TY - JOUR ID - 13680 TI - عوامل مؤثر بر تمایل به تجاری‌سازی دانش در دانشگاه شیراز JO - سیاست علم و فناوری JA - JSTP LA - fa SN - 20080840 AU - صیف, محمدحسن AU - صفا, سهیلا AU - بیرانوند, علی AD - دانشیار گروه برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه پیام نور AD - کارشناس ارشد برنامه‌ریزی آموزشی، آموزش و پرورش استان فارس AD - استادیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه پیام نور Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 12 IS - 1 SP - 65 EP - 76 KW - تجاری‌سازی KW - نگرش به تجاری‌سازی KW - تمایل به تجاری‌سازی KW - سرمایه اجتماعی KW - توانمندسازی روان‌شناختی DO - 10.22034/jstp.2019.11.1.2038 N2 - مقاله حاضر با هدف ارائه مدل علی عوامل مؤثر برتجاری‌سازی تحقیقات دانشگاهی انجام شده است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری، دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده‌های فنی و مهندسی دانشگاه شیراز می‌باشند. ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه است که جهت سنجش پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. در این پژوهش تأثیر متغیرهای ‌‌توانمندسازی روان‌شناختی، خودکارآمدی، سیاست دانشگاه، سرمایه اجتماعی، کنترل رفتار ادراک شده، نگرش به تجاری‌سازی بر تمایل به تجاری­سازی دانش مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج این پژوهش بر اساس مقادیر ضریب همبستگی به دست­آمده نشان می‌دهد که تمایل به تجاری‌سازی به‌طور مجزا با متغیرهای ‌‌توانمندسازی روان‌شناختی، کنترل رفتار ادراک شده ، نگرش به تجاری­سازی و سرمایه اجتماعی، رابطه معناداری دارد. همچنین تمایل به تجاری­سازی با متغیر‌های خودکارآمدی و سیاست دانشگاه فاقد رابطه معنادار می‌باشد. UR - https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13680.html L1 - https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13680_0f3d0dbfe0fba4672628d246c42e7932.pdf ER -