انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران
سیاست علم و فناوری
20080840
27834476
3
3
2011
03
21
مهمان سردبیر
0
1
FA
عبدا...
صوفی
سیاست حمایت وتوسعه علم، فناوری و صنعت در ایران یکی از بزرگترین دستآوردهای انقلاب اسلامی است که بر پایه بنیاد فکری صحیح «لازمه استقلال، خود کفا بودن است» استوار است. بر اساس این بینش درست، ایران در دو دهه گذشته پیشرفتهای شایان و چشمگیری در همه زمینههای علمی، فناوری و صنعتی داشته است. یک نمونه از این پیشرفتها تعداد مقالات علمی است که محققین ایرانی که در دانشگاهها ومراکز تحقیقی داخل کشور فعالیت میکنند در فصلنامههای علمی بینالمللی بهچاپ رساندهاند. مطابق آماری که در جدول زیر منعکس شده است محققین ایرانی در انشار مقالات علمی بهخصوص در رشته شیمی و مهندسی در سطح بینالمللی نقش مهمی داشتهاند. این ردهبندی از بین 197 کشور بدست آمده است. اعداد اعشاری ناشی از تقسیم هر مقاله که مولفین آن از کشورهای مختلفند میباشد. برای مثال اگر مقالهای دارای دو نویسنده از دو کشور است هر کشور 0.5 امتیاز دریافت میکنند. رتبه ایران و تعداد مقالات مولفین ایرانی داخل کشور که در مجلاتISI وSSCI در سال 2007میلادی بهچاپ رسیدهاند رشته تعداد مقالات رتبه رشته تعداد مقالات رتبه شیمی 1320.8 16 علوم حیاتی 28 29 مهندسی 655.8 22 زیست شناسی 606.7 32 ریاضی 129.3 24 زمین شناسی 138 35 کامپیوتر 47.9 25 نجوم 17.23 38 کشاورزی 153.7 27 روانشناسی 21.32 41 علوم طبی 618.7 28 علوم اجتماعی 28.4 46 فیزیک 600 28 Source: Science & Engineering Indicators, 2010. United States National Science Foundation (http://www.nsf.gov/statistics/seind10/) علاوه بر این، تعداد و رتبه کشورهائی که در 27 رتبه بالا در چاپ مقالات علمی قرار دارند در جدول زیر عرضه میشود: تعداد مقالات چاپ شده در تمامی رشتهها در سال 2007 در 27 کشور بالای دنیا رتبه کشور تعداد مقالات رتبه کشور تعداد مقالات رتبه کشور تعداد مقالات رتبه کشور تعداد مقالات 1 آمریکا 209694.7 8 ایتالیا 26544 15 تایوان 12742 22 اسرائیل 6623 2 چین 56806 9 اسپانیا 20981 16 برزیل 11885 23 دانمارک 5236 3 ژاپن 52896 10 کره جنوبی 18467 17 سوئد 9914 24 فنلاند 4989 4 انگلستان 47121 11 هندوستان 18194 18 سوئیس 9190 25 یونان 4980 5 آلمان 44408 12 استرالیا 17831 19 ترکیه 8638 26 اطریش 4825 6 فرانسه 30740 13 هلند 14210 20 لهستان 7136 27 ایران 4366 7 کانادا 27800 14 روسیه 13953 21 بلژیک 7071 Source: Science & Engineering Indicators, 2010. United States National Science Foundation بحث در چند مورد در رابطه با این مطلب لازم بهنظر میرسد: اولاً، این رتبهبندی صرفاً در مورد کمیت مقالات میباشد و بر پایه آن نمیتوان نظری در مورد کیفیت مقالات داد. بنا براین نباید ضربالمثل معروف «یکی مرد جنگی به از صد هزار» را فراموش کرد. ثانیاً، معترضین ممکن است ادعا کنند که استفاده از منابع برای تحقیقات علمی و چاپ مقالات، بخصوص در شرایطی که احتیاجات عدیده در جامعه وجود دارد اتلاف منابع کمیاب است. در جواب این نوع اعتراضات باید گفته شود که تحقیقات علمی که اکثرأ خود را در چاپ مقالات منعکس میکنند پایه و اساس فناوریهای نوین میباشد. برای مثال، بنا بهآمار «بنیاد ملی علم آمریکا» به 111832 مقاله از 758142 مقاله در جهان که در سال 2007 بهچاپ رسیده بود در پتنتهای ثبت شده در آمریکا در آن سال اشاره شده بود. این نشان آن است که هر چند همه تحقیقات و مقالات ناشی از آنها مثمر ثمر نیستند ولی بدون چنین تحقیقاتی توسعه نوآوری امکانپذیر نیست. بهعلاوه، باید توجه کرد که آندسته از مقالاتی که بطور مستقیم در پیشبرد فناوری نقشی نداشتهاند نقش مهمی در ایجاد زیرساخت علمی جامعه و تقویت تفکری که برای علم، دانش و تحقیق ارزش قائل میشود دارند. یک سیستم دانشگاهی را که اصلاً نظام فکری تحقیق در آن موجود نیست تجسم کنید. آیا در چنین سیستمی علم و دانش توسعه پیدا خواهد کرد؟ جواب بهاین سئوال حتما منفی است. بنابراین نتیجه میگیریم که سرمایهگذاری در توسعه و تحقیق برای پیشرفت اقتصادی، رفاه جامعه و در شرایط کنونی بینالمللی، برای حفظ استقلال کشور ضروری میباشد. امید است که این آمار انگیزه بیشتری برای محققین ایرانی ایجاد کند تا در آینده رتبه بالاتری در همه علوم برای ایران به دست آورند.
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12814.html
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12814_ce379fd4f5f56609dd1c0788e76b9957.pdf
انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران
سیاست علم و فناوری
20080840
27834476
3
3
2011
03
21
بررسی تجربی ارتباط استراتژی فناوری با استراتژی و عملکرد کسبوکار در صنایع الکترونیک ایران
1
19
FA
لعیا
الفت
سید محمد
اعرابی
مقصود
امیری
سید سروش
قاضی نوری
دانشجوی دکترای مدیریت، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
استراتژی فناوری، خصوصا در صنایعی که فناوریمحور به شمار میروند و فناوری نقش مهمی در رقابتپذیری آنها دارد، عموما، یکی از مهمترین اجزای جهتگیری استراتژیک شرکتها بهشمار میرود. لذا پژوهشگران به ارتباط میان استراتژی فناوری و استراتژی کسبوکار شرکتها و اثری که این ارتباط بر عملکرد شرکتها میگذارد توجه نمودهاند. در این تحقیق بر اساس دادههای یک پیمایش و در چارچوب نظریه پیکربندی به بررسی ارتباط میان این دو استراتژی و عملکرد کسبوکار در صنایع الکترونیک ایران پرداخته شده است. نتایج حاصل نشان داده است که خصوصا در مورد استراتژیهای کسبوکار تمایز و تمرکز، استراتژی فناوری نقش پشتیبان استراتژی کسبوکار و فراهمآورنده قابلیتهای رقابتی لازم را بر عهده دارد و در صورتی که استراتژی فناوری از سازگاری و قوت لازم برای ایفای این نقش برخوردار نباشد، عملکرد شرکتها ضعیف خواهد بود.
راهبرد,فناوری,استراتژی فناوری,استراتژی کسب و کار,پیکربندی های استراتژیک
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12815.html
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12815_83d6bea94271a4c31d496a1eee217495.pdf
انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران
سیاست علم و فناوری
20080840
27834476
3
3
2011
03
21
ارزیابی وضعیت نوآوری در منطقه جنوبغربآسیا و تعیین جایگاه ایران:
19
33
FA
محمد رضا
بخشی
رجب
پناهی
زینب
مولایی
سید حسن
کاظمی
داود
محمدی
تحقیق حاضر دارای دو هدف عمده میباشد؛ هدف اول ارزیابی شاخصهای نوآوری در منطقه آسیای جنوبی غربی و تعیین جایگاه ایران براساس این شاخصها؛ و هدف دوم تبیین کاربرد روش پرومته می باشد. بدین منظور ابتدا شاخصهای تبیینگر نوآوری استخراج و سپس وضعیت و روندهای این شاخصها در کشورهای منطقه بررسی شده است. در مرحله بعد شاخصها با استفاده از تکنیک آنتروپی وزندهی و در نهایت با استفاده از تکنیک پرومته نوع 2 کشورها اولویتبندی و جایگاه ایران بر اساس شاخص ترکیبی نوآوری تعیین شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد براساس شاخص ترکیبی نوآوری، لبنان، گرجستان، امارات متحده عربی در گروه «کشورهای با وضعیت نوآوری خوب»؛ ارمنستان، آذربایجان، ترکیه و قزاقستان در گروه «کشورهای با وضعیت نوآوری متوسط»؛ ایران، عربستان، اردن و قرقیزستان در گروه «کشورهای با وضعیت نوآوری نسبتا ضعیف»؛ و عمان، پاکستان و سوریه در گروه «کشورهای با وضعیت نوآوری ضعیف» قرار گرفتند. بدین ترتیب کشورهای لبنان، گرجستان، امارات متحده عربی، جمهوری ارمنستان، جمهوری آذربایجان، وترکیه رتبههای اول تا ششم را به خود اختصاص دادهاند. بر اساس نتایج مطالعه، ایران در میان کشورهای مورد مطالعه در حد وسط و میانه قرار دارد که این جایگاه برای جمهوری اسلامی ایران، رتبه مناسبی نبوده و با اهداف ترسیم شده در برنامهها و سیاستهای کلان توسعه کشور، بویژه چشمانداز بیست ساله و اهداف نقشه جامع علمی، فاصله قابل توجهی دارد.
تحلیل چند معیاره,جنوب غرب آسیا,روش تصمیم گیری پرومته
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12816.html
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12816_05b24a93e0a77296402da3f08286fb62.pdf
انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران
سیاست علم و فناوری
20080840
27834476
3
3
2011
03
21
بررسی رویکردهای جامعهشناختی در باب ماهیت معرفت علمی:
33
49
FA
علی
ربانی
زهرا
ماهر
این مقاله مهمترین رویکردهای جامعهشناختی در باب ماهیت معرفت علمی را مورد بررسی قرار میدهد. جامعهشناسان قدیم علم به ارایه یک رویکرد عقلانی درباره معرفت علمی پرداختهاند. براساس این رویکرد عقلانی یا دیدگاه معیار، علم یک پدیده عقلانی، همگانی، غیراجتماعی و بیتاثیر از علایق اجتماعی و فرهنگی است. دیدگاههای جدید جامعهشناسی براساس یک نوع معرفتشناسی نسبیگرا (فرهنگگرا)، معرفت علمی را دارای ماهیت فرهنگی و اجتماعی میدانند. در نتیجه، استعاره معرفت علمی به مثابه «آیینه طبیعت و واقعیت» از میان برداشته شد و بنابراین اساس دیدگاه معیار درباره علم زیر سوال رفت. جامعهشناسان جدید علم با شعار "علم به مثابه فرهنگ" اظهار میکنند که معرفت علمی همواره جزئی از فرهنگ بوده ودر بیرون از فرهنگ نمیتوان مقام و جایگاهی برای آن تصور کرد. به بیان دیگر علم بهعنوان یک رویه اجتماعی احتمالی، پایه و مبنای مطمئنی در واقعیت ندارد بلکه باید آن را به عنوان یک فعالیت کاملا اجتماعی-فرهنگی شناخت که پیوند اساسی با ارزشها و ایدئولوژیهای اجتماعی دارد. صاحبنظران جامعهشناسی معرفت علمی و طرفداران جنبشهای سیاسی-اجتماعی منتقد علم (همچون فمینیستها) ازجمله مهمترین نمایندگان رویکرد فرهنگیاند که به بیان دیدگاهها و نظریات آنها میپردازیم. در بخش پایانی مقاله رویکرد فرهنگی مورد نقد وبررسی قرار میگیرد.
علم,عقلانی سازی,رویکرد فرهنگی,جامعه شناسی معرفت علمی,ابزارهای زبانی علم,تحلیل گفتمان,ذخیره کلامی تجربه گرایی و ذخیره کلامی احتمالی,آدمک مصنوعی علم,جنبش فمینیسم
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12817.html
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12817_9144c32160ffc5173d213183c712bc31.pdf
انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران
سیاست علم و فناوری
20080840
27834476
3
3
2011
03
21
مطالعه فضای همکاریهای علمی-فنی شرکتهای نانو در ایران با استفاده از نظریه شبکههای اجتماعی و رجوع به خبرگان
49
60
FA
فاطمه
صالحی یزدی
محمد مهدی
سپهری
-
محمد علی
بحرینی
هدف این مطالعه شفافسازی فضای همکاریهای علمی-فنی شرکتهای نانو در ایران از طریق بررسی کمی روابط شرکتها و مراکز علمی و تحقیقاتی و تحلیل وضعیت فعلی آنها است. در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران، اطلاعات و آمار محدودی از وضعیت شرکتهای فناوری پیشرفته در دسترس است. از این رو انجام چنین مطالعاتی برای تصمیمگیری و سیاستگذاری بهینه توسعه فناوری ضروری است. این مطالعه شبکه همکاری تحقیق و توسعه شرکتهای نانو ایران را با استفاده از تئوری شبکههای اجتماعی مورد بررسی قرار داده است. جمعآوری دادهها از طریق مصاحبه با مدیران بیست و چهار شرکت نانو انجام شده تا ارتباطات و همکاریهای تحقیق و توسعه آنها با دیگران استخراج گردد. سپس نقشه شبکه استخراج و بازیگران اصلی شناسایی شدهاند. نتایج مطالعه نشان میدهد که 95% همکاریها از نوع ارایه خدمات بوده تا همکاری راهبردی. همچنین مشخص شد که شرکتهای نانویی ارتباطات کمی با گروههای صنعتی دارند و معمولا ترجیح میدهند محصولات خود را به مصرفکننده نهایی ارایه دهند تا در زنجیره تامین صنایع دیگر قرار گیرند. این مطالعه تصویر مناسبی از شبکه همکاریهای تحقیق و توسعه شرکتها برای سیاستگذاران و فعالان کسب و کار فراهم کرده و تقویت شبکه و توسعه همکاریهای راهبردی را به منظور افزایش کارایی کلی شبکه توصیه میکند.
فناوری نانو,تحلیل شبکه های اجتماعی,رجوع به خبرگان,همکاری های تحقیق و توسعه
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12818.html
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12818_8ae9c3e81d8a892f5fa850d946b38ff3.pdf
انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران
سیاست علم و فناوری
20080840
27834476
3
3
2011
03
21
گونهشناسی ساختارهای مدیریتی شبکههای رسمی همکاری علم و فناوری در ایران: مطالعه چندموردی
61
78
FA
سید حبیب الله
طباطباییان
جهانیار
بامداد صوفی
محمد رضا
تقوا
رضا
اسدی فرد
تحقیق حاضر به بررسی ساختارهای مدیریتی مورد استفاده در 7 شبکه رسمی همکاری علم و فناوری ایجادشده در فاصله سالهای 1375 تا 1385 در ایران پرداخته است. در این تحقیق با رویکردی کیفی و با استراتژی تحقیق موردی (به صورت چندموردی)، دادههای مورد نیاز از منابع مختلف از جمله مصاحبههای نیمهساختاریافته، مشاهده و مستندات بایگانی شده، گردآوری و از روش تحلیل محتوا برای تحلیل نتایج استفاده شده است. در این مقاله ضمن توصیف و دستهبندی ساختارهای مدیریتی مشاهده شده در شبکهها و عوامل اصلی موجود در هریک از ساختارها، با استفاده از تحلیل بینموردی، مزایا و ضعفهای هر ساختار تبیین گردیده است. نتایج تحقیق نشانگر آن است که شبکههای رسمی همکاری علم و فناوری در ایران از الگوهای ساختاری متفاوتی که طیفی از ساختارهای مشارکتی (شورایی) تا ساختارهای سلسله مراتبی (ستادی) را تشکیل میدهند، استفاده کردهاند. ساختار شورایی باعث افزایش روحیه مشارکت جمعی در شبکه شده، ولی قدرت اجرایی مدیریت آن را کاهش میدهد، در حالی که ساختار ستادی نتیجه عکس آنرا به همراه دارد. همچنین براساس تحقیق حاضر، عوامل متعددی نظیر نحوه تامین بودجه شبکه و جایگاه سازمان مؤسس شبکه نسبت به مراکز عضو، در انتخاب نوع ساختار مورد استفاده در شبکههای همکاری علم و فناوری در ایران تاثیرگذار بوده است.
شبکه های رسمی همکاری علم و فناوری,الگوهای ساختاری,مدیریت شبکه,مشارکت جمعی,ساختار حکومتی,سرمایه اجتماعی
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12819.html
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12819_9b18c13b5c715597ad0740aca3631679.pdf
انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران
سیاست علم و فناوری
20080840
27834476
3
3
2011
03
21
ارائه روشی برای اولویتبندی و بودجهبندی موضوعهای تحقیقاتی با هدف توسعه فعالیتهای اقتصادی
79
92
FA
حسن
فلاح
احمد
جهانباز
در این مقاله به مسأله اولویتبندی و بودجهبندی موضوعهای تحقیقاتی مرتبط با فعالیتهای اقتصادی پرداخته میشود. فعالیت اقتصادی به فعالیتی اطلاق میشود که از طریق آن فرد یا گروهی از افراد جامعه، با استفاده از فضا، تجهیزات، مواد اولیه و اطلاعات مورد نیاز،مبادرت به تولید کالا و یا ارائه خدمات نمایند. اولویتبندی و بودجهبندی موضوعهای تحقیقاتی بر اساس اولویت و امتیاز فعالیتهای اقتصادی و همراستا نمودن تحقیقات با نیازهای اساسی جامعه، نوآوری و دستاورد مهم تحقیق میباشد. روش اولویتبندی پیشنهادی، شامل یک فرآیند دو مرحلهای بوده که در مرحله اول، امتیاز موضوعهای تحقیقاتی هر فعالیت اقتصادی، به صورت مستقل تعیین میگردد. سپس با استفاده از امتیاز فعالیتهای اقتصادی و نتایج حاصل از مرحله اول، امتیاز نهایی و اولویت آنها تعیین میگردد. همچنین از یک رویکرد سلسله مراتبی برای بودجهبندی موضوعهای تحقیقاتی استفاده شده است. در پایان روش اولویتبندی و بودجهبندی ارائه شده، به صورت مطالعه موردی، برای اولویتبندی و بودجهبندی 21 موضوع تحقیقاتی استفاده و نتایج حاصل از آن ارائه شده است.
نیازسنجی های پژوهشی,اولویت بندی,بودجه بندی,موضوع های تحقیقاتی,فعالیتهای اقتصادی
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12820.html
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12820_7eafce397219286aeebe1768a8972a2b.pdf
انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران
سیاست علم و فناوری
20080840
27834476
3
3
2011
03
21
پیمایش فهم عمومی از علم و فناوری: مطالعه موردی شهروندان تهرانی
93
103
FA
محمد امین
قانعیراد
ابوالفضل
مرشدی
این مقاله از طرح پژوهشی "اجرای نسخه راهنمای پیمایش علم و جامعه" استخراج شده که برای اولین بار، به شیوه کنونی، در ایران و در میان شهروندان تهرانی انجام شده است. طرح مسأله مقاله حاضر، ضرورت انجام مطالعات ادواری در مورد نگرش و شناخت عامه مردم از علم و فناوری را به عنوان یکی از برنامههای پایش توسعه علمی کشور تبیین میکند. در بخش چارچوب نظری و مفهومی به مدلهای کمبود (سواد علمی و فهم عمومی از علم) و مشارکت و درگیری عمومی اشاره شده و تجربیات کشورها با تأکید بر شاخصها و سنجههای پیمایشهای آنان بررسی شده است. بخش اصلی این مقاله را توصیف دادهها و نتایج پیمایش فهم عمومی از علم و فناوری در تهران،با نگاه تطبیقی، تشکیل میدهد. پرسشنامه مورد استفاده در این پیمایش با استفاده از تجربیات سایر کشورها و نظرخواهی از متخصصان ایرانی با مجموعهای از سوالات باز و بسته تنظیم شده و در بین 300 نفر از ساکنان شهر تهران به عنوان نمونه آماری اجرا شده است. دادههای پژوهش با استفاده از نرم افزارهایSPSS وLISREL تحلیل شدهاند. در بخش نتیجهگیری ، با تحلیل تطبیقی یافتهها، فرضیههای جدیدی برای پژوهشهای آتی مطرح شده و همچنین به منظور بهبود روشهای سنجش فهم عمومی از علم و فناوری در ایران پیشنهادهایی ارائه شده است.
فهم عمومی از علم,مدل کمبود,مدل درگیری و مشارکت در علم,نگرش به علم
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12821.html
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12821_e0dd6c8889b7a1c9ce037b663e56eafa.pdf
انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران
سیاست علم و فناوری
20080840
27834476
3
3
2011
03
21
نامه به سردبیر
111
112
FA
رضا
جمالی
در سالهای اخیر، مفهوم تولید علم آنچنان فکر دستاندرکاران و جامعه علمی کشور را به خود مشغول کرده است که سرعت در انتشار مقالات، به یکی از شاخصهای شخصیتی قشر دانشگاهی بدل گشته و سایر شاخصهای تعلیم و تربیت و اخلاق حرفهای را نیز فدا و تابعی از خود کرده، بهنحوی که گسترش کپیبرداری، جعل و دادهسازی و نیز تحریف محتوا، بخشی مهم از دغدغههای دانشگاهیان کشور را تشکیل میدهد. با توجه به این موضوع، جمعی از محققین و دانشگاهیان کشور بر آن شدهاند تا به ایجاد یک NGO اقدام نمایند که با الگوبرداری از کشورهای موفق در پیشگیری از تقلبات علمی، به جامعه علمی کشور خدمت نمایند. فرآیند تاسیس این مرکز نیازمند همکاری سازمانهای ملی و بینالمللی است که یکی از حامیان پیشتاز در این زمینه انتشارات Emerald است و هرگونه حمایت از این مرکز را در زمینه آموزش این مفهوم در دستور کار خود قرار داده و قطعا حمایت چنین سازمانی خواهد توانست در آینده ، توجه سایر مراکز معتبر علمی را در پشتیبانی از این NGO به سمت خود جلب نماید. استراتژیهای این مرکز در سه بخش کلی متمرکز شده است: 1- تدوین مصادیق تقلب در علم و مقالات دانشگاهی با الگوبرداری از سایر مراکز موفق بینالمللی. 2- آموزش نحوه پیشگیری از تقلبات علمی در تحقیقات آکادمیک با همکاری انتشارات Emerald. با مذاکرات صورت گرفته با این انتشارات و نیز خواهرخوانده علمی آن یعنی شرکت Aslib، آموزشهای مجازی و برخط در تمامی شهرهای ایران امکانپذیر خواهد بود و تعداد ساعات آموزشی و محتوای آن نیز بر حسب ردههای دانشگاهی از دانشجو تا استاد، قابل تنظیم است. باید توجه داشت که استفاده از همکاریهای آموزشی این سازمانهای بینالمللی برای مدتی محدود و تا زمانی ادامه خواهد داشت که این مرکز بتواند به صورت مستقل، فعالیتهای خود را مدیریت نماید. 3- جلوگیری از تخلفات آتی از طریق اطلاعرسانی به افرادی که دچار تقلب علمی شدهاند. هدف این مرکز، بههیچ وجه ایجاد رسوایی برای جامعه علمی و محققین کشور عزیزمان نبوده و تنها بهمنظور آگاهی شخصی افراد از روند سالم بودن تحقیقات خود میباشد و تمامی اطلاعات آنها در این مرکز محفوظ خواهد ماند. در حقیقت تشکیل چنین سازمانی جزو اولین پیشنیازهای سیاستگذاری علم و فناوری کشور است که دستاندرکاران امر، از آن غافل بودهاند. سیاستگذاران بخشهایی همچون وزارت علوم، تحقیقات وفناوری باید بدانند که ادامه روند فعلی علم کشور، باعث بیانگیزگی کسانی خواهد شد که بهصورت واقعی، خود را وقف توسعه و تحقیق در علوم جدید کردهاند زیرا در نظامی که مبنای آن تولید مقاله میباشد، فرقی بین درستکاران و متقلبان علمی وجود نخواهد داشت و هر دو با یک معیار، سنجیده خواهند شد. در پایان، نگارنده از تمامی سازمانهای مرتبط از جمله وزارت علوم، دانشگاهها، پارکهای علم و فناوری و مجلات علمی کشور درخواست حمایت معنوی از این سازمان را دارد تا انشاء الله ضمن تسریع در روند راهاندازی آن، به زودی زود شاهد جامعه علمی پویا و به دور از هرگونه افراط و تفریط باشیم.
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12822.html
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12822_96257fa8ee7dd44aa61bbaa7d1441de0.pdf