TY - JOUR ID - 12974 TI - همپایی دوسطحی در صنعت ساخت نیروگاه های حرارتی ایران JO - سیاست علم و فناوری JA - JSTP LA - fa SN - 20080840 AU - شهرزاد, سید زروان AU - حامدی, محسن AU - محمدی, مهدی AD - دانشجوی دکتری مدیریت فناوری، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران AD - استاد دانشکده مکانیک، دانشگاه تهران AD - استادیار دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 10 IS - 1 SP - 69 EP - 83 KW - همپایی KW - شرکت متاخر KW - شکاف فناوری KW - شکاف مدیریت KW - شکاف بازاریابی DO - N2 - شرکت‌های متأخر برای همپایی بایستی شکاف‌های فناوری، مدیریت و بازاریابی با شرکت‌های پیشرو را ترمیم کنند. به نظر می‌رسد در گروه‌های صنعتی بزرگ که به تولید سامانه‌ها و محصولات پیچیده می‌پردازند توانمندی‌های متفاوتی در سطوح مختلف گروه برای ترمیم فواصل موجود با شرکت‌های پیشرو شکل می‌گیرد. در این مقاله، همپایی گروه مپنا در صنعت ساخت نیروگاه‌های حرارتی بررسی شده که نتایج نشان می‌دهد همپایی در سطح گروه برای پُرکردن شکاف‌های ذکرشده با پیچیدگی‌های قابل توجهی همراه بوده ولی همپایی فناورانه در سطح واحدهای تولیدی به عنوان بخشی کلیدی و قابل افراز از همپایی در گروه با برخی مدل‌های کلاسیک همپایی شباهت‌های قابل توجهی داشت. نقش و اهمیت اهرم کردن یادگیری از طریق همکاری‌های فناورانه در کنار تلاش‌های داخلی هدفمند برای پُرکردن سه شکاف مدیریت، بازاریابی و فناوری نیز در گروه مپنا بررسی شده است. نتایج این تحقیق می‌تواند به عنوان راهنمایی برای همپایی در گروه‌های صنعتی بزرگ مدنظر قرار گیرد. UR - https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12974.html L1 - https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12974_af25387a21aed314b4089d71288af58b.pdf ER -