انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایرانسیاست علم و فناوری200808405420130622Editorialمهمان سردبیر0112883FAسید سروشقاضی نوریدانشجوی دکترای مدیریت، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article19700101https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12883_a1597734915748a1dab69f186a2922a6.pdfانجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایرانسیاست علم و فناوری200808405420130622Higher Education Policy Analysis in the Fifth Development Plan Using System Dynamicsطراحی مدل تحلیل سیاستهای آموزشعالی کشور با استفاده از پویایی سیستم؛ مورد برنامه پنجم توسعه11812884FAعادلآذرداودغلامرضاییحسندانایی فردحمیدخداداد حسینیJournal Article19700101Public Policies usually develop and implement as a resolution for a Public Problem. Literature studies show that an understanding of Causal relations and Loops is a prerequisite for analysis of Public Policies. This concern has been responsed with System Dynamics by many Researchers across the world. System Dynamics is a useful method for public policy analysis with a capability for considering their Complex causal relations. To date, such analyses have not been applied due to the lack of Information, Difficulties in measurement of qualitative relations and so on. This Article is going to design a model for Analyzing Higher Education Policies in the fifth development plan using System Dynamics. The Research is an Explanatory Modeling Based on Expert Participation. The Results show that considering Time Delayes, Reenforcing and Balancing Loops is influencing to the effectiveness of Higher Education Policies: The lack of respection to time delayes in goal-seeking (balancing) loops will result in oscilation. So monitoring and appraising policies will be very difficult due to the difficulties in identification of changes in behavior of target groups after a policy implementation and cause and effect with different time scopes. Also, application of planning tools and more coordination between related organizations are essential for decreasing these delayes. Accordingly, behavior pattern of critical variables, time delayes and causal loops have been Identified on which some propositions have been presented for improvement of Higher Education Policies in the fifth development plan.سیاستهای عمومی معمولاً برای حل یک مشکل یا مسأله عمومی طراحی و اجرا میشوند. مبانی علمی نشان میدهد که انجام تحلیل مناسب از سیاستهای عمومی نیازمند درک صحیح از روابط و حلقههای علت و معلولی اصلی آنها است؛ نیازی که از سوی بسیاری از صاحبنظران دنیا بهوسیله مدلسازی پویایی سیستمها برآورده شده است. پویایی سیستمها روشی است که با در نظر گرفتن روابط پیچیده علت و معلولی در سیاستهای عمومی به تحلیل و ارزیابی آنها کمک میکند. با اینحال به دلایلی نظیر نبود منابع اطلاعاتی مورد نیاز، چنین تحلیلهایی تا کنون در کشور انجام نشده است. مقاله حاضر بهدنبال تحلیل سیاستهای آموزش عالی با بهرهگیری از مدلسازی پویایی سیستمها است. روش پژوهش از نوع مدلسازی تبیینی است و بدین منظور با بهرهگیری از نظر خبرگان آموزش عالی، سیاستهای آموزش عالی در برنامه پنجم توسعه کشور مدلسازی شده و مورد تحلیل قرارگرفته است. یافتههای تحقیق نشان میدهد توجه به تاخیرهای زمانی، حلقههای علّی تقویت کننده و متوازن کننده در محورهای کیفیت، جمعیت و منابع مالی، تا حد زیادی در اثربخشی و انسجام سیاستهای تدوین شده مؤثر است: عدم توجه به تاخیرهای زمانی در حلقههای هدفجو(متوازن کننده) منجر به نوسان خواهد شد و این به معنی دشواری پایش و ارزیابی سیاستهای تدوین شده است، چراکه شناخت و پیگیری تغییر رفتار گروه هدف ناشی از یک سیاست و متعاقباً مساله مورد بررسی، در پیچ و خم شناخت علت و معلول در بازهای از زمان دشوار خواهد بود. همچنین بکارگیری ابزارهای برنامهریزی و ایجاد هماهنگی بیشتر بین دستگاههای ذیربط عنصری ضروری برای کم کردن دامنه این تأخیرها است. بر این اساس الگوی رفتار متغیرهای کلیدی، تاخیرهای زمانی و حلقههای علّی شناسایی شده و مبنای ارائه پیشنهادهایی جهت بهبود سیاستهای آموزش عالی برنامه پنجم قرار گرفته است.https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12884_1e887d22b214700324bf91eae26ed1f9.pdfانجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایرانسیاست علم و فناوری200808405420130622Formation of Emerging Technological Innovation System in Iran; Case of Nanotechnology Sectorتحلیل مدل شکلگیری کارکردهای نظام نوآوری فناورانه نوظهور در ایران؛ مطالعه موردی بخش نانوفناوری193212885FAمهدیمحمدیدانشگاه علوم پزشکی زاهدان0000-0002-0215-8755سید حبیب ا...طباطباییانمهدیالیاسیسعیدروشنیJournal Article19700101The main objective of this research is providing a model for the formation of emerging Iranian Nanotechnology sector using the functional approach of Technological Innovation System (TIS) concept. Both qualitative and quantitative research has been used in this paper. First based on analysis of policy documents, expert opinions and interviews with officials the historical development of formation of functions in Nanotechnology sector has been charted by historical data mapping method. Second, based on the results of questionnaire-based survey (from activists in the sector) and using factor analysis method, functions and activities of conceptual model were confirmed and then using structural equation modeling, the causal relationships between different functions were mapped. Results of this research showing that government has a key role through influencing the functions such as guidance of research and innovation, supply and allocation of resources and institution building and legalization, then these drivers could be collectively referred as the ‘motor of Government's pressure and support’.مقاله حاضر به دنبال تحلیل نحوه شکلگیری و رشد بخش نانوفناوری در ایران با بهرهگیری از مفهوم نظام نوآوری فناورانه و با استفاده از رویکرد کارکردی میباشد. برای این منظور در این تحقیق دو مسیر کیفی و کمی برای تحلیل نحوه شکلگیری کارکردهای نظام نوآوری فناورانه در بخش نانوفناوری طی شده است. از یک سو با بهرهگیری از مصاحبه با فعالان حوزه نانوفناوری کشور و بررسی و تحلیل محتوای اسناد و فعالیتهای انجام شده در این بخش و با تکنیک "نگاشت تاریخی دادهها" اقدام به ترسیم مسیر شکلگیری نانوفناوری در ایران شده است. از سوی دیگر، با بهرهگیری از یک پیمایش، ابتدا ابعاد و مولفههای مدل مفهومی با استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی مورد تایید قرار گرفتند و سپس، مسیر و نحوه تاثیرگذاری کارکردهای مختلف بر یکدیگر با استفاده از مدل معادلات ساختاری مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتهاند. نتایج این تحقیق نشان میدهد که دولت به عنوان محرک اصلی در شکلگیری کارکردهای نهادینهسازی و قانونمندسازی، هدایت تحقیقات و نوآوری و تامین و تخصیص منابع، نقشی کلیدی ایفا کرده است و بر این اساس، ما این مسیر شکلگیری را تحت عنوان "موتور شکل گیری حمایت و فشار دولت" نام گذاری میکنیم.https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12885_1920ebcb9a306969360752f3333be28e.pdfانجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایرانسیاست علم و فناوری200808405420130622Operations Research: Science or Technology? Why is it important?تحقیقدرعملیات، علم یا فناوری؟ اهمیت آن چیست؟334612886FAمهنازحسینزادهمحمد رضامهرگانمجتبیکیانیJournal Article19700101The current investigates the debate of OR as a science or technology. Operations Research is a set of methods (methodologies) with the aim of improving decision making in organizations and hence is of great importance in both academic and practical fields in the entire world. The main question of the paper is that why such a debate is important? Does it make any difference realizing OR as science or technology in its aim of improving decision making in organizations? If it makes any difference, what it will be? This paper first reviews the evidence of the parties in conflict and then analyses the importance of considering or as a science/technology and its implications in the future of the discipline. Finally some recommendation is presented for the policy makers of the science and technology in Iran.مقاله حاضر بحثی است در مناقشه علم یا فناوری بودن "تحقیقدرعملیات". تحقیقدرعملیات مجموعهای از روش (روششناسی)هایی است که هدف آنها بهبود تصمیمگیری در سازمانها است و از اینرو از اهمیت بسیاری در سطوح دانشگاهی و کاربردی در داخل و خارج کشور برخوردار است. پرسش اصلی در این پژوهش این است، که علت برقراری این مناقشه چیست؟ آیا اتخاذ موضع علم یا فناوری درباره تحقیقدرعملیات، تغییری در آرمانهای اولیه و اهداف آن که همانا کمک به تصمیمگیریهای سازمانی است ایجاد میکند؟ و اگر چنین است این تأثیرگذاری چگونه صورت میپذیرد؟ این مقاله در وهله نخست به مرور و بررسی مدعیات طرفین دعوی در این مناقشه وتحلیل آنها میپردازد و سپس اهمیت اتخاذ موضع علم یا فناوری در این رشته و پیامدهای آنرا مورد بحث قرار میدهد. در آخر پیشنهاداتی برای سیاستگذاران علم و فناوری کشور ارایه میشود. کلید واژهها: تحقیقدرعملیات، علم، فناوری کلاسیک، فناوری مدرن، رئالیسم انتقادی، جامعهشناسی معرفت علمیhttps://jstp.nrisp.ac.ir/article_12886_59f09e552da4a09a42a7e0af93c492d9.pdfانجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایرانسیاست علم و فناوری200808405420130622Typology of Innovation behavior of provinces of Iran: A consideration of social factorsگـونهشناسی رفتار نوآوری استانهای ایـران با تأکیـد بر عوامل اجتماعی476612887FAپریساریاحیسید سپهرقاضی نوریحجت الهحاجی حسینی-Journal Article19700101Innovation systems literature refuses similar policies to the innovation-based development across different types of regions; no one size fits all. Furthermore, the theoretical literature, specially the broad approach to innovation systems has largely advocated the impact of social factors such as trust and believes on innovation behavior of regions. Iran is a vast country, includes a great diversity of ethnicity and culture, which make it a proper case to study the impact of social factors on regional innovation behavior. Considering some social factors, such as trust and collectivism; and some social actions, such as interactive learning, we provide a regional innovation behavior typology in this paper. We study similarity and difference in regional socio-economical properties of 28 provinces of Iran in two 4-years periods and compare their innovation performance. The typology forms the basis for region-specific innovation policies.مطالعات نظامهای نوآوری، سیاستهای یکسان برای طراحی و هدایت مسیر توسعه مبتنی بر نوآوری را مردود دانسته و توجه خاص به ویژگیهای مختلف موثر بر نوآوری هر منطقه را ضروری میدانند. از سوی دیگر، در این مطالعات و مخصوصا در رویکرد گسترده آن، تأکید فراوانی بر تأثیرگذاری عوامل اجتماعی نظیر اعتماد و هنجارها بر رفتار نوآوری شده است. ایران به دلیل گستردگی جغرافیایی و عمق تاریخی، وجود اقوام مختلف با فرهنگ های متفاوت و در عین حال، سیاستگذاری متمرکز، نمونه کمیابی برای مطالعه تأثیر عوامل اجتماعی بر رفتار نوآوری منطقه ای است. لذا در این پژوهش که با هدف گونهشناسی رفتار نوآوری مناطق مختلف ایران، شناسایی مسیر نوآوری هر منطقه و تشخیص سیاستهای مناسب آن طراحی شده است، به ویژه عوامل اجتماعی موثر بر نوآوری (نظیر اعتماد و قوم گرایی) و رفتارهای اجتماعی هر منطقه (نظیر یادگیری و جریان دانش) مورد توجه قرار دارد. به همین منظور، ویژگیهای مختلف اقتصادی-اجتماعی استانهای کشور در دو مقطع زمانی 1379 و 1386 (که در آن موقع30 استان بودهاند) مورد بررسی قرار گرفتهاند. سپس عملکرد نوآوری و ویژگیهای استانها در مقایسه با یکدیگر (و بر اساس سنجههایی که بعضا به طور خاص و بر حسب شرایط بومی ایران طراحی شدهاند) مطالعه شده و برپایه شباهتها و تفاوتهای آنها گونهشناسی تجربی از استانهای کشور شکل گرفته و بر این اساس، سیاستهای خاص هر استان توصیه شده است..https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12887_1dda2c86910f77be48acaa7f0227b138.pdfانجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایرانسیاست علم و فناوری200808405420130622A study on Islam\'s Simplification in reaching Knowledge-Based Economyتسهیلگری اسلام در جهت تحقق اقتصاد دانشبنیان؛ نگرشی جدید به بستر نهادی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت678213654FAامیرعلیسیف الدیناستادیار دانشگاه تهرانامیرحسینرهبردانشجوی دکتری آینده پژوهی دانشگاه تهرانJournal Article20190512In recent decades a phenomenon named as Knowledge-Based Economy has been centralized by statesmen, economic activists and the academics who are concerned with the progressive studies. This is based upon a deep believe on the importance of knowledge in making an economic value. The essay will have an institutional view toward economy which investigates the capacities of Islam in the basic functions of knowledge-based economy (especially in informal and cultural institutes). The article has a comparative, analytical and adhocracy approach. The research concludes that the Islamic economy is a knowledge-friendly economy and it has a lot of encouragements and prescriptions on knowledge and also offers nice guards against cultural difficulties which concerns knowledge management and knowledge-based economy. Fortunately with reliance on Islam, we can have a step forward and claim that the encouragement on questioning, deliberation and criticism produced by Islam could be effective on the transition from the data-based community to the knowledge-based community which could be also named as wisdom-based. So, using the institutional capacities of Islam in having knowledge-based economy is important (such as or more than banking without-usury) and could be value-making in reality.برساختهای به نام اقتصاد دانشبنیان در دهههای اخیر در بین دولتمردان، کنشگران اقتصادی و دانشگاهیانِ علاقهمند به مباحث توسعه اقبال فروانی را به خود معطوف کردهاست و صرفنظر از برخی چالشهای نظری، ریشه در درکی عمیق از اهمیت دانش در خلق ارزش اقتصادی دارد. این مقاله بر آن است تا با نگاهی نهادگرایانه به اقتصاد، به کندوکاو ظرفیتهای دین مبین اسلام در جهت کارکردهای اساسیِ اقتصاد دانشبنیان (به خصوص در عرصه نهادهای غیر رسمی و فرهنگی) بپردازد. رویکرد این نوشتار، تطبیقی، تحلیلی و بدیههگرایی است. در نهایت روشن گردید که اقتصاد اسلامی یک اقتصاد دوستدارِ دانش است و در این راستا تشویقها و تجویزهای فراوانی دارد و به خصوص دریچههای گریزی از تنگناهایِ فرهنگی که مدیریت دانش و اقتصاد دانشبنیان با آن روبهروست ارائه میدهد. خوشبختانه با اتکا به ظرفیتهای اسلام، میتوان یک گام به پیش برداشت و ادعا کرد که بسط روحیه پرسشگری، تفکر و نقّادی توسط اسلام میتواند در حرکت از جامعهی اطلاعات بنیاد به جامعه دانشبنیاد (در معنای دقیقِ کلمه) که میتوان آن را حکمتبنیان نیز نامید مفید است. لذا همانقدر که پرداختن به بانکداری بدون ربا و امثال ذلک در نیل به اقتصاد اسلامی (به عنوان یک فناوری نرم) مهم است، به همان اندازه نیز استفاده از ظرفیتهای نهادی اسلام در دانشپایگی اقتصاد اهمیت دارد و می-تواند در دنیای واقعی ارزش آفرین باشد.https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13654_bbe0f728a5199e1c0de43570294a8394.pdfانجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایرانسیاست علم و فناوری200808405420130622Can a mature resource-based industry become high-tech? Transformations of sectoral innovation systems in upstream petroleum industryآیا صنایع بالغ مبتنی بر منابع طبیعی میتوانند به صنایع با فناوری برتر مبدل شوند؟ بررسی تحولات نظام بخشی نوآوری در صنعت بالادستی نفت8310212888FAمحمد علیزکیعلیملکیJournal Article19700101This article analyzes the transformation of sectoral innovation systems in upstream petroleum industry and its drivers. The evidence collected shows that this sector has experienced three distinctive phases since the early 1970s over which both upstream industry architecture and innovation systems have changed in configuration and performance. This study shows that the major driver behind transition from the first to the second period was collapse of oil prices. However, the major factor behind transition from the second to the third period was emergence of ‘qualitatively’ different demand for complex upstream projects in harsh and less accessible environments which drove innovation opportunities and pushed emergence of integrated service companies. In contrast to the conventional industry life cycle model, this study shows that a mature and established industry can transform to a high-tech sector, when major agents in the sector actively participate in the innovation system to meet the new technical requirements. It also shows transformation of sectoral innovation systems can be analyzed in terms of interaction between changes in architectural changes and innovation dynamics.هدف از این مقاله تحلیل تحولات نظام نوآوری بخشی در صنعت بالادستی نفت و شناخت عوامل دخیل در این تحولات میباشد. شواهد جمعآوری شده نشانگر آنست که صنعت نفت از اوایل دهه هفتاد میلادی سه دوره متمایز را تجربه کرده است که درطی آنها شاکله معماری صنعتی و عملکرد نظام نوآوری آن دچار تغییرات زیادی بوده است. این مطالعه نشان میدهد که محرک اصلی گذار از مرحله اول به دوم افت شدید قیمت جهانی نفت بوده است. این در حالی است که عامل گذار از مرحله دوم به سوم تشکیل تقاضای کیفی متفاوت در صنعت بالادستی بوده که طی آن نیاز به اجرای پروژههای پیچیده در محلهای سخت و کمتر در دسترس بیشتر شده و در نتیجه فرصتهای نوآورانه افزایش چشمگیری داشته است. بر خلاف رویکرد مرسوم در مدل چرخه عمر صنعت که صنایع بالغ را حاوی فرصتهای نوآورانه چشمگیر نمی داند، این مطالعه نشان میدهد که یک صنعت بالغ و جا افتاده نیز میتواند به یک صنعت با فناوری بالا و حامل فرصتهای غنی نوآوری مبدل شود که در آن بازیگران اصلی صنعت جهت پاسخگویی به نیازهای فنی نو فعالانه دست به نوآوری میزنند. این مطالعه همچنین بیانگر آن است که تحولات نظامهای بخشی نوآوری را میتوان در چارجوب تعامل میان تغییرات معماری صنایع و پویاییهای نوآوری تحلیل نمود.https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12888_a898d2e0e0a939cc3e771ec8145cddbb.pdf