TY - JOUR ID - 13803 TI - الگوی شکل‌گیری بوم‌سازگان کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری نوآیند JO - سیاست علم و فناوری JA - JSTP LA - fa SN - 20080840 AU - کوثری, سحر AU - یاری, علیرضا AU - ثقفی, فاطمه AD - عضو هیأت‌علمی گروه سیاست علم، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران AD - عضو هیأت‌علمی پژوهشکده فناوری اطلاعات، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، تهران AD - عضو هیأت‌علمی دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 13 IS - 2 SP - 13 EP - 28 KW - الگوی شکل‌گیری KW - بوم‌سازگان کسب‌وکار KW - فناوری نوآیند KW - تحلیل محتوای استقرائی DO - 10.22034/jstp.2020.12.2.1170 N2 - در گذشته، کسب‌وکارها با کنترل زنجیره‌ تأمین خود در محیط بازار به رقابت با هم می‌پرداختند. در فضای آتی کسب‌وکار، یک شرکت محوری به مثابه بخش اصلی یک بوم‌سازگان کسب‌وکار طیفی از شرکت‌ها را مدیریت می‌کند و بوم‌سازگان کسب‌وکار در مسیر شکل‌گیری با رعایت الزاماتی می‌تواند توازنی سودمند بین نیازهای همکاری در عین رقابت را برقرار کند. مقاله حاضر به دنبال تحلیل نحوه شکل‌گیری بوم‌سازگان کسب‌وکار حول یک شرکت مبتنی بر فناوری نوآیند با بهره‌گیری از مفهوم چرخه عمر است. ابتدا الگوی مبنا با مرور نظام‌مند مقالات مرتبط (23 مقاله) استخراج و با بهره‌برداری از آن - که مبتنی بر مدل چرخه عمر و همچنین ویژگی‌های ایستا و پویای بوم‌سازگان است - سه شرکت برجسته مورد مطالعه قرار گرفتند که در نهایت با تحلیل محتوای استقرائی، الگوی نظری جدیدی در این زمینه ارائه شده است. این الگو می‌تواند راهنمایی برای ارزیابی نحوه شکل‌گیری و مراحل رشد بوم‌سازگان‌های دیجیتالی باشد. راهبرد تحقیق، مطالعه چندموردی بوده و یافته‌ها حاکی است که الزامات شکل‌گیری بوم‌سازگان کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری نوآیند عبارتند از: شکل‌گیری نقش‌های مکمل در پلتفرم کسب‌وکار، انطباق با الزامات و نیازهای محیطی، وجود پلتفرم مرکزی‌، بهره‌برداری از منابع موجود و بالقوه مکمل، حکمرانی شبکه‌ای، توسعه چشم‌اندازی الهام‌بخش‌، توجه به بازار و شکل‌گیری فرآیندهای اصلی کسب‌وکار در لایه‌های ارائه ارزش اصلی، ارزش توسعه‌یافته و مکمل. UR - https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13803.html L1 - https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13803_0d9ca4494eb079b8ae5bb38f3fb405b7.pdf ER -