انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران
سیاست علم و فناوری
20080840
27834476
5
2
2012
12
21
نامه سردبیر
0
1
FA
سید سپهر
قاضی نوری
دانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12867.html
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12867_f51980270788dab139daba113384171c.pdf
انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران
سیاست علم و فناوری
20080840
27834476
5
2
2012
12
21
استخراج دلالتهای سیاستی رویکرد تطوری در حوزه علم و فناوری: تحلیلی تماتیک
1
17
FA
میثم
نریمانی
سید سپهر
قاضی نوری
طاهره
میر عمادی
توصیفات کیفی در خصوص چیستی اقتصاد تطوری (تکاملی) و نیز دلالتهای مختلف آن باعث شده است تا برداشتهای مختلف و احیانا متضادی در این حوزه مطرح شود. این تکثر برداشت هم در حوزه چیستی اقتصاد تطوری و هم در خصوص دلالتهای خاص آن در سیاستهای حوزه علم و فناوری مشهود است. بهمنظور مفهومپردازی مناسب از محتوای کیفی موجود و استخراج دلالتهای سیاستی رویکرد تطوری درحوزه علم وفناوری، استراتژی طراحی و تحلیل تماتیک در این مقاله مورد استفاده قرار گرفته است. کدبندی، استخراج مفاهیم و طراحی تمها به تحلیل دولایهای در این خصوص منجر گردید. در لایه اول چیستی اقتصاد تطوری و در لایه دوم دلالتهای سیاستی آن در حوزه علم و فناوری مورد توجه قرار گرفته است. در انتهای مقاله نیز مبتنی بر همین تحلیل تماتیک دولایهای در خصوص اقتصاد تطوری و خردمایههای سیاستی آن، شبکه تماتیک دلالتهای سیاستی حوزه علم، فناوری و نوآوری مبتنی بر اقتصاد تطوری استخراج شده است. طرح کلان ارائه شده در این مقاله ضمن ارائه ملاک تمایز در خصوص برداشتهای مختلف، مبادی و خردمایههای اصلی سیاستگذاری علم و فناوری در رویکرد تطوری را نشان داده و فهم دلالتهای مشترک و غیر مشترک سیاستی را تسهیل مینماید.
خردمایه سیاستگذاری,تحلیل تم,شبکه تماتیک,منطق سیاست
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12868.html
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12868_b48364f1213ae78831df198a03701391.pdf
انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران
سیاست علم و فناوری
20080840
27834476
5
2
2012
12
21
پیامدهای بازاندیشی در مفهوم نخبگی
17
33
FA
غلامعلی
منتظر
امیر
ناظمی
محسن
موسوی نسب
در هر جامعهای مجموعهای از نهادها و سازکارها با موضوع نخبگی و نخبگان ارتباط و تعامل دارند، که در مجموع شکلدهنده یک نظام نخبگانی هستند. نظام نخبگانی در مجموع لازم است تا برخوردار از کارکردهای 1) شناسایی، 2) جذب، 3) هدایت، اعم بر آموزش و پرورش، 4) بهکارگیری، 5) حمایت، 6) تکریم، 7) الگوسازی و 8) نگهداشت باشد. هر یک از کارکردها بر اساس فهم و ادراکی از مفهوم نخبگی و نخبه در سطح جامعه عملیاتی میشود. پس این درک عمومی از مفاهیم است که نهادها، ارتباطات میان آنها و ماموریتهای آنان را شکل میدهد. اما رشد و توسعه فهم مبتنی بر مطالعات و تجربیات، بازنگری در این مفاهیم بنیادی را ضروری میسازد. در این مقاله بر پایه یک تحلیل سیستمی به بازاندیش در مفهوم نخبه و نخبگی اقدام شده است. نتایج مطالعه نشان میدهد که اصلیترین مشکل در رویکردهای مربوط به نظام نخبگانی، ناشی از فهم متداول از واژه نخبه است، که عمدتا مبتنی بر تیزهوشی و نهایتا استعداد درخشان استوار شده است و به سایر جنبههای نخبگی یعنی خبرگی و کنشگری اجتماعی توجهی نشده است.
نظام نخبگانی,نخبه,شناسایی,جذب,هدایت,آموزش و پرورش,به کارگیری,حمایت,الگوسازی,نگهداشت
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12869.html
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12869_c9787f2246fa960471c17c1f9d9f3857.pdf
انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران
سیاست علم و فناوری
20080840
27834476
5
2
2012
12
21
فلسفه قارهای علم چیست؟
33
45
FA
رضا
علیزاده ممقانی
هدف از این مقاله معرفی و مقایسه دو رویکرد اصلی در فلسفه علم است. رویکرد نخست که مدعی اصلی فلسفه علم است و هنوز هم نگرش رایج و اصلی در شناختشناسی علم محسوب میشود عبارت از "فلسفه تحلیلی علم" است. اما "فلسفه قارهای علم" نگرشی دیگر است که به موازات نسخه تحلیلی و در فضایی کاملا متفاوت و حتی گاه متناقض با رویکرد تحلیلی به موضوع علم پرداخته است. در این مقاله ضمن معرفی کلی فلسفه قارهای علم که اصطلاحی کم و بیش نوین در شناختشناسی علم محسوب میشود و بیان برخی انگیزهها و مقاصد متنوع در پرداخت قارهای، به یک مقایسه کلی بین این دو نگرش پرداخته شده است. ترتیب کار از این قرار است که ابتدا فلسفه تحلیلی علم معرفی و سپس بدیل قارهای آن و چرایی ظهور آن در برابر رقیب تحلیلی شرح داده میشود و در نهایت مقایسهای بین برخی مولفههای اصلی دو رویکرد صورت میگیرد.
فلسفه تحلیلی,فلسفه قارهای,زمینه گرایی,نامنطق گرایی,علم فلسفی,رویکرد توصیفی,گفتارنخبه
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12870.html
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12870_d1a39cb4ad30196f7b3beceb34960dcc.pdf
انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران
سیاست علم و فناوری
20080840
27834476
5
2
2012
12
21
شناسایی چالشهای شرکتهای تازه تأسیس فناوری محور دانشگاهی در مسیر رشد
45
62
FA
احمد
جعفرنژاد
علی
محقر
احمد
اختیارزاده
انتقال دانش و فناوری از دانشگاه به صنعت به کمک شرکتهای زایشی، راهکاری است که نزدیک به یک دهه در ایران پیادهسازی شده و به نظر میرسد تا به امروز خروجیهای آن، نتوانسته موجب شکلگیری جنبشی اساسی در سطح صنعت شود. در این مقاله تلاش شده تا با بررسی عمیق وضعیت شرکتهای تازه-تأسیس فناوریمحور دانشگاهی1، به مدلی برای شناخت بهتر فرآیند رشد این نوع شرکتها و پاسخگویی به سه سوال اساسی دست یافته شود: 1) چگونه میتوان این نوع شرکتها را با رویکردی تجاری دستهبندی نمود، 2) این نوع شرکتها برای رسیدن به موقعیتی پایدار چه مراحلی را طی میکنند و 3) در هر یک از این مراحل با چه عواملی روبرو هستند. در این مقاله ضمن ارائه یک تقسیمبندی جدید از این شرکتها، با تکیه بر روش تحقیق نظریه بنیادین و مصاحبههای عمیق با 20 نفر از مدیران عامل و اعضای هیأت مدیره 14 شرکت به همراه برخی از مسئولین و مدیران مرکز رشد فناوریهای پیشرفته دانشگاه شریف، مرکز رشد و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، در نهایت به مدلی 7 مرحلهای به همراه عوامل اثرگذار بر فرآیند رشد در هر مرحله دست یافته شد.
شرکتهای تازه تاسیس فناوری محور,شرکتهای زایشی,مدل رشد,مرکز رشد,کارآفرینی فناورانه,تجاری سازی نوآوری
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12871.html
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12871_bfb41eec2fae4a335769c9bf7f173787.pdf
انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران
سیاست علم و فناوری
20080840
27834476
5
2
2012
12
21
تغییرات مفهومی در مسیر ظهور رویکرد نظامهای نوآوری
63
79
FA
علی
کرمانشاه
آرش
موسوی
mousavi@nrisp.ac.ir
رویکرد نظامهای نوآوری در دو دهه اخیر با سرعت و در یک گستره جهانی تبدیل به ابزاری برای مطالعه فرایندهای نوآورانه و چارچوبی برای سیاستگذاری در قلمروهای علم، فناوری و نوآوری گردیده است. این در حالی است که پرسشها و تردیدهایی در باب ارزش علمی و بنیاد معرفتشناسانه این رویکرد، گاه و بیگاه در منابع مطرح میگردد و پاسخ درخوری نمییابد. در مقاله حاضر تلاش میکنیم تا آن پرسشها و تردیدها را در مرکز توجه قرار دهیم و پاسخهایی روشن برای آنها فراهم آوریم. برای این منظور مطالعهای معرفتشناختی بر روی ماهیت و سیر تکاملی رویکرد نظامهای نوآوری انجام میدهیم. نقطه اتکاء اولیه ما در این مطالعه، طبقهبندی نُه سطحی پاول تاگارد از اصناف تغییر مفهومی در یک انقلاب علمی و فلسفه پشتیبان آن طبقهبندی است. این چارچوب نظری را برای ارائه تحلیلی از انواع و درجات توسعه مفهومی در خلال نضجگیری رویکرد نظامهای نوآوری مورد استفاده و آزمون قرار میدهیم. تحلیلهای ما نشان میدهند که ظهور نظامهای نوآوری و قد علم کردن این رویکرد در برابر نگاه استاندارد در اقتصاد نوآوری نه تنها شامل تقریباً تمام انواع توسعه مفهومی مشخص شده توسط نظریه تاگارد میگردد بلکه تحولاتی ریشهایتر در اصول معرفتشناسانه و روششناسانه تثبیت شده، نحوه اولویتبندی مسائل اصلی و شیوههای رایج تبیین و حل مساله را نیز در بر میگیرد.
نظام های نوآوری,تغییر مفهومی,معرفت شناسی,اقتصاد نوآوری,فلسفه اقتصاد
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12872.html
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12872_2ff5815e8a591f94adb75ad3708fd6ae.pdf
انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران
سیاست علم و فناوری
20080840
27834476
5
2
2012
12
21
آیا دستیابی به نوآوری تابع قاعده است؟نقدی بر مقاله ]« تغییرات مفهومی در مسیر ظهور رویکرد نظامهای نوآوری»
79
91
FA
علی
پایا
مقاله کنونی به ارزیابی نقادانه این نکته اختصاص دارد که آیا میتوان برای فرایند نوآوری دستورالعملها و الگوریتمهایی پیشنهاد کرد که با استفاده از آنها بتوان به نوآوری در زمینههای مختلف دست یافت. برای این منظور دیدگاه پاول تاگارد که در آثار خود یک منطق پژوهش برای دستیابی به نواوری و توسعه را بسط داده است، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. تاگارد از منظر معرفت شناسایی طبیعتگرایانه و با تکیه به تاریخ اندیشه و متاثر از دیدگاههای کواین و کوهن کوشیده است روششناسی مناسبی برای دستیابی به نوآوری و توسعه پیشنهاد کند. استدلال مقاله آن است که رویکرد تاگارد، و همه کسان دیگری که میپندارند برای نواوری میتوان دستورالعمل تجویز کرد، با کاستیها و نقایص فراوان روبروست و راه به جایی نمیبرد. نواوری، تابع قاعده نیست بلکه در زمره ظرفیت و استعدادهای ظاهر شونده قرارداد که متناسب با درجه پیچیدگی نظامهای اجتماعی-معرفتی میتواند در آنها ظهور کند. به این اعتبار مناسبترین راه برای کمک به ظهور این ظرفیت ایجاد "زیستبوم بهینه نواوری" است.
نظام نوآوری,تغییرات مفهومی,پیروی از قاعده,نظام های پیچیده,زیست بوم بهینه نوآوری
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12873.html
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12873_bcd1c7f45aa02a09a1c993f4c142e2de.pdf
انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران
سیاست علم و فناوری
20080840
27834476
5
2
2012
12
21
این نقد بگیریم و دست از آن نسیه هم مداریم: پاسخ به ملاحظات نقدانه جناب آقای دکتر علی پایا
91
97
FA
آرش
موسوی
mousavi@nrisp.ac.ir
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12874.html
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12874_dc775427eb1d592384c2d4e24766dbe7.pdf
انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران
سیاست علم و فناوری
20080840
27834476
5
2
2012
12
21
نقد و نسیه : توضیحاتی درخصوص پاسخهای آقای آرش موسوی
97
107
FA
علی
پایا
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12875.html
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12875_9ae8e6ca6dce86be1fcdbd9b5009dc86.pdf