انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایرانسیاست علم و فناوری2008084012120190321Higher education and employment in Post-Islamic revolution Universityآموزش عالی و اشتغال در دانشگاه پس از انقلاب اسلامی2141364910.22034/jstp.2019.11.1.2045FAسعیدصفریدانشجوی دکتری جامعهشناسی فرهنگی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرسبهارهآرویناستادیار جامعهشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرسکوثرکریمیپوردکتری جامعهشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه مکمکستر، تورنتو، کاناداJournal Article20190511The quantitative expansion of higher education in Iran as well as the rest of the world, often referred to as massification and globalization of higher education, has raised many questions. A serious issue worthy of examination is the rationale which justifies the rapid expansion of higher education in Iran compared to regional and global trends. This paper deals with this question. The data analyzed in this study with secondary analysis method is based on census statistics in post-revolution period. The data has been analyzed within the framework of human capital theory and the relevant theories, such as graduate employability and educational production functions. The findings show that the relationship between rising numbers of graduates and per capita graduate employment in post-revolution Iran do not follow a single trend. Our analysis shows that for the period between 1986-1996, human capital theory can explain the development of higher education in Iran. But for the years after 1996, this theory is not capable of providing a satisfactory answer to the question of higher education development, especially among women. Our analysis also shows that the rationale behind the irrelevancy between development of higher education and employment differs among males and females.<strong>گسترش کمی آموزش عالی در کشورمان و همچنین در دنیا که از آن تحت عنوان تودهای و جهانیشدن آموزش عالی نام</strong><strong>برده میشود، ابهامات فراوان و مسائل جدی به همراه آورده است. یکی از این ابهامات را میتوان اینگونه مطرح نمود که اساساً چه منطقی میتواند توجیهکننده روند بهشدت افزایشی آموزش عالی در کشورمان در مقایسه با روندهای جهانی و منطقهای باشد. سؤالی که در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل ثانویه و دادههای سرشماری آمار و نفوس مسکن در ادوار بعد از انقلاب و در چارچوب نظریه سرمایه انسانی و نظریات مرتبط با آن همچون توانمندسازی فارغالتحصیلان دانشگاهی درزمینهی شغلی و کارکردهای تولیدی آموزش، به آن پرداختهایم. یافتههای این پژوهش نشاندهنده این امر است که در نسبت میان روند افزایشی فارغالتحصیلان دانشگاهی و سرانه اشتغال آنان، نمیتوان از روند یکسانی در سالهای مختلف بعد از انقلاب اسلامی و در میان دو جنس نام برد. بهنحویکه در فاصله 75-1365 نظریه سرمایه انسانی میتواند تبیینکننده گسترش آموزش عالی در کشورمان باشد، اما در سالهای بعد از 1375 این نظریه، بهخصوص در مورد زنان، نمیتواند به پرسش چرایی گسترش آموزش عالی پاسخ قانعکنندهای بدهد و منطق عدم ارتباط گسترش آموزش عالی و اشتغال فارغالتحصیلان دانشگاهی در مورد زنان و مردان دانشگاهی متفاوت است.</strong><br /> <strong> </strong>https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13649_90ce2d27115118229525a0c3011719e4.pdfانجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایرانسیاست علم و فناوری2008084012120190321The Potential and Inhibitors to Razi University to Become an Entrepreneur Universityقابلیتها و موانع فراروی دانشگاه رازی برای تبدیل به دانشگاه کارآفرین15321367610.22034/jstp.2019.11.1.2044FAبیژنرضاییاستادیار گروه مدیریت و کارآفرینی ، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه0000-0002-2808-5689ایوبپژوهانمربی، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نورJournal Article20190528The University of Entrepreneur's paradigm as the third generation of universities is used to describe the universities that use different scientific strategies to participate in the economic and social development of the region and to strengthen the entrepreneurship ecosystem. Therefore, the present study was conducted to analyse the potential and inhibitors of Razi University in order to become an Entrepreneur university. In terms of purpose, this research is an applied and methodology for collecting research data, is a qualitative method, and is a type of Grounded theory. The community was formed by faculty members of Razi University. The sampling method was purposeful and snowball type. Data were collected using semi-structured and deep interviews. Interview was conducted with 12 faculty members of Razi University. The method of data analysis was to analyze the content of the interviews. In order to validate the validity, the views of experts and management and entrepreneurship experts have been used. The reliability of the research was calculated using the Holsti PAO reliability formula (value 0.92). According to the research findings, there are seven factors as potential (internal and external) and 17 factors as inhibitors (internal and external) to Razi University in order to become an entrepreneurial university. In the end, the model proposed by the University of Entrepreneur for the Razi University was presented.روبکرد دانشگاه کارآفرین به عنوان نسل سوم دانشگاهها، برای توصیف دانشگاههایی بهکار میرود که از راهبردهای مختلف علمی برای مشارکت در توسعۀ اقتصادی و اجتماعی منطقه و تقویت اکوسیستم کارآفرینی استفاده میکنند. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف واکاوی قابلیتها و عوامل بازدارنده فراروی دانشگاه رازی در راستای تبدیل شدن به دانشگاه کارآفرین انجام پذیرفتهاست. این پژوهش از نوع کیفی، به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش اکتشافی و از نوع نظریهپردازی دادهبنیاد است. جامعه مورد مطالعه را اعضای هیأت علمی دانشگاه رازی تشکیل دادهاست و روش نمونهگیری مورد استفاده، هدفمند و از نوع گلوله برفی است. دادهها با استفاده از مصاحبه نیمهساختاریافته و عمیق گردآوری و مصاحبه با 12 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه رازی انجام شده. روش تجزیهوتحلیل دادهها، تحلیل محتوا بودهاست. بهمنظور تأیید روایی، از دیدگاههای خبرگان و متخصصان مدیریت و کارآفرینی استفاده شدهاست. پایایی پژوهش نیز با استفاده از فرمول پایایی هولستی محاسبه و 92/0 به دست میآید. براساس یافتههای پژوهش، 7 عامل بهعنوان پتانسیل(درونی و بیرونی) و 17 عامل، بهعنوان عوامل بازدارنده (درونی و بیرونی) فراروی دانشگاه رازی در راستای تبدیل شدن به دانشگاه کارآفرین، استخراج شدهاند. در پایان الگوی پیشنهادی دانشگاه کارآفرین برای دانشگاه رازی، احصاء و ارائه میگردد.https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13676_dffd9276d1a1c831e3f4a84195ba5a4c.pdfانجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایرانسیاست علم و فناوری2008084012120190321A Decision-making Pattern for University-industry Collaboration Considering the Diversity in Mechanisms and External Playersالگوی تصمیمگیری توسعه تعاملات صنعتی دانشگاه با توجه به سازوکارها و بازیگران خارجی متنوع33501367710.22034/jstp.2019.11.1.2021FAامیرذاکریاستادیار دانشکده مهندسی پیشرفت، دانشگاه علموصنعت ایرانمهساشمس الهیکارشناس ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه علموصنعت ایرانعلیرضاغفاریمقدمکارشناس ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه علموصنعت ایرانمیرسامانپیشواییدانشیار دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علموصنعت ایرانJournal Article20190528University industry collaboration provides a sound context for university to become an entrepreneurial university; good understanding about relevant industrial players and collaboration mechanisms is a prerequisite. The diversity of partners and mechanism of industrial cooperation which university may approach to play its role in the national innovation system, highlights the importance of prioritizing the partner-mechanism choices. This research suggests a method for recognizing the priorities of industrial cooperation from the university perspective which leads to focus the required planning and preparations. This method begins with identification of university-industry collaboration mechanisms, key players and selection criteria; after recognition of effective combinations of mechanism-partner as decision choices using Delphi, the choices would be prioritized using a combination of DEMATEL and VICOR decision making methods. Applying this method for evaluating the industrial communications of Iran University of Science and Technology, demonstrates that "research services and contracts" is the most important mechanism and "manufacturing and service companies" as well as "public and state organizations" are the main partners of the university. Further, "spin-offs" and "joint research centers" are in the second priority with considerable capacities to accelerate university's movement toward an entrepreneurial university.ارتباط دانشگاه با صنعت زمینه لازم را برای تبدیل دانشگاه به دانشگاه کارآفرین فراهم میآورد که این امر مستلزم شناخت صحیح از بازیگران حوزه صنعت و نیز سازوکارهای تعامل و انتقال دانش با آنها میباشد. تنوع سازوکارهای تعاملی دانشگاه با صنعت و نیز تعدد بازیگرانی که یک دانشگاه میتواند با آنها همکاری داشته باشد، لزوم اولویتبندی گزینههای تعامل دانشگاه با بازیگران خارج از آن را نشان میدهد. در این مقاله، الگویی برای شناسایی مهمترین اولویتهای همکاری از منظر دانشگاه ارائه شدهاست تا بتوان با شناخت اولویتها، برنامهریزی و زمینهسازی لازم برای توسعه تعاملات صنعتی، دانشگاه را سامان داد. در این الگو، نخست فهرستهایی از همکاران/بازیگران بالقوه و نیز سازوکارهای همکاری دانشگاه با صنعت شناسایی میشود که ترکیب آنها گزینههای بالقوه تعاملات دانشگاه را ایجاد خواهدکرد، سپس فهرستی از معیارهای مؤثر بر توسعه تعاملات صنعتی دانشگاه استخراج شده و با بهرهگیری از ابزار دلفی و نظرات خبرگان، گزینههای کارآمد از میان گزینههای بالقوه، شناسایی میگردد و در نهایت، به منظور اولویتبندی این گزینهها از تلفیق دو روش تصمیمگیری چندمعیاره دیماتل و ویکور استفاده میشود. استفاده از این الگو در ارزیابی تعاملات صنعتی دانشگاه علموصنعت ایران نشان میدهد «خدمات و قراردادهای تحقیقاتی» مهمترین سازوکار ارتباطی است و استفاده از آن در تعامل با «شرکتهای صنعتی و خدماتی» و پس از آن «سازمانهای دولتی و عمومی» به عنوان همکاران دانشگاه، دو گزینه برتر جهت برقراری تعاملات خارجی محسوب میشوند. همچنین تأسیس شرکتهای زایشی و مراکز تحقیقاتی مشترک نیز در رده دوم سازوکارهای مهم قرار دارد.https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13677_02d8827f52d1bb475e0fa0c75ff48887.pdfانجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایرانسیاست علم و فناوری2008084012120190321Consequences of Disregarding the Transforming of Classic Universities to Entrepreneurial Universitiesپیامدهای بیتوجهی به تبدیل دانشگاهها به دانشگاههای کارآفرین51641367810.22034/jstp.2019.11.1.2062FAمریم ساداتقریشی خوراسگانیاستادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهرانهدی ساداتمحسنیاستادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهرانفاطمهصباغزادهدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه الزهرا (س)، تهرانJournal Article20190601The transforming classic universities to the entrepreneurial university is necessary, when paying no attention to this, may have a lot of negative consequences. Therefore, the main objective of this study was exploring these consequences. This qualitative research, implied inductive approach and in terms of methodology it was a descriptive-exploratory research. To achieve the research goals of the study, a semi-structured interview was conducted with 20 higher education experts through a purposeful sampling when analyzing information was done by thematic technique. Trustworthiness the findings was measured by conducting additional interviews; transferability was confirmed by re-test technique; and the reliability coefficient was identified as 0.9%. Since the results of reliability coefficient varies between zero (no agreement) and one (full agreement), the coefficient indicates that the findings are highly trusted. The results showed that social consequences with 73 codes, economic impact with 46 codes, political implications with 5 codes, cultural implications with 3 codes and international outcomes of neglecting universities into entrepreneurial universities with 19 codes out of 146 codes in whole could describe the negative consequences of neglecting the transforming to entrepreneurial university. Thus, the results of the coding showed 5 main components and 19 sub-components.تبدیل دانشگاهها از دانشگاه نسل اول و نسل دوم به دانشگاه کارآفرین، نه تنها ضرورت است بلکه عدمتوجه به این مسئله پیامدهای سوئی درپی خواهد داشت. ازاینرو، پژوهش حاضر با هدف بررسی و شناسایی پیامدهای بیتوجهی به تبدیل دانشگاهها به دانشگاههای کارآفرین انجام شدهاست. بدین منظور با روش نمونهگیری هدفمند، با 20 نفر از صاحبنظران و متخصصان آموزش عالی مصاحبه نیمهساختارمند انجام گرفت. این پژوهش کیفی، از نوع رویکرد استقرایی، به لحاظ هدف کاربردی، ازنظر روش، توصیفی-اکتشافی است. جهت تحلیل دادهها از روش تحلیل تماتیک استفاده و پیامدها استخراج شد. جهت اعتبارپذیری دادهها، از نظرات چند نفر از مصاحبهشوندهها و متخصصان رشته مدیریت آموزشی و آموزش عالی و برای تأیید انتقالپذیری دادهها نیز، از روش بازآزمایی بهره گرفتهشد. بر این اساس ضریب پایایی، معادل 9/0 درصد به دست آمد که بیانگر آن است که پژوهش از قابلیت اعتماد بالایی برخوردار است. نتایج حاکی از آن است که درمجموع از 146 مورد کدگذاری؛ 73 کد مربوط به پیامدهای اجتماعی، 46 کد مربوط به پیامدهای اقتصادی، 5 کد مربوط به پیامدهای سیاسی، 3 کد مربوط به پیامدهای فرهنگی و 19 کد مربوط به پیامدهای بینالمللی بیتوجهی به تبدیل دانشگاهها به دانشگاههای کارآفرین هستند. بدین ترتیب، حاصل کدگذاریها، 5 مؤلفه اصلی و 19 مؤلفه فرعی بوده است.https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13678_3d790eb42cc9057053cb85cd5e66305f.pdfانجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایرانسیاست علم و فناوری2008084012120190321The Factors that Affect Intention to Knowledge Commercialization in Shiraz Universityعوامل مؤثر بر تمایل به تجاریسازی دانش در دانشگاه شیراز65761368010.22034/jstp.2019.11.1.2038FAمحمدحسنصیفدانشیار گروه برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه پیام نورسهیلاصفاکارشناس ارشد برنامهریزی آموزشی، آموزش و پرورش استان فارسعلیبیرانونداستادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور0000-0003-2316-0405Journal Article20190608The present research aims to propose a causal model for effective factors in commercialization of academic research. This research is an applied one in its purpose and a descriptive-correlational one in terms of the method. The research community includes 499 master students studying at engineering schools of Shiraz University. The data collection tool is a questionnaire for which Cronbach’s alpha has been utilized to measure its reliability. The effects of the variables such as psychological empowerment, self-efficacy, university policy, social capital, perceived behavioral control and attitude about commercialization have been analyzed on the intention of knowledge commercialization. Based on the values of correlational coefficient, the results indicate that intention of commercialization maintains a significant relationship separately with the psychological empowerment, perceived behavioral control and attitude about commercialization at 0.01 level and with the social capital at 0.05 level. On the other hand, the intention of commercialization lacks a significant relationship with the self-efficacy and university policy. <br /> مقاله حاضر با هدف ارائه مدل علی عوامل مؤثر برتجاریسازی تحقیقات دانشگاهی انجام شده است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری، دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکدههای فنی و مهندسی دانشگاه شیراز میباشند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است که جهت سنجش پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. در این پژوهش تأثیر متغیرهای توانمندسازی روانشناختی، خودکارآمدی، سیاست دانشگاه، سرمایه اجتماعی، کنترل رفتار ادراک شده، نگرش به تجاریسازی بر تمایل به تجاریسازی دانش مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج این پژوهش بر اساس مقادیر ضریب همبستگی به دستآمده نشان میدهد که تمایل به تجاریسازی بهطور مجزا با متغیرهای توانمندسازی روانشناختی، کنترل رفتار ادراک شده ، نگرش به تجاریسازی و سرمایه اجتماعی، رابطه معناداری دارد. همچنین تمایل به تجاریسازی با متغیرهای خودکارآمدی و سیاست دانشگاه فاقد رابطه معنادار میباشد.https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13680_0f3d0dbfe0fba4672628d246c42e7932.pdfانجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایرانسیاست علم و فناوری2008084012120190321Designing an Entrepreneurship-based Competency Model for Graduates in Educational Sciencesطراحی الگوی شایستگیهای برنامه درسی کارآفرینمحور در رشته علوم تربیتی77881368110.22034/jstp.2019.11.1.1985FAعبدالعارفشجاعیدانشجوی دکتری برنامهریزی درسی دانشگاه شهید بهشتیمحبوبهعارفیعضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتیکورشفتحی واجارگاهعضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتیغلامرضاشمس مورکانیعضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20190608The current paper aims at designing an entrepreneurship-based competency model in higher education (Case Study: Graduates in Educational Sciences). This isan applied, quantitative and qualitative research. The statistical population consists of the professors of the entrepreneurial field and the activists of the business sector and the students of the field of education at the Tehran. A sample ofTwenty-two was selected in the qualitative section from teachers and graduates of education science and entrepreneurs using targeted sampling method. a sample of 125 was selected from teachers and graduates of education science and entrepreneurs usingMorgan's table and convenient sampling method. The results of factor analysis using PLS software showed that in this research, the variables of policymaking and management of business education and learning (β = 0.200), IT management (β = 0.200), decision making and problem solving (α = 0.215), interactions and effective communication (β = 0.203), management and leadership (β = 0.250) and learning management and human resources development (β = 0.198) have significant direct and positive effects on the structure of entrepreneurship-based curriculum in the field of educational science.مقاله حاضر با هدف طراحی الگوی شایستگی های برنامه درسی کارآفرین محور در مورد فارغالتحصیلان رشته علوم تربیتی تدوین شدهاست. این تحقیق از نوع تحقیقات آمیخته و کاربردی میباشد و جامعه آماری تحقیق را اساتید حوزه کارآفرینی و فعالان بخش کارآفرینی و دانشجویان رشته علوم تربیتی در سطح شهر تهران تشکیل میدهند که از کل جامعه، در بخش کیفی 23 نفر از اساتید و کارآفرینان و فارغالتحصیلان رشته علوم تربیتی برای نمونه با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و در بخش کمی، 125 نفر از اساتید و کارآفرینان و فارغالتحصیلان رشته علوم تربیتی با استفاده از جدول مورگان به روش نمونهگیری در دسترس، به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که در این پژوهش، متغیرهای سیاستگذاری و مدیریت حرفهای کسبوکار آموزشی و یادگیری، مدیریت فناوری اطلاعات، تصمیمگیری و حل مسئله، تعاملات و ارتباطات مؤثر ، مدیریت و رهبری و مدیریت یادگیری و توسعه منابع انسانی اثر مستقیم و مثبت معناداری بر ساختار برنامه درسی مبتنی بر کارآفرینی در رشته علوم تربیتی دارد.<br /> <br /> https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13681_0118e1d9df7563bfc392145a70614e84.pdf