انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایرانسیاست علم و فناوری200808404120110923Editorialنامه سردبیر0112831FAسید سپهرقاضی نوریدانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرسJournal Article19700101https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12831_498ea43c194acb68f53e0e4b2612f1e2.pdfانجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایرانسیاست علم و فناوری200808404120110923Explaining of Individual Factors Influencing Commercialization of Research Results; The Case of Islamic Azad University of Science and Research Branchتعیین و تبیین عوامل فردی مؤثّر در تجاریسازی نتایج پژوهشی؛ مطالعه موردی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات11712832FAحسینعلیجاهدحمید رضاآراسته-پریوشجعفریJournal Article19700101This article has two goals. First it aims to identify the effective factors in the commercializing research results, and second, it aims to determine whether these variables are related and if so explain their relationship. The Sample of this survey includes the faculty members and managers of Islamic Azad University (Science and Research branch) and some other managers relevant to this university. To study the effective individual factors in the commercializing research results, we use mixed research methods and the collected data are analyzed by some statistical tests such as T-Test, ANOVA, Friedman and Affirmative Factor Analysis. Results indicate that self-Efficacy, need for achievement, need for power, creativity and innovation, need for competitive, and locus of control are individual factors that affect the commercializing research results (p<01/0). Correlation coefficients show significant relationships among the factors. Finally, by using the results of the study we offer some policy suggestions.ایدهها و دستاوردهای پژوهشی دانشگران نظام آموزش عالی در صورت تجاری شدن میتواند به ثروتآفرینی، کارآفرینی و در نهایت منجر به توسعه و رفاه اجتماعی و اقتصادی شود. برای تحقّق تجاریسازی یافتههای علمی لازم است فرایند، روشها و عوامل شکل دهنده و زمینهساز مشخّص شوند تا در تصمیمگیری برای تجاریسازی مورد استفاده قرار گیرند. به دلیل جایگاه والای نیروهای علمی در این عرصه، این مقاله به تعیین و تبیین عوامل فردی مؤثّر در تجاریسازی نتایج پژوهشی و تبیین روابط بین این عوامل پرداخته است. روش تحقیق آن از نوع ترکیبی و جامعه آماری، شامل مدیران ارشد و مدیران پژوهشی و فناوری و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و مدیران ارشد و مدیران پژوهشی و فناوری سازمانهای طرف قرارداد با این دانشگاه است. برای نمونهگیری در بخش مطالعه کیفی از نمونهگیری هدفمند و در بخش کمّی از نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده شده است. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل مصاحبه و پرسشنامه محقّقساخته است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آماری همچون آزمونهای تی، آنوا، فریدمن و تحلیل عاملی تأییدی به روش مولّفههای اصلی استفاده شده است. نتایج پژوهش نشانگر تأثیر عواملی فردی شامل خودکارآمدی، موفقیّتطلبی، قدرتطلبی، خلاقیّت و نوآوری، رقابتطلبی و منبع کنترل درونی در تجاریسازی نتایج پژوهشی است. در تبیین روابط این عوامل، علاوه بر اولویّتبندی آنها، بررسی روابط بین عوامل نشان داد که تمامی آنها رابطه همبستگی معناداری با یکدیگر دارند و بیشترین بار عاملی مربوط به متغیرهای خودکارآمدی و موفقیّتطلبی است.https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12832_06f0069146be7008c4a15580f6753df4.pdfانجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایرانسیاست علم و فناوری200808404120110923Recognizing Affective Structural Factors on Developing Academic Entrepreneurship; The Case of University of Applied Science and Technologyشناسایی عوامل ساختاری موثر بر توسعه کارآفرینی دانشگاهی؛ مطالعه موردی دانشگاه جامع علمی-کاربردی173312833FAجهانگیریداللهی فارسیمحمدرضازالیسید مرتضیباقری فردJournal Article19700101This research is a case study of identifying and ranking of effective structural factors on developing Academic Entrepreneurship at the University of Applied Science and Technology, Iran. Structural factors are organizational components which are joined with special discipline and shape organization physique. This paper main question is: what are affective structural factors in Developing Academic Entrepreneurship? The respondents sampled from the staff of University of Applied Science and Technology, experts that are involved in entrepreneurship promotion, in education, in technology transfer activities or are in charge of university-industry relations. Both qualitative and quantitative methods were used. Semi structure interview was chosen for gathering data in qualitative section and a questionnaire based on result of that used for gathering quantitative data. We used both Chi-Square and Freidman tests. Nine structural dimensions were examined and some factors were considered. The final framework is supported by structural equation model. Twenty five structural factors in 9 dimensions recognized that not all variables have same weight. Results show organizational factors are most important and assessment system factors have least importance.کارآفرینی دانشگاهی از حوزههای نوین تحقیقات کارآفرینی است و به مفهوم طی کردن فرآیند کارآفرینی توسط عناصر دانشگاهی است که نتایج تحقیقاتشان را درقالب شرکتهای انشعابی تجاریسازی میکنند. در این تحقیق عوامل ساختاری موثر بر توسعه کارآفرینی دانشگاهی شناسایی، وزن هر یک از عوامل تعیین و دانشگاه جامع علمی-کاربردی به عنوان مورد مطالعه بررسی شده است. عوامل ساختاری همه عناصر، عوامل و شرایط فیزیکی غیرانسانی سازمان هستند که با نظم و قاعده خاصی چارچوب و قالب سازمان را میسازند. پرسش اصلی تحقیق این است که عوامل ساختاری موثر بر توسعه کارآفرینی دانشگاهی چیست؟ جامعه آماری پژوهش مدیران و اعضای هیات علمی دانشگاه علمی-کاربردی و خبرگان دانشگاهی در زمینه آموزش و ترویج کارآفرینی یا تجاریسازی نتایج تحقیقات دانشگاهی و ارتباط با صنعت بودند. روش تحقیق آمیخته بوده و ابتدا دادههای کیفی با استفاده از ابزار مصاحبه نیمهساختاریافته گردآوری شده و عوامل ساختاری تعیین گردیدند. سپس در بخش کمی از طریق پرسشنامه ماحصل کار کیفی دادهها گردآوری و توسط آزمونهای کای اسکوئر و آزمون فریدمن تجزیه و تحلیل شدند و در پایان برای تائید مدل بدست آمده نیز از آزمون الگوی معادلات ساختاری استفاده شد. بر اساس نتایج تحقیق 25 عامل ساختاری در قالب 9 بعد شناسایی شدندکه ابعاد عوامل ساختاری از وزن و اهمیت یکسان برخوردار نیستند، بلکه به ترتیب ساختار سازمانی، امکانات فیزیکی، نظام پژوهشی، نظام مالی، نظام منابع انسانی، استراتژی سازمانی، نظام منابع اطلاعاتی، فرآیندها و روشهای کاری و سیستم کنترل و نظارت دارای اولویت میباشند.https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12833_f4685922c3fcc39e8dd3727cc1649f72.pdfانجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایرانسیاست علم و فناوری200808404120110923Analysis of Iranian Innovation System\'s Governance Based on Innovation Policy Making Cycleتحلیل حکمرانی نظام نوآوری ایران بر پایه چرخه سیاستگذاری نوآوری334813653FAحجت الهحاجی حسینیرئیس موسسه مطالعات و تحقیقات فناوری، سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایرانمهدیمحمدیدکتری مدیریت فناوری دانشگاه علامه طباطباییفرهادعباسیمدیر گروه آینده پژوهی و ارزیابی فناوری موسسه مطالعات و تحقیقات فناوری، سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایرانمهدیالیاسیدکتری مدیریت فناوری و عضو هیات علمی دانشگاه مالک اشترJournal Article20190512The main objective of this research is analyzing the governance of Iranian innovation system. With literature review, the conceptual model of innovation system\'s governance has been extracted, which comprised policy making, prioritization, design & implementation of plans and policy evaluation and learning processes. The questionnaire and the panel discussion tools have been applied for data collection and also Confirmatory Factor Analysis (CFA) and t-test techniques have been used to analyze the data. The analysis reveals that the dominate approach in innovation policy making in Iran is linear view and the style of governing the national innovation system is also discretionary. Based on the designed model, the current situation and the main challenges of Iranian innovation system\'s governance have been analyzed. Finally, some policy recommendations proposed to overcome the facing challenges.هدف اصلی این مقاله، تحلیل حکمرانی نظام نوآوری ایران است. با مرور مراجع، مدل مفهومی حکمرانی نظام نوآوری استخراج شده که مشتمل بر فرآیندهای سیاستگذاری، تعیین اولویتها، طراحی و پیادهسازی برنامهها و ارزیابی سیاستها و یادگیری میباشد. ابزارهای پرسشنامه و برگزاری هماندیشی برای جمعآوری دادهها، بکاربرده شده و فنون تحلیل عاملی تأییدی و آزمون t برای تحلیل دادههای خام استفاده شده است. بر پایه مدل طراحی شده، وضعیت فعلی و چالشهای پیشروی حکمرانی نظام نوآوری ایران مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل صورت گرفته حاکی از آن است که رویکرد غالب در سیاستگذاری نوآوری در ایران نگرش خطی بوده و سبک حکمرانی نظام ملی نوآوری نیز دستوری است. در خاتمه مقاله، پیشنهاداتی برای غلبه بر چالشهای پیشرو ارائه شده است.https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13653_0894221f74720cbf858938022abbccec.pdfانجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایرانسیاست علم و فناوری200808404120110923Studying and Sorting the Challenges and Barriers of Knowledge Commercialization Using Q-Methodologyشناسایی و دستهبندی چالشها و موانع تجاریسازی دانش با استفاده از روش کیو496312834FAعلی اصغرپورعزتالهامحیدریJournal Article19700101These days knowledge commercialization has become an undeniable necessity. Despite this, Iranian universities have not yet been able to commercialize their knowledge favorably. This study aims to identify the barriers to knowledge commercialization in University of Tehran by using Q-methodology and Q factor analysis. Typically, Q- Method is considered as mix of quantitative and qualitative methods and it is an approach in which various thinking patterns can be revealed. In the present paper, after studying the literature and doing in-depth interviews with ten elites in researchers, 41 statements were identified. In the next step, 41 identified barriers were prioritized by interviewees. Finally, Q factor analysis identified three subjective patterns using SPSS software.امروزه دانشگاهها علاوه بر پژوهش و آموزش، به ایفای نقش در جهت مأموریت جدید مشارکت در توسعه اقتصادی جامعه نیز می پردازند؛ به عبارت دیگر، امروزه تجاریسازی دانش به ضرورتی انکارناپذیر تبدیل شده است.این در حالی است که هنوز دانشگاههای ایران نتوانستهاند بهطور مطلوب دانش خود را تجاری نمایند. در این مقاله تلاش شده است با استفاده از روش کیو موانع تجاریسازی دانش شناسایی شود و سپس با استفاده از تحلیل عاملی کیو، ذهنیتهای مختلف افراد نسبت به این موضوع مورد تحلیل قرار گیرد. روش کیو ترکیبی از دو روش کیفی و کمی میباشد و همچنین رویکردی است که در آن ذهنیتهای مختلف افراد نسبت به یک موضوع شناسایی میگردد. در این تحقیق پس از بررسی ادبیات تحقیق و انجام ده مصاحبه با خبرگان آگاه در این حوزه، حدود 41 مانع شناسایی گردید و توسط مشارکتکنندگان اولویتبندی شد. در نهایت، بر اساس یافتهها و نتایج تحلیل عاملی کیو، ذهنیت مشارکتکنندگان به 3 عامل یا گروه دستهبندی شد؛ بهعبارت دیگر، نتایج حاصل از تحقیق نشان داد سه دیدگاه مختلف یا الگوی ذهنی نسبت به موانع تجاریسازی دانش در میان خبرگان آگاه وجود دارد.https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12834_8c34486f60dd9fef4374996b167c22bf.pdfانجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایرانسیاست علم و فناوری200808404120110923Forecasting Success of Commercialization of Innovative Ideas Using Artificial Neural Networks; The Case of Inventors and Innovators in Yazd Provinceپیشبینی موفقیت تجاریسازی ایدههای نوآورانه با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی؛ مطالعه موردی مخترعان و نوآوران استان یزد637712835FAسیدحبیب الهمیرغفوریزهراصادقی آرانیاحمدجعفرنژادJournal Article19700101Numerous of evidence from around the world show a large number of studies was technically successful, but only a small percentage of these be commercialized. This reflects the complexity of the commercialization process. In this regard, the identification of factors forecasting the probability of successful commercialization of these ideas can help inventors and innovators in the commercialization. Accordingly, This study investigated factors contributing to successful commercialization of inventions in Yazd province, Iran. The variables affecting commercialization of inventions and innovations have been identified and the best Artificial Neural Networks (ANN) model for forecasting the probability of success of the inventions are presented. We used demographic, personal, technological, market, financial and administrative, and legal variables as contributing factors to commercialization. Also, the multilayered perceptron (MLP) with error back propagation (EBP) algorithm with two hidden layers with sigmoid Activation (transfer) function in the hidden layer and the linear in outer layer have the best result in performance measures.اگر چه یافتههای بشری در ارتقاء کیفیت زندگی و توسعه سطح رفاه جامعه و توسعه اقتصادی و اجتماعی نقش بهسزایی ایفا میکند اما این یافتهها تا زمانی که جنبه کاربردی پیدا نکرده و به بازار عرضه نشوند یا در دسترس متقاضیان قرار نگیرند از اهمیت لازم برخوردار نبوده و نمیتوانند هزینههای تحقیق را جبران کند. شواهد متعدد از سراسر دنیا حاکی از این است که هر چند تعداد کثیری از تحقیقات از نظر فنی موفق بودهاند، اما تنها درصد اندکی از آنها در زمینه تجاریسازی به موفقیت دست یافتهاند که این امر نشان دهنده پیچیدگی فرآیند تجاریسازی است. در این راستا، شناسایی عوامل مؤثر بر تجاریسازی این ایدهها و پیشبینی احتمال موفقیت آنها میتواند مخترعین و نوآوران را در تجاریسازی یاری رساند. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر تجاریسازی اقدامات نوآورانه و پیشبینی موفقیت آنها در استان یزد انجام گرفته است. در این راستا، ابتدا متغیرهای مؤثر برتجاریسازی اختراعات و ابتکارات شناسایی شده و سپس بهترین مدل شبکه عصبی مصنوعی برای پیشبینی احتمال موفقیت این اختراعات ارائه گردیده است. نتایج این تحقیق نشان داده است که متغیرهای جمعیتشناختی، عوامل فردی- شخصی، فنی- فناورانه، بازار، مالی و اداری- قانونی بر موفقیت تجاریسازی تأثیرگذارند. همچنین در میان مدلهای اجرا شده، مدل پرسپترون چندلایه (MLP) همراه باالگوریتم پس انتشار خطا (EBP) با 2 لایه پنهان با تابع محرک سیگموئید در لایههای پنهان و تابع محرک خطی در لایه خارجی هم در درصد جواب صحیح و هم در سایر معیارهای کارایی از وضعیت بهتری برخوردار است.https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12835_dccdc3e0604d2f7cd9f1dae3fd0972c0.pdfانجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایرانسیاست علم و فناوری200808404120110923Identifying Current and Desired Status of Actors of Agricultural Research Systemشناسایی جایگاه کنونی و مطلوب دستاندرکاران مختلف در نظام تحقیقات کشاورزی کشور779512836FAابوالقاسمشریفزادهغلامحسینعبدالله زادهJournal Article19700101This research was carried out based on survey strategy in order to identifying of current and desirable status of different stakeholders and actors of Iran agricultural research related to agricultural research functions. Two population of this research consisted of agricultural researchers of Agricultural Research, Education and Extension organization (AREEO) and faculty members of public agricultural faculties and colleges of Ministry of Scientific, Research and Technology. According to the research findings, current and desired status of the seven stakeholders of agricultural research related to the nine well-known functions of agricultural research system was prioritized. Regarding to matrix of research findings, first desired function of apex institutions, university agricultural research, Agricultural Research, Education and Extension Organization, agricultural extension network, farmer organizations, private sector, regional and international research institutes is policy making and priority setting, planning and implementation of applied research, planning and implementation of strategic research, technology transfer, planning and implementation of adaptive (on-farm) research, providing research inputs and institutional and policy supporting, respectively. T-test results were revealed a significance gap between current and desired situation of function of the all stakeholders of agricultural research system.این تحقیق به شیوه پیمایشی به منظور شناسایی جایگاه کنونی و مطلوب دستاندرکاران عرصه تحقیقات کشاورزی ایران در ارتباط با کارکردهای مورد انتظار به انجام رسیده است. محققان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و اعضای هیات علمی کشاورزی جامعه آماری این تحقیق را تشکیل میدهند. با استفاده از فرمول کوکران برای تعیین حجم نمونه و با بهرهگیری از روش نموهگیری چند مرحلهای 172 عضو هیات علمی (1260=N) و 152 محقق (1160=N) برگزیده و مورد مطالعه قرار گرفتند. روایی پرسشنامه مورد استفاده برای گردآوری دادهها از سوی گروهی از اعضای هیات علمی و محققان کشاورزی مورد بررسی و تایید قرار گرفت. پایایی آن نیز برپایه ضریب آلفای کرونباخ (بین 71. تا 89. برای بخشهای مختلف) مورد تایید قرار گرفت. از نرمافزار SPSS برای تحلیل دادهها با کاربست روشهای آماری مناسب بهره گرفته شد. بر اساس نتایج تحقیق، موقعیت کنونی و مطلوب هفت دستاندرکار اصلی عرصه تحقیقات کشاورزی در ارتباط با نه کارکرد شناخته شده تحقیقاتی اولویتبندی شد. با توجه به یافتههای تحقیق، نخستین اولویت کارکردی سازمانهای فرابخشی، تحقیقات کشاورزی دانشگاهی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، شبکه ترویج کشاورزی کشور، تشکلهای کشاورزی، بخش خصوصی و مراکز تحقیقاتی منطقهای و بینالمللی در وضعیت مطلوب به ترتیب عبارت است از: سیاستگذاری و اولویتبندی، طراحی و اجرای تحقیقات کاربردی، طراحی و اجرای تحقیقات راهبردی، جذب فناوری و رسانش دستاوردهای تحقیقاتی، طراحی و اجرای تحقیقات سازگاری، تامین نهادههای تحقیقاتی و حمایتهای نهادی و سیاستی. طبق نتایج مقایسه میانگینها (آزمون t) شکاف معنیداری بین کارکرد فعلی و مطلوب تمامی دستاندرکاران تحقیقات کشاورزی وجود دارد.https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12836_13878bb25f2bd3d0dd803ebe5f1fefac.pdfانجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایرانسیاست علم و فناوری200808404120110923Investigating Determinant Factors of R&D Intensity in Selected Developing and Developed Countries: Panel Data Approachبررسی عوامل تعیینکننده شدت تحقیق و توسعه در کشورهای منتخب درحال توسعه و توسعه یافته: رهیافت پانل دیتا9510912837FAابوالفضلشاه آبادی0000-0002-9316-8296آرشحیدریJournal Article19700101The aim of this study is to investigate the determinants of R&D intensity. ٌWe use time series observations for 12 developing countries and 14 developed countries over the period 1995-2006 as well as panel data analysis in identifying the determinanates of R&D intensity in these countries. This study focused on three explanatory variables: The intellectual property rights protection, economic openness and economic growth or demand pressure. Two variables, the number of researchers in R&D activities and value added of industry as a percentage of GDP are considered as control variables. The study results suggest that intellectual property rights protection variable has positive and significant role on R&D intensity and the variables economic openness and demand pressure are not statistically significant. Both control variables are statistically significant and the number of researchers in R&D activities variable for both developed and developing countries has a positive coefficient but value added of industry as a percentage of GDP variable has a positive coefficient for developed countries and negative coefficient for developing countries.سرمایهگذاری تحقیق و توسعه یکی از اساسیترین عناصر در پیشرفت دانش، افزایش بهرهوری، و ترغیب رشد است، هر کشوری منابع کافی در اینگونه فعالیتها سرمایهگذاری نماید و بهطور کارایی فعالیتهای تحقیق و توسعه را انجام دهد، قابلیت رسیدن به رشد مطلوب را خواهد داشت. از اینرو هدف این پژوهش بررسی عوامل تعیینکننده شدت تحقیق و توسعه میباشد. بدین منظور دو دسته از کشورها، 12 کشور درحال توسعه و 14 کشور توسعه یافته طی دوره 2006-1995 با بهرهگیری از روش پانل دیتا مورد بررسی قرار گرفتهاند. این مطالعه تمرکز بر اثر سه متغیر توضیحی حمایت از حقوق مالکیت فکری، بازبودن اقتصادی و رشد اقتصادی یا فشار تقاضا دارد. همچنین دو متغیر تعداد محققین در فعالیت تحقیق و توسعه و ارزش افزوده صنعت بصورت درصدی از تولید ناخالص داخلی بهعنوان متغیرهای کنترل در نظر گرفته شدهاند. نتایج مطالعه حاکی است متغیر حقوق مالکیت فکری نقش مثبت و معناداری بر شدت تحقیق و توسعه دارد و متغیرهای بازبودن اقتصادی و فشار تقاضا از نظر آماری معنادار نیستند. متغیرهای کنترل هر دو از نظر آماری معنادارند و متغیر تعداد محققین در فعالیت تحقیق و توسعه برای هر دو دسته کشورهای درحال توسعه و توسعه یافته ضریب مثبت دارد اما متغیر ارزش افزوده صنعت بصورت درصدی از تولید ناخالص داخلی دارای ضریب مثبت برای کشورهای توسعه یافته و ضریب منفی برای کشورهای درحال توسعه است.https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12837_1776642e8cbc7f096b6c7e80b812102d.pdf