انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایرانسیاست علم و فناوری200808401120080320Beginning of science and technology policy journalآغاز فصلنامه سیاست علم و فناوری1112743FAسید سپهرقاضی نوریدانشیار، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانJournal Article19700101Beginning of science and technology policy آغاز فصلنامه سیاست علم و فناوریhttps://jstp.nrisp.ac.ir/article_12743_deec96e62ce86dd86da5aa88ddfcdfc6.pdfانجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایرانسیاست علم و فناوری200808401120080320Measuring Commercial Potential of Technology with Fuzzy Logicاندازهگیری پتانسیل تجاری طرحهای تحقیقاتی با استفاده از منطق فازی12737FAرضابندریانمربی پژوهشیار، عضو هیأت علمی پژوهشگاه صنعت نفت، تهران، ایرانJournal Article19700101Commercial potential is the possibility of commercialization of candidate technology. Every new technology to reach market needs to thrive and prosper in a continuously changing and unpredictable business environment. Determination of commercial potential of a technology is a necessary prerequisite element for defining successful commercialization strategies. There are numerous methodologies for making such a determination.
The focus of this paper is on the development of a fuzzy system to measure commercial potential of candidate technology for development at the early stage of development and before expend the time and effort, based on Strategic Technology Evaluation Program (STEP).
Based on STEP, for commercialization, every new technology needs a number of characteristics; these characteristics are broken into some dimensions and finally the resulting dimensions in to some indices.
For measuring commercial potential, we used “IF {Fuzzy antecedents} THEN {Fuzzy consequent}” rules. This system uses expert knowledge and includes implementation of fuzzy logic methods and terminology.اعتلای صنعتی و اقتصادی هر جامعهای مرهون تحقیقات علمی و سازمان یافته آن جامعه است. تشخیص نیاز بازار مصرف، اجرای تحقیقات و مطالعات برای توسعه فنّاوری و در نهایت تجاری سازی آن از مراحل اجتناب ناپذیر ایجاد یک فنّاوری جدید است. سازمانهای تحقیقاتی از طریق تجاری سازی فنّاوریها، هزینههای توسعة فنّاوریهای خود را جبران کرده و امکان سرمایهگذاری در فنّاوریهای بهتر و پیشرفتهتر را برای خود به وجود میآورند. یکی از راهکارهایی که برای برطرف کردن مشکل تجاری سازی طرحهای تحقیقاتی ارائه شده ارزیابی مقدماتی پتانسیل تجاری شدن آنها قبل از اجرای طرح است، اما آنچه که از اهمیت ویژهای برخوردار است چگونگی برآورد پتانسیل تجاری دستاوردهای تحقیقاتی میباشد. پتانسیل تجاری عبارت است از احتمال تجاری شدن یک فنّاوری جدید. هر فنّاوری جدید برای تجاری شدن و رسیدن به بازار نیازمند حرکت و پیشرفت در یک مسیر پر پیچ وخم، متغیر و غیرقابل پیشبینی است. بنابراین تعیین پتانسیل تجاری یک فنّاوری جدید پیش شرط لازم برای تعریف موفق راهبرد تجاری شدن آن میباشد. تمرکز این مقاله بر توسعه یک سیستم فازی برای اندازهگیری پتانسیل تجاری فنّاوریهای برگزیده برای توسعه در مراحل اولیه و قبل از صرف زمان و منابع، بر مبنای مدل ارزیابی راهبرد فنّاوری 1(STEP) میباشد. بر مبنای مدل STEP، هر فنّاوری جدید برای تجاری شدن نیازمند برخی ویژگیهای خاص است. این ویژگیها به ابعاد مختلف تقسیم شده و هر یک از ابعاد نیز دارای تعدادی شاخص میباشند. در این مقاله ضمن پرداختن به طراحی یک سیستم فازی به منظور اندازهگیری پتانسیل تجاری طرحهای تحقیقاتی برمبنای مدل STEP، مقدار کمی پتانسیل تجاری یکی از مهمترین طرحهای تحقیقاتی در پژوهشگاه صنعت نفت اندازهگیری میشود.https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12737_23fe0dcd3f89885938d144125cf478f8.pdfانجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایرانسیاست علم و فناوری200808401120080320Innovation Institution Mapping of Iran’s Power Industry as an Exampleمطالعه موردی نگاشت نهادی نوآوری در صنعت برق کشور12738FAسیدحبیباللهطباطبائیاناستادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت وحسابداری، دانشگاه علامه طباطبائیمحمدانتظاریدانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت تکنولوژی، دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article19700101The present article tries to evaluate various mapping methods in technological management and assess their objective and application utility. Then, considering the concept of sectoral innovation system, the institutional mapping of Iranian power industry is designed for the present situation and due to the existing scientific literature and identified shortcomings in this field, the institutional mapping is suggested for the favorable situation. After defining the page, the time horizon for establishing new institutions in power industry from the viewpoint of experts and managers of this industry is determined.
A study of the related literature indicates that there are four categories of mapping: Knowledge mapping, Roadmap, Data mining and Institutional mapping. Generally speaking, we can say that every kind of mapping pursues a special objective and we can; practically, select the appropriate mapping through paying attention to the existing objectives, conditions and facilities. The present article, as a forerunner in studying innovation systems in Iran and with the aim of taking advantage of sectoral studies, has selected the innovation system in power industry and has used the institutional mapping for the purpose of the studyمقالة حاضر پژوهشی پیرامون بررسی روشهای مختلف نگاشت در مدیریت فنّاوری میباشد که در گام عملیاتی آن صنعت برق به عنوان مطالعه موردی بررسی شده است. در این مقاله کوشش میشود، ابتدا با بررسی روشهای مختلف نگاشت و مناسبت کاربرد آنها، نگاشت مناسب صنعت برق انتخاب شود. ادبیات تحقیق مؤید چهار دسته نگاشت شامل: نگاشت دانش، نگاشت مسیر ، نگاشتهای حاصل از داده کاوی و نگاشت نهادی است که هر یک کاربرد خاص خود را دارد. از آن جمله نگاشت نهادی است که از آن برای مطالعه سیستم نوآوری استفاده میشود. در مطالعه فوق نگاشت نهادی سیستم نوآوری صنعت برق برای وضع موجود طراحی میگردد و در نهایت با توجه به ادبیات موجود نگاشت مناسب صنعت پیشنهاد می شود.https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12738_4eff30881f42a192ca3c68610ac75d5b.pdfانجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایرانسیاست علم و فناوری200808401120080320Forecasting the Required Information Technology Experts during the Fourth National Development Plan in Iranپیشبینی منابع انسانی متخصص مورد نیاز ایران در عرصة مهندسی فنّاوری اطلاعات در برنامة چهارم توسعة کشور12739FAمحمدفتحیاناستادیار، مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایرانغلامعلیمنتظراستادیار، مهندسی فنّاوری اطلاعات، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانJournal Article19700101Information Technology (IT) is transforming the world. A major shift in the way we live, learn and work has already begun with the arrival of the information age. This phenomenon is evident not just in the advanced countries but also is rapidly spreading across the globe. The construction of the information society, however, cannot be done without active governmental involvement in the creation of an information infrastructure and the reformation of the education system. In particular, human resources development is seen throughout the world as crucial to the development of information-based economies and the achievement of global competitiveness. This poses a serious challenge for the developing countries such as Iran that want to keep pace with the forerunners without lagging too far behind in the race towards the knowledge-based economy. This paper aimed presenting the results of a research on forecasting of the required experts for information technology fields in Iran. To do this, studing some forecasting models for the required human resources primarily and using benchmarking method, Iran’s required experts in information technology engineering have been estimated during The Fourth National Development Plan. The results showed that Iran’s educational organizations must train approximately 30 to 40 thousands of educated people in different sections of higher education through the Fourth National Plan. The results also showed that this study should be repeated every two years using new data to conclude valid and applicable results.در جهان امروز، فنّاوری اطلاعات به عنوان مهمترین رکن توسعه جوامع بشری محسوب شده و روز به روز برشتاب حرکت جوامع از دوران صنعتی به عصر اطلاعات افزوده میشود. مطالعات انجام شده دربارة برنامههای توسعة اغلب کشورها، نشـانگر محوری بودن نقش فنّاوری اطلاعات دراینگونه برنامههاست و در این میان توسعة منابع انسانی متخصص به عنوان مهمترین عامل برای نیل به چنین هدفی محسوب میشود. در مقاله حاضر نتیجة طرح پژوهشی نیازسنجی منابع انسانی متخصص کشور در عرصة مهندسی فنّاوری اطلاعات مورد توجه قرار می گیرد؛ به همین دلیل ابتدا با ارائة تعریفی ازفنّاوری اطلاعات و نیروی کار آن، به بررسی روشهای پیشبینی منابع انسانی اشاره میشود و سپس با انتخاب یکی از روشهای یاد شده و با ترازیابی کشورهای مشابه ایران با توجه به شاخصهای مختلف اقتصادی و اجتماعی، مدلی برای پیش بینی نیروی انسانی متخصص در زمینه های مهندسی مرتبط با فنّاوری اطلاعات در ایران ارائه می گردد. در پایان با مقایسة نتایج حاصل از این مدلسازی با نتایج کشورهای تراز به نقاط ضعف و قوت آن اشاره می شود. نتایج این تحقیق از آن حکایت دارد که سالیانه حدود پنج هزار نیروی انسانی متخصص باید در رشتههای برق، الکترونیک، کامپیوتر و مخابرات در مقاطع تحصیلی مختلف تربیت و به بازار کار کشور عرضه گردد. با احتساب رشتههای جدیدی همچون دولت الکترونیکی، تجارت الکترونیکی، جامعه شناسی و فنّاوری اطلاعات، یادگیری الکترونیکی و نظایر آن که بتازگی مورد توجه نظام آموزش عالی در کشورها قرار گرفته است، در برنامة چهارم توسعه کشور تربیت نیرویی حدود سی تا چهل هزار نفر در رشتههای مرتبط با فنّاوری اطلاعات و در مقاطع مختلف آموزش عالی ضروری به نظر میرسد. همچنین براساس نتایج حاصل از تحقیق لازم است برای حصول اطلاعات دقیقتر برای برنامهریزی هر دو سال یک بار روند پیشبینی با اطلاعات جدید تکرار شود.https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12739_3d634aaa0ca958061bb251e4e37074a9.pdfانجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایرانسیاست علم و فناوری200808401120080320Reengineering the National Health Research and Innovation System of Iran; A Heuristic Approachمهندسی مجدد سیستم ملی پژوهش و نوآوری سلامت ایران مبتنی بر روشهای ابتکاری12740FAمحمدرضاروح الهیدبیر گروه ارزیابی سیستمهای پژوهشی مرکز علمی تحقیقات علوم پزشکیبهروززارعیدبیر گروه ارزیابی سیستمهای پژوهشی مرکز علمی تحقیقات علوم پزشکیJournal Article19700101Business process reengineering (BPR) has attracted many public and private organizations in Iran in recent years, convincing their directors to allocate resources to BPR to reach its amazing results. Nevertheless, it has been shown that most of these projects have either focused on some unnecessary processes or overlooked some others that are vital for those organizations' missions. This article has looked at reengineering of the national health research and innovation system of Iran as an essential system of health sector in the country. One recent study has revealed that in this system, some parts are working separately and some important others have remained unnoticed. The problem reflects current task-based approach to this system which should be replaced by a process-based approach. This study has employed a heuristic approach towards system architecture.در سالیان اخیر مهندسی مجدد فرایندهای کاری1 در ایران با جلب نظر بسیاری از سازمانهای دولتی و خصوصی، مدیران این سازمانها را برای رسیدن به نتایج شگرف آن به تخصیص منابع تشویق کردهاست. اما مطالعات انجام شده روی این پروژهها نشان میدهد بسیاری از آنها به بهبود فرایندهایی اساساً غیرضروری پرداختهاند؛ یا از کنار فرایندهایی گذشتهاند که برای تحقق مأموریتهای نه چندان روشن سازمانها حیاتیاند. براساس این مشاهدات مهندسی مجدد کلان فرایندهای سازمانها با نگاه توأم به اهداف و مأموریتهای آن، در اجرای موفقیتآمیز طرحهای مهندسی مجدد میتواند نقش اساسی داشته باشد. در واقع احیای فرایندهایی که تحقق اهداف را امکانپذیر ساخته و حذف فرایندهایی بدون ارتباط بنیادی با مأموریتهای سازمانها، بیشتر با روح مهندسی مجدد سازگار است. در این مقاله به مهندسی مجدد در سطح کلان سیستم ملی پژوهش و نوآوری سلامت ایران به عنوان یکی از سیستمهای حیاتی کشور و بخش بهداشت پرداخته میشود. باتوجه به مطالعات انجام شده بخشهایی از این سیستم به صورت منفک از هم در حال فعالیت بوده و بخشهای مهم دیگری از آن هنوز مورد توجه قرار نگرفته است. این امر بیش از هرچیز ناشی از حاکم بودن نگرش وظیفهای به این سیستم است که جایگزینی آن با دیدگاه فرایند محور (با رعایت مجدانه همراستایی فرایندها با مأموریت و اهداف سیستم) ضروری به نظر میرسد. در این بازطراحی، از روشهای ابتکاری به عنوان بخشی از هنر معماری سیستم استفاده شده است. https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12740_9d8545cd118ead02977c6b8ac731a0ea.pdfانجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایرانسیاست علم و فناوری200808401120080320University- Industry Relationship System for Technology Development in Iran: Mechanisms and Policy implicationsسیستم ارتباط دانشگاه وصنعت برای توسعه فنّاوری در ایران، سازوکارها و پیشنهادها12741FAجعفرباقرینژادJournal Article19700101In a research presented in this paper, University- Industry-Government Relationship for technology development in Iran, was studied theoretically and empirically. At first, by reviewing literature experiences and performance of peripheral organizations were examined. Further, a comparative study on five countries including UK, Australia, Thailand, Indonesia, and Turkey has been done. After that, a field study among Iranian universities, industries(firms) and some policy makers and specialists has been conducted.
Findings show the current situation, the extent of interaction among actors in technology development system in Iran, structural and non-structural factors and mechanisms for developing mutual relationships. Furthermore, by focusing on approaches of scientific and industrial sectors macro-and micro management process governing mutual relationships, effective mechanisms, applied and executive suggestions are reflected. The main concentration in this paper is on data gathered and descriptive analysis of research findings.در تحقیق انجام شده در زمینه ارتباط دانشگاه، صنعت و دولت برای توسعه فنّاوری، ابتدا با مطالعات کتابخانهای، تجارب و عملکرد سازمانهای پیرامونی داخلی و ادبیات موضوع در ممالک خارجی، مورد بررسی قرار گرفت. علاوه برآن مطالعة تطبیقی از تجارب پنج کشور انگلستان، استرالیا، تایلند، اندونزی وترکیه انجام شد. سپس مطالعه میدانی در سطح دانشگاهها، صنایع (شرکتها) و برخی از سیاستگذاران و متخصصان به عمل آمد. یافتهها ضمن به تصویرکشیدن وضعیت موجود، میزان تعامل بازیگران نظام توسعه فنّاوری ایران، عوامل ساختاری وغیر ساختاری اثرگذار بر امر ارتباط دانشگاه و صنعت و سازوکارهای مؤثر در توسعه ارتباط متقابل را شفاف میسازند. افزون بر آن با نگرش به دیدگاههای دوبخش علمی وصنعتی تحت بررسی، فرایند مدیریتی کلان و خرد حاکم بر روابط متقابل مطرح میشود و مکانیسمهای اثربخش، نتایج و پیشنهادات اجرایی و کاربردی نیز ارائه میگردد. در این مقاله به دادههای گردآوری شده و تحلیل توصیفی یافتههای تحقیق مذکور به اختصار اشاره میشود.https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12741_1bbba497d4bd1c33ac670551ebabb4bc.pdfانجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایرانسیاست علم و فناوری200808401120080320Public Understanding of Science: A Philosophical Appraisalترویج علم در جامعه؛ یک ارزیابی فلسفی12742FAعلیپایاJournal Article19700101In the present paper, following a conceptual discussion of the rich network of the meaning consisting of such terms as "public understanding of science", "public communication of science", "public education of science", I shall critically consider some of the arguments in defence of the notion of public understanding of science and the cluster of concepts closely related to it. The outcome of this assessment is that while these arguments vary in terms of their premises, internal coherence and degree of validity, together they provide a, by and large, satisfactory justification for the thesis of education of science to the public.
In the following sections of the paper I shall critically consider the views of some of the main critics of modern science and technology and then would elaborate a number of ways in which the aim of disseminating scientific knowledge in society can be achieved more effectively. One of the upshots of the arguments of the paper is that there is a delicate relationship between the advancement of science and technology in a society and its political system. To wit, while examples of highly advanced technological environments can be seen in non-democratic systems, in the long run it is only within a democratic setup that the sustained, harmonious and effective growth of science and technology can be obtained.در مقاله حاضر پس از بررسی شبکه معنایی اصطلاحاتی نظیر "فهم عامه از علم"، "ترویج علم در جامعه" و ارائه توضیحاتی در خصوص چیستی این مفاهیم از حیث نظری و کاربردی، به بررسی نقادانه استدلالاتی پرداخته میشود که در باب چرایی مفید بودن "ترویج علم در حیطه عمومی" مطرح شده است. نتیجهای که از این بحث اخذ میشود آن است هرچند قوت استدلالهایی که در دفاع از ترویج علم ارائه شده یکسان نیست، اما در مجموع، این استدلالات کفه قضاوت را در حمایت از این اقدام سنگینتر میسازند. در ادامة بحث به بررسی انتقادی برخی از مهمترین دیدگاههایی پرداخته میشود که به علوم و فنّاوری جدید، به علل یا دلایل متفاوت و متنوع، نگاهی خوشبینانه و همدلانه ندارند. بخش پایانی مقاله به توضیح نظری و عملی برخی از شیوههای مؤثر برای ترویج علم در جامعه اختصاص داده شده است. از جمله نکات کلیدی مطروحه در این زمینه که در زمره نتایج اصلی مقاله است، آنکه میان ترویج بهینه علم و فنّاوری و وجود یک نظام مردمسالارانه رابطهای ظریف وجود دارد و شانس رشد دراز مدت، پایدار، موزون و هماهنگ علم و فنّاوری در زیستبومهای اجتماعی که با شرایط دموکراتیک اداره میشوند بالاتراست.https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12742_0cfc6004461f2cd2178e205333cc0145.pdfانجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایرانسیاست علم و فناوری200808401120080320Extracting Strategies for Modification of the National Innovation System of Iran Based on a Comparative Studyاستخراج راهکارهای اصلاح نظام ملی نوآوری ایران با تکیه بر مطالعه تطبیقی کشورهای منتخب536412744FAسید سپهرقاضی نوریسید سروشقاضی نوریدانشجوی دکترای مدیریت، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article19700101In recent years, National Innovation System (NIS) is accepted as a conceptual framework and analytical instrument for countries’ innovation activities by the international organizations such as EC, OECD and UNCTAD. This paper focuses on this concept in Iran and provides modifying recommendations with relying on experiences of some selected and successful countries. These recommendations are classified into two categories: The first category is institutional modifications based on the selected countries experiences. It recommends creating a new institution or modifying an existing institution for Iran. The second category is macro strategic modifications based on a survey study in SWOT analysis framework. These modifications are related to the whole system. Therefore, this paper uses the various instruments such as comparative study, survey study and SWOT analysis to extract the solutions for modifying NIS in Iran. مفهوم «نظام ملی نوآوری» به عنوان یک چارچوب مفهومی و ابزار تحلیلی فعالیتهای نوآورانه کشورها و جوامع، امروزه مورد قبول و استفاده سازمانهای بینالمللی مختلف مانند کمیسیون اروپا، OECD و UNCTAD است. مقاله حاضر نیز بر روی همین مفهوم بر کشور ایران تمرکز نموده و تلاش دارد با تکیه بر تجارب چند مورد از کشورهای منتخب و موفق، راهکارهای پیشنهادی را برای اصلاح آن ارائه کند. این راهکارها به دو دسته تقسیم شدهاند: نخست اصلاحات نهادی که مستقیم براساس وضعیت کشورهای مورد بررسی استخراج شدهاند و دوم اصلاحات راهبردی کلان که بر اساس مطالعه میدانی و نظرخواهی از کارشناسان در قالب تحلیل SWOT استخراج شدهاند و به کل نظام مزبور مربوط میشوند. با این ترتیب در تحقیق حاضر از ابزارهای متنوعی چون مطالعه تطبیقی، مطالعه میدانی و تحلیل SWOT برای استخراج راهکارهای اصلاح نظام ملی نوآوری ایران استفاده شده است.https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12744_47cd3eec340440776ba9f0112134105b.pdf