TY - JOUR ID - 12881 TI - پیش‌بینی عملکرد تحصیلی دانشجویان بر اساس تیپ‌های مدرسی اعضاء هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان JO - سیاست علم و فناوری JA - JSTP LA - fa SN - 20080840 AU - سلیمانی, رسول AU - یوسف زاده, محمد رضا AU - سلیمانی, نفیسه AD - Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 5 IS - 3 SP - 57 EP - 67 KW - تیپ درس نگر KW - تیپ رفتار نگر KW - تیپ فرانگر KW - اعضای هیات علمی KW - عملکرد تحصیلی دانشجویان KW - دانشگاه بوعلی سینا DO - N2 - هدف این پژوهش، بررسی رابطه تیپ‌های مدرسی با عملکرد تحصیلی دانشجویان است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است و جامعه آماری مورد تحلیل نیز عبارتند از کلیه اعضاء هیات علمی و دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه بوعلی که تعداد آنها 3580 دختر و 2021 پسر می‌باشد. حجم نمونه آماری با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای نسبتی و جدول بر آورد حجم نمونه کرجسی و مورگان به تفکیک دختر 186 و پسر 157 نفر است. ابزار اندازه‌گیری در این مطالعه "پرسشنامه محقق ساخته سنجش تیپ‌های معلمی" و"چک لیست میانگین نمرات دانشجویان" است. برای سنجش روایی " پرسشنامه محقق ساخته سنجش تیپ های معلمی" از روایی محتوا و برای سنجش پایایی آن از آزمون الفای کرونباخ استفاده شد و میزان آن 0.85 محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از شاخص‌های آمار توصیفی شامل میانگین، نمودار، درصد و آزمون آمار استنباطی ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس یک و چند متغیره استفاده شده است. یافته‌ها نشان داد که در هر دانشکده اهمیت و وزن هر تیپ با دانشکده دیگر متفاوت است. در بعضی از دانشکده‌ها وجود تیپ درسی‌نگر دارای وزن بالاتر و در دانشکده دیگر وزن تیپ رفتارنگر اهمیت بالاتری دارد. UR - https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12881.html L1 - https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12881_eae5c3a1b621ce290b53ccac3121f13a.pdf ER -