TY - JOUR ID - 12821 TI - پیمایش فهم عمومی از علم و فناوری: مطالعه موردی شهروندان تهرانی JO - سیاست علم و فناوری JA - JSTP LA - fa SN - 20080840 AU - قانعی‌راد, محمد امین AU - مرشدی, ابوالفضل AD - Y1 - 2011 PY - 2011 VL - 3 IS - 3 SP - 93 EP - 103 KW - فهم عمومی از علم KW - مدل کمبود KW - مدل درگیری و مشارکت در علم KW - نگرش به علم DO - N2 - این مقاله از طرح پژوهشی "اجرای نسخه راهنمای پیمایش علم و جامعه" استخراج شده که برای اولین بار، به شیوه کنونی، در ایران و در میان شهروندان تهرانی انجام شده است. طرح مسأله مقاله حاضر، ضرورت انجام مطالعات ادواری در مورد نگرش و شناخت عامه مردم از علم و فناوری را به عنوان یکی از برنامه‌های پایش توسعه علمی کشور تبیین می‌کند. در بخش چارچوب نظری و مفهومی به مدل‌های کمبود (سواد علمی و فهم عمومی از علم) و مشارکت و درگیری عمومی اشاره شده و تجربیات کشورها با تأکید بر شاخص‌ها و سنجه‌های پیمایش‌های آنان بررسی شده است. بخش اصلی این مقاله را توصیف داده‌ها و نتایج پیمایش فهم عمومی از علم و فناوری در تهران،با نگاه تطبیقی، تشکیل می‌دهد. پرسشنامه مورد استفاده در این پیمایش با استفاده از تجربیات سایر کشورها و نظرخواهی از متخصصان ایرانی با مجموعه‌ای از سوالات باز و بسته تنظیم شده و در بین 300 نفر از ساکنان شهر تهران به عنوان نمونه آماری اجرا شده است. داده‌های پژوهش با استفاده از نرم افزارهایSPSS وLISREL تحلیل شده‌اند. در بخش نتیجه‌گیری ، با تحلیل تطبیقی یافته‌ها، فرضیه‌های جدیدی برای پژوهش‌های آتی مطرح شده و همچنین به منظور بهبود روش‌های سنجش فهم عمومی از علم و فناوری در ایران پیشنهادهایی ارائه شده است. UR - https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12821.html L1 - https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12821_e0dd6c8889b7a1c9ce037b663e56eafa.pdf ER -