی مقالهها به دست آمد. یافتهها نشان از وضعیت نامطلوب کاربرگههای ارزیابی در انطباق با هنجارهای علم مرتون داشت. با استخراج شاخصهای ارزیابی مقالهها از کاربرگههای ارزیابی، استخراج مؤلفههای هنجار علم مرتون و به دست آوردن خلاء کاربرگههای ارزیابی مقالهها، سیاهه نهایی ارزیابی مقالهها با 48 گویه و 4 طیف ساخته شد که با اعتبارسنجی توسط متخصصان، به عنوان ابزاری کارآمد برای ارزیابی مقالههای علمی ـ پژوهشی مورد تأیید قرار گرفت.انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایرانسیاست علم و فناوری200808406120130923Technological Capabilities of Complex Capital Goods in Developing Economies: The Case of a Company in Iran’s Hydro Electricity Generation Industryتوانمندیهای فناورانه عرضه کالاهای سرمایهای پیچیده در کشورهای در حال توسعه: مطالعه موردی یک شرکت در صنعت برقابی ایران678012894FAمهدیکیامهرپژوهشکده سیاستگذاری علم، فناوری و صنعت، دانشگاه صنعتی شریفJournal Article19700101This paper investigates accumulation of technological capabilities by suppliers of complex capital goods in a developing economy. The paper is based on an in-depth, exploratory case study of an Iranian supplier of hydro electricity generation systems. This study borrows from an extensively researched, existing framework for study of technological capabilities building; however, it uses the frameworks flexibly to generate new insights into the accumulation of the capabilities in this new context. The results indicate that the existing frameworks, largely drawn from the East Asian experiences in high-volume manufacturing, need amendments to help in a better understanding of catch-up in complex capital goodsindustry. The paper proposes a framework and outlines implications for theory, policy and business strategy.این مقاله به بررسی انباشت توانمندیهای فناورانه1 در بنگاههای عرضه کننده کالاهای سرمایهای پیچیده2 در کشورهای در حال توسعه میپردازد و مبتنی بر مطالعه موردی اکتشافی در یک بنگاه ایرانی عرضه کننده نیروگاههای برقابی میباشد. این مطالعه، چارچوبهای موجود از توانمندیهای فناورانه در متون را به عنوان نقطه شروع کار میدانی استفاده میکند. نتایج تحقیق نشان میدهد که این چارچوبها که عموما براساس تجارب همپایی3 در صنایع تولید انبوه در کشورهای آسیایی شکل گرفتهاند برای درک انباشت توانمندیهای فناورانه در کالاهای سرمایهای پیچیده که در تعداد کم یا در قالب پروژه عرضه میشوند کفایت نمیکند. مقاله چارچوبی جایگزین را بر اساس یافتههای تحقیق پیشنهاد میدهد و الزامات یافتهها را از ابعاد نظری، سیاستگذاری و استراتژی بنگاهی بررسی میکند.انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایرانسیاست علم و فناوری200808406120130923Recognition of State Universities Entrepreneurship Indicators and Ranking the Universities in aspect of Entrepreneurshipتعیین شاخصهای تأثیرگذار در کارآفرین بودن دانشگاههای دولتی ایران و رتبهبندی دانشگاهها از این منظر819812895FAمحمدمهدوی مزدهمائدهبانکمحمد رضازاهدیمجیدپورمسگریJournal Article19700101Utilization of Entrepreneur forces in an organization can cause economic success. Entrepreneurs can start new economic activates, create new jobs and help the state to gain economic development. Recognition of the entrepreneurship indicators in universities and ranking the universities from this point of view can help the government and especially High education planners. To help the planners in policy making, this paper focuses on the identification of the indicators which influence on universities entrepreneurship. In order to determine Entrepreneurship intensity, a hybrid method framework consisting of Delphi Method, Analytical Network Process (ANP) and VIKOR is proposed and performed in several steps. In the first Step, a list of criteria is obtained by reviewing the literature of university entrepreneurship and localizing the indicators by using Delphi method. Then ANP was utilized to derive the weights of each criterion. In the next step, the evolution data were gathered through a questionnaire containing of indicator relevant questions. Finally the compromise ranking of the 30 universities which participate in the study, were calculated using VIKOR method. Moreover, this study applies Weight-Variance Analysis to suggest improvement actions.بهرهگیری از نیروهای کارآفرین در یک سازمان، سبب دست یابی به مراتب بالای سرآمدی آن سازمان از لحاظ اقتصادی میگردد. کارآفرینان میتوانند نیروی محرکه فعالیتهای جدید اقتصادی در جامعه شده و از این طریق از یک سو به اشتغالزایی و از سوی دیگر به رشد و توسعه اقتصادی کشور کمک نمایند. آگاهی از شاخصهای تاثیر گذار در کارآفرینی دانشگاهها و رتبهبندی دانشگاههای کشور از این منظر میتواند کمک شایان توجهی به متولیان کارآفرینی کشور، به ویژه برنامهریزان آموزش عالی بنماید. به این منظور این مقاله به تعیین شاخصهای تأثیرگذار بر کارآفرینی دانشگاهها و ارائه راهکاری جهت رتبهبندی آنان میپردازد. در این مقاله به منظور تعیین شدت کارآفرینی دانشگاهها چارچوبی مرکب از چند روش شامل روش دلفی، فرآیند تحلیل شبکهای و روش ویکور ارائه شده و در طی چند مرحله به اجرا درآمدهاست. در گام اول این پژوهش سعی شده تا با بهرهگیری از ادبیات موضوع و استفاده از نظر خبرگان و با به کارگیری روش دلفی در جهت بومی سازی عوامل کارآفرینی، فهرستی از عوامل و زیر عوامل موثر بر کارآفرینی دانشگاه ها ارائه گردد. سپس، وزن و اهمیت هریک از این عوامل و زیر عاملها با استفاده از روش فرآیند تحلیل شبکهای به دست میآید. در گام بعدی با طراحی پرسشنامهای چند گزینهای حاوی سوالات مرتبط با هریک از این عوامل و توزیع آن در میان دانشگاههای دولتی اطلاعات لازم جمعآوری گردیده و رتبه هریک از دانشگاههای شرکت کننده در پژوهش که شامل 30 دانشگاه میباشند، با استفاده از روش ویکور به دست آمده و در انتها نیز پس از انجام تحلیل نتایج و با بهرهگیری از روش تحلیل وزن - واریانس، معیارهایی را که دانشگاهها در رابطه با آنها نیازمند انجام اقدامات بیشتری هستند و همچنین معیارهایی را که عملکرد دانشگاهها تا کنون در مورد آنها مناسب بوده شناسایی و معرفی میگردند. کلیدواژهها: کارآفرینی، روش دلفی، فرآیند تحلیل شبکهای، روش ویکور، تحلیل وزن – واریانس.