TY - JOUR ID - 13665 TI - تحلیل اثرات علمی فرصت‌های مطالعاتی از نگاه اعضای هیات علمی کشاورزی JO - سیاست علم و فناوری JA - JSTP LA - fa SN - 20080840 AU - شریف‌زاده, ابوالقاسم AU - عبدالله زاده, غلامحسین AD - استادیار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 4 IS - 4 SP - 37 EP - 48 KW - همکاری های پژوهشی KW - فرصت های مطالعاتی KW - توسعه دانشگاهی KW - تحلیل مسیر DO - N2 - هدف از این پژوهش تحلیل اثرات علمی فرصت‌های مطالعاتی از دیدگاه اعضای هیات عملی دانشکده‏های کشاورزی کشور است. از نظر روش‌شناسی، این پژوهش بر اساس راهبرد پیمایش به انجام رسیده است. جامعه آماری پژوهش کلیه اعضای هیأت علمی مراکز آموزش عالی کشاورزی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که از طریق فرمول کوکران، نمونه پژوهش انتخاب و به روش ‌نمونه‌گیری طبقه‌بندی تصادفی با انتساب متناسب مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بود که روایی صوری و محتوایی پرسشنامه بر پایه نظرات گروهی از پژوهشگران مربوطه تأیید شد و پایایی آن بر مبنای ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. سازه‌های پژوهش از طریق تعدادی نشانگر در مقیاس لیکرت اندازه‌گیری شد. هر کدام از نشانگرهای مربوط به سازه‌های پژوهش از طریق محاسبه ضریب تغییرات اولویت‌بندی شد. برای تعیین تاثیر مستقیم و غیرمستقیم متغیرهای مستقل مورد مطالعه بر متغیر وابسته سودمندی غایی فرصت‌های مطالعاتی از روش تحلیل مسیر از طریق محاسبه رگرسیون‌های متوالی استفاده شد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که بیشترین تأثیر بر سودمندی فرصت‌های مطالعاتی مربوط به سازه تعاملات حرفه‌ای بین‌المللی با میزان تأثیر 835/0 است. سازه ادراک از فرایند‌های گذراندن فرصت مطالعاتی با میزان تأثیر کل 821/0، سازه ادراک از منافع فردی مورد انتظار فرصت مطالعاتی با تأثیر مستقیم 735/0، سازه عملکرد حرفه‌ای و علمی با اثر غیرمستقیم 451/0 و در نهایت سازه ادراک از پیامدهای منفی فرصت مطالعاتی با اثر کل 231/0 در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در پایان با توجه به یافته‌های پژوهش برخی پیشنهادها برای بهبود اثربخشی و سودمندی نهایی فرصت‌های مطالعاتی ارائه شده است. UR - https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13665.html L1 - https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13665_b7dcf16f5901713642256363fca8bcb5.pdf ER -