TY - JOUR ID - 12865 TI - آمایش آموزش عالی و سیاست‌های توسعه علم و فناوری کشور: تحلیل گسست بر اساس تجربه‌نگاری JO - سیاست علم و فناوری JA - JSTP LA - fa SN - 20080840 AU - آهنچیان, محمد رضا AD - Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 5 IS - 1 SP - 73 EP - 86 KW - آموزش عالی KW - توسعه KW - برنامه ریزی منطقه ای KW - سیاست علم و فناوری DO - N2 - این پژوهش با هدف مطالعۀ رابطۀ آمایش آموزش عالی و سیاست‌های توسعه علم و فناوری کشور انجام شد. از آنجا که طرح و اجرای مطالعات آمایش باید با اتّکا به نقشۀ کلان توسعه علم و فناوری کشور صورت بگیرد و دستاوردهای آمایش باید پشتیبان سیاست‌های توسعۀ علم و فناوری کشور باشد، این تحقیق با مراجعه به یک مدل سیاست‌گذاری (تصمیم‌گیری) و با کمک روش تجربه‌نگاری، طرح و اجرای برنامۀ آمایش آموزش عالی کشور در سال‌های 1389 و 1390 را با رویکردی انتقادی، بازنگری کرده است تا حلقه‌های مفقوده یا نقاط گسست نظری و عملی آمایش و سیاست‌های توسعۀ علم و فناوری کشور را شناسایی و معرفی کند. در این راستا، گسست‌ها به دو دستۀ نظری و عملی تقسیم شده‌اند: در طبقۀ گسست‌های نظری، خلاء‌های فلسفی، روش‌شناختی، و مفهوم‌پردازانه آمایش مورد توجه قرار گرفت و در طبقۀ عملی، گسست‌ها در دو سطح کلان و خرد، شناسایی و معرفی شدند. در سطح کلان، روشن شد که تأثیرپذیری برنامه‌های توسعۀ علم و فناوری از جریان‌های کنترل‌کنندۀ نظام بوروکراتیک مرکزی، بر محورهای پیوند آمایش با سیاست‌های توسعه اثر می‌گذارد. در سطح خرد نیز مؤلفه‌هایی چون سرمایه انسانی خبرۀ درگیر در آمایش؛ اعتبار و مرجعیت اسناد حامل سیاست‌های علم و فناوری و قابلیت استخراج دلالت‌های مربوطه؛ عزم قراردادن بنیان توسعۀ آموزش عالی بر مطالعات آمایش و اخذ تصمیمات قاطع در این‌باره؛ و کیفیت تفویض اختیار به کمیته‌های آمایش، از جمله عوامل مؤثر در گسست، معرفی شدند. مقاله با تلخیص آموزه‌های کلیدی تجربۀ مشارکت در آمایش آموزش عالی کشور به پایان رسیده است. UR - https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12865.html L1 - https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12865_d3511355fb53a201d88613aa4c8fec33.pdf ER -