انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایرانسیاست علم و فناوری200808401320080922Statistical Survey of Nanotechnology related Patents as an Indicator of Nanotechnology Creationبررسی آماری وضعیت تولید فناوری و ثبت اختراعات مرتبط با فناوری نانو در کشورهای مختلف11312754FAسعیدامیرینادرنیککاممجیدصاحبینژادJournal Article19700101In this paper, nanotechnology related patents published during the period 2001 – 2007 were enamined using the QPAT website in order to evaluate the innovatve strength and nanotechnology market attractiveness of different countries. As a first step, the share of nanotechnology related patents of each country in different patent offices (USPTO, EPO) and the World Intellectual Property Organization (WIPO) was statistically researched and analyzed. Then, the countries were ranked according to the number of published patents. The relationship between nano-science generation and nano-innovation strength was also investigated and the situation of the selected countries in term of both indicators was studied. According to the results, high scientific potential is not sufficient alone for promotion of nanotechnology creation but it is also imperative to develop the intellectual property infrastructure in this field. As a second step, the number of registered patents in each patent office available through the QPAT website was analyzed as an indicator of technology strength and interior market attractiveness and, finally, the relationship between innovative strength and market attractiveness was studied.در این مقاله به منظور ارزیابی توان نوآوری و جذابیت بازار فناوری نانو در کشورهای مختلف، اختراعات ثبتشده در حوزة فناوری نانو با استفاده از پایگاه داده QPAT در بازة زمانی 2001- 2007 مورد بررسی میشوند. در مرحلة اول، تعداد اختراعات ثبتشدة کشورهای مختلف در دفاتر ثبتی امریکا، اتحادیة اروپا و سازمان جهانی مالکیت فکری (WPO)تجزیه و تحلیل میشوند و سهم و جایگاه هریک از کشورها در این زمینه تعیین می شود. همچنین، رابطة بین تولید علم و فناوری و موقعیت کشورهای مختلف در این دو شاخص مطالعه میشود. مطابق این بررسی، تنها توانمندی علمی برای رشد و توسعة فناوری کافی نیست و توسعة زیرساختهای مالکیت فکری در این زمینه ضروری است. در مرحلة دوم، شمار اختراعات ثبتشده در هریک از کشورهای موجود در پایگاهQPAT ،بهعنوان معیاری از قدرت فناوری و جذابیت بازار داخلی تجزیه و تحلیل آماری میشود و بر اساس آن، کشورهای مورد نظر ردهبندی میشوند. همچنین، رابطة بین شاخص توانمندی نوآوری و توان تجاریسازی و جذابیت بازار نیز بررسی خواهد شد. انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایرانسیاست علم و فناوری200808401320080922Exploring the Roots of Popularity of Policy Tools and Techniques in Iranبررسی دلایل رواج ابزارها و تکنیکهای سیاست گذاری در ایران122512755FAمحمد حسینرضازاده مهریزیمهدیکاظمیآرشموسویJournal Article19700101The our main question we address in this essay is “Why and policy tools techniques are becoming so popular in Iran?”. Our focus is on the rationales that lead policy makers and policy analysts to use such tools and techniques. We argue that this phenomenon can be analyzed as a special case of policy transfer. Based on a survey, we found that in Iran, a “scientific justification” could be assumed as the main motive of policy makers and policy analysts for using such tools. Some other actors, on the other hand, try to disseminate these tools and techniques as a part of their “commercial business”. This goes hand in hand with a lack of in-depth knowledge on the part of policy makers about these tools which, in turn, facilitates the process of import and distribution of modern policy tools and techniques in the country.مقالة حاضر به دنبال پاسخ گفتن به این پرسشهاست که مهمترین دلایل رواج تکنیکها و ابزارهای نوین سیاستگذاری در ایران کداماند، و نیز اینکه تا چه میزان این دلایل میتوانند سرعت رواج این ابزارها را در فضای سیاستگذاری کشور توضیح دهند. برای پاسخگویی به این پرسشها، با استفاده از گفتمان بینالمللی که حول موضوع "انتقال سیاست" شکل گرفته، مسئلة انتقال ابزارهای سیاستی (که خود مصداقی از پدیدة انتقال سیاست است) در مقاله تحلیل شده است. با تمرکز بر "چرایی" انتقال ابزارهای سیاستی، مهمترین عوامل اثرگذار بر این پدیده از متون پژوهشی انتقال سیاست استخراج شده است. در گام بعد، بخشی از این دلایل که بهکارگیری ابزارهای نوین سیاستگذاری از سوی بازیگران عرصة سیاست را توضیح میدادند، مشخص شدند. سپس در گام پایانی، با نظرسنجی از خبرگان حوزة سیاستگذاری در کشور، میزان اهمیت نسبی این دلایل در رواج ابزارهای نوین سیاستگذاری در ایران بررسی شدند. نتیجة این بررسی، نشان داده است که رواج بسیاری از ابزارهای نوین سیاستگذاری در ایران متأثر از دلایلی همچون "تلاش برای علمی جلوه دادن سیاستها" یا با هدف "صَرف بودجههای تخصیصیافته در این زمینه"، و نه مثلاً در جهت افزایش مشارکت ذینفعان در فرآیند سیاستگذاری است. افزون بر این، دانشِ اندک دستاندرکاران و متقاضیانِ بهکارگیری این ابزارها و تکنیکها، زمینة لازم را برای رواج سریع این ابزارها و تکنیکهای سیاستگذاری بیش از پیش فراهم کرده است.انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایرانسیاست علم و فناوری200808401320080922Policies for development of science parks in less-innovative regionsخط مشی توسعه پارکهای علمی در مناطق دارای نوآوری کمتر از حد انتظار254312756FAپریساریاحیغلامعلیفرجادیJournal Article19700101Nowadays, the establishment of science parks is a basic strategy for promotion of regional businesses and establishing innovative regions. Policy makers often utilize theories of innovative regions and count less on local points of strength and weaknesses. Science parks are part of national/regional innovation systems, so it seems rational to expect that the development policies for such parks should have a consistency with the development policy of the host regions. The assumption in this paper is that regional innovation policies which suitable for less-innovative regions serveay good guides for the development of science parks of Iran. In this paper, the literature on innovation barriers and various policies suggested for less-innovative regions are studied, with the aim of extending these to science parks. Iran is provinces are clustered on the basis of innovation-related data,. Three groups of clusters are identified: fragmented metropolitan regions (including two provinces), locked-in industrial regions (including eight provinces) and peripheral regions (including 18 provinces). Finally, for each of these, some science park development policies are suggested. Keywords: Regional economic development, Science parks, Innovative regions, Innovation policy.امروزه ایجاد پارکهای علمی یکی از استراتژیهای اساسی توسعة کسبوکار منطقهای و ایجاد نواحی نوآور به شمار میرود. برای توسعة پارکهای علمی، اغلب از نظریههای مربوط به نواحی نوآور استفاده میشود و توانمندیها و ضعفهای ناحیه کمتر بهحساب میآید. از آنجا که پارکهای علمی بخشی از زنجیرة نظام نوآوری ملی/ منطقهای هستند، میتوان ادعا کرد که خطمشیهای توسعة پارکها باید با خطمشی توسعة نوآوری ناحیة میزبان آنها همخوان باشد. در این مقاله فرض بر آن است که خطمشیهای نوآوری در مناطق دارای نوآوری کمتر از حد انتظار، میتوانند رهنمود مناسبی برای توسعه پارکهای علمی ایران بهدست دهند. این مقاله، با مرور آثار و متون پژوهشی این دوره، موانع نوآوری در مناطق مختلف و خطمشیهای ارتقای نوآوری در نواحی کمتر نوآور را با هدف تعمیم آنها به توسعة پارکهای علمی بررسی میکند. سپس با توجه به دادههای مرتبط با نوآوری، استانهای ایران را به سه گروه ناحیة شهری گسسته (شامل دو استان)، ناحیة صنعتی قفلشده (شامل هشت استان) و ناحیة جانبی (شامل 18 استان) دستهبندی میکند و خطمشیهای مناسبی برای توسعة پارکهای علمی در این مناطق پیشنهاد میدهدانجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایرانسیاست علم و فناوری200808401320080922A conceptual Framework for Formulating a National Strategy of Science Technology and Innovationپیشنهاد چارچوبی مفهومی برای تدوین نقشه جامع علمی کشور ( برنامه ملی توسعه علم، فناوری و نوآوری)436012757FAبهزادسلطانیمهدیکیامهرJournal Article19700101The theoretical and empirical literature in the filed of Science, Technology and Innovation Policy Studies (STIP) contains a variety of discrete concepts, frameworks and techniques for policy making. However, an integrative framework is lacking that can guide practitioners as to how to use the research findings in a real context. This paper tries to fill the gap through probing the practical problem of formulating a national science, technology and innovation strategy using an inter-disciplinary (integrative) research method. The proposed conceptual framework is based on positioning the existing concepts, frameworks and techniques in a change management program. Application of this integrative framework is investigated for developing such a national strategy in Iran and future research opportunities in science, technology and innovation policy are suggested.در منابع نظری و عملی سیاستگذاری علم، فناوری و نوآوری مجموعهای از نظریهها، چارچوبها و ابزارها برای تدوین سیاستهای ملی علم، فناوری و نوآوری هستند که از جنس یک برنامة تحول در سطح کلاناند. با این همه، مرور این منابع نشان میدهد که نمیتوان چارچوبی مفهومی برای یکپارچه کردن این مجموعه از ابزارها یافت. این مقاله با بررسی مسئلة برنامة ملی توسعة علم، فناوری و نوآوری، به عنوان یک برنامة تحول در سطح کلان و با روش پژوهش بینرشتهای، میکوشد تا چارچوبی مفهومی از ترکیب این مجموعه نظریهها و روشها پیشنهاد کند. این چارچوب مفهومی بر پایة مراحل تدوین یک برنامة تحول و جایابی نظریهها، چارچوبها و ابزارهای موجود این حوزه در قالب مراحل یادشده شکل گرفته و از نظریات برخی از خبرگان سیاستگذاری علم و فناوری کشور استفاده شده است. سپس بر اساس این چارچوب، روشی برای تدوین نقشة جامع علمی کشور ایران بهمثابة مصداقی از برنامههای ملی توسعة علم، فناوری و نوآوری تدوین شده است. در نهایت، موضوعاتی برای پژوهشهای آینده در زمینة سیاستگذاری علم، فناوری و نوآوری پیشنهاد شدهاند.انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایرانسیاست علم و فناوری200808401320080922Affecting Factors on Identifying and Selecting Soft Technology; SPR as a Caseبررسی عوامل مؤثر بر شناسایی و انتخاب فناوریهای نرم، مورد کاوی SPR617212758FAسید حبیب اللهطباطباییانبامدادصوفیابوالفضلباقریJournal Article19700101This research concentrates on soft technology as a hidden side of management of technology. Because of the importance of soft technology, firstly we provide some definitions of soft technology and focus attention on differences between soft and hard technologies. Also we introduce managerial systems as a soft process technology and then their analyze transfer of them, one of the most important challenges in the industrial development in our country. In this paper, we recognize 40 differentiations between soft and hard technology. After categorizing them in to 4 group we measure importance of these distinctions in identifying and selecting process of SPR ( The most important soft technology transferred to Irankhodro from Renault).پژوهش حاضر به حوزة فناوریهای نرم ، به مثابة یکی از زوایای ناشناختة مدیریت فناوری میپردازد. در این پژوهش با توجه به اهمیـــت فناوریهای نرم، با بهدست دادن تعریفی مشخص از این فناوری ، ویژگیها و انواع آن بررسی میشود. از سوی دیگر، دربارة یکی از مهـمترین مسائل صنعت کشور، یعنی انتقال سیستمهای سازمانی بحث میشود که در این پژوهش با عنوان فناوریهای فرایندی نرم معرفی میشوند در این مقاله با مرور متون و آثار پژوهشی این حوزه،40 تمایز فناوریهای نرم و سخت شناسایی میشوند.با طبقهبندی این تمایزات در چهار گروه، اهمیت هریک از آنها در فرایندهای شناسایی و انتخاب SPR (یکی از مهم ترین فناوریهای نرم انتقالیافته به ایرانخودرو) با نگرش سنجی از جامعة آماری سنجیده میشود. انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایرانسیاست علم و فناوری200808401320080922Prioritizing policy instruments for supporting new technology-based firms in Iran, using a fuzzy MCDM modelاولویت بندی ابزارهای سیاستی حمایت از شرکتهای تازه تاسیس فناوری محور در کشور با استفاده از مدل تصمیم گیری چند معیاره فازی737912759FAعلیرضاعلی احمدیسروشقاضی نوریJournal Article19700101In recent years, new technology-based firms (NTBFs) have frequently been regarded by researchers and policy-makers, as important drivers of fast economic growth. In several countries, NTBFs have exhibited high rates of growth in employment, sales, exports and assets. The quality of jobs provided in NTBFs is also thought to be significantly better than of those in traditional activities. Another important role of NTBFs is technology diffusion within innovation networks. Their major contribution to technological development is through their role in the transfer of technologies from research institutes to industry. Because of the importance of these firms and for other reasons, including market failure, these firms need government support. In this research, we first focus on identifying suitable policy instruments for supporting NTBFs. We then prioritize policy instruments using a fuzzy MCDM model based on the opinions of different groups of experts. Finally we discuss policy issues in implementing these instruments.در سالهای اخیر، "شرکتهای تازه تأسیس فناوری محور"، به عنوان موتور رشد سریع اقتصادی، مورد توجه بسیاری از محققان و سیاستگذاران در کشورهای مختلف بودهاند. میزان بسیار بالای رشد اشتغالزایی، فروش، صادرات و سرمایة این شرکتها، و بهویژه نقش آنها در ایجاد فرصتهای شغلی با کیفیت بالا، این شرکتها را در کانون توجه سیاستگذاران در بسیاری از کشورهای دنیا قرار داده است. نقش مهم NTBFها، "اشاعة فناوری در شبکههای نوآوری است. این شرکتها از طریق کمک به انتقال فناوری از بخشهای تحقیقاتی به بخشهای تولیدی و صنعتی، نقش بسیار مهمی در توسعه فناورانه به عهده داشتهاند. در نتیجه، با توجه به اهمیت فراوان این شرکتها و همچنین، از آنجا که توسعة آنها به دلایل بسیاری نیازمند برنامهریزی و حمایت صحیح دولت است، در این مقاله ابتدا به شناسایی ابزارهای مناسب برای کمک به ایجاد و رشد NTBFها می پردازیم؛ سپس با استفاده از دیدگاههای گروههای مختلفی از خبرگان و به کمک یک مدل تصمیمگیری چندمعیارة فازی، ابزارهای سیاستی اولویتدار را تعیین میکنیم.انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایرانسیاست علم و فناوری200808401320080922A comparative investigation of academic promotion criteria in higherبررسی تطبیقی معیارهای ارتقای اعضای هیئت علمی در آموزش عالی9110212760FAحسینمحمدی دوستدارعبدالحمیدمیرحسینیJournal Article19700101Academic promotion is a major mechanism for the maintenance and enhancement of quality in higher education and research activities. Considering the current revision process of the national academic promotion procedures for faculty members at universities and research centers in Iran, a comparative investigation of promotion practices in the academic institutions of other countries can contribute to more profoundly informed perspectives of the process of revising these procedures. The present study investigates the promotion criteria of the newly proposed procedures in comparison with the academic promotion criteria of 35 universities of Turkey, South Africa, Ireland, Lebanon, New Zealand, Canada, US, UK and Australia. These criteria were extracted from documents available on the official websites of the universities under investigation. They were grouped into three categories of criteria concerning education, research and services. The three sets of criteria were then compared with their corresponding categories in the newly proposed national academic promotion procedures. On the basis of these comparisons, suggestions are provided to policy makers with the aim of contributing to the enrichment of the promotion criteria and the procedures under development.نظام ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاهها یکی ازسازوکارهای عمدۀ حفظ و تقویت کیفیت و کارآمدی فعالیتهای آموزش عالی و پژوهش در کشور به شمار میآید.برایناساس، و با توجه به در دست تدوین بودن آییننامهی جدید ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاهها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور، بررسی تطبیقی نظامهای ارتقای اعضای هیئت علمی در دانشگاههای دیگر کشورها به منزلهی یکی از گامهای مقدماتی در تدوین چنین نظامی ضروری به نظر میرسد. مطالعهای تطبیقی در این مورد با بررسی نظام ارتقای دانشگاههای دیگر کشورها و مقایسهی آن با نظام جدید پیشنهادی برای ارتقای اعضای هیئت علمی در آموزش عالی به سیاستگذاران علمی کشور امکان خواهد داد با تحلیل دیدگاههای منعکسشده در نظام ارتقای مربوط به دیگر کشورها و با در نظر گرفتن موقعیت آموزش عالی کشورمان، آیین نامۀ جدید ارتقای اعضای هیئت علمی را به گونهای طراحی و تدوین کنند که فراهمکنندۀ زمینۀ ارتقای همهجانبۀ آموزشی، علمی و تحقیقاتی کشور باشد. مطالعۀ حاضر به بررسی تطبیقی معیارهای ارتقای اعضای هیئت علمی در آیین نامۀ پیشنهادی در مقایسه با معیارهای ارتقای در 35 دانشگاه از کشورهای ترکیه، افریقای جنوبی، ایرلند، لبنان، نیوزیلند، کانادا، امریکا، انگلستان و استرالیا میپردازد. معیارهای مورد بررسی که برگرفته از وبگاههای رسمی این دانشگاهها هستند، در زمینههای آموزش، پژوهش و خدمات استخراج شدهاند و سپس به صورت تطبیقی در مقایسه با زمینههای مشابه درآیین نامۀ پیشنهادی ارتقای مورد بحث قرار گرفتهاند. بر این اساس، پیشنهادهایی برای جامعیت و تعمیق بیشتر معیارهای آیین نامۀ مورد بحث بهویژه در زمینۀ توجه بیشتر به جنبههای آموزشی فعالیتهای اعضای هیئت علمی و مد نظر قرار دادن اثرگذاری فعالیتهای علمی و پژوهشی در متن جامعه ارائه میشود.